Ik denk dat je hier hele terechte punten noemt.Herman schreef:De culturele verschillen tussen generaties zijn vele male groter, omdat een bekeringswieg volgens de standenleer zich geheel anders voltrekt dan een kohlbruggiaanse bekering of evangelische bekering. Hoewel ik een voorkeur voor de laatste heb ontwikkeld, betekent dat geen veroordeling van het andere. Maar binnen het geheel van de kerken ligt die onderlinge beoordeling wel eens anders. Ik veronderstel aan het generatie'conflict' dus ook een botsing tussen verschillende theologiën.
Een ander groot verschil is de rol van het karakter binnen het geheel van de bekering. Er zijn er die zo in de wolken en zo in de kolken zijn en er zijn personen met meer gematigde en rustige karakters waar het emotionele aspect niet zo'n grote invloed heeft op de vraag naar hun staat. Beide groepen verstaan elkaar slecht.
Bekering, vroeger en nu
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
En misschien dat als een dominee het erg geëmotioneerd verteld dan kunnen mensen ook denken dat het zo hoort
En als ze van nature mensen zijn die gauw doorgaan, niet huilen mentaliteit hebben...
En als ze van nature mensen zijn die gauw doorgaan, niet huilen mentaliteit hebben...
Re: Bekering, vroeger en nu
Onderzoekt de Schriften. Als het daarnaar niet is, zal het geen dageraad hebben.
En ook: "Dezelve heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing van het lichaam van Christus; totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zone Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus; opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid om listiglijk tot dwaling te brengen".
Paulus schrijft in Hebr. 13: 7 "Gedenkt uw voorgangers, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel."
De kanttekeningen geven bij de volgende roep van een verlegen ziel uit Hooglied overigens een mooie toelichting: "Zeg mij aan, Gij Dien mijn ziel liefheeft, waar Gij weidt, waar Gij de kudde legert in den middag; want waarom zou ik zijn als een die zich bedekt bij de kudden Uwer metgezellen? Indien gij het niet weet, o gij schoonste onder de vrouwen, zo ga uit op de voetstappen der schapen, en weid uw geiten bij de woningen der herderen."
En ook: "Dezelve heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing van het lichaam van Christus; totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zone Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus; opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid om listiglijk tot dwaling te brengen".
Paulus schrijft in Hebr. 13: 7 "Gedenkt uw voorgangers, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel."
De kanttekeningen geven bij de volgende roep van een verlegen ziel uit Hooglied overigens een mooie toelichting: "Zeg mij aan, Gij Dien mijn ziel liefheeft, waar Gij weidt, waar Gij de kudde legert in den middag; want waarom zou ik zijn als een die zich bedekt bij de kudden Uwer metgezellen? Indien gij het niet weet, o gij schoonste onder de vrouwen, zo ga uit op de voetstappen der schapen, en weid uw geiten bij de woningen der herderen."
Re: Bekering, vroeger en nu
Ik kan het niet mooier zeggen dan Ryle: "Het betekent die beweging der ziel die plaatsheeft wanneer een mens, zijn zonden gevoelende, en bevindende dat hij zichzelf niet kan redden, van Christus hoort, tot Christus zich wendt, op Christus vertrouwt, Christus vasthoudt, en met zijn gehele persoon op Christus steunt om behoudenis."Posthoorn schreef:En wat bedoel je in dit verband met 'tot Jezus gaan'?John Galt schreef:Ik probeer zijn theologische bezwaren om tot Jezus te gaan door te prikken, zoals een dominee dat vroeger ook bij mij ook gedaan heeft. En anderzijds is mijn voortdurend gebed of God hem de ogen wil openen voor Zijn gewilligheid hem te redden.Posthoorn schreef:En wat is dan jouw oplossing voor hem? Moet hij dan zelf een doorbraak forceren, of er maar van uitgaan dat het wel goed zit, of...?John Galt schreef:Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
Who is John Galt?
Re: Bekering, vroeger en nu
Soms begrijp ik je echt niet. Niet zozeer je standpunten, maar je houding. Volgens mij ben je ouder dan ik, maar sommige uitingen suggereren anders.-DIA- schreef:Reacties overbodig denk ik. Tenzij de moderator er anders over denk, of mij misschien niet begrijpt.
Who is John Galt?
Re: Bekering, vroeger en nu
Dat is mooi gezegd door Ryle, maar ... daar zit het nu juist op vast bij de zondaar: Hij weet niet hoe dat moet. En hij kán dat ook niet, als de Heilige Geest zijn ogen niet verlicht en zijn hart opent.John Galt schreef:Ik kan het niet mooier zeggen dan Ryle: "Het betekent die beweging der ziel die plaatsheeft wanneer een mens, zijn zonden gevoelende, en bevindende dat hij zichzelf niet kan redden, van Christus hoort, tot Christus zich wendt, op Christus vertrouwt, Christus vasthoudt, en met zijn gehele persoon op Christus steunt om behoudenis."
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
Op zo'n manier houd je alles dicht natuurlijk.Posthoorn schreef:Dat is mooi gezegd door Ryle, maar ... daar zit het nu juist op vast bij de zondaar: Hij weet niet hoe dat moet. En hij kán dat ook niet, als de Heilige Geest zijn ogen niet verlicht en zijn hart opent.John Galt schreef:Ik kan het niet mooier zeggen dan Ryle: "Het betekent die beweging der ziel die plaatsheeft wanneer een mens, zijn zonden gevoelende, en bevindende dat hij zichzelf niet kan redden, van Christus hoort, tot Christus zich wendt, op Christus vertrouwt, Christus vasthoudt, en met zijn gehele persoon op Christus steunt om behoudenis."
Dus jij zou hem adviseren lijdelijk af te wachten.
En tja als je pech hebt dan heb je pech ?
Re: Bekering, vroeger en nu
Ik zou voorzichtig willen stellen dat er tegenwoordig zelfs meer geestelijk leven is dan in de generaties hiervoor. Ik bedoel dan niet honderden jaren geleden, maar onder de generaties die nu nog leven.
De jongere generatie van zeg zo'n 20-40 jaar oud is er vaak serieus mee bezig. En deze generatie is inderdaad mondiger, en makkelijker in staat dingen te onderzoeken. Al zit in de methode van onderzoek soms ook wel een gevaar. Godsdienst laat zich niet uitleggen door Google.
Ik denk dat elke generatie van gelovigen elkaar wel kan herkennen in wie Christus voor hen is, en dat dit enkel genade is. De manier van verwoorden is inderdaad anders, maar dat maakt de zaak niet anders. Konden we daar (beide kanten op!) maar eens meer 'omheen' luisteren.
De jongere generatie van zeg zo'n 20-40 jaar oud is er vaak serieus mee bezig. En deze generatie is inderdaad mondiger, en makkelijker in staat dingen te onderzoeken. Al zit in de methode van onderzoek soms ook wel een gevaar. Godsdienst laat zich niet uitleggen door Google.
Ik denk dat elke generatie van gelovigen elkaar wel kan herkennen in wie Christus voor hen is, en dat dit enkel genade is. De manier van verwoorden is inderdaad anders, maar dat maakt de zaak niet anders. Konden we daar (beide kanten op!) maar eens meer 'omheen' luisteren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- J.C. Philpot
- Berichten: 8974
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Bekering, vroeger en nu
Ik geloof er eerlijk gezegt helemaal niks van.Forummer schreef:Ik zou voorzichtig willen stellen dat er tegenwoordig zelfs meer geestelijk leven is dan in de generaties hiervoor. Ik bedoel dan niet honderden jaren geleden, maar onder de generaties die nu nog leven.
Alom kunnen we kerkverlating zien, en in de kerken zelf: een afval van Gods Woord, aanvaarden van wat de cultuur ons leert over geslacht, seksualiteit, levensstijl, opkomst van de evolutietheorie, kerkelijke verwarring, algemeen voorkomen van pornografieverslaving, oppervlakkigheid, verwereldling, enzovoorts.
Het is zo dat de Reformatorische kerken in alles iets later komt dan andere kerken. Wat we in andere kerken nu zien, is bij ons onderhuids bezig, en zullen we in de loop der jaren ook steeds meer openlijk gaan zien. De vorm is nog overgebleven in de Reformatorische kerken, maar de inhoud (het geestelijke leven) is er in veel gevallen niet meer. Ik kan dit alles absoluut niet zien als een teken van onbloeiend geestelijk leven.
Met de huidige ontwikkelingen zal er over 100 jaar menselijkerwijs gezien nog weinig over zijn van ons kerkelijke leven. En nochtans gaat de Heere door met het bekeren van zondaren, hoe donker de tijden ook zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 nov 2020, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Bekering, vroeger en nu
Alles zít dicht. Het is de Geest Die moet openen. Dat kun je zelf niet. En als het goed is, is dat nood. En drijft dat tot het gebed. Zoals Getrouw aan Hopende in de Christenreis aanraadde, dat Hij bidden moest tot de Vader of Die Zijn Zoon in hem wilde openbaren. Die openbaring is essentieel. Want daar wordt het geloof geboren.Geytenbeekje schreef:Op zo'n manier houd je alles dicht natuurlijk.Posthoorn schreef:Dat is mooi gezegd door Ryle, maar ... daar zit het nu juist op vast bij de zondaar: Hij weet niet hoe dat moet. En hij kán dat ook niet, als de Heilige Geest zijn ogen niet verlicht en zijn hart opent.John Galt schreef:Ik kan het niet mooier zeggen dan Ryle: "Het betekent die beweging der ziel die plaatsheeft wanneer een mens, zijn zonden gevoelende, en bevindende dat hij zichzelf niet kan redden, van Christus hoort, tot Christus zich wendt, op Christus vertrouwt, Christus vasthoudt, en met zijn gehele persoon op Christus steunt om behoudenis."
Dus jij zou hem adviseren lijdelijk af te wachten.
En tja als je pech hebt dan heb je pech ?
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
Dan zegt die jongen :
Die nood moet geboren worden.
Dit is rotonde-discussie #1440
Ik kap ermee.
Die nood moet geboren worden.
Dit is rotonde-discussie #1440
Ik kap ermee.
Re: Bekering, vroeger en nu
John Galt heeft het over iemand die niet tot doorbraak kan komen. Dan ga ik ervan uit dat de nood bij die persoon geboren ís. Iemand die de nood niet voelt, moet anders benaderd worden.Geytenbeekje schreef:Dan zegt die jongen :
Die nood moet geboren worden.
Dit is rotonde-discussie #1440
Ik kap ermee.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
O zo.Posthoorn schreef:John Galt heeft het over iemand die niet tot doorbraak kan komen. Dan ga ik ervan uit dat de nood bij die persoon geboren ís. Iemand die de nood niet voelt, moet anders benaderd worden.Geytenbeekje schreef:Dan zegt die jongen :
Die nood moet geboren worden.
Dit is rotonde-discussie #1440
Ik kap ermee.
Dan zal ik zeggen : Zie niet neer op je mislukte doorbraak of iets dat van de Heere afhoud, maar roept Hem aan.
Re: Bekering, vroeger en nu
De Heere Jezus zegt: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke. En wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Als je gelooft dat dat waar is, kun je tot Jezus gaan, in het geloof dat de Vader je trekt. Dan kunnen er drie dingen gebeuren:
- Hij wijst je af.
- Hij neemt je aan.
- Je merkt geen verschil.
Gebeurt het eerste, dan klopt de Bijbel niet en is Jezus een leugenaar.
Gebeurt het tweede, dan ben je behouden.
Gebeurt het derde, dan ga je nog een keer en nog een keer, net zolang tot je de zekerheid gevoelt dat Hij je aangenomen hebt.
Als je gelooft dat dat waar is, kun je tot Jezus gaan, in het geloof dat de Vader je trekt. Dan kunnen er drie dingen gebeuren:
- Hij wijst je af.
- Hij neemt je aan.
- Je merkt geen verschil.
Gebeurt het eerste, dan klopt de Bijbel niet en is Jezus een leugenaar.
Gebeurt het tweede, dan ben je behouden.
Gebeurt het derde, dan ga je nog een keer en nog een keer, net zolang tot je de zekerheid gevoelt dat Hij je aangenomen hebt.
Who is John Galt?
Re: Bekering, vroeger en nu
Bidden tot God, tot Jezus, is niet hetzelfde als 'tot Hem gaan'. Wel is dat het beste wat je in deze omstandigheden kunt doen. Maar zelf je ogen openen en geloven, dát lukt je niet.John Galt schreef:De Heere Jezus zegt: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke. En wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Als je gelooft dat dat waar is, kun je tot Jezus gaan, in het geloof dat de Vader je trekt. Dan kunnen er drie dingen gebeuren:
- Hij wijst je af.
- Hij neemt je aan.
- Je merkt geen verschil.
Gebeurt het eerste, dan klopt de Bijbel niet en is Jezus een leugenaar.
Gebeurt het tweede, dan ben je behouden.
Gebeurt het derde, dan ga je nog een keer en nog een keer, net zolang tot je de zekerheid gevoelt dat Hij je aangenomen hebt.