Bekering, vroeger en nu

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Ora et labora »

Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:Vandaag hoorde ik een Herder en Leraar hij zij___Vroeger waren er veel mensen die werkelijk konden getuigen
wie de Heere voor hun ziel was. Daarmee niet gezegd dat vroeger alles beter was__De Heere is van gisteren en heden dezelfde.
Maar het geloof uit en door en tot Christus is zo oneindig groot en goed. Hij zorgt voor Zijn eigen eer en voor Zijn kinderen. En er worden nog steeds mensen zalig! Soli Deo gloria!
Hoort hij dat nu niet of veel minder ?
Goede vraag! Hij zij nog dat het vroeger toch in de kern meer gehoord werd.
Al zeg ik het nu iets in mijn eigen woorden. (Ik ga niet heel de preek opnoemen vandaar excuus.)
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik vrees dat er meer sprake is van een dwaling dan van een noodsituatie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vrees dat er meer sprake is van een dwaling dan van een noodsituatie.
Grote gemeenten dan opheffen? Wat denkt u? Kunnen we zo eens soms 6.000 op straat zetten? Sorry, de kerk gaat dicht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door DDD »

Nee, daar moet het evangelie juist gepreekt worden. Dan zal de vrucht niet achterblijven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Nee, daar moet het evangelie juist gepreekt worden. Dan zal de vrucht niet achterblijven.
Je mag er vanuit gaan dat dat gepreekt wordt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door DDD »

Dat zal, maar uit de vruchten blijkt dat het evangelie dan niet gepreekt wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zal, maar uit de vruchten blijkt dat het evangelie dan niet gepreekt wordt.
Ligt dat dan altijd per definitie aan de dominee? U bent nogal rationeel, en denkt veel horizontaal, zo het vaak overkomt, en kunt zodoende veel beoordelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Ora et labora »

Een groot stuk negativiteid is ook vaak te horen erg helaas soms terecht soms onterecht.
Gelukkig horen we ook nog van bijv. de kansel dat er juist wel vruchten van bekering en geloof zijn en het word gezien.
Ongeloof is niet goed te praten. Al leven we in tijden waar alles roept om oordeel.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Bonny »

Welterusten
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dat zal, maar uit de vruchten blijkt dat het evangelie dan niet gepreekt wordt.
Wellicht heb je een andere kijk op de vruchten. Nietemin mag je van mij die kijk hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door John Galt »

Als er 6000 mensen in de kerk zitten, en je kunt geen (pakweg) 30 mannen vinden die nog geen 80 zijn en die de Heere vrezen, is er dan niet iets grondig mis met de vrucht op de prediking?
Me dunkt dat het dan tijd is om net als in Handelignen 1 tien dagen lang gedurig in gebed te gaan om de werking van de Geest in de gemeente.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Forummer »

Onbekeerde ambtsdragers zijn óók een vrucht op de prediking.

Ondanks dat het een noodsituatie is (die noodsituatie duurt al wel heel even hier en daar) mag het misschien wel wat meer tot nood zijn.

Gelukkig is het lang niet overal zo. Ben bijvoorbeeld blij voor Jantje dat het in zijn gemeente niet zo is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zal, maar uit de vruchten blijkt dat het evangelie dan niet gepreekt wordt.
Ligt dat dan altijd per definitie aan de dominee? U bent nogal rationeel, en denkt veel horizontaal, zo het vaak overkomt, en kunt zodoende veel beoordelen.
Als je de redernering van sommigen zou moeten geloven, dan zou het aan Noach en aan zijn prediking gelegen moeten hebben dan er naast zijn gezin niemand tot de ark der behoudenis vluchtte.

De schrift zegt echter:
Genesis 7:5 En Noach deed, naar al wat de HEERE hem geboden had.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door John Galt »

Is er geen verschil tussen de gemeente des HEEREN en de oude wereld die zo rot was dat ze vernietigd moest worden?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Is er geen verschil tussen de gemeente des HEEREN en de oude wereld die zo rot was dat ze vernietigd moest worden?
Het is al veel eerder mis gegaan, ik de Bijbel bestond de gemeente uit mensen die geloofden, of deden alsof ze geloofde, nu bestaat de gemeente uit veel ongelovige, die dus wel laten dopen of belijdenis doen, maar verder de Heere buiten hun leven houden, zo ook onbekeerde, goddeloze in de kerkenraad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie