Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Als ik de reacties en ook angst hoor en zie met betrekking tot dit virus bij veel mensen die traditioneel tegen vaccinatie zijn, is mijn idee dat het niet vaccineren meer berust op gewoonte en groepsconformiteit dan dat het een gewetensvolle beslissing is om te buigen onder Gods voorzienigheid.

Vanzelfsprekend wil ik niet iedere niet-inenter over één kam scheren, maar het verbaast met enorm dat (een deel) van deze groep mensen in mijn nabije omgeving zo ontzettend angstig is voor corona-virus. Waarom zijn ze dat niet voor polio etc? Overigens, onze kinderen zijn voor een aantal ziekten ingeënt, voor een deel niet. Daar zijn bewuste keuzen in gemaakt.

Ik weet nog niet of we voor het corona-virus zouden enten. Dat hangt alles af van het gemiddelde ziekteverloop en of kinderen in een risicogroep zouden vallen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adagio »

Als ik het vertrouwen op een vaccin laat rusten, dan heb ik bij het ontbreken daarvan meer angst.

In het lief'lijk dorpje Brakel
liggend in de Bomm'lerwaard,
is een halve eeuw geleden
iets gebeurd, 't vermelden waard.

't Was een droge, hete zomer,
water was er bijna niet,
terwijl 't weiland aan de dieren
o zo weinig voedsel biedt.

Brakel had veel rieten daken,
ze zijn nog van vroeger tijd.
In de zomer zeer gevaarlijk.
Dit bleek uit een droevig feit,

Op een hete zondagmiddag
brak er uit een felle brand.
Deze tijding ging al spoedig
door ons ganse vaderland.

In die tijd was 't dorp van Brakel
sieraad van de Bomm'lerwaard.
Aldaar woonden vele vromen,
't dorp was wijd en zijd vermaard.

Om het and're huis een vrome,
vele armen; toch zeer rijk.
's Zondags hoord' men Psalmen zingen
in dat dorpje aan de dijk.

Toen zeer vele huizen brandden,
zag men er nog eentje staan,
dat te midden van de andere
niet in vlammen op mocht gaan.

Achttien jaren lag een zieke
in die woning reeds te bed.
Rustig lag hij op zijn leger;
Eng'lenwacht bleek neergezet.

Man was ziek, de vrouw des huizes
was van God die dag beloofd,
dat het 't kwade niet zou deren
En geen haar viel van hun hoofd.

Links en rechts gaat 't op in vlammen;
't Tweetal wordt bedreigd door 't vuur.
Maar de Heere spaart hun woning.
Hij verkwikt ter goeder uur.

Heel het dorp was zeer verwonderd
en in heel de Bomm'lerwaard,
evenals zeer ver daar buiten,
hoort men hoe God beiden spaard'.

Toen de Prins-gemaal kwam kijken,
werd dit wonder hem gemeld,
en men heeft toen aan Prins Hendrik
's Heeren wondermacht verteld.

Ruim een halve eeuw geleden,
maar nog niet vergeten, hoor!
God heeft wonderlijk geholpen.
Hij hielp uit en Hij hielp door.

Vele vromen reeds gestorven,
afgereisd naar 't Vaderland.
Nog vertelt men ginds in Brakel
al de wond'ren van Gods Hand.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:Als ik de reacties en ook angst hoor en zie met betrekking tot dit virus bij veel mensen die traditioneel tegen vaccinatie zijn, is mijn idee dat het niet vaccineren meer berust op gewoonte en groepsconformiteit dan dat het een gewetensvolle beslissing is om te buigen onder Gods voorzienigheid.
Dat gevoel heb ik ook bij veel van hen die niet laten vaccineren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Als ik de reacties en ook angst hoor en zie met betrekking tot dit virus bij veel mensen die traditioneel tegen vaccinatie zijn, is mijn idee dat het niet vaccineren meer berust op gewoonte en groepsconformiteit dan dat het een gewetensvolle beslissing is om te buigen onder Gods voorzienigheid.
Dat gevoel heb ik ook bij veel van hen die niet laten vaccineren.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen jij in je omgeving hebt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen jij in je omgeving hebt.
Enkele tientallen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Als ik de reacties en ook angst hoor en zie met betrekking tot dit virus bij veel mensen die traditioneel tegen vaccinatie zijn, is mijn idee dat het niet vaccineren meer berust op gewoonte en groepsconformiteit dan dat het een gewetensvolle beslissing is om te buigen onder Gods voorzienigheid.
Dat gevoel heb ik ook bij veel van hen die niet laten vaccineren.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen jij in je omgeving hebt.
@eilander is je vraag aan mij gericht? Een heel behoorlijk aantal, veelal kerkend in de twee Gereformeerde Gemeenten in Nederland in mijn omgeving en in de Oud Gerformeerde Gemeente, waar ook mijn dochter kerkt.

Laat overigens onverlet dat ik een diep respect heb voor hen die op grond van gebed en geloof de keuze maken om niet in te enten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Als ik de reacties en ook angst hoor en zie met betrekking tot dit virus bij veel mensen die traditioneel tegen vaccinatie zijn, is mijn idee dat het niet vaccineren meer berust op gewoonte en groepsconformiteit dan dat het een gewetensvolle beslissing is om te buigen onder Gods voorzienigheid.
Dat gevoel heb ik ook bij veel van hen die niet laten vaccineren.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen jij in je omgeving hebt.
@eilander is je vraag aan mij gericht? Een heel behoorlijk aantal, veelal kerkend in de twee Gereformeerde Gemeenten in Nederland in mijn omgeving en in de Oud Gerformeerde Gemeente, waar ook mijn dochter kerkt.

Laat overigens onverlet dat ik een diep respect heb voor hen die op grond van gebed en geloof de keuze maken om niet in te enten.
Nee, mijn vraag was voor Ambtenaar. Die begeeft zich naar mijn bescheiden mening in nogal een ander milieu dan jij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Het verbaast me overigens dat jullie zo die aantallen weten te noemen. Ik weet dat ik in een omgeving woon waar dit relatief vaak voorkomt, maar van individuele personen weet ik dit maar nauwelijks.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Het verbaast me overigