Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef:https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-p ... ver-covid/

Meest recente cijfers van een groot ziekenhuis in Nijmegen. Opnames in november is 70% gevaccineerd (N=132, dus gaat om redelijke aantallen). Kanttekening hierbij is dat rond Nijmegen de vaccinatiegraad iets hoger ligt t.o.v. landelijk gemiddelde, dus landelijk zullen verhoudingen iets anders liggen. Echter

1. Verschil met wat het RIVM ons meldt is heel erg groot, opnieuw signaal onderraportage RIVM (wat we eigenlijk al weten natuurlijk)
2. Vooral de ontwikkeling in de tijd, van 32% in augustus naar bijna 70% gevaccineerd nu.

Dat laatste geeft aan dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt. Zowel van Dissel als Kuipers geven het vandaag overigens echt onomwonden toe, plus dat als er geboosterd was, dit waarschijnlijk (veel) opnames had gescheeld (een maand geleden zat in elk geval Jaap van Dissel nog in de ontkenningsfase en minister de Jonge sprak hem netjes na dat 'boosteren' alleen maar uit voorzorg nodig was).

Met andere woorden, de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen.

En waar gaan we het dan in Europa (Von der Leyen) over hebben? Vaccinatieplicht :jongle
Er wonen ook heel veel oude mensen in en rond Nijmegen.
Dat zal inderdaad verklaren waarom de vaccinatiegraad daar ook hoger ligt dan het landelijk gemiddelde en waarom in Nijmegen goed te zien is dat vaccin-effectiviteit onder ouderen afneemt. Niettemin vindt ik van 32% naar 70% in 3 maanden (en als je 2e helft november uitrekent o.b.v. het vorige staatje dan kom je op 75% uit (50 gevaccineerd vs. 17 ongevaccineerd), dus de trend beweegt gewoon verder) wel echt zorgelijk.

Je wilt toch juist dat vaccinatie onder de oudere en kwetsbaarste groep effectief blijft. Dat vaccinatie effectief blijft onder 30ers is prachtig, maar juist de ouderen en kwetsbaren moeten worden beschermd en dat worden ze op dit moment echt onvoldoende en dus zijn andere maatregelen nodig.

En daarmee bedoel ik niet: Zie je wel, vaccins werken niet. Maar wat ik wel bedoel: De boodschap zou moeten zijn: Om onze kwetsbaren en ouderen te beschermen zijn nu harde maatregelen nodig en niet de boodschap (impliciet): omdat er nog niet genoeg mensen zijn gevaccineerd zijn er nu maatregelen nodig, dus gaan we tijdelijk harde maatregelen treffen en daarna z.s.m. naar 2G enz..

Niet " de ongevaccineerden" moeten beschermd worden (want anders loopt de zorg over), maar de ouderen en kwetsbaren, gevaccineerd en ongevaccineerd moeten beschermd worden (want anders worden ze ernstig ziek of overlijden ze). Dat is ook een boodschap waar je heel Nederland (of een groot gedeelte in elk geval) in mee kunt krijgen, denk ik.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik snap dat er veel oude mensen rond Nijmegen wonen. Maar Nijmegen zelf is een studentenstad.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/01/va ... 9-a4067653
Dat nu ook de EU-commissievoorzitter spreekt over vaccinatieplicht gaat wel invloed hebben op de discussie denk ik.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

TSD schreef:
Ambtenaar schreef:
TSD schreef:https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-p ... ver-covid/

Meest recente cijfers van een groot ziekenhuis in Nijmegen. Opnames in november is 70% gevaccineerd (N=132, dus gaat om redelijke aantallen). Kanttekening hierbij is dat rond Nijmegen de vaccinatiegraad iets hoger ligt t.o.v. landelijk gemiddelde, dus landelijk zullen verhoudingen iets anders liggen. Echter

1. Verschil met wat het RIVM ons meldt is heel erg groot, opnieuw signaal onderraportage RIVM (wat we eigenlijk al weten natuurlijk)
2. Vooral de ontwikkeling in de tijd, van 32% in augustus naar bijna 70% gevaccineerd nu.

Dat laatste geeft aan dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt. Zowel van Dissel als Kuipers geven het vandaag overigens echt onomwonden toe, plus dat als er geboosterd was, dit waarschijnlijk (veel) opnames had gescheeld (een maand geleden zat in elk geval Jaap van Dissel nog in de ontkenningsfase en minister de Jonge sprak hem netjes na dat 'boosteren' alleen maar uit voorzorg nodig was).

Met andere woorden, de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen.

En waar gaan we het dan in Europa (Von der Leyen) over hebben? Vaccinatieplicht :jongle
Er wonen ook heel veel oude mensen in en rond Nijmegen.
Dat zal inderdaad verklaren waarom de vaccinatiegraad daar ook hoger ligt dan het landelijk gemiddelde en waarom in Nijmegen goed te zien is dat vaccin-effectiviteit onder ouderen afneemt. Niettemin vindt ik van 32% naar 70% in 3 maanden (en als je 2e helft november uitrekent o.b.v. het vorige staatje dan kom je op 75% uit (50 gevaccineerd vs. 17 ongevaccineerd), dus de trend beweegt gewoon verder) wel echt zorgelijk.

Je wilt toch juist dat vaccinatie onder de oudere en kwetsbaarste groep effectief blijft. Dat vaccinatie effectief blijft onder 30ers is prachtig, maar juist de ouderen en kwetsbaren moeten worden beschermd en dat worden ze op dit moment echt onvoldoende en dus zijn andere maatregelen nodig.

En daarmee bedoel ik niet: Zie je wel, vaccins werken niet. Maar wat ik wel bedoel: De boodschap zou moeten zijn: Om onze kwetsbaren en ouderen te beschermen zijn nu harde maatregelen nodig en niet de boodschap (impliciet): omdat er nog niet genoeg mensen zijn gevaccineerd zijn er nu maatregelen nodig, dus gaan we tijdelijk harde maatregelen treffen en daarna z.s.m. naar 2G enz..

Niet " de ongevaccineerden" moeten beschermd worden (want anders loopt de zorg over), maar de ouderen en kwetsbaren, gevaccineerd en ongevaccineerd moeten beschermd worden (want anders worden ze ernstig ziek of overlijden ze). Dat is ook een boodschap waar je heel Nederland (of een groot gedeelte in elk geval) in mee kunt krijgen, denk ik.
Ik denk dat deze vaccinatie een onderdeel uit moet gaan maken van de jaarlijkse griepprik voor de kwetsbaren en dat je het verder over de rest van Nederland uit moet laten woekeren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

merel schreef:Ik denk dat deze vaccinatie een onderdeel uit moet gaan maken van de jaarlijkse griepprik voor de kwetsbaren en dat je het verder over de rest van Nederland uit moet laten woekeren.
De politiek maakt andere keuzes. In feite is nu reeds op internationaal niveau voor ons beslist dat iedereen één tot twee keer per jaar een booster zal moeten krijgen. Wie dit niet doet, krijgt te maken met beperkingen. Er komt steeds meer drang en dwang. De medische argumentatie doet er niet meer toe.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

Valcke schreef:
merel schreef:Ik denk dat deze vaccinatie een onderdeel uit moet gaan maken van de jaarlijkse griepprik voor de kwetsbaren en dat je het verder over de rest van Nederland uit moet laten woekeren.
De politiek maakt andere keuzes. In feite is nu reeds op internationaal niveau voor ons beslist dat iedereen één tot twee keer per jaar een booster zal moeten krijgen. Wie dit niet doet, krijgt te maken met beperkingen. Er komt steeds meer drang en dwang. De medische argumentatie doet er niet meer toe.
Waar ik me nog het meeste aan stoor is de onduidelijkheid en onvoorspelbaarheid van het beleid de laatste tijd.
Opties als 3g, 3g bij niet essentiële winkels, 2g.... je hoort deze dingen lange tijd rondzingen maar je hebt geen idee of het werkelijkheid wordt. En als er dan een stap genomen is beginnen de geruchten over de volgende stap alweer op gang te komen.
De manier waarop de crisis bestreden wordt is steeds meer een opstapeling van allerlei verschillende nieuwe regels. Heel bureaucratisch, het begint steeds meer op de belastingdienst te lijken.
Volgens mij is onduidelijkheid en onvoorspelbaarheid zo'n beetje de slechtste manier om met mensen om te gaan. Zeker als ze al weinig vertrouwen in je hebben.

Wat mij betreft is de 1,5 meter regel één van de belangrijkste en is het niet slim dit los te laten met een qr code systeem.
Het is niet gek dat mensen die gevaccineerd zijn dan slechter rekening gaan houden met de basisregels. Want schijnbaar zijn die dan niet zo nodig meer.
Dus het hele qr systeem van tafel en op al die plekken weer de 1.5 meter invoeren als de cijfers daar om vragen.

Verder hebben mensen van 50+ de grootste kans om met corona in het ziekenhuis te komen. En de vaccinatiegraad in die groep is al best hoog (ongeveer 90%?).
Ik zou me dus niet richten om nog zoveel mogelijk jonge mensen te vaccineren door middel van drang (dreigen met een 2g systeem) maar die vaccins gebruiken om zo snel mogelijk de oudere mensen (op vrijwillige basis) een booster aan te bieden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

CU, SGP en CDA vroegen De Jonge met klem om de snelle beschikbaarheid van twee nieuwe coronavaccins, Novavax en Valneva, zoveel mogelijk te bevorderen. Deze zogenaamde eiwitvaccins hebben een andere werking dan de vaccins die nu al op de markt zijn, wat voor een deel van de gewetensbezwaarden reden zou kunnen zijn om zich alsnog te laten vaccineren. De oproep van de christelijke partijen werd mede-ondertekend door VVD, D66 en JA21.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/953312-christ ... -1g-beleid

Weet iemand wat er anders is aan deze vaccins?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
CU, SGP en CDA vroegen De Jonge met klem om de snelle beschikbaarheid van twee nieuwe coronavaccins, Novavax en Valneva, zoveel mogelijk te bevorderen. Deze zogenaamde eiwitvaccins hebben een andere werking dan de vaccins die nu al op de markt zijn, wat voor een deel van de gewetensbezwaarden reden zou kunnen zijn om zich alsnog te laten vaccineren. De oproep van de christelijke partijen werd mede-ondertekend door VVD, D66 en JA21.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/953312-christ ... -1g-beleid

Weet iemand wat er anders is aan deze vaccins?
Volgens mij delen deze geen enkele cellijn met foetussen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

J.C. Philpot schreef:
CU, SGP en CDA vroegen De Jonge met klem om de snelle beschikbaarheid van twee nieuwe coronavaccins, Novavax en Valneva, zoveel mogelijk te bevorderen. Deze zogenaamde eiwitvaccins hebben een andere werking dan de vaccins die nu al op de markt zijn, wat voor een deel van de gewetensbezwaarden reden zou kunnen zijn om zich alsnog te laten vaccineren. De oproep van de christelijke partijen werd mede-ondertekend door VVD, D66 en JA21.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/953312-christ ... -1g-beleid

Weet iemand wat er anders is aan deze vaccins?
Werkt meer op een wijze die we al kennen van andere (niet-covid) vaccins, waardoor minder angst voor lange termijn effecten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Het zijn ook geen vaccins op basis van de mRNA techniek die voor sommigen bezwaarlijk is vanwege de gedachte dat sprake is van genetische manipulatie (zonder dat ik daar een concreet oordeel over heb).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Orchidee »

https://www.rd.nl/artikel/911596-niet-n ... kenbriefje Ik geloof dat we deze discussies en maatregelen wéér gaan krijgen.
Zonder corona-vaccinatie: géén..., niet.....

https://historiek.net/pokkenbriefje-vac ... et/139198/
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Gisteravond Frontberichten gekeken.
Citaat van dr. Gor:

"Er was ons het beloofde land in het vooruitzicht gesteld als 85 % van de mensen zou gevaccineerd zijn. Dan gaat het leven door. Nu zijn er 85% gevaccineerd en het gaat veel slechter. Dus wie zijn de schuldige de 15% ongevaccineerden lijkt te klinken in het maatschappelijke.
We moeten ophouden met ongevaccineerden als zondebok aan te wijzen.
Omdat het aantal ic bedden in Nederland in vergelijk met dat van onze buurlanden lager is, hoe kan het dan dat wij nu net als bij de vorige keer naar Duitsland moeten? Omdat daar op de honderdduizend inwoners 48 bedden zijn en in Nederland nog geen 7. Dat komt omdat wij in Nederland meende heel efficiënt te moeten zijn en dat als COVID er niet is, willen we geen overcapaciteit want dat kost geld. Maar als we al het geld dat we nu in het bedrijf hebben gestopt om ze te redden in de zorg hadden gestopt, dan hadden we dit probleem niet. Omdat ik echt van mening ben dat de capaciteit er toe doet."
FRONTBERICHTEN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Gisteravond Frontberichten gekeken.
Citaat van dr. Gor:

"Er was ons het beloofde land in het vooruitzicht gesteld als 85 % van de mensen zou gevaccineerd zijn. Dan gaat het leven door. Nu zijn er 85% gevaccineerd en het gaat veel slechter. Dus wie zijn de schuldige de 15% ongevaccineerden lijkt te klinken in het maatschappelijke.
We moeten ophouden met ongevaccineerden als zondebok aan te wijzen.
Omdat het aantal ic bedden in Nederland in vergelijk met dat van onze buurlanden lager is, hoe kan het dan dat wij nu net als bij de vorige keer naar Duitsland moeten? Omdat daar op de honderdduizend inwoners 48 bedden zijn en in Nederland nog geen 7. Dat komt omdat wij in Nederland meende heel efficiënt te moeten zijn en dat als COVID er niet is, willen we geen overcapaciteit want dat kost geld. Maar als we al het geld dat we nu in het bedrijf hebben gestopt om ze te redden in de zorg hadden gestopt, dan hadden we dit probleem niet. Omdat ik echt van mening ben dat de capaciteit er toe doet."
FRONTBERICHTEN
Ik ben het hier wel mee eens. Opponenten zullen echter tegenwerpen: maar we zitten nu met problemen vanuit het verleden, en dat los je nu niet zomaar op. En dat is ook zo.

Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.

Maar helaas word ons nog steeds uitsluitend gewed op het vaccinatie-paard.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Ik ben het hier wel mee eens. Opponenten zullen echter tegenwerpen: maar we zitten nu met problemen vanuit het verleden, en dat los je nu niet zomaar op. En dat is ook zo.

Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.
Dat gaat nu gebeuren, maar helaas ten koste van de reguliere zorg.

Dr. Gor is een christen, misschien dat hij daarom er genuanceerder over denkt,
Gezien deze uitspraak van hem:
Als spoedeisendehulparts staat Gor Khatchikyan (33) dagelijks in de frontlinie van de corona-oorlog, zoals hij de huidige crisis noemt. Bang is hij niet. “Als we écht overtuigd zijn van wat de Bijbel zegt, moeten we ons niet krampachtig vasthouden aan dit leven.”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik ben het hier wel mee eens. Opponenten zullen echter tegenwerpen: maar we zitten nu met problemen vanuit het verleden, en dat los je nu niet zomaar op. En dat is ook zo.

Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.
Dat gaat nu gebeuren, maar helaas ten koste van de reguliere zorg.
Wat nu gaat gebeuren is natuurlijk geen structurele uitbreiding.
Plaats reactie