Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Dodo »

Het is grappig om daarover te filosoferen, maar het is praktisch onuitvoerbaar. Wat zie je voor je? Iedereen elk kwartaal bij de huisarts op de weegschaal? Mensen die een recept voor dikmakende medicatie hebben, mogen tien procent aftrekken van hun gewicht?
Wat voor onzinnige bureaucratie begin je dan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Het is grappig om daarover te filosoferen, maar het is praktisch onuitvoerbaar. Wat zie je voor je? Iedereen elk kwartaal bij de huisarts op de weegschaal? Mensen die een recept voor dikmakende medicatie hebben, mogen tien procent aftrekken van hun gewicht?
Wat voor onzinnige bureaucratie begin je dan.
Het is praktisch heel uitvoerbaar. Elk jaar je gewicht opgeven bij je verzekeraar voor 1 december en je premie voor het volgende jaar wordt automatisch berekend. De ziektekostenverzekeraar kan vervolgens met zorgverleners afspraken maken over steekproeven. A

Als je op 1 december 100 kg hebt opgegeven dan is het niet aannemelijk dat je in maart 120 kg weegt, of omgekeerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Tiberius schreef:
Laag schreef:Als we zo'n afgod van het vaccineren maken, waar blijft dan het geloof? Het geloof redeneert niet...
Op zich ben ik het met je eens, alleen de laatste zin triggert me.
Het geloof heeft altijd een V/voorwerp en een grond. De grond is Gods belofte, die in Christus ja en amen is.
Op welke belofte doel je specifiek in bovenstaand geval?
Ik doel niet specifiek op een belofte, Hebreeën 11:1, is duidelijk wat dat betreft.
Wat ik lastig, moeilijk vind in de discussies die gevoerd worden, is, dat naar mijn gevoel je van vaccinatie af mag zien als je een groot geloof of een belofte, een rijk getuigenis, een vast vertrouwen, hebt. Maar als men er van afziet, om der vaderen getuigenis, of omdat ik die stap niet kan zetten, uit respect voor mn ouders, voorouders, dat is not-done.
Ik mis het wederzijds respect.
Woorden als wappie, anti-vaxer, en wat al niet, ik schaam mij soms voor mijn broeders en zusters.
Waar vroeger men elkaar respecteerde, vind ik nu, dat de gemoedsbezwaarden, en dat in de breedste zin, in een hoek gedrukt worden. Ik vind dat zorgelijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Dodo schreef:Het is grappig om daarover te filosoferen, maar het is praktisch onuitvoerbaar. Wat zie je voor je? Iedereen elk kwartaal bij de huisarts op de weegschaal? Mensen die een recept voor dikmakende medicatie hebben, mogen tien procent aftrekken van hun gewicht?
Wat voor onzinnige bureaucratie begin je dan.
Als je ooit een keer een hoog bloedsuiker hebt gehad, mag je ieder kwartaal naar de huisarts. Dan word je gewogen, bloeddruk gemeten, suiker bepaald. En jaarlijks voeten gekriebeld en allerlei waardes gemeten. Dat schijnen een miljoen patiënten te zijn. Huisartsen zijn er dol op. Ze krijgen namelijk veel meer geld voor die patiënten. Dus ja, ik denk dat dat heel goed zou kunnen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Dodo »

Nu heb je het over hoog bloedsuiker. Dat is de opmaat naar diabetes. Dat is nog weer anders dan rücksichtslos iedereen met een hoog gewicht meer laten betalen voor de ziektekostenverzekering.
Gewicht zegt trouwens ook al niet alles, BMI is al een betere maat. En ook die is niet onfeilbaar, mensen hebben een heel verschillende bouw.
Mijn bezwaar is dat je met dit soort dingen een heel bureaucratisch stelsel opzet, waar je waarschijnlijk toch niet veel mee op gaat schieten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

eilander schreef:On-topic maar weer.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
Laag schreef: Stel nu dat de ziekenhuizen vol stromen met gevaccineerde mensen, vanwege bijwerkingen, wat dan?
Dat is ook een what-if. Het is nu aantoonbaar dat corona patiënten andere patiënten hebben verdrongen, met doden tot gevolg. Er is nu een middel om grotendeels te voorkomen dat mensen moeten worden opgenomen als gevolg van een coronabesmetting. Dat middel heet vaccin.
Ik voel me met gemak schuldig aan volle ziekenhuizen, overbezette ic's, onbehandelde mensen, waarschijnlijk ben ik schuldig aan sterfgevallen, want ik laat mij niet vaccineren.
Als er sprake zou zijn van overvolle IC's en er moet een keuze worden gemaakt tussen een niet-gevaccineerde corona patiënt en een patiënt met een andere aandoening, dan vind ik dat de patiënt met de andere aandoening voorrang heeft.
Als we zo'n afgod van het vaccineren maken, waar blijft dan het geloof? Het geloof redeneert niet...
Het geloof redeneert ook, enkel anders.
1e en 2e: ik vind het zeer ver gaan, en het komt neer op dwang, geen drang. Uiteindelijk kiest men er zelf voor, zal de reaktie zijn, inderdaad, dat is zo. En misschien moeten we dat risico maar nemen. Dan zal iemand van 90 die gevaccineerd is, de plaats innemen van een dertiger die niet gevaccineerd is, misschien vrouw en kinderen achterlatend.
Ik vraag mij af, hoe ver gaan we? Tegen de stroom in, of fladderen we lustig mee. Als men ergens bezwaar tegen heeft, dan ga je maar. We zagen het bij de trouwambtenaar, we zien het nu bij het vaccineren, wat volgt? Moeten we straks in de kerken 50% vrouwelijke ambstdragers toestaan? En anders sluiten? Is er überhaupt nog plaats voor gemoedsbezwaren? Of worden we dan verdrongen naar de zijlijn van de samenleving?
Het zijn als-dan vragen, maar niet zonder reden! Als we redeneren zoals hierboven, dan is die plaats er niet, dan aan de zijlijn. En dat lees ik dan op Refoforum.
3e: hoe redeneert het geloof?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef: 1e en 2e: ik vind het zeer ver gaan, en het komt neer op dwang, geen drang. Uiteindelijk kiest men er zelf voor, zal de reaktie zijn, inderdaad, dat is zo. En misschien moeten we dat risico maar nemen. Dan zal iemand van 90 die gevaccineerd is, de plaats innemen van een dertiger die niet gevaccineerd is, misschien vrouw en kinderen achterlatend.
Er zullen meer afwegingen aan ten grondslag moeten liggen natuurlijk.
Ik vraag mij af, hoe ver gaan we? Tegen de stroom in, of fladderen we lustig mee. Als men ergens bezwaar tegen heeft, dan ga je maar. We zagen het bij de trouwambtenaar, we zien het nu bij het vaccineren, wat volgt? Moeten we straks in de kerken 50% vrouwelijke ambstdragers toestaan? En anders sluiten? Is er überhaupt nog plaats voor gemoedsbezwaren? Of worden we dan verdrongen naar de zijlijn van de samenleving?
Je haalt nu zoveel dingen bij elkaar, dat er geen eensluidende reactie kan volgen.
3e: hoe redeneert het geloof?
Dat verschilt van persoon tot persoon.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Laag schreef: 1e en 2e: ik vind het zeer ver gaan, en het komt neer op dwang, geen drang. Uiteindelijk kiest men er zelf voor, zal de reaktie zijn, inderdaad, dat is zo. En misschien moeten we dat risico maar nemen. Dan zal iemand van 90 die gevaccineerd is, de plaats innemen van een dertiger die niet gevaccineerd is, misschien vrouw en kinderen achterlatend.
Ik vraag mij af, hoe ver gaan we?
Ik kan er nog wel een paar bedenken, er worden alleen nog predikanten gevraagd die gevaccineerd zijn.
De omgebouwde vrouw - tot man - kan dus ook verkozen worden als ambtsbroeder, misschien zelfs predikant worden. Er staat immers in zijn paspoort dat hij man is (geworden).
Op de social media lees je dat gezinnen verdeeld zijn geraakt, omdat de ene zus zich meteen liet vaccineren, terwijl de ander er niet over peinst.
En men elkaar niet met rust laat hierover, maar dwingt soms tot een ander standpunt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Laag schreef:Ik doel niet specifiek op een belofte, Hebreeën 11:1, is duidelijk wat dat betreft.
Wat ik lastig, moeilijk vind in de discussies die gevoerd worden, is, dat naar mijn gevoel je van vaccinatie af mag zien als je een groot geloof of een belofte, een rijk getuigenis, een vast vertrouwen, hebt. Maar als men er van afziet, om der vaderen getuigenis, of omdat ik die stap niet kan zetten, uit respect voor mn ouders, voorouders, dat is not-done.
Ik mis het wederzijds respect.
Woorden als wappie, anti-vaxer, en wat al niet, ik schaam mij soms voor mijn broeders en zusters.
Waar vroeger men elkaar respecteerde, vind ik nu, dat de gemoedsbezwaarden, en dat in de breedste zin, in een hoek gedrukt worden. Ik vind dat zorgelijk.
Een van de problemen waar je tegenaan loopt is dat er nogal wat wappie-argumenten worden gehanteerd door mensen die afzien van vaccinatie. Dat geldt niet voor alle tegenstanders van vaccinatie, maar het vertroebelt het beeld behoorlijk.

Het tweede probleem is, denk ik, dat gemoedsbezwaardheid op zich niet meer als argument wordt gezien (terecht of niet terecht). Waar vroeger gemoedsbezwaardheid een afdoende argument was, wordt daar nu op doorgevraagd. Vroeger kwam dat binnen de gezindte niet voor, nu wel.

Volgens mij komt er bij dat tweede nog een ding bij: het is voor veel mensen niet zo gemakkelijk om aan te geven waarom ze geen vaccin willen hebben. Dat klinkt ook een beetje door in deze post: 'een groot geloof', 'een rijk getuigenis' of 'der vaderen getuigenis' zijn geen harde argumenten die je vanuit de Bijbel hard kunt maken (en ik denk zelfs dat je ze vanuit de Bijbel grotendeels kan weerleggen, maar dat is nu even niet het doel van deze post).

Dat betekent niet dat er geen respect voor deze mening zou moeten zijn - zo lang men maar niet probeert om alsnog de mening met alternatieve argumenten (lees: wappie) te onderbouwen. Want vanaf dat moment verdwijnt alle respect..
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Marco schreef:Het tweede probleem is, denk ik, dat gemoedsbezwaardheid op zich niet meer als argument wordt gezien (terecht of niet terecht). Waar vroeger gemoedsbezwaardheid een afdoende argument was, wordt daar nu op doorgevraagd. Vroeger kwam dat binnen de gezindte niet voor, nu wel.
Wat bedoel je met 'vroeger'? Nogal rekbaar. En dat erop doorgevraagd wordt, is alleen maar goed.
Marco schreef:Volgens mij komt er bij dat tweede nog een ding bij: het is voor veel mensen niet zo gemakkelijk om aan te geven waarom ze geen vaccin willen hebben. Dat klinkt ook een beetje door in deze post: 'een groot geloof', 'een rijk getuigenis' of 'der vaderen getuigenis' zijn geen harde argumenten die je vanuit de Bijbel hard kunt maken (en ik denk zelfs dat je ze vanuit de Bijbel grotendeels kan weerleggen, maar dat is nu even niet het doel van deze post).
Der vaderen getuigenis, daar is wel een mooi voorbeeld van. De Rechabieten in Jer. 35.
Maar dit blijft een geloofszaak, dus ik weet niet waar je naar zoekt als je 'harde argumenten uit de Bijbel' wilt hebben?

@Laag, ik ben het wel eens met degene die zei dat het geloof altijd een grond heeft. Dat betekent dat er een belofte moet zijn waar je in deze zaak voor de Heere de vinger bij kunt leggen en zeggen: maar Heere, hier staat het toch?
Ik denk in dit geval dan aan de belofte dat geen haar van ons hoofd vallen zal zonder de wil van onze hemelse Vader. Of: werpt al uw bekommernis op Hem, enz. Er zijn vele beloften, algemene beloften voor Gods kinderen die hierop van toepassing zijn.

Ik ben er vast van overtuigd als je in het geloof in deze beloften vaccinatie afwijst, dat je daar dan Gods zegen op verwachten mag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:@Laag, ik ben het wel eens met degene die zei dat het geloof altijd een grond heeft. Dat betekent dat er een belofte moet zijn waar je in deze zaak voor de Heere de vinger bij kunt leggen en zeggen: maar Heere, hier staat het toch?
Ik denk in dit geval dan aan de belofte dat geen haar van ons hoofd vallen zal zonder de wil van onze hemelse Vader. Of: werpt al uw bekommernis op Hem, enz. Er zijn vele beloften, algemene beloften voor Gods kinderen die hierop van toepassing zijn.

Ik ben er vast van overtuigd als je in het geloof in deze beloften vaccinatie afwijst, dat je daar dan Gods zegen op verwachten mag.
Hier ben ik het helemaal mee eens. (Ik was trouwens degene die dat zei).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:@Laag, ik ben het wel eens met degene die zei dat het geloof altijd een grond heeft. Dat betekent dat er een belofte moet zijn waar je in deze zaak voor de Heere de vinger bij kunt leggen en zeggen: maar Heere, hier staat het toch?
Ik denk in dit geval dan aan de belofte dat geen haar van ons hoofd vallen zal zonder de wil van onze hemelse Vader. Of: werpt al uw bekommernis op Hem, enz. Er zijn vele beloften, algemene beloften voor Gods kinderen die hierop van toepassing zijn.

Ik ben er vast van overtuigd als je in het geloof in deze beloften vaccinatie afwijst, dat je daar dan Gods zegen op verwachten mag.
Hier ben ik het helemaal mee eens. (Ik was trouwens degene die dat zei).
:super
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Zag ik net op Twitter:
80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: Covid
Wappies: onzin, gewoon ouderdom.

Gevaccineerde 80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: hartstilstand, ouderdom.
Wappies: onzin, komt door de vaccinatie.
Plaats reactie