Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
Adje schreef:
merel schreef:De hepatitis vaccinatie is toch inmiddels ook verplicht voor mensen die in ziekenhuizen werken? Ik vraag mij eigenlijk af of je zonder die vaccinatie aan de slag kan gaan.
In het verleden moest je als verpleegkundige ingeënt worden tegen tbc. Als ik mij goed herinner was dat verpicht.
Volgens mij is alleen verplicht dat de werkgever het aanbiedt.
Volgens mij werd de mantoux prik aangeboden om te achterhalen of je met de tbc bacterie in aanraking bent gekomen en was de HebB vaccinatie verplicht. Althans in het zkh waar ik in de jaren '90 mijn opleiding ben begonnen.
Begin jaren 70 ben ik aan mijn opleiding begonnen, weer al een tijdje geleden. Die inenting tegen tbc heb ik gehad, ik kan mij echter niet herinneren of dat nu verplicht was, of niet.
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik samen met mijn moeder naar een sanatorium ging om voor het raam te zwaaien naar een familielid die daar was opgenomen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

NOS:
Bmr-vaccinatie geeft mogelijk milder verloop van covid-19-infectie
https://nos.nl/artikel/2332479-bmr-vacc ... ectie.html
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

En als je de bof, mazelen en rode hond gehad hebt, hoe moet ik dat dan zien? Zijn die afweerstoffen minder effectief dan via een vaccin? Of is het vooral de leeftijd?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Terri schreef:En als je de bof, mazelen en rode hond gehad hebt, hoe moet ik dat dan zien? Zijn die afweerstoffen minder effectief dan via een vaccin? Of is het vooral de leeftijd?
Ja, dat vroeg ik mij ook direct af. Even afgaande op het NOS-artikel lijkt het 'gewoon' doormaken van bof, mazelen en rode hond hetzelfde effect te hebben als de vaccinatie. Maar niet iedere oudere heeft dat ook allemaal gehad als kind.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ook veel mensen tussen de 35-45 niet. Na hen is de vaccinatie ingevoerd en velen hebben en de vaccinatie niet gehad en de ziektes niet doorlopen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Petitie tegen vaccins waar gebruik word gemaakt van cellijnen afkomstig van geaborteerde babys:

https://citizengo.org/nl/lf/180553-zeg- ... etussen%20
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Petitie tegen vaccins waar gebruik word gemaakt van cellijnen afkomstig van geaborteerde babys:

https://citizengo.org/nl/lf/180553-zeg- ... etussen%20
Helaas is dat met de bmrvaccin ook
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Anselmus »

Degene die deze petitie is gestart, maar ook degenen die deze delen hebben wat mij betreft geen sterke argument. Het klinkt heftig omdat het woordje abortus erin zit, mijn mijns inziens is het stemmingmakerij. Is de juistheid van deze stelling gecontroleerd? Zelfs de NPV geeft aan dat dit niet meer klopt. Zie o.a. dit artikel: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/mi ... -1.1566513

Daarnaast: als je zegt: ooit is er wel weefsel gebruikt van een foetus, dan moet je alles afwijzen wat ontdekt is door handelen wat wij nu onethisch noemen. Operaties zijn bijvoorbeeld ontwikkeld door één keer per jaar publiekelijk een veroordeelde open te snijden en te ontleden. Daar zouden wij tegenwoordig ook bezwaar tegen maken. Toch gebruiken we de kennis die dat heeft opgeleverd. Dat een arts in het verleden cellen heeft gebruikt van een geaborteerde foetus, wil niet zeggen dat hij zelf die abortus deed of dat de abortus met dat doel is uitgevoerd. De arts kreeg beschikking over de cellen en probeerde uit iets slechts iets goeds voort te brengen. Vele levens zijn gered door de ontdekking die hij vervolgens deed.

Prima om tegen inenten te zijn. Mooi om hier bewust mee om te gaan. Maar het gebruik van het cellijnargument is wat mij betreft een oneigenlijk argument, tenzij je ook tegen bijvoorbeeld operaties en andere ontdekkingen bent die naast verkeerde dingen ook veel goeds hebben opgeleverd.
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Gisteren was in het nieuws dat er alweer een nieuw virus is opgedoken in China, voorlopig alleen nog bij de varkens.
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat er een inenting tegen het COVID-19 virus is en er weer een ander virus de wereld rondgaat.

De ene pandemie is nog niet weg of de volgende rammelt alweer aan de poort. In China blijken diverse varkensboeren en medewerkers van slachthuizen de afgelopen jaren besmet te zijn geraakt met een nieuwe, mogelijk gevaarlijke griepvariant.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/zo ... gle.com%2F
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Gisteren was in het nieuws dat er alweer een nieuw virus is opgedoken in China, voorlopig alleen nog bij de varkens.
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat er een inenting tegen het COVID-19 virus is en er weer een ander virus de wereld rondgaat.

De ene pandemie is nog niet weg of de volgende rammelt alweer aan de poort. In China blijken diverse varkensboeren en medewerkers van slachthuizen de afgelopen jaren besmet te zijn geraakt met een nieuwe, mogelijk gevaarlijke griepvariant.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/zo ... gle.com%2F
Op zich is het geruststellend dat het al jaren speelt en niet groot is geworden. Verder zijn er wel virussen die onder dieren verspreiden en soms mensen besmetten, maar die nauwelijks van mens op mens over te dragen zijn. In Nederland was dat bijvoorbeeld het geval met vogelgriep, waar sommige boeren besmet waren en ik meen een dierenarts overleed aan deze griep, maar nauwelijks tot geen verspreiding onder mensen was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Er zit bij dat nieuws ook veel angst voor opnieuw een lockdown etc. Vorig jaar zou zo'n bericht misschien op pagina 10 van de krant staan.

De kans op twee pandemieen achter elkaar is zeer klein, maar alleen God weet wat er gebeuren gaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Deze Schiedamse huisarts heeft haar ernstige twijfels over het vaccin:

Op meerdere plekken ter wereld wordt keihard gewerkt aan een vaccin tegen het coronavirus. "Het gaat wel heel erg snel", zegt de regionale huisarts Lieneke van de Griendt. "Misschien wel iets te snel."
Aan alles merk je dat Van de Griendt zelf ook nog niet zo happig is om in de rij te gaan staan voor het coronavaccin. "Normaliter duurt het zeker vijf jaar om een vaccin te ontwikkelen", legt ze uit. "Naast dat je moet uitzoeken of het wel werkt, moet je ook goed kijken of het geen bijwerkingen heeft. Daarom duurt het ook zo lang."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/197064/H ... ronavaccin

Op de radio uitte zij ook haar twijfels over de werking van de griepprik. Binnenkort zou er nieuws komen hierover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door coco »

Mara schreef:Deze Schiedamse huisarts heeft haar ernstige twijfels over het vaccin:

Op meerdere plekken ter wereld wordt keihard gewerkt aan een vaccin tegen het coronavirus. "Het gaat wel heel erg snel", zegt de regionale huisarts Lieneke van de Griendt. "Misschien wel iets te snel."
Aan alles merk je dat Van de Griendt zelf ook nog niet zo happig is om in de rij te gaan staan voor het coronavaccin. "Normaliter duurt het zeker vijf jaar om een vaccin te ontwikkelen", legt ze uit. "Naast dat je moet uitzoeken of het wel werkt, moet je ook goed kijken of het geen bijwerkingen heeft. Daarom duurt het ook zo lang."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/197064/H ... ronavaccin

Op de radio uitte zij ook haar twijfels over de werking van de griepprik. Binnenkort zou er nieuws komen hierover.
Dat is precies wat ook huisarts Elens aangeeft.
Maar ja, het zijn 'slechts' huisartsen en die hebben er blijkbaar onvoldoende verstand van. En meneer De Jonge maar volhouden dat een vaccin de ENIGE oplossing is.
https://youtu.be/SgO-SsAlncQ
:hi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

coco schreef:
Mara schreef:Deze Schiedamse huisarts heeft haar ernstige twijfels over het vaccin:

Op meerdere plekken ter wereld wordt keihard gewerkt aan een vaccin tegen het coronavirus. "Het gaat wel heel erg snel", zegt de regionale huisarts Lieneke van de Griendt. "Misschien wel iets te snel."
Aan alles merk je dat Van de Griendt zelf ook nog niet zo happig is om in de rij te gaan staan voor het coronavaccin. "Normaliter duurt het zeker vijf jaar om een vaccin te ontwikkelen", legt ze uit. "Naast dat je moet uitzoeken of het wel werkt, moet je ook goed kijken of het geen bijwerkingen heeft. Daarom duurt het ook zo lang."
https://www.rijnmond.nl/nieuws/197064/H ... ronavaccin

Op de radio uitte zij ook haar twijfels over de werking van de griepprik. Binnenkort zou er nieuws komen hierover.
Dat is precies wat ook huisarts Elens aangeeft.
Maar ja, het zijn 'slechts' huisartsen en die hebben er blijkbaar onvoldoende verstand van. En meneer De Jonge maar volhouden dat een vaccin de ENIGE oplossing is.
https://youtu.be/SgO-SsAlncQ
Ik heb ook mijn twijfels over een snel ontwikkeld vaccin. Verder heb ik vrij veel vertrouwen in dat betrokken wetenschappers en bijvoorbeeld minister de Jonge het beste met de bevolking voorhebben. Om maar meteen een miskend-slachtoffer-rol aan te nemen lijkt me niet gepast.

Punt is wel dat groepsimmuniteit waarschijnlijk moeilijk en langzaam te bereiken is via natuurlijke weg en het mogelijk duizenden doden ten gevolg heeft. Als je die weg niet wilt gaan dan zal het waarschijnlijk moeten gaan via een van de volgende paden: 1) een vaccin, 2) een behandelmethode of medicijn dat effectief is en betaalbaar (ook voor landen in Afrika, Azie en Midden-Amerika, de levens daar zijn ook belangrijk), 3) Lang sociale beperkingen op blijven leggen, wat juist in de armere landen moeilijk is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/ho ... -1.1715129

Interessant artikel over de ethische vraag van vaccineren met een vaccin tegen het Coronavirus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie