Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Wat is de toegevoegde waarden van argumenten en inzichten die al een eeuw lang bekend zijn? Het is een herhaling van zetten, er is niets nieuws toegevoegd.
Leren van elkaar t.a.v. geloofsopvoeding, meningsvorming, algemene vorming, funderen van geloofsuitspraken, herijking van bestaande inzichten, jongere generatie betrekken bij medisch-ethische vraagstukken, etc.

Prima natuurlijk als jij het ziet als een herhaling van zetten die voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Gezien het feit dat er bijna 60 pagina's geschreven zijn, vermoed ik dat niet iedereen jouw standpunt deelt. ;)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

Omdat het nog niet zo ver is, weet ik nog niet of ik ja ga zeggen tegen vaccinatie.
Ik bid en hoop dat de Heere, of een duidelijk nee zal geven of een duidelijk ja, waarin ik vrede mag ervaren op mijn beslissing.
En dat is een heel persoonlijke keuze.
Want ik vind, zowel géén vaccinatie of wél vaccinatie, als een beslissing welke zonder afhankelijkheid genomen wordt, verkeerd.
Want wel vaccinatie vind ik net zo onzeker als geen.....
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Zeker. Bijna buitenproportioneel zelfs. Je ziet dat terug in Leviticus 13. Daar worden ook maatregelen genomen om de ziekten te verspreiden.
Vaccinatie is gewoon een middel om verspreiding van ziektes te voorkomen.
Ik heb respect voor allebei de zienswijzen en wil niemand in het nauw brengen maar denk dat @ Ambtenaar hier kort en bondig de dingen verwoord.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4088
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Zoals ik in een eerder post aangaf hebben zowel mijn vrouw als ik geen vrijmoedigheid om op dit moment het vaccin te ontvangen. Ik vind de discussie hier dan ook waardevol.

Dat we het voor ons niet helder hebben heeft niet zo zeer te maken met het principe van vaccinatie. Onze kinderen zijn voor een aantal ziekten ingeënt. Ons probleem zit bij twee zaken:
1) is dit vaccin, wat zo snel klaar is gemaakt ook op lange termijn veilig (vooral ook in relatie tot de keuze die wij mogelijk maken voor onze jonge kinderen)?
2) We zien dit virus als een ernstige roepstem aan kerk en land/wereld. Ik zou wensen dat ik daar meer door verootmoedigd zou worden. Ik vind het vanuit geloofsoog moeilijk om (voor mijn gevoel) met vaccinatie tegen Gods oordeel in te gaan. Ik weet best dat dit geen rationeel argument is. We repareren ook een dijk na een ernstige overstroming. Maar soms krijg je het niet recht vanbinnen, ik niet tenminste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Je geeft goed mijn eigen overwegingen weer @Maanenschijn.

Daarbij komt dat ik vanzelf wat kritisch ben tegen allerlei geneesmiddelen. Een paracetamol neem ik ook pas in, als de pijn niet vanzelf over gaat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Die overwegingen heb ik ook.

Alleen bij (1) heb ik van kenners begrepen dat het vaccin weer vrij snel uit je lichaam is. Als je na (zeg) 1 week geen bijwerkingen hebt gehad, komen die niet meer ook. Maar misschien kan @Parsifal daar wat van zeggen?

En nog een 3e overweging:
Hoe lang werken de door het vaccin aangemaakte antistoffen? Oftewel: moet je elk jaar weer opnieuw gevaccineerd worden?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:
Prima natuurlijk als jij het ziet als een herhaling van zetten die voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Gezien het feit dat er bijna 60 pagina's geschreven zijn, vermoed ik dat niet iedereen jouw standpunt deelt. ;)
Pak een oud topic over vaccineren erbij, en je ziet dat er geen nieuwe fundamentele argumenten zijn toegevoegd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Die overwegingen heb ik ook.

Alleen bij (1) heb ik van kenners begrepen dat het vaccin weer vrij snel uit je lichaam is. Als je na (zeg) 1 week geen bijwerkingen hebt gehad, komen die niet meer ook. Maar misschien kan @Parsifal daar wat van zeggen?

En nog een 3e overweging:
Hoe lang werken de door het vaccin aangemaakte antistoffen? Oftewel: moet je elk jaar weer opnieuw gevaccineerd worden?

Ik heb geen twijfels over 1 en overweging 3 vind ik er niet toe doen. Overweging 2 vind ik wel belangrijk. Het vaccin als verlosser/oplossing om onder deze ernstige roepstem uit te komen. Daarna kan het leven weer vol worden van evenementen, festivals en feestvieren.
Ik heb daarom grote moeite om dit vaccin te zien als geoorloofd middel ondanks dat ik in andere tijden geen tegenstander van vaccineren ben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:
Prima natuurlijk als jij het ziet als een herhaling van zetten die voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Gezien het feit dat er bijna 60 pagina's geschreven zijn, vermoed ik dat niet iedereen jouw standpunt deelt. ;)
Pak een oud topic over vaccineren erbij, en je ziet dat er geen nieuwe fundamentele argumenten zijn toegevoegd.
Wat beweegt jou nu om deze in jouw ogen nutteloze discussie steeds van dit soort opmerkingen te voorzien?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

@Maanenschijn, @Herman, @huisman, e.a.,

Hoe zien jullie de geschiedenis met de koperen slang dan? Het was een oordeel Gods voor het volk van Israël. Maar wie op de koperen slang zag, werd gespaard in het tijdelijke leven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Pak een oud topic over vaccineren erbij, en je ziet dat er geen nieuwe fundamentele argumenten zijn toegevoegd.
Zoals Ad Anker, Herman en ik al hebben aangegeven is dat niet het enige dat hierover te zeggen is. Op die punten ga je niet in.

Maar aangezien het nu een herhaling van zetten wordt, stop ik met dit afleidende zijspoortje.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef: Dat we het voor ons niet helder hebben heeft niet zo zeer te maken met het principe van vaccinatie. Onze kinderen zijn voor een aantal ziekten ingeënt. Ons probleem zit bij twee zaken:
1) is dit vaccin, wat zo snel klaar is gemaakt ook op lange termijn veilig (vooral ook in relatie tot de keuze die wij mogelijk maken voor onze jonge kinderen)?
2) We zien dit virus als een ernstige roepstem aan kerk en land/wereld. Ik zou wensen dat ik daar meer door verootmoedigd zou worden. Ik vind het vanuit geloofsoog moeilijk om (voor mijn gevoel) met vaccinatie tegen Gods oordeel in te gaan. Ik weet best dat dit geen rationeel argument is. We repareren ook een dijk na een ernstige overstroming. Maar soms krijg je het niet recht vanbinnen, ik niet tenminste.
Ik herken jouw inwendige strijd, die heb ik ook.
Aan de ene kant denk ik, ik moet het doen vanwege de kwetsbaarheid van mijn kinderen. Maar voor mezelf krijg ik het niet helder.
Ik heb vermoedelijk corona gehad, weet nog steeds niet of ik immuun ben of dat die immuniteit sowieso weg is na een aantal maanden.
Dus ik heb voor mijn gevoel net zoveel kans om het te krijgen als ieder ander.

Omdat ieder een eigen uitgangspunt heeft, zal het nooit op gelijke meningen uitkomen.
huisman schreef:Daarna kan het leven weer vol worden van evenementen, festivals en feestvieren.
Ik heb daarom grote moeite om dit vaccin te zien als geoorloofd middel ondanks dat ik in andere tijden geen tegenstander van vaccineren ben.
Of jij je nu wel of niet laat vaccineren, die festivals e.d. komen er toch weer, uiteindelijk.
Mijn leven zal er niet door veranderen. Het jouwe wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Jantje schreef:@Maanenschijn, @Herman, @huisman, e.a.,

Hoe zien jullie de geschiedenis met de koperen slang dan? Het was een oordeel Gods voor het volk van Israël. Maar wie op de koperen slang zag, werd gespaard in het tijdelijke leven.
De koperen slang was het door God gegeven en bevolen middel (Numeri 21:8) In Johannes 3 vergelijkt de Heere Jezus de verhoging van deze koperen slang met de verhoging van de Zoon des mensen. (Joh 3:14)

Wil jij dit van toepassing laten zijn op het vaccin? Dan is dat afgoderij. Het in plaats of naast God je vertrouwen stellen op iets anders. H.C. vraag en antwoord 95.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:@Maanenschijn, @Herman, @huisman, e.a.,

Hoe zien jullie de geschiedenis met de koperen slang dan? Het was een oordeel Gods voor het volk van Israël. Maar wie op de koperen slang zag, werd gespaard in het tijdelijke leven.
Wat bedoel je met de vraag? Bedoel je te zeggen dat je het vaccin kunt vergelijken met de koperen slang?

Verder zie ik dat het punt dat Van der Tang noemt, het hier genoemde afgodsargument, voor een aantal juist een reden is om het vaccin niet te nemen. Dat is verrassend, na wat er zaterdag over gewisseld is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:@Maanenschijn, @Herman, @huisman, e.a.,

Hoe zien jullie de geschiedenis met de koperen slang dan? Het was een oordeel Gods voor het volk van Israël. Maar wie op de koperen slang zag, werd gespaard in het tijdelijke leven.
De koperen slang was het door God gegeven en bevolen middel (Numeri 21:8) In Johannes 3 vergelijkt de Heere Jezus de verhoging van deze koperen slang met de verhoging van de Zoon des mensen. (Joh 3:14)

Wil jij dit van toepassing laten zijn op het vaccin? Dan is dat afgoderij. Het in plaats of naast God je vertrouwen stellen op iets anders. H.C. vraag en antwoord 95.
Nee. Maar ik mis in deze discussie dat we ook het vertrouwen op God mogen hebben dat Hij het vaccin als middel wil geven. Dan is dat toch geen afgoderij?

Verder wordt er hier geschreven dat het Coronavirus een oordeel Gods is. Dat is zeker waar. Maar dat was de plaag van de slangen die de kinderen Israëls beten ook, omdat het volk tegen de Heere gemurmureerd had. Maar toch zorgde God onverdiend voor een oplossing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie