Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met Ditbenik eens, dat lang niet alles wat als principe gepresenteerd wordt, ook echt een principe is. Hooguit een mening, waar je het wel of niet mee eens kan zijn.

Een principe moet op de Bijbel gebaseerd zijn.
Jouw collega's kunnen dat moeilijk beoordelen: als je bijvoorbeeld zou zeggen dat het dragen van sandalen een Bijbels principe is, geloven ze dat gewoon.
Terwijl hier op het forum mensen zijn die dat wel moeten kunnen beoordelen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Ik ben het met Ditbenik eens, dat lang niet alles wat als principe gepresenteerd wordt, ook echt een principe is. Hooguit een mening, waar je het wel of niet mee eens kan zijn.

Een principe moet op de Bijbel gebaseerd zijn.
Jouw collega's kunnen dat moeilijk beoordelen: als je bijvoorbeeld zou zeggen dat het dragen van sandalen een Bijbels principe is, geloven ze dat gewoon.
Terwijl hier op het forum mensen zijn die dat wel moeten kunnen beoordelen.
Ik ben het vaak met je eens, maar nu niet.
Principes zijn ook persoonlijk. Voor de een is een broek dragen tegen de principes, voor de ander niet. En al die verschillende verschillende principes zorgen er wel voor dat er zoveel kerken zijn etc.

Want ja, wij kunnen natuurlijk de Bijbel erbij pakken en zeggen dat onze leer het meest klopt of niet?
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 16 jun 2021, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nou, als het oprechte principes zijn, dan blijf je dus op een onbewoond eiland. Ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen zou hebben. Het probleem is niet zozeer dat het voorbeeld niet deugt, maar wel dat mensen zich er niet gerespecteerd door voelen.

Tegenwoordig moet je voor ieders mening respect hebben, en mensen voelen zich aangevallen als een ander hun standpunt onjuist vindt.
Ik begrijp het nu wat beter, maar ik vind dat het voorbeeld niet deugt, inderdaad. Mensen die verstand hebben van debatteren, zullen er vast een naam voor hebben.

Als er bedoeld wordt, zoals Tiberius aangeeft: voor principes ga je de brandstapel op, dus roep niet te snel dat het een principieel punt is, dan heeft ds. Zondag gelijk. Als hij het gezegd heeft zoals Henk aangaf, dan gaat dat net iets verder. Om bij het voorbeeld te blijven: 'voor dit principe zou niemand de brandstapel op gaan.' Dat kun je veronderstellen, maar hier zomaar vanuit gaan mag je niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

We lijken wel de "gevoeligheid" van de wereld hebben overgenomen. Zeggen dat je iets verkeerd vindt is niet perse een gebrek aan respect of zelfs een vorm van acceptatie. Zo af en toe krijg ik het idee dat "met een vaccin spuit je een ziekte in je lichaam" mee van acceptatie zou getuigen dan "met niet vaccineren ben je een gevaar voor de volksgezondheid". Beide uitspraken zijn wat mij betreft open voor discussie, maar moeten ook beide vrij gedaan moeten kunnen worden zonder dat direct iemand in een slachtofferrol kruipt.

Ondertussen ben ik wel benieuwd wat er verder met de Delta variant gebeurt. In sommige delen van de wereld gaat het behoorlijk mis. Zelf denk ik dat we in Nederland het best kunnen stoppen met vaccineren zodra iedere 18 plusser of 16 plusser de keus heeft gehad om te vaccineren en dan vaccins doneren aan landen die het nu heel hard nodig hebben zoals Bosnie of veel landen in Afrika.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9660
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Mee eens. ik ben helemaal geen voorstander van uitgebreider en jonger vaccineren in Nederland. Laten we daarna de armere landen ondersteunen en helpen.

Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.

Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Mee eens. ik ben helemaal geen voorstander van uitgebreider en jonger vaccineren in Nederland. Laten we daarna de armere landen ondersteunen en helpen.

Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.

Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Ik hoop vandaag mijn eerste prik te krijgen.

Over long-covid kan ik niet veel meer zeggen dan wat hier staat https://en.wikipedia.org/wiki/Long_COVID
Bij mijn collega zie ik wel dat na vorig jaar nog lange langlaufraces gedaan te hebben, nu twee km joggen al zwaar is, maar de besmetting was niet zo heel lang geleden.
Wat jongeren vaccineren betreft. Het zal niet al te hard nodig zijn voor het einde van de zomer denk ik. Daarna kan wel verder gekeken worden of het verschil maakt voor de volksgezondheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

merel schreef:
Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.
Morgen krijg ik mijn tweede vaccinatie.
Na de eerste vaccinatie een dagje wat pijnlijke arm, verder geen klachten gehad.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door newton »

merel schreef:Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.
Afgelopen maandag heb ik de 1e (pfizer) prik gehad.
Ik stond versteld van de enorm gestroomlijnde organisatie. Binnen 3 minuten na het binnenlopen van de vaccinatie-locatie had ik een spuit in mn bovenarm. De verplichte 15 min wachttijd na vaccinatie doorgebracht met Bach.
De injectie zelf heb ik niet gevoeld (hoe klein zijn die spuiten eigenlijk?) en verder ook geen enkele bijwerking gehad.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:
merel schreef:Mee eens. ik ben helemaal geen voorstander van uitgebreider en jonger vaccineren in Nederland. Laten we daarna de armere landen ondersteunen en helpen.

Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.

Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Ik hoop vandaag mijn eerste prik te krijgen.

Over long-covid kan ik niet veel meer zeggen dan wat hier staat https://en.wikipedia.org/wiki/Long_COVID
Bij mijn collega zie ik wel dat na vorig jaar nog lange langlaufraces gedaan te hebben, nu twee km joggen al zwaar is, maar de besmetting was niet zo heel lang geleden.
Wat jongeren vaccineren betreft. Het zal niet al te hard nodig zijn voor het einde van de zomer denk ik. Daarna kan wel verder gekeken worden of het verschil maakt voor de volksgezondheid.
Het is ook (en mijns inziens voornamelijk) van belang dat gekeken wordt of het verschil maakt voor de persoonlijke gezondheid van jongeren. Hierin moet dan ook uitdrukkelijk gekeken worden naar bijwerkingen op de lange termijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Klavart schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Mee eens. ik ben helemaal geen voorstander van uitgebreider en jonger vaccineren in Nederland. Laten we daarna de armere landen ondersteunen en helpen.

Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.

Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Ik hoop vandaag mijn eerste prik te krijgen.

Over long-covid kan ik niet veel meer zeggen dan wat hier staat https://en.wikipedia.org/wiki/Long_COVID
Bij mijn collega zie ik wel dat na vorig jaar nog lange langlaufraces gedaan te hebben, nu twee km joggen al zwaar is, maar de besmetting was niet zo heel lang geleden.
Wat jongeren vaccineren betreft. Het zal niet al te hard nodig zijn voor het einde van de zomer denk ik. Daarna kan wel verder gekeken worden of het verschil maakt voor de volksgezondheid.
Het is ook (en mijns inziens voornamelijk) van belang dat gekeken wordt of het verschil maakt voor de persoonlijke gezondheid van jongeren. Hierin moet dan ook uitdrukkelijk gekeken worden naar bijwerkingen op de lange termijn.
Zeker, al is er daar wel wat subjectiviteit. Ernstige lange-termijn effecten zijn niet waarschijnlijk, maar hoe onwaarschijnlijk is weer moeilijk te zeggen. Lange termijn effecten van een besmetting lijken me veel waarschijnlijker dan lange termijn effecten van een vaccinatie (juist vanwege de effecten op midden-lange termijn), maar er getallen aan verbinden is lastig. De afweging wordt nog moeilijker als mensen al eens geinfecteerd zijn geweest. Het lijkt me in dat geval zeker voor jongeren niet zo heel hard nodig om een tweede prik (of zelfs een eerste) te krijgen.

Wel lijkt me duidelijk dat indirecte bescherming door minder geinfecteerden te hebben belangrijk is en daarvoor is het op een gegeven moment ook voor Nederland vanuit egoistisch nationaal perspectief belangrijk dat er wereldwijd geen brandhaarden zijn. Vaccins aan de armere landen geven is daarom ook heel sterk in eigen belang.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Wat zou dat? De klachten zullen er niet minder serieus om zijn.
Online
merel
Berichten: 9660
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Wat zou dat? De klachten zullen er niet minder serieus om zijn.
Beroepsdeformatie ;)

Vaak zie je dat mensen met bepaalde niet objectiveerbare klachten, ook in het verleden al vatbaar bleken te zijn voor niet objectiveerbare klachten. Ik ben benieuwd of hier ook nader onderzoek naar gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
Posthoorn schreef:
merel schreef:Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Wat zou dat? De klachten zullen er niet minder serieus om zijn.
Beroepsdeformatie ;)

Vaak zie je dat mensen met bepaalde niet objectiveerbare klachten, ook in het verleden al vatbaar bleken te zijn voor niet objectiveerbare klachten. Ik ben benieuwd of hier ook nader onderzoek naar gedaan wordt.
Ik weet dat er een bepaald slag mensen is voor wie dat wellicht (!) geldt. Maar sommige klachten zijn ook wel objectiveerbaar, maar de goede onderzoeken worden niet gedaan. Of er zijn geen geschikte onderzoeken voor. Of...
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

merel schreef: Ik mag trouwens morgen voor de 1e prik. Ik hoor wisselende verhalen over bijwerkingen, ben benieuwd.

Gisteren las ik een stukje over longcovid bij jongeren. Wat ik eruit begrijp zijn de aangegeven klachten niet objectiveerbaar. Klopt dat?
Zaterdag 1e prik gehad. Geen enkele bijwerking gemerkt.

Hier diverse collega's tussen de 20 en 50 jaar met long-covid. De meesten hebben in oktober-november Covid gehad, maar zijn nog steeds niet of niet volledig aan het werk. Volgen traject met fysiotherapie, specifiek voor long-covidpatienten. Het betreft mensen die voorheen fit en gezond waren en zich niet voor elk wissewasje ziek meldden.
Plaats reactie