Bekering, vroeger en nu

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Bekering, vroeger en nu

Bericht door Bezorgd »

Charles schreef:
Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
Ik probeer het onder woorden te brengen maar lukt me niet goed. Oudere generatie worstelt nog met toe-eigening van het heil. Voor de jongere generatie is dat een gepasseerd station. Veel avondmaalgangers maar kan weinig aanwijzen met wie ik een geestelijk gesprek zou kunnen voeren. Ook niet op huisbezoek. Dus ik houd mn mond wel – net al de oudere garde. Wereldgelijkvormigheid, weinig kennis maar wel allemaal in de Heer. In beperken van mobielgebruik bij (pre)pubers, dochters zo veel mogelijk in rok laten lopen sta je vrijwel alleen.

DDD is wel heel erg bot in zn beschrijving (zo bot ben ik zelfs nog niet eens ;) ) maar snap wat hij bedoelt. Ik zeg wel eens: het is bevinding uit een boekje geworden.
Deels herken ik wat je zegt. Maar is het misschien vooral het 'gevoel'?
Kan het misschien zo zijn dat ouderen het sowieso lastig vinden om het van jongeren te geloven. En dat dit altijd al zo geweest is?
Ze spreken een andere taal. Ze reageren soms anders. En.. Wat de toe-eigening betreft. De levenslange twijfel is ook geen teken van gezond geestelijk leven. Kan het zijn dat jongeren sneller vastigheid hebben omdat ze ook meer in aanraking komen met andere bronnen?
Luisteren meer over de kerkmuren heen. Geschriften van bv puriteinen zijn toegankelijker geworden en krijgen meer aandacht. We horen steeds meer vanuit de wereldwijde kerk, waar bv toe-eigening een veel minder beladen onderwerp is.
Misschien heeft dat ook invloed?

En koppelen wij tradities niet vaak veel te snel aan de staat van iemand? De huidige generatie wil bijbels onderbouwt hebben waarom we bepaalde zaken wel of niet doen. Middelmatige zaken, die voorgaande generaties soms heel belangrijk vonden, wordt soms wat anders mee omgegaan. Ook hier, omdat men ziet dat wereldwijd de gewoonten vaak heel anders zijn dan in Nederland. Iets waar voorgaande generaties niet of veel minder van wisten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Posthoorn »

Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door J.C. Philpot »

Posthoorn schreef:Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Hoezo worden jongeren anders bekeer als ouderen?

Het zondaar worden voor God, en het ontvangen van vrijspraak door het offer van Christus moeten ook door jongeren gekend worden. Ze zullen het vast wat anders verwoorden als ouderen, maar om nu te zeggen dat jongeren anders bekeerd worden gaan me eigenlijk te ver.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Posthoorn schreef:Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Hoezo worden jongeren anders bekeer als ouderen?

Het zondaar worden voor God, en het ontvangen van vrijspraak door het offer van Christus moeten ook door jongeren gekend worden. Ze zullen het vast wat anders verwoorden als ouderen, maar om nu te zeggen dat jongeren anders bekeerd worden gaan me eigenlijk te ver.
Hier krijg je weer die volgorde, het gaat om de wil van de Vader, dat is geloven in Die Hij gezonden heeft. God gebruikt, door Zijn Heilige Geest middelen om je bij hem aan Zíjn voeten te krijgen, dmv Zijn Woord. Als je in de Bijbel kijkt naar mensen die hun zonden kennen en bewenen s dit niet als ze nog dood in zonden en misdaden liggen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Als je in de Bijbel kijkt naar mensen die hun zonden kennen en bewenen s dit niet als ze nog dood in zonden en misdaden liggen.
Ik heb het helemaal niet over een volgorde gehad. Dus ik snap niet waarom je daar over begint.

Daarnaast klopt deze opmerking uiteraard niet. Op de pinksterdag lezen we allereerst dat de hoorder verslagen van hart werden, dus daar heb je al het eerste voorbeeld.

