„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

CvdW schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Enz.

Welke conclusie heb ik getrokken uit dit gedeelte.
Wij als ouders proberen onze kinderen op te voeden in de leer die naar de Godzaligheid is. Er wordt wel gesproken over de driehoek ouders-kerk-school. Waarbij ik wil aangeven dat kerk en school te weinig luisteren naar de ouders.
Bijbels gezien zit het probleem bij mij, immers ik heb gezondigd en gedaan wat kwaad is in Gods oog. Kerk en school zijn een eigen koers gaan varen, waarin wij ons niet herkennen. Dit betekent dat de driehoek ouders-kerk-school verbroken is.
1. Goede vraag, in plaats van afwachtend omgaan met ICT lopen ze soms voorop.
2. Dit artikel is denk voor vrijwel alle reformatorische scholen van toepassing (ik heb heel veel docenten uit heel het land gesproken).
3. Bij de jeugd denk vrijwel hetzelfde.
Ik val je helemaal bij in je conclusie, maar hoe verder?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:Toch nog een vereniging die grote zorgen binnen het onderwijs ziet. Naar mijn idee wordt er vaak een beetje weggekeken en denken veel ouders/dominees/ambtsdragers dat het allemaal nog wel goed gaat op de scholen, maar er is een behoorlijke verschuiving (al jaren) aan het plaatsvinden. Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem, de broek bij meiden moet toch eigenlijk wel kunnen, je bent gedoopt dus je bent een kind van de Goede Herder enz.... Veel scholen zijn al ver weg gegroeid van de reformatorische wortels en reformatorisch/Bijbels gedachtengoed. Op veel scholen is links in een grote meerderheid.
Ik hoop van harte dat het niet bij één artikel blijft, hoogstwaarschijnlijk wel....
Er moeten geen hervormingen plaatvinden, maar een terugkeer, keer toch weder.
Wij hebben zelf geworsteld met de lengte van de rok van onze meiden, er waren leerkrachten die korter aan hadu dan toegestaan was, bovendien ben ik wel eens door een mentor gebeld, die zei dat mijn dochter buiten de boot viel met haar kleding, en wel door een te lange rok.
Deze dochter is nu 36 dus ja dan heb ik het niet over "tegenwoordig" ik was destijds meteen ontnuchterd en dan ging het alleen nog maar over zedelijke kleding...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef: Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Ik zie het verband niet tussen jouw vragen en het artikel.

Onderwijsmethoden worden betrokken van een uitgever, die bepaalt de mate waarin digitale hulpmiddelen moeten worden ingezet. Ik kan me voorstellen dat inhoud van de lesstof (deels) enkel digitaal beschikbaar is.

Ja veel digitaal. Klopt. Maar wel gemakkelijk om oorzaak daar neer te leggen. Waar ik als ouder tegenaan ben gelopen. Is dat ouders het zelf ook al lang hebben opgegeven. Want de strijd die het geeft wordt dan "vroom" weggepraat met: ach wij zijn van hetzelfde laken. En vervolgens van wat er boven op de kamer gebeurt. Je moet het wel laten gaan. Want je jaagt ze anders weg. Je hoeft maar een beetje een opstandige puber te hebben en die zegt; ja hoor es. Piet en Klaas die mogen wel. Jullie moeten niet zo zeuren. Of ze gaan wel bij Piet en Klaas op de kamer zitten. En via de vriendjes op de refoschool weten ze toch wel alles tot zich te nemen. En het pure vergif kan vrijelijk tieren. Ook dat Netflix abonnement die wij als lichte herstelde afwijzen konden ze wel via de degelijkse gezinnen tot zich nemen. Hoe kan je dat uitleggen naar die puber? Ouders die zeggen christen te zijn? Want eigen verantwoording. Alsof ze die verantwoording aan kunnen. Wanneer krijgen we als ouders daar onderwijs over vanuit de Schriften? Of laten we ze maar los...
En trouwens als christen ouder hoeven we daar ook niet verbaasd over te zijn. Want waar de Heere Zijn Kerk bouwt bouwt de Satan .... . Zijn we ons van die strijd bewust? En schuilen we en gaan we de strijd achter de Banier aan. Of lopen we vooruit. En denken we buiten Hem die strijd te kunnen winnen. Want (even heel zwart/wit) je kunt zo heel vaak niet weten of je wel echt achter de Banier leeft. Of strijden we niet eens omdat we het wel best vinden.

De zuil heeft alleen toegedekt. En hij is broos (zover hij nog echt bestaat) en al lang aangetast door alle weersinvloeden. Die werken van buitenaf en van binnenuit. En we kunnen dat misschien activistisch weer toedekken voor het oog. Maar zolang mensen jong en oud onbekeerd kunnen leven. De hervorming binnen de kerken veel niet klinkt. Verandert er van binnenuit niets. En blijft het broos.

De taak die deels terecht bij scholen ligt. Ligt ook in de kerk. En daar begon Luther met hervormen. Niet in de scholen. Maar de kerk. En de hervorming in de kerk begon bij Luther persoonlijk

En de taak ligt bij ouders uiteraard. Maar hoe kan het bestaan dat ouders die aangeven mijn kind haakt af... hetzelfde kind kan zeggen. Ik kan gewoon afhaken. Want er is niemand die met mij opwandeld. De preek het gaat over mijn hoofd heen. Lijkt wel of de dominee en ouderling in andere wereld leeft. Of andersom.. de dingen worden niet benoemd omdat de wereld allang in de kerk is.
Hoe vaak worden ouders terecht op hun doopbelofte gewezen. Maar wordt de christelijke gemeente die daar geheel bij betrokken is niet vermaand omdat dat niet in daden te zien is.

En volgens mij kan dat alleen omdat we zelf niet vol en vurig zijn. Anders zouden we toch net zo als de betreffende ouders wakker liggen omdat we weten dat ze buiten Christus leven?
Dan zou een ouderling of predikant toch direct contact gaan leggen? Corona of niet.

Eerlijk gezegd is het nog veel zorgwekkender als uit het bewuste artikel blijkt. Want wat is bijv. een leven vanuit Christus? Waaruit blijkt dat. Wat betekent dat voor keuzes die je maakt. En is alles wat er om ons heen gebeurt wel echt zo neutraal? Waarom wel of niet? Welke reuk geven we af? Wordt dat feitelijk benoemd. Of blijft het algemeen. Of nog erger. Kunnen we alleen spreken over en vanuit een leven met Christus in een 16e of 17e eeuws wereldbeeld, taal ipv dat we dat weten te vertalen naar nu. Met nu de specifieke aanvallen van de Satan nu. Of praten we alleen over en niet vanuit dat ware geloof?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 sep 2020, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hendrikus »

Rh1990 schreef: Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem
Ik pik er even één ding uit. Als ik de huidige liedlijst van de reformatorische basisschool waar onze kinderen naar toe gingen vergelijk met die van twintig jaar geleden, is de lijst gereduceerd tot minder dan de helft van toen. Het zijn vrijwel alleen nog psalmen. Dat liederen en opwekking steeds minder een probleem zijn, is dus niet echt overal aan de orde. Integendeel, door de steeds grotere invloed van GGiN in het schoolbestuur (en wellicht ook de verrechtsing van de GG) zijn er alleen maar beperkingen bijgekomen in de achterliggende jaren.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Ik vraag me af of ik een vreemdeling ben in de wereld van het reformatorisch onderwijs. Onze kinderen hebben op een viertal reformatorische scholen gezeten, of zitten er nog. Als ouders zijn we betrokken bij de school en ook onze kinderen in relatie tot de school.

Ik zie:
* betrokken docenten, ook betrokken op het zieleheil.
* verantwoorde muziek en liederen, passend bij de geloofsbeleving van de reformatorische kerken
* Aandacht voor kleding, al zou er best wat meer aandacht mogen komen voor de erg kort rokjes. Een broek zou oorbaarder zijn.

* Ik zie ook een grote digitalisering, beginnen bij 'thuis' (kinderen in groep 6 /7 met een mobieltje)
* Ik zie ook vooral ouders die graag hun ogen sluiten voor de wereld waarin hun kinderen opgroeien, die of laks, of 'tegen' zijn, maar waar het gesprek over de ontwikkelingen rondom hun kinderen ontbreekt. Het is te makkelijk om de school de schuld te geven, het begint thuis (en in de kerk).

Veel van de in het artikel geschetste ontwikkelingen verbazen mij, maar nog meer denk ik dat het vooral thuis moet beginnen met de 'hervorming'.

Overigens is ook mijn beeld natuurlijk subjectief: wat voor mij reformatorisch is, is voor een ander dat niet. Ik vind een kort rokje niet reformatorisch, een broek bij datzelfde meisje veel reformatorische, bijvoorbeeld. Gezien de praktijk is dat voor veel ouders net andersom, (als bijvoorbeeld).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet. Waarom de vraag niet andersom stellen. Waarom willen we erin meegaan? En nee het is niet het belangrijjkste. Het belangrijkste zit binnen. En vanuit het een volgt het ander. En dan zouden de beweegredenen om iets wel of niet te doen wel eens heel anders kunnen worden. Of het nu rok, mediaopvoeding of wat dan ook is.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door parel »

Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet.
Het 'gij geheel anders', gaat dat niet meer over hoe je jouw leven inricht, dan wat 'uiterlijkheden'.
Ik heb zelden vragen gehad over mijn rok. Vorig jaar ben ik (midden 20, toen nog student) getrouwd en ik had er vanaf de verloving tot nu vaak gesprekken over, soms meerdere keren per week. Daarbij ik volop de kans kreeg om iets te vertellen over hoe ik in het leven sta en waarom ik geloof dat God dat zo wilde. Meestal vinden mensen dat toch wel heel mooi en bijzonder.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Toch nog een vereniging die grote zorgen binnen het onderwijs ziet. Naar mijn idee wordt er vaak een beetje weggekeken en denken veel ouders/dominees/ambtsdragers dat het allemaal nog wel goed gaat op de scholen, maar er is een behoorlijke verschuiving (al jaren) aan het plaatsvinden. Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem, de broek bij meiden moet toch eigenlijk wel kunnen, je bent gedoopt dus je bent een kind van de Goede Herder enz.... Veel scholen zijn al ver weg gegroeid van de reformatorische wortels en reformatorisch/Bijbels gedachtengoed. Op veel scholen is links in een grote meerderheid.
Ik hoop van harte dat het niet bij één artikel blijft, hoogstwaarschijnlijk wel....
Er moeten geen hervormingen plaatvinden, maar een terugkeer, keer toch weder.
Wij hebben zelf geworsteld met de lengte van de rok van onze meiden, er waren leerkrachten die korter aan hadu dan toegestaan was, bovendien ben ik wel eens door een mentor gebeld, die zei dat mijn dochter buiten de boot viel met haar kleding, en wel door een te lange rok.
Deze dochter is nu 36 dus ja dan heb ik het niet over "tegenwoordig" ik was destijds meteen ontnuchterd en dan ging het alleen nog maar over zedelijke kleding...
Dat is dan toch eigenlijk de omgekeerde wereld... Maar je legt de vinger wel op de zere plek als het gaat om de rokkendiscussie. Ik lees net dat we deze strijd moeten gaan opgeven, maar dat moeten we denk zeker niet gaan doen. Blijven uitleggen, zowel thuis als op school en de kerk. De ouders (ook vast niet altijd) zijn er als hun dochter zo'n korte rok aantrekt/koopt toch bij?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Hendrikus schreef:
Rh1990 schreef: Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem
Ik pik er even één ding uit. Als ik de huidige liedlijst van de reformatorische basisschool waar onze kinderen naar toe gingen vergelijk met die van twintig jaar geleden, is de lijst gereduceerd tot minder dan de helft van toen. Het zijn vrijwel alleen nog psalmen. Dat liederen en opwekking steeds minder een probleem zijn, is dus niet echt overal aan de orde. Integendeel, door de steeds grotere invloed van GGiN in het schoolbestuur (en wellicht ook de verrechtsing van de GG) zijn er alleen maar beperkingen bijgekomen in de achterliggende jaren.
Mijn uitspraak betreft vooral de middelbare scholen, op basisscholen is er nog meer zoals je schrijft invloed van een bestuur. De scholen zijn (vaak) door de door jouw genoemde kerkverbanden opgericht en staan dus ook in lijn met hun gedachtegoed.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:
samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Toch nog een vereniging die grote zorgen binnen het onderwijs ziet. Naar mijn idee wordt er vaak een beetje weggekeken en denken veel ouders/dominees/ambtsdragers dat het allemaal nog wel goed gaat op de scholen, maar er is een behoorlijke verschuiving (al jaren) aan het plaatsvinden. Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem, de broek bij meiden moet toch eigenlijk wel kunnen, je bent gedoopt dus je bent een kind van de Goede Herder enz.... Veel scholen zijn al ver weg gegroeid van de reformatorische wortels en reformatorisch/Bijbels gedachtengoed. Op veel scholen is links in een grote meerderheid.
Ik hoop van harte dat het niet bij één artikel blijft, hoogstwaarschijnlijk wel....
Er moeten geen hervormingen plaatvinden, maar een terugkeer, keer toch weder.
Wij hebben zelf geworsteld met de lengte van de rok van onze meiden, er waren leerkrachten die korter aan hadu dan toegestaan was, bovendien ben ik wel eens door een mentor gebeld, die zei dat mijn dochter buiten de boot viel met haar kleding, en wel door een te lange rok.
Deze dochter is nu 36 dus ja dan heb ik het niet over "tegenwoordig" ik was destijds meteen ontnuchterd en dan ging het alleen nog maar over zedelijke kleding...
Dat is dan toch eigenlijk de omgekeerde wereld... Maar je legt de vinger wel op de zere plek als het gaat om de rokkendiscussie. Ik lees net dat we deze strijd moeten gaan opgeven, maar dat moeten we denk zeker niet gaan doen. Blijven uitleggen, zowel thuis als op school en de kerk. De ouders (ook vast niet altijd) zijn er als hun dochter zo'n korte rok aantrekt/koopt toch bij?
Mijn dochters droegen ook stiekem kleding die wij dan 'toevallig' vonden, achter in de kast.
Zelf heb ik ook dingen stiekem gedaan.

Het gaat mij trouwens meer om eerbaar, dan om de rok/broek discussie zoals in bijvoorbeeld
1 Timoteüs 2
9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

parel schreef:
Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet.
Het 'gij geheel anders', gaat dat niet meer over hoe je jouw leven inricht, dan wat 'uiterlijkheden'.
Ik heb zelden vragen gehad over mijn rok. Vorig jaar ben ik (midden 20, toen nog student) getrouwd en ik had er vanaf de verloving tot nu vaak gesprekken over, soms meerdere keren per week. Daarbij ik volop de kans kreeg om iets te vertellen over hoe ik in het leven sta en waarom ik geloof dat God dat zo wilde. Meestal vinden mensen dat toch wel heel mooi en bijzonder.
Klopt. Maar dat heeft dus ook te maken met waarom je een rok of broek draagt. Wat ik probeerde aan te geven. Het waarom wel of niet is een vraag waar we antwoord op mogen geven. En dan natuurlijk vanuit de geest van de Schriften. Dus bij voorbeeld ik wil daarmee laten zien dat ik als vrouw geschapen bent. En wil me daar ook in kleding naar gedragen tot eer van mijn Schepper. En niet vanuit de Schepper maar mijn Schepper. Maar in een land waar de rok onzedelijk is onderscheid ik me op een andere wijze.

Dat is een ander antwoord als ja ik doe een broek of rok aan omdat iedereen dat doet en ik geen uitzondering wil zijn...
Of omdat het altijd zo geweest is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 sep 2020, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

parel schreef:
Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet.
Het 'gij geheel anders', gaat dat niet meer over hoe je jouw leven inricht, dan wat 'uiterlijkheden'.
Ik heb zelden vragen gehad over mijn rok. Vorig jaar ben ik (midden 20, toen nog student) getrouwd en ik had er vanaf de verloving tot nu vaak gesprekken over, soms meerdere keren per week. Daarbij ik volop de kans kreeg om iets te vertellen over hoe ik in het leven sta en waarom ik geloof dat God dat zo wilde. Meestal vinden mensen dat toch wel heel mooi en bijzonder.
Helemaal eens. Het laat juist zien dat wij niet aan de wereld gelijkvormig worden. Als ik leerlingen (meiden) van een reformatorische school met een strakke spijkerbroek zie wegfietsen (wat zeker gebeurt) en een paar straten verderop zie ik leerlingen van de openbare school wegfietsen, wat is dan nog het verschil? En ik zeg gelijk, het zit hem niet alleen de in de kleding, zeker niet, maar het is wel één ding waardoor wij laten zien dat wij niet meegaan met het hele wereldgebeuren.
Zoals ik net al schreef, blijven uitleggen, uitleggen waarom een rok en uitleggen waarom die niet zo kort moet zijn.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door vriend-en-metgezel »

Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet. Waarom de vraag niet andersom stellen. Waarom willen we erin meegaan? En nee het is niet het belangrijjkste. Het belangrijkste zit binnen. En vanuit het een volgt het ander. En dan zouden de beweegredenen om iets wel of niet te doen wel eens heel anders kunnen worden. Of het nu rok, mediaopvoeding of wat dan ook is.
Als je mij 10 jaar geleden had gevraagd hoe ik over de rok-broek discussie dacht, dan was ik met een vrij gematigd standpunt gekomen. Maar de tijden zijn veranderd. De genderideologie heeft aan invloed gewonnen en doet er alles aan om de scheppingsorde te doorbreken. Juist in deze tijd is het belangrijk om het verschil tussen man / vrouw te blijven erkennen. God schiep de mens, man en vrouw. Boze machten streven ernaar om de verschillen tussen man en vrouw weg te wissen, als onderdeel van een totaalprogram om de 'mens af te schaffen' (C.S. Lewis). In deze tijd is het des te belangrijker dan ooit om de Bijbelse lijn uit te dragen (letterlijk), o.a. door kledingkeuze. Betekent ook dat je als man niet alles kunt kopen uit het kledingassortiment van de C&A, sommige kledingstukken lijken rechtstreeks van de lgbtq-catwalk te komen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Het was met mijn opmerkingen over broek/rok niet de bedoeling daarover een discussie op te werpen. Ook niet over de liederen etc. Al is het 'gij geheel anders' wel een heel belangrijk argument.

Mijn punt was dit:

1) Blijkbaar is het streekverschillend. Ik lees in het stuk vooral voorbeelden van scholen uit het Zeeuwse. Ik herkend dit wat minder van de scholen in mijn omgeving (Gorinchem / Kesteren / Amersfoort / Zaltbommel/ Geldermalsen / Waardenburg).

2) Scholen zijn per definitie volgend aan de ontwikkelingen in de gezinnen. Als er een reformatie nodig is, of zoals @Vervolgde het terecht noemt: een blijven staan op de grondslag van Bijbel (en belijdenis), zijn bijdrage vrij vertaald, dan is dat eerst in de gezinnen nodig.

Dit laatste is overigens niet gemakkelijk. En ik sluit mij zeker in bij diegene die dat als een strijd ervaren en vaak ook nog die strijd (deels) verliezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie