„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:Als ds. De Heer al zijn energie eens zou steken in bijv. het herzien van onze psalmberijming of het maken van nieuwe geestelijke liederen, daar zouden onze docenten en jongeren nu écht mee geholpen zijn. Waarschuwen mag, maar zorg allereerst voor goede alternatieven.
Precies, men heeft nagelaten te hervormen.
Nee hoor, men heeft nagelaten de wacht te houden en op zijn plaats te blijven. En dat begint in de gezinnen en de scholen door af te wijken van het 5e gebod. En waar men onderling de tucht verlaat, zal ook de tucht binnen de religie wijken en dan ontstaan van die uitwassen als opwekkingsliederen en zo. Derhalve niets herzien of vernieuwen. Gewoon terug naar de gezonde leer en je daaraan houden in lijdzaamheid.

God vraagt ons niet activistisch bezig te zijn. Hij vraagt gehoorzaamheid.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Niks mis met "Ik zal er zijn". Allerlei ontwikkelingen op één grote hoop gooien is een typisch kenmerk van reactionair denken. Ik vind het jammer dat daarmee de wel terechte zorgen een beetje van tafel verdwijnen.
Hier is geen sprake van reactionair denken. Er worden slechts een paar voorbeelden naar voren gehaald en dat nog heel voorzichtig ook.
Ik vind het jammer dat niet wat dieper is doorgepakt en de wortel van het kwaad benoemd is. Die ligt namelijk in die zgn. neutrale rechtstaat. Daar ligt de basis waarop het spreken van God de mond wordt gesnoerd en de zonden tot iets rechtmatigs worden verklaard.
De hele idee dat alles gelijkwaardig is werkt door in gezinnen en op scholen en genereert een enorme oppervlakkigheid.
Er is mijns inziens niets mis met een overheid die probeert met respect voor iedereen te functioneren. Neutraliteit is onmogelijk, maar dictatuur is evenmin wenselijk.

Als een overheidsopvatting leidend zou zijn in christelijke opinievorming zijn we inderdaad ver van huis.

Maar ik ben het eens met degenen die menen dat de sprekers geen of onvoldoende onderscheidingsvermogen hebben.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

Welke zorgen zijn er binnen de scholen? Ik kan het stuk niet lezen ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Maar ik ben het eens met degenen die menen dat de sprekers geen of onvoldoende onderscheidingsvermogen hebben.
Jan Bakker wel hoor, die weet waarover hij het heeft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:Als ds. De Heer al zijn energie eens zou steken in bijv. het herzien van onze psalmberijming of het maken van nieuwe geestelijke liederen, daar zouden onze docenten en jongeren nu écht mee geholpen zijn. Waarschuwen mag, maar zorg allereerst voor goede alternatieven.
Precies, men heeft nagelaten te hervormen.
Nee hoor, men heeft nagelaten de wacht te houden en op zijn plaats te blijven. En dat begint in de gezinnen en de scholen door af te wijken van het 5e gebod. En waar men onderling de tucht verlaat, zal ook de tucht binnen de religie wijken en dan ontstaan van die uitwassen als opwekkingsliederen en zo. Derhalve niets herzien of vernieuwen. Gewoon terug naar de gezonde leer en je daaraan houden in lijdzaamheid.

God vraagt ons niet activistisch bezig te zijn. Hij vraagt gehoorzaamheid.
Hier heb je een punt, gehoorzaam aan God in de eerste plaats, dus kunnen er alleen leerkrachten voor de klas die de Heere persoonlijk kennen, anders kun je net zo goed een reguliere school hebben.
Aan God gehoorzaam is geloven in Hem Die Hij gezonden heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bertiel »

Als ik het stuk lees weet ik weer precies waarom ik blij ben dat er in de omgeving waar ik woon nog normaal SmdB / CNS onderwijs is en reformatorische scholen geen enkele voet aan de aarde hebben gekregen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Zita »

Ik kan het artikel niet lezen. Ik vermoed dat refo-scholen niet meer refo genoeg zijn, in sommigens ogen.
Maar na wat recente gesprekken met leerlingen, denk ik dat de bakens veel sneller verzet worden dan ik zelfs als docent besefte. Waar ik me een paar jaar geleden zorgen maakte als een leerling zei: 'Over het geloof denk ik eigenlijk niet zoveel na', lig ik nu wakker van de leerlingen die openlijk aangeven dat ze zijn afgehaakt. Ze gaan nog wel naar kerk en catechisatie, maar zeggen 'gewoon' dat ze er echt niks van geloven. De laatste twee mentorgesprekken die ik voerde, waren met afgehaakten. En ik weet dat er nog meer in mijn klas zitten, die er al ronduit voor uitkomen dat ze niet meer in het bestaan van God geloven.
Waar die openheid vandaan komt, weet ik niet. Waarom die groter is dan enkele jaren geleden, weet ik ook niet. Hoe ik het beste kan reageren, weet ik overigens ook nog niet.
Ik vraag hen nu of ze mensen kennen in hun omgeving die volgens hen 'echt geloven'. Waaraan ze dat merken (als ze tenminste op die eerste vraag bevestigend antwoorden). Of ze dan jaloers zijn. Of ze er thuis over kunnen praten. Of ze nog weleens bidden, ook al geloven ze niet dat er Iemand is Die dat hoort. Hoe ze het einde van hun leven zien. Of ze niet bang zijn dat er toch een God is.
En tja, hoezeer ik ook rechtzinnigheid waardeer: we hebben deze kinderen nu nog bij ons. We kunnen ze nu nog van de Heere vertellen. Over een paar jaar gaan ze naar het seculier onderwijs, en zijn ze wellicht formeel ook afgehaakt. Ik kan me dan niet zo heel druk maken om rechtzinnigheid op detailniveau, van wel of niet dit of dat lied enzovoorts.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Zita schreef:Ik kan het artikel niet lezen. Ik vermoed dat refo-scholen niet meer refo genoeg zijn, in sommigens ogen.
Maar na wat recente gesprekken met leerlingen, denk ik dat de bakens veel sneller verzet worden dan ik zelfs als docent besefte. Waar ik me een paar jaar geleden zorgen maakte als een leerling zei: 'Over het geloof denk ik eigenlijk niet zoveel na', lig ik nu wakker van de leerlingen die openlijk aangeven dat ze zijn afgehaakt. Ze gaan nog wel naar kerk en catechisatie, maar zeggen 'gewoon' dat ze er echt niks van geloven. De laatste twee mentorgesprekken die ik voerde, waren met afgehaakten. En ik weet dat er nog meer in mijn klas zitten, die er al ronduit voor uitkomen dat ze niet meer in het bestaan van God geloven.
Waar die openheid vandaan komt, weet ik niet. Waarom die groter is dan enkele jaren geleden, weet ik ook niet. Hoe ik het beste kan reageren, weet ik overigens ook nog niet.
Ik vraag hen nu of ze mensen kennen in hun omgeving die volgens hen 'echt geloven'. Waaraan ze dat merken (als ze tenminste op die eerste vraag bevestigend antwoorden). Of ze dan jaloers zijn. Of ze er thuis over kunnen praten. Of ze nog weleens bidden, ook al geloven ze niet dat er Iemand is Die dat hoort. Hoe ze het einde van hun leven zien. Of ze niet bang zijn dat er toch een God is.
En tja, hoezeer ik ook rechtzinnigheid waardeer: we hebben deze kinderen nu nog bij ons. We kunnen ze nu nog van de Heere vertellen. Over een paar jaar gaan ze naar het seculier onderwijs, en zijn ze wellicht formeel ook afgehaakt. Ik kan me dan niet zo heel druk maken om rechtzinnigheid op detailniveau, van wel of niet dit of dat lied enzovoorts.
Wat erg...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Ik werd er enigizins verdrietig van.. wat ik in dit artikel las. Zoals
Neem ”Ik zal er zijn” van muziekgroep Sela. Als een kind vraagt dat te zingen, heeft de juffrouw dan de bagage en de ruggengraat om een Bijbels antwoord te geven?
Wordt hiermee gezegd dat dit lied niet Bijbels is? Ik ben blij als mijn kinderen dit soort liederen zingen en daardoor geraakt worden. En ze zich niet bezig houden met popmuziek!

Wat ik mis in dit artikel, waar is ons vertrouwen in God? Waarom worden niet de mooie dingen die gebeuren genoemd?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bijdrager »

Ik heb zelf meegemaakt dat de triomf mbt reformatorisch onderwijs werd gevierd ten koste van een degelijke pc-school. De pc-school is inmiddels inderdaad verwaterd. De refo-school leek de oplossing.... totdat we zien dat daar ook zondige mensen, ja ook leerlingen en ouders in mee doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Mona Lisa »

Zo zorgelijk is het allemaal niet. Ik lees precies de klaagzang die je altijd al hoort van het reformatorisch onderwijs. Het ligt aan van alles en iedereen. Het ligt aan de cao en de medezeggenschapswet. Het ligt aan Netflix en de seksuele moraal. Ouders ontwikkelen zich tot veeleisende consumenten. Het hapert vooral in de gezinnen. Ouder verzuimen hun kinderen op te voeden. Het ligt aan entertainment, seculiere en evangelische invloeden, emancipatiedenken en opwekkingsmuziek. En zo kun je doorgaan. Maar die klaagzang is al zo oud als het reformatorisch onderwijs zelf. Ik zou zeggen, stop met huilen en ga wat doen als je het allemaal zo erg vindt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Mona Lisa schreef:Zo zorgelijk is het allemaal niet. Ik lees precies de klaagzang die je altijd al hoort van het reformatorisch onderwijs. Het ligt aan van alles en iedereen. Het ligt aan de cao en de medezeggenschapswet. Het ligt aan Netflix en de seksuele moraal. Ouders ontwikkelen zich tot veeleisende consumenten. Het hapert vooral in de gezinnen. Ouder verzuimen hun kinderen op te voeden. Het ligt aan entertainment, seculiere en evangelische invloeden, emancipatiedenken en opwekkingsmuziek. En zo kun je doorgaan. Maar die klaagzang is al zo oud als het reformatorisch onderwijs zelf. Ik zou zeggen, stop met huilen en ga wat doen als je het allemaal zo erg vindt.
Das makkelijk de ouders de schuld geven dat de docenten onbekeerd zijn en langs het randje lopen met geloofsoverdracht, kijkgedrag, kleding ed
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Enz.

Welke conclusie heb ik getrokken uit dit gedeelte.
Wij als ouders proberen onze kinderen op te voeden in de leer die naar de Godzaligheid is. Er wordt wel gesproken over de driehoek ouders-kerk-school. Waarbij ik wil aangeven dat kerk en school te weinig luisteren naar de ouders.
Bijbels gezien zit het probleem bij mij, immers ik heb gezondigd en gedaan wat kwaad is in Gods oog. Kerk en school zijn een eigen koers gaan varen, waarin wij ons niet herkennen. Dit betekent dat de driehoek ouders-kerk-school verbroken is.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Ik zie het verband niet tussen jouw vragen en het artikel.

Onderwijsmethoden worden betrokken van een uitgever, die bepaalt de mate waarin digitale hulpmiddelen moeten worden ingezet. Ik kan me voorstellen dat inhoud van de lesstof (deels) enkel digitaal beschikbaar is.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Toch nog een vereniging die grote zorgen binnen het onderwijs ziet. Naar mijn idee wordt er vaak een beetje weggekeken en denken veel ouders/dominees/ambtsdragers dat het allemaal nog wel goed gaat op de scholen, maar er is een behoorlijke verschuiving (al jaren) aan het plaatsvinden. Liederen/opwekking wordt steeds minder een probleem, de broek bij meiden moet toch eigenlijk wel kunnen, je bent gedoopt dus je bent een kind van de Goede Herder enz.... Veel scholen zijn al ver weg gegroeid van de reformatorische wortels en reformatorisch/Bijbels gedachtengoed. Op veel scholen is links in een grote meerderheid.
Ik hoop van harte dat het niet bij één artikel blijft, hoogstwaarschijnlijk wel....
Er moeten geen hervormingen plaatvinden, maar een terugkeer, keer toch weder.
Plaats reactie