Ik ga overigens de volgorderetonde-discussie niet nog een keer met je voeren. Ik ga daar hierna dus ook niet verder op in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Charles schreef:
Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
Ik probeer het onder woorden te brengen maar lukt me niet goed. Oudere generatie worstelt nog met toe-eigening van het heil. Voor de jongere generatie is dat een gepasseerd station. Veel avondmaalgangers maar kan weinig aanwijzen met wie ik een geestelijk gesprek zou kunnen voeren. Ook niet op huisbezoek. Dus ik houd mn mond wel – net al de oudere garde. Wereldgelijkvormigheid, weinig kennis maar wel allemaal in de Heer. In beperken van mobielgebruik bij (pre)pubers, dochters zo veel mogelijk in rok laten lopen sta je vrijwel alleen.

DDD is wel heel erg bot in zn beschrijving (zo bot ben ik zelfs nog niet eens ;) ) maar snap wat hij bedoelt. Ik zeg wel eens: het is bevinding uit een boekje geworden.
Deels herken ik wat je zegt. Maar is het misschien vooral het 'gevoel'?
Kan het misschien zo zijn dat ouderen het sowieso lastig vinden om het van jongeren te geloven. En dat dit altijd al zo geweest is?
Ze spreken een andere taal. Ze reageren soms anders. En.. Wat de toe-eigening betreft. De levenslange twijfel is ook geen teken van gezond geestelijk leven. Kan het zijn dat jongeren sneller vastigheid hebben omdat ze ook meer in aanraking komen met andere bronnen?
Luisteren meer over de kerkmuren heen. Geschriften van bv puriteinen zijn toegankelijker geworden en krijgen meer aandacht. We horen steeds meer vanuit de wereldwijde kerk, waar bv toe-eigening een veel minder beladen onderwerp is.
Misschien heeft dat ook invloed?

En koppelen wij tradities niet vaak veel te snel aan de staat van iemand? De huidige generatie wil bijbels onderbouwt hebben waarom we bepaalde zaken wel of niet doen. Middelmatige zaken, die voorgaande generaties soms heel belangrijk vonden, wordt soms wat anders mee omgegaan. Ook hier, omdat men ziet dat wereldwijd de gewoonten vaak heel anders zijn dan in Nederland. Iets waar voorgaande generaties niet of veel minder van wisten.

Mooie en waardevolle elementen in je reactie Bezorgd, dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Valcke »

Ik heb ernstige bedenkingen bij de opvatting dat jongeren nu anders tot geloof komen dan ouderen. Waar het recht ligt, gaat ook van de bekering van jongeren een getuigenis uit en is er herkenning. Leeftijd of generatie maakt hier naar ik geloof, geen verschil.

Ik zie nu dat Philpot dit ook reeds zei. Geheel eens met zijn reactie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:Ik heb ernstige bedenkingen bij de opvatting dat jongeren nu anders tot geloof komen dan ouderen. Waar het recht ligt, gaat ook van de bekering van jongeren een getuigenis uit en is er herkenning. Leeftijd of generatie maakt hier naar ik geloof, geen verschil.

Ik zie nu dat Philpot dit ook reeds zei. Geheel eens met zijn reactie.
Ik denk dat er wel verschil in zit, in die zin dat je meer eelt op je ziel hebt als je al 89 jaar nee gezegd hebt tegen God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:Ik heb ernstige bedenkingen bij de opvatting dat jongeren nu anders tot geloof komen dan ouderen. Waar het recht ligt, gaat ook van de bekering van jongeren een getuigenis uit en is er herkenning. Leeftijd of generatie maakt hier naar ik geloof, geen verschil.

Ik zie nu dat Philpot dit ook reeds zei. Geheel eens met zijn reactie.
Ik denk dat er wel verschil in zit, in die zin dat je meer eelt op je ziel hebt als je al 89 jaar nee gezegd hebt tegen God.
Het ging niet om de vraag of mensen jong of oud tot geloof komen, maar of de jongeren nú anders tot geloof komen dan degenen die nu ouder zijn tot geloof gekomen zijn (waarbij sommigen ook jong tot geloof kwamen).

Maar buiten dat, ben ik ervan overtuigd dat een verschil in leeftijd of generatie de onderlinge herkenning niet in de weg staat. Zeker zijn er gelovigen die het geloof / de bekering van anderen ten onrechte niet aannemen, maar dat is niet leeftijdsafhankelijk. (Of men moet wel heel erg afgezakt zijn.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:Ik heb ernstige bedenkingen bij de opvatting dat jongeren nu anders tot geloof komen dan ouderen. Waar het recht ligt, gaat ook van de bekering van jongeren een getuigenis uit en is er herkenning. Leeftijd of generatie maakt hier naar ik geloof, geen verschil.

Ik zie nu dat Philpot dit ook reeds zei. Geheel eens met zijn reactie.
Ik denk dat er wel verschil in zit, in die zin dat je meer eelt op je ziel hebt als je al 89 jaar nee gezegd hebt tegen God.
Het ging niet om de vraag of mensen jong of oud tot geloof komen, maar of de jongeren nú anders tot geloof komen dan degenen die nu ouder zijn tot geloof gekomen zijn (waarbij sommigen ook jong tot geloof kwamen).

Maar buiten dat, ben ik ervan overtuigd dat een verschil in leeftijd of generatie de onderlinge herkenning niet in de weg staat. Zeker zijn er gelovigen die het geloof / de bekering van anderen ten onrechte niet aannemen, maar dat is niet leeftijdsafhankelijk. (Of men moet wel heel erg afgezakt zijn.)
Oh op die manier, dat zeg ik ook ja, er is niet in de Bijbel niet één bekering hetzelfde, op de pinksterdag lees je wel dat ze roepen : wat moeten we doen, maar de persoonlijke bekeringen, die beschreven zijn, zijn allemaal anders, de aspecten van geloof komen zo voor dat je ziet dat ze zonder Hem niet kunnen leven.

Ik ben geneigd om te zeggen dat er niet één bekering hetzelfde is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Valcke »

Een van de kenmerkende overeenkomsten in hoe men getuigen zal, is (naar ik meen) de verwondering over de onverdiende genade van God jegens een ellendig zondaar. De weg daartoe kan verschillend zijn, maar in de uitkomst is het een en hetzelfde.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Hendrien »

Valcke schreef:Ik heb ernstige bedenkingen bij de opvatting dat jongeren nu anders tot geloof komen dan ouderen. Waar het recht ligt, gaat ook van de bekering van jongeren een getuigenis uit en is er herkenning. Leeftijd of generatie maakt hier naar ik geloof, geen verschil.

Ik zie nu dat Philpot dit ook reeds zei. Geheel eens met zijn reactie.
Het ligt eraan of het een Bijbelse bekering is. Soms worden dingen verheerlijkt in bekeringsverhalen, die niet schriftuurlijk zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrien schreef:Het ligt eraan of het een Bijbelse bekering is. Soms worden dingen verheerlijkt in bekeringsverhalen, die niet schriftuurlijk zijn.
Uiteraard. In zowel reformatorische als evangelische bekeringsverhalen kom je weleens hele bijzondere zaken tegen.

Maar ik neem aan dat we het hier over de bijbelse bekering hebben. En daarvan geloof ik niet dat jongeren op een hele andere manier bekeerd worden als ouderen. Hoogstens dat ze zaken anders verwoorden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Posthoorn schreef:Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Hoezo worden jongeren anders bekeer als ouderen?

Het zondaar worden voor God, en het ontvangen van vrijspraak door het offer van Christus moeten ook door jongeren gekend worden. Ze zullen het vast wat anders verwoorden als ouderen, maar om nu te zeggen dat jongeren anders bekeerd worden gaan me eigenlijk te ver.
Helemaal mee eens. Het is niet goed om bekeringen te koppelen aan een leeftijd of iets anders, want... de jongeren worden ook ouder, word het geloof dan anders?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Posthoorn schreef:Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Hoezo worden jongeren anders bekeer als ouderen?

Het zondaar worden voor God, en het ontvangen van vrijspraak door het offer van Christus moeten ook door jongeren gekend worden. Ze zullen het vast wat anders verwoorden als ouderen, maar om nu te zeggen dat jongeren anders bekeerd worden gaan me eigenlijk te ver.
Helemaal mee eens. Het is niet goed om bekeringen te koppelen aan een leeftijd of iets anders, want... de jongeren worden ook ouder, word het geloof dan anders?
Toch is het bij iedereen anders, lees mijn vorige posting
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie