Charles schreef:Hoho, als er eentje recalcitrant is op dit forum ben jij het hoor DDD.
Ambtenaar schreef:
Waarom verwacht je hier een meer kritische houding? Omdat de reformatorische kring van oudsher gemoedsbezwaarden bevat?
O.a., maar ook omdat we het Bijbelboek Openbaring hebben.
En wat is je onderbouwing voor deze uitspraak.
Dat heb ik elders in dit draadje (of ander Covid draadje) al eens toegelicht. Volg o.a. de kritische noten van FvD. Ira Helsloot is als hoogleraar ook heel kritisch. Daarnaast zie je regelmatig berichten voorbij komen die hier op wijzen, recente die ik me herinner:
https://www.groene.nl/artikel/we-zijn-n ... echtsstaat
Heel bijzonder dat je de kritische noten van FvD noemt, terwijl in het artikel dat je erbij noemt, FvD en PVV worden genoemd als "partijen die een expliciete en bewuste aanval op de rechtstaat hebben gepleegd". Wat niet wegneemt dat ze op punten gelijk kunnen hebben, overigens.
Dat Ira Helsloot kritisch is, is prima. Dat verwacht je van een hoogleraar. Ik vind wel dat ze suggestief communiceert, trouwens. Wel opletten: hoogleraren spreken normaal gesproken voor hun vakgebied. Maar de belangen vanuit de vakgebieden kunnen en zullen botsen. Een bijdrage van een hoogleraar is daarom niet bij voorbaat dé richting waar het heen moet (en dan zijn er ook van hoogleraren nog weleens 'domme' bijdragen).
Het verwijzen naar Openbaring is goedkoop. Dit is een ingewikkeld boek, waar sommige theologen zich niet eens aan hebben willen wagen (en dat waren niet de minste). Om in één pennenstreek even te zeggen dat we openbaringen hebben, en daarmee uit is geen manier van discussiëren op een forum.
(aanvulling hierop vanwege de laatste post: je vult het verder in, en ja, we kunnen deze dingen zien gebeuren. Toch moet je uitkijken met teveel zaken concreet en één op één te duiden. Openbaring lijkt in sommige opzichten op de toenmalige romeinse keizers te slaan, bijvoorbeeld.)
Wat ik trouwens nog steeds in deze discussie mis is de vraag naar de gemoedsbezwaren zelf. Het feit dat de overheid (en de rest van de samenleving) kritisch staat tegenover 'vaccinatieweigeraars' is geen argument voor het afwijzen van vaccins. Daar moeten Bijbelse gronden voor zijn. Anders zou het zo zijn dat we altijd dat moeten doen wat de samenleving en overheid niet willen. De overheid staat ook niet te springen als een religieuze groepering voor wapenbezit zou pleiten, bijvoorbeeld
. Ik mis de discussie tussen christenen die danken voor een vaccin dat uit Gods vaderhand ons en deel valt, en christenen die vaccins als verboden middel beschouwen.