Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
DDD schreef:
Zita schreef:Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Dat is werkelijk absurd. Als een dominee in zijn vrije tijd geen korte broek mag dragen, is dat wel een heel wonderlijke toestand.

Het is overigens niet typisch afgescheiden om in het zwart te gaan. CGK-dominees lopen lang niet allemaal in het zwart en de GG-dominees in mijn omgeving droegen ook geen zwart pak in hun vrije tijd.
Mijn voorbeeld ging niet over een predikant, maar dat geheel terzijde. Het ging over iemand bij wie het tot verandering was gekomen, om het in de woorden waarmee ik het kreeg overgeleverd uit te drukken. Toen ik vroeg waaraan dat dan te merken was, werd de korte broek genoemd.

En ach: een mooi verhaal over het zwarte pak van een dominee mag vast wel. Het zal een jaar of vijfentwintig geleden zijn. Mijn vader was ernstig ziek, mijn moeder en zusje waren in het ziekenhuis op bezoek geweest. Op de parkeerplaats zagen ze een dominee in zijn auto stappen. Het was de oude dominee G.H. van Kooten, maar dat wisten we toen nog niet. 'Kijk', zei mijn moeder: 'die dominee ziet er echt uit als een echte dominee'. Dominee Van Kooten zag haar gebaar, en dacht dat ze hem wenkte. Hij stapte weer uit, kwam naar mijn moeder en er kwam een heel goed gesprek op gang. Net wat ze op dat moment nodig had. Hij is nog jarenlang bij ons over de vloer gekomen, altijd onverwacht, altijd fijn (en toevallig altijd als we pannenkoeken aten; hij dacht op een gegeven moment dat we niets anders dan pannenkoeken te eten kregen). Die herkenbaarheid van het zwarte pak heeft zo zijn voordelen.
Prachtig...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:[q

Ik neem aan dat dit geen algemeen advies aan allen is die met een roeping tot het ambt lopen en een attest willen aanvragen. In elk geval bij 2 vrienden van me die bij beiden zijn opgegaan niet zo gezien en gehoord. Wellicht is het tegen iemand gezegd die op dat punt ''verzorging'' nodig had.
Nee, natuurlijk niet. Misschien liepen die vrienden altijd al in pak en was de 'tip' van de predikant niet nodig.
Die iemand liep er keurig bij. Alleen nog niet in een keurslijf van pakken en stroppen. En het advies was om dat wel te doen al een paar maanden voor zijn attest.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[q

Ik neem aan dat dit geen algemeen advies aan allen is die met een roeping tot het ambt lopen en een attest willen aanvragen. In elk geval bij 2 vrienden van me die bij beiden zijn opgegaan niet zo gezien en gehoord. Wellicht is het tegen iemand gezegd die op dat punt ''verzorging'' nodig had.
Nee, natuurlijk niet. Misschien liepen die vrienden altijd al in pak en was de 'tip' van de predikant niet nodig.
Die iemand liep er keurig bij. Alleen nog niet in een keurslijf van pakken en stroppen. En het advies was om dat wel te doen al een paar maanden voor zijn attest.
Nee, deze mannen lopen nog steeds niet altijd in pak en toen een van hen op weg was naar Rotterdam was hij gewoon in pak zoals ik hem in de kerk zag. Verder vind ik niks verkeerds aan het advies omdat je gewoon kunt/mag weten in welk milieu je terecht gaat komen. Wanneer deze bewuste persoon er moeilijk over zou gaan doen dan vind ik het pas zorgelijk worden. Enfin dat kan ik niet uit jouw verhaal opmaken. Heeft ie de overkant wel gehaald?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie