Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef: Stel nu dat de ziekenhuizen vol stromen met gevaccineerde mensen, vanwege bijwerkingen, wat dan?
Dat is ook een what-if. Het is nu aantoonbaar dat corona patiënten andere patiënten hebben verdrongen, met doden tot gevolg. Er is nu een middel om grotendeels te voorkomen dat mensen moeten worden opgenomen als gevolg van een coronabesmetting. Dat middel heet vaccin.
Ik voel me met gemak schuldig aan volle ziekenhuizen, overbezette ic's, onbehandelde mensen, waarschijnlijk ben ik schuldig aan sterfgevallen, want ik laat mij niet vaccineren.
Als er sprake zou zijn van overvolle IC's en er moet een keuze worden gemaakt tussen een niet-gevaccineerde corona patiënt en een patiënt met een andere aandoening, dan vind ik dat de patiënt met de andere aandoening voorrang heeft.
Als we zo'n afgod van het vaccineren maken, waar blijft dan het geloof? Het geloof redeneert niet...
Het geloof redeneert ook, enkel anders.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: En waar leg je de grens? Ook voor mensen die skieën of voetballen? Grotere kans op blessures etc? Gevaarlijke beroepen ook andere premies?
Als jij het onderscheid niet ziet tussen roken en overgewicht enerzijds en activiteiten zoals skiën en voetballen anderzijds, dan zijn we snel uitgepraat.

Roken en overgewicht zijn inherent schadelijk voor je lichaam.
Dat is geen eerlijke vergelijking, lager opgeleide mensen hebben vaker overgewicht en roken vaker, dus dan word een bepaalde doelgroep zwaarder belast, omdat ze nu eenmaal niet slimmer zijn. En de ene kan zich helemaal een slag eten en niet dik worden, terwijl de andere er maar naar hoeft te kijken en het zit eraan, bewijze van spreken.

Al deze ideeën kom je tegen in China.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Juist dit.

Ambtenaar ziet een ziekenzorg voor zich waar alleen uiterst gezond levende en risico mijdende mensen recht krijgen op ziekenhuis opname.
Nee, maar cijfers wijzen uit dat vaccineren leidt tot minder druk op de zorg.

Ik ben wel voor hogere premies voor mensen die roken en een te hoge BMI hebben.
En waar leg je de grens? Ook voor mensen die skieën of voetballen? Grotere kans op blessures etc? Gevaarlijke beroepen ook andere premies?
Ongevallen door sporten zijn iets eenmaligs met een eenmalige kostenpost. Mensen met een hoog BMI leggen jaren lang een grote druk op de gezondheidszorg. De gezonde levensjaren zijn veel lager en de zieke levensjaren veel hoger van mensen zonder overgewicht.; DM type 2, coronaire en vasculaire problematiek, veel medicatiegebruik, artrose, longproblemen etc.)


https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... e-gevolgen

De huidige toename van overgewicht bij kinderen is daarom ook iets om veel zorgen over te maken. Vetcellen bouw je vooral in je jeugd op. Nu. als kind, overgewicht is levenslang problemen met gewicht en alle gevolgen van dien.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ja ik begin met een what-if. Morele druk om te vaccineren is m.i. acceptabel, maar wettelijke verplichting tast toch wel lichamelijke integriteit aan en plaatst een verantwoordelijkheid op de overheid.
Dat ben ik met je eens.
En een motorrijder die op de IC komt neemt net zoveel ruimte in als een Covid patient. Ja omdat de ziekte besmettelijk is, is het niet 100% vergelijkbaar, maar als straks iedere volwassene een vaccin heeft aangeboden gekregen is het wel een beetje een ander verhaal. De bescherming tegen Covid-gerelateerde ziekenhuis opname bij gevaccineerden is erg hoog. Dus er zal waarschijnlijk vooral een probleem zijn met niet-gevaccineerden en dan is zowel niet-vaccineren als motorrijden (of sommige sporten) riskant gedrag wat mogelijk voor meer ziekenhuisbezetting zorgt.
Motorrijders hebben er niet voor gezorgd dat andere patiënten niet meer konden worden behandeld. Dat is het verschil tussen corona patiënten en motorrijders.
Riskant gedrag zonder veel voordelen mag natuurlijk wel aangepakt worden. Wat mij betreft komt er een extra belasting op toegevoegde suikers zoals die er ook op tabak is, maar dan zit je aan de preventiekant van het probleem niet aan de straffende kant die jij voorstaat (met mogelijk dood tot gevolg).
Dat laatste in het uiterste geval dat er een keuze moet worden gemaakt. Dan heeft de niet gevaccineerde corona patiënt geen voorrang, wat mij betreft.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Mee eens. Nu wil ik nog wel een uitzondering maken voor voor de structurele vaccinatieweigeraars ( de gemoedsbezwaarden).
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Dan heeft de niet gevaccineerde corona patiënt geen voorrang, wat mij betreft.
Voorrang te zoeken in al het ondermaanse, is toch al niet van het grootste belang. De prioriteit van iedereen staat in Matth. 6: 33.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Ja ik begin met een what-if. Morele druk om te vaccineren is m.i. acceptabel, maar wettelijke verplichting tast toch wel lichamelijke integriteit aan en plaatst een verantwoordelijkheid op de overheid.
Dat ben ik met je eens.
En een motorrijder die op de IC komt neemt net zoveel ruimte in als een Covid patient. Ja omdat de ziekte besmettelijk is, is het niet 100% vergelijkbaar, maar als straks iedere volwassene een vaccin heeft aangeboden gekregen is het wel een beetje een ander verhaal. De bescherming tegen Covid-gerelateerde ziekenhuis opname bij gevaccineerden is erg hoog. Dus er zal waarschijnlijk vooral een probleem zijn met niet-gevaccineerden en dan is zowel niet-vaccineren als motorrijden (of sommige sporten) riskant gedrag wat mogelijk voor meer ziekenhuisbezetting zorgt.
Motorrijders hebben er niet voor gezorgd dat andere patiënten niet meer konden worden behandeld. Dat is het verschil tussen corona patiënten en motorrijders.
Riskant gedrag zonder veel voordelen mag natuurlijk wel aangepakt worden. Wat mij betreft komt er een extra belasting op toegevoegde suikers zoals die er ook op tabak is, maar dan zit je aan de preventiekant van het probleem niet aan de straffende kant die jij voorstaat (met mogelijk dood tot gevolg).
Dat laatste in het uiterste geval dat er een keuze moet worden gemaakt. Dan heeft de niet gevaccineerde corona patiënt geen voorrang, wat mij betreft.
Geen voorrang is al een ander verhaal. Ik zou afwegingen inderdaad vooral laten afhangen van verwachte gewonnen levensjaren als er een keuze moet worden gemaakt (en ondertussen zorgen dat er wat overcapaciteit is op ICs). Besef trouwens ook dat Nederland echt wel de situatie zoals deze er was in 2020 had kunnen voorkomen als ze net zo voortvarend hadden ingegrepen als Denemarken (door eerder in te grijpen, niet door zwaarder in te grijpen). Toen het eenmaal mis was, was er wel een probleem omdat je mensen met een besmettelijke ziekte die via de lucht verspreidt beter af kunt zonderen van de niet besmette patienten en personeel er iets voorzichtiger mee moet zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Omdat zonder wederzijds respect er zaken niet helemaal goed gaan. Ik vind het werkelijk bizar dat je zulke zaken uitkraamt. Je lijkt wel gewoon een D66’er.
Ik respecteer dat iemand een andere opvatting heeft. Dat betekent niet dat ik enig begrip hoef te hebben voor die opvatting.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Dat is geen eerlijke vergelijking, lager opgeleide mensen hebben vaker overgewicht en roken vaker, dus dan word een bepaalde doelgroep zwaarder belast, omdat ze nu eenmaal niet slimmer zijn. En de ene kan zich helemaal een slag eten en niet dik worden, terwijl de andere er maar naar hoeft te kijken en het zit eraan, bewijze van spreken.
Iedereen weet dat roken slecht is voor je gezondheid. Daarin hoef je geen onderscheid te maken tussen hoger- en lager opgeleiden. En ongeacht wat mensen allemaal beweren, ieder pondje komt door het mondje. Dat zijn dus twee zaken waar je zelf direct invloed op hebt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Laag schreef:Als we zo'n afgod van het vaccineren maken, waar blijft dan het geloof? Het geloof redeneert niet...
Op zich ben ik het met je eens, alleen de laatste zin triggert me.
Het geloof heeft altijd een V/voorwerp en een grond. De grond is Gods belofte, die in Christus ja en amen is.
Op welke belofte doel je specifiek in bovenstaand geval?
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Dat is geen eerlijke vergelijking, lager opgeleide mensen hebben vaker overgewicht en roken vaker, dus dan word een bepaalde doelgroep zwaarder belast, omdat ze nu eenmaal niet slimmer zijn. En de ene kan zich helemaal een slag eten en niet dik worden, terwijl de andere er maar naar hoeft te kijken en het zit eraan, bewijze van spreken.
Iedereen weet dat roken slecht is voor je gezondheid. Daarin hoef je geen onderscheid te maken tussen hoger- en lager opgeleiden. En ongeacht wat mensen allemaal beweren, ieder pondje komt door het mondje. Dat zijn dus twee zaken waar je zelf direct invloed op hebt.
Vind dat je met name overgewicht wel heel makkelijk veroordeelt. Obesitas is een ziekte, dat los je ook niet op met een eetschema oid maar daar heb je gewoon professionele hulp bij nodig. En in sommige gevallen is het gewoon bijna niet op te lossen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Vind dat je met name overgewicht wel heel makkelijk veroordeelt. Obesitas is een ziekte, dat los je ook niet op met een eetschema oid maar daar heb je gewoon professionele hulp bij nodig. En in sommige gevallen is het gewoon bijna niet op te lossen.
Zeker, dat ontken ik ook niet. Maar je wilt toch niet beweren dat meer dan 40% van de bevolking vanwege psychische aandoeningen overgewicht heeft? Dat is namelijk het percentage van de bevolking dat overgewicht heeft.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Vind dat je met name overgewicht wel heel makkelijk veroordeelt. Obesitas is een ziekte, dat los je ook niet op met een eetschema oid maar daar heb je gewoon professionele hulp bij nodig. En in sommige gevallen is het gewoon bijna niet op te lossen.
Zeker, dat ontken ik ook niet. Maar je wilt toch niet beweren dat meer dan 40% van de bevolking vanwege psychische aandoeningen overgewicht heeft? Dat is namelijk het percentage van de bevolking dat overgewicht heeft.
Nee, maar dan die 40% heeft ook lang niet iedereen extra medische zorg nodig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Vind dat je met name overgewicht wel heel makkelijk veroordeelt. Obesitas is een ziekte, dat los je ook niet op met een eetschema oid maar daar heb je gewoon professionele hulp bij nodig. En in sommige gevallen is het gewoon bijna niet op te lossen.
Zeker, dat ontken ik ook niet. Maar je wilt toch niet beweren dat meer dan 40% van de bevolking vanwege psychische aandoeningen overgewicht heeft? Dat is namelijk het percentage van de bevolking dat overgewicht heeft.
Nee, maar dan die 40% heeft ook lang niet iedereen extra medische zorg nodig.
De eerste 40 jaar niet, maar vanaf ongeveer hun 40e nemen de complicaties van obesitas significant toe. Op dit moment zie je al een grote stijging van DM type 2 bij dertigers. Men neemt aan dat dit door obesitas in jongere jaren komt.

Het is natuurlijk heel vervelend dat je obees bent, maar ik zie om mij heen ( familie en vrienden) ook echt wel hoe dit komt en de meeste mensen hebben uitvluchten hoe dit komt. Te veel en te vet eten en weinig bewegen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Nee, maar dan die 40% heeft ook lang niet iedereen extra medische zorg nodig.
Het gaat hier om kansberekening. Met overgewicht is de kans op zorgkosten hoger. Dus zou het gerechtvaardigd zijn om mensen met overgewicht ook meer te laten bijdragen aan de zorgkosten. Net zoals een jonge man meer premie moet betalen voor de autoverzekering. Bovendien zijn daar nog regionale verschillen in. De kans dat een jonge man uit Zuid-Holland brokken maakt is hoger dan de kans dat een vrouw van middelbare leeftijd uit Drenthe dat doet. Dus moet hij meer premie betalen voor hetzelfde product.
Plaats reactie