„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:
Hè Ik, er zijn twee topics die hier over gaan hoor!
Er wordt geconstateerd dat het reformatorische onderwijs in verval is en dat herbronning noodzakelijk. Opvallend dat het gesprek / de discussie op refoforum wordt gedomineerd door een discussie over rokken en broeken. Over geestelijke armoede gesproken.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens.
Teruggaande naar de start van dit topic, zou ik willen vragen (aan topicstarter Jantje): Wat vind je zo mooi aan dit artikel?

oke dit waren mijn reacties, de "kledingschrijfsels" waren reactie op anderen.
Ik heb het artikel nu gelezen, ze leggen veel bij de ouders neer, uiteraard ligt de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders, maar als je een reformatorische school bent, meer dan de helft van de leerkrachten/ bestuur de Heere niet persoonlijk kent, dan zijn het blinden die blinden leiden en een huis dat tegen elkaar verdeeld is.
Hier heb je een punt, gehoorzaam aan God in de eerste plaats, dus kunnen er alleen leerkrachten voor de klas die de Heere persoonlijk kennen, anders kun je net zo goed een reguliere school hebben.
Aan God gehoorzaam is geloven in Hem Die Hij gezonden heeft.
Dat is mijn overtuiging.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Die vrouwen droegen het uit praktisch oogpunt. En als ze netjes gingen, ging de rok weer aan. Maar de broek werd niet als dagelijks mode kledingstuk gedragen. En de gemiddelde vrouw of meisje die uit omgeving komt waar rok vanouds gewoon was doet dat laatste nu juist wel. Dit is weer een bewijs om de motivatie van iets onder de loep te nemen. Als ik aan mijn dochter vraag waarom wil je de broek aan? Is het antwoord iedereen doet het. Of dat is modern. Ze willen niet opvallen.
Dat is de hoofdreden. En dan wordt als gelegen heidsargument gezegd ja me je hebt vrouwenbroeken. Maar ze dragen die broek echt niet omdat het een vrouwenbroek is. Maar omdat het past bij de groep waar ze zich aan conformeren.
En nu inderdaad weer breder....
En dat is ook precies de reden waarom Netflix of waarom meedoen met bepaalde straat groepscultuur. En dat is ook de reden waarom bepaalde opvoedingselenenten doorgang vinden ook binnen ref. Onderwijs. Ook docenten die meedoen omdat ze niet anders willen zijn dan collega's We willen meedoen.erbij horen. Maar doordenken niet meer goed de geest die erachter zit. We zijn bang niet serieus te worden genomen. En ja zondags zitten de mensen nog keurig in de kerk. Het lijkt of er niets aan de hand is. Dus kunnen kerken (even zwart wit) de kop in het zand steken. Ontkennen. Maar we durven niet tegen de gangbare refostroom gewoontes in te gaan. Want dan wijken we af. En worden we niet meer serieus genomen. In taal, in praktische zaken. Onder collega ambtsbroeders.
Die zuil voelde comfortabel. Want dan waren we niet anders. Wij waren samen. En de boze buiten wereld was eigenlijk een andere planeet. Die we ver weg konden houden. Nu loopt dat wel doorelkaar. En worden we bang.
Omdat we met zijn allen aanvoelen dat de schijnwereld die we in stand hielden niet houdt? Omdat we weten dat het geestelijk in kerkelijk nederland duister is? We dachten dat we een christenleven in stand kunnen houden waar het gewoon is dat mensen het meestijds niet weten?
(En natuurlijk is het niet altijd en overal zo)
Gisteren werd nog gezegd in gebed. Het is meestal mistig. Naast mij zit een jongere. Die zich afvraagt waarom zou ik de Heere moeten dienen?
Waar is de zekerheid voor een christen in een wereld die onzeker is? Of zit er geen verschil tussen? Het is tenslotte meestal mistig.
Wat een andere taal dan Paulus sprak. PETRUS, Johannes. Maar ook een Job. Ik weet dat mijn Verlosser leeft. En als er 1 was die door omstandigheden in zgn mist zou verkeren. Was hij het wel. Maar ik lees ik weet. Niet ik weet het niet zeker. Zou het kunnen zijn als reformatorisch nederland echt terug gaat naar de bijbelse koers er een opwekking komt? Dat het in gezinnen en scholen anders wordt. Als we weer echt het goud van de reformatie ontdekken? Ipv dat het lijkt dat de eerste apostelen en christenen een ander soort christen was?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 sep 2020, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:
Dat is de hoofdreden. En dan wordt als gelegenheidsargument gezegd ja me je hebt vrouwenbroeken. Maar ze dragen die broek echt niet omdat het een vrouwenbroek is. Maar omdat het past bij de groep waar ze zich aan conformeren.
Kortom, jouw dochter heeft niet zoveel met de reformatorische cultuur, althans ze voelt zich meer verwant met een andere subcultuur. Ik vermoed dat je dochter al een tiener is, en het enige dat jij (pars pro toto) zult bereiken met haar dwingen om een rok te dragen is dat ze een nog grotere hekel krijgt aan die reformatorische cultuur en geestelijk gaat afhaken, of al is afgehaakt. Dat heet ook wel het paard achter de wagen spannen. In die zin lijk je (pars pro toto) dan wel op de schoolbesturen.
Gisteren werd nog gezegd in gebed. Het is meestal mistig. Naast mij zit een jongere. Die zich afvraagt waarom zou ik de Heere moeten dienen?
Geef die jongere eens ongelijk. Het enige dat hij ziet is discussie over haardracht, kleding, Bijbelvertalingen, liederen die gezongen mogen worden, sport, welke boeken je wel mag lezen, gebruik van moderne media, theologische opvattingen op de vierkante millimeter. Als ik nu jongere was, dan zou ik misschien ook denken: laat maar kletsen, ik zoek mijn eigen weg wel.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:
Dat is de hoofdreden. En dan wordt als gelegenheidsargument gezegd ja me je hebt vrouwenbroeken. Maar ze dragen die broek echt niet omdat het een vrouwenbroek is. Maar omdat het past bij de groep waar ze zich aan conformeren.
Kortom, jouw dochter heeft niet zoveel met de reformatorische cultuur, althans ze voelt zich meer verwant met een andere subcultuur. Ik vermoed dat je dochter al een tiener is, en het enige dat jij (pars pro toto) zult bereiken met haar dwingen om een rok te dragen is dat ze een nog grotere hekel krijgt aan die reformatorische cultuur en geestelijk gaat afhaken, of al is afgehaakt. Dat heet ook wel het paard achter de wagen spannen. In die zin lijk je (pars pro toto) dan wel op de schoolbesturen.
Gisteren werd nog gezegd in gebed. Het is meestal mistig. Naast mij zit een jongere. Die zich afvraagt waarom zou ik de Heere moeten dienen?
Geef die jongere eens ongelijk. Het enige dat hij ziet is discussie over haardracht, kleding, Bijbelvertalingen, liederen die gezongen mogen worden, sport, welke boeken je wel mag lezen, gebruik van moderne media, theologische opvattingen op de vierkante millimeter. Als ik nu jongere was, dan zou ik misschien ook denken: laat maar kletsen, ik zoek mijn eigen weg wel.
Ik zeg het misschien wat onhandig. Maar wij proberen juist de dingen niet of wel te doen omdat het bij een groepscultuur past. We proberen ze zelfstandig na te laten denken waarom vanuit Gods Woord iets wel of niet. En ja ze hebben niets met die cultuur. Dat snap ik ook wel. Mnaar het gaat ons juist om het leven met en vanuit God en de keuzes die worden gemaakt. Kennelijk breng ik dat niet goed over.
En nee hier thuis geen dagelijkse discussie over bovenstaande dingen. Maar zelfs het nadenk sen over de zondagse preek is moeilijk. Omdat het mijlenver staat van de wereld waarin ze vastgezogen zitten. En ja ik huilde gister van binnen toen die opmerking voor de zoveelste keer klonk. Juist omdat ze niet zien en horen wat een vreugde een leven in Christus geeft. Ze niet daadwerkelijk ervaren dat ze erbij horen en het hun zo gegund is. Dat er aan hen getrokken wordt en ze niet zomaar weg kunnen glippen. Als ouders op deze leeftijd per definitie ongelijk hebben is het juist belangrjjk dat ze voorbeeldfiguren hebben in de gemeente. Een ouderling die zegt: ik snap je twijfel maar kijk eens wat ik ontdekt hebt...
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Ambtenaar schreef:Het grote probleem is dat er helemaal geen eenduidige definitie is van wat een Bijbelse koers is. Een ander belangrijk punt is dat men helemaal niet in contact staat met de jongeren en de gezinnen. Vormen van medezeggenschap zijn juist een uitstekend middel hiervoor, maar het reformatorische onderwijs heeft dit altijd tegengewerkt. Bestuurders hebben simpelweg het contact met hun basis verloren vanwege hun eigen conservatisme. Ik zie ze niet in staat om dat te herstellen.

Daarnaast meen ik te kunnen waarnemen dat een deel van de achterban van de Gereformeerde Bond al is afgehaakt, vanwege de steeds extremere opvattingen. Het zou me niet verbazen als dit ook voor een deel van de CGK geldt. Hun aanwezigheid heeft altijd voor een dempende werking gezorgd, maar die is langzaam aan het eroderen.

Ik vermoed ook dat de achterban van de HHK zal beginnen af te haken, zeker de mensen die van oudsher hervormd waren, als schoolbesturen in toenemende mate worden gedomineerd door GGiN en GG.
Was het maar zo'n feest, maar ik zie juist het tegenovergestelde. Ik zie een steeds grote invloed vanuit de Ger Bond en links HHK. Hier haken ze dus juist bij.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Charles »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Kan me vinden in het artikel. Herken voor 'onze' school de kritiek en de zorgen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door deschpin »

Charles schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Kan me vinden in het artikel. Herken voor 'onze' school de kritiek en de zorgen.
Een school is een veel bredere doelgroep dan een kerkgenootschap, er zijn zoveel verschillen binnen eenzelfde kerkgenootschap maar ook tussen de verschillende regio's. Het klinkt me net als bij de Herziene Statenvertaling als too little to late. Grote delen van de achterban zijn al breder georienteerd dan de geciteerde heren.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.

Als de docenten de Heere gehoorzamen, gaat de school niet achteruit, het is niet fair dat er veel bij ouders wordt gelegd, de school moet zijn overtuiging uitdragen, zij voeren de naam van reformatorsche school, wat voor kinderen er ook op zitten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.

Als de docenten de Heere gehoorzamen, gaat de school niet achteruit, het is niet fair dat er veel bij ouders wordt gelegd, de school moet zijn overtuiging uitdragen, zij voeren de naam van reformatorsche school, wat voor kinderen er ook op zitten.
Terecht punt van je dat wanneer de docenten de Heere gehoorzamen het niet achteruit gaat, wat dat betreft is het gewoon zaak dat de school zijn overtuiging uitdraagt. Ik denk dat er meerdere visies zijn op wat het is om een kind van God te zijn. Dit is in elk geval wat ik op mijn werk bespeur.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.

Als de docenten de Heere gehoorzamen, gaat de school niet achteruit, het is niet fair dat er veel bij ouders wordt gelegd, de school moet zijn overtuiging uitdragen, zij voeren de naam van reformatorsche school, wat voor kinderen er ook op zitten.
ja en nee.
Nee omdat je als school uitdragen kan wat je wil. Maar als het niet meer gedragen wordt door ouders het bij de voeten wordt afgebroken.
Nee omdat de ouders ook de docenten en de kerkleden zijn. De docenten zijn gewoon een afspiegeling van hen.
Ik denk dat het heel fair is de school problemen bij de ouders te leggen. Christelijk onderwijs k kan bestaan bij de drieslag school kerk en gezin. Gaat daar een schakel scheef is de drieslag om zeep. Het werkt nl in alle schakels door. Daarom ook dat ik vind dat het fair is naar ouders te wijzen. Maar ook de scholen zelf kijken en de kerk. En dat mis ik een beetje in het bewuste artikel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.

Als de docenten de Heere gehoorzamen, gaat de school niet achteruit, het is niet fair dat er veel bij ouders wordt gelegd, de school moet zijn overtuiging uitdragen, zij voeren de naam van reformatorsche school, wat voor kinderen er ook op zitten.
Terecht punt van je dat wanneer de docenten de Heere gehoorzamen het niet achteruit gaat, wat dat betreft is het gewoon zaak dat de school zijn overtuiging uitdraagt. Ik denk dat er meerdere visies zijn op wat het is om een kind van God te zijn. Dit is in elk geval wat ik op mijn werk bespeur.
Die visies mogen er zijn en naast elkaar bestaan, maar als een school achteruit gaat, kun je niet de schuld alleen bij de ouders leggen, gehoorzaam aan Gods Woord, de Heere vrezen, gaat gepaard met de vrucht vsn de Geest, als de docenten of het bestuur dat mist, gaat de school achteruit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Terug naar het artikel, waar ik me veel meer zorgen over maak die beschreven staan in het artikel zijn

- De secularisatie onder zowel de ouders als hun kinderen, Netflix wordt normaal
- Seksuele moraal
- De evangelische invloeden
- De opvoeding, kinderen worden als prins en prinses
- Nieuwe Bijbeluitleg vanuit onze moderne gedachten
- Invloed van emancipatiedenken
- De plaats van opwekkingsliederen
- Docenten die niet meer achter de schepping staan

De rok staat dan wel wat lager op mijn 'zorgenlijstje' als ik dit allemaal zo opgesomd zie staan.

Als de docenten de Heere gehoorzamen, gaat de school niet achteruit, het is niet fair dat er veel bij ouders wordt gelegd, de school moet zijn overtuiging uitdragen, zij voeren de naam van reformatorsche school, wat voor kinderen er ook op zitten.
ja en nee.
Nee omdat je als school uitdragen kan wat je wil. Maar als het niet meer gedragen wordt door ouders het bij de voeten wordt afgebroken.
Nee omdat de ouders ook de docenten en de kerkleden zijn. De docenten zijn gewoon een afspiegeling van hen.
Ik denk dat het heel fair is de school problemen bij de ouders te leggen. Christelijk onderwijs k kan bestaan bij de drieslag school kerk en gezin. Gaat daar een schakel scheef is de drieslag om zeep. Het werkt nl in alle schakels door. Daarom ook dat ik vind dat het fair is naar ouders te wijzen. Maar ook de scholen zelf kijken en de kerk. En dat mis ik een beetje in het bewuste artikel.
Die drieslag is een utopie, dat is mijn ervaring, de ene docent zegt, ik denk er anders over of ik ben niet zo moeilijk, de ander zegt over hetzelfde onderwerp, dat kan niet samen kan gaan met het dienen van de Heere, dit is mijn ervaring. Ook wezenlijke zaken worden heel anders gebracht, beleden of ervaren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

deschpin schreef:
Charles schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Kan me vinden in het artikel. Herken voor 'onze' school de kritiek en de zorgen.
Een school is een veel bredere doelgroep dan een kerkgenootschap, er zijn zoveel verschillen binnen eenzelfde kerkgenootschap maar ook tussen de verschillende regio's. Het klinkt me net als bij de Herziene Statenvertaling als too little to late. Grote delen van de achterban zijn al breder georienteerd dan de geciteerde heren.
De linkerflank dan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4069
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Rh1990 schreef:
De linkerflank dan.
Denk je dat op een school die bestaat uit leerlingen en docenten uit de rechterflank, de kinderen een andere moraal / beter moraal hebben dan de scholen die links gedomineerd worden? Dat het daar anders is met de jongelui?

Ik sprak een predikant waarvan één van de preken hier op het forum breed positief is geduid door de rechterflank, die zijn kinderen door moverende omstandigheden van een rechtse reformatorische middelbare school geplaatst heeft op een 'linkse' reformatorische school. Hij duidde die overstap niet als negatief. Moraal was zeker niet minder. Wel waren er duidelijk invloeden vanuit de evangelische hoek. Daarom moet juist de thuisbasis stevig zijn.

Links en rechts, op beide scholen (als je dat al zo kan typeren) gaat het mis. Omdat het thuis mis gaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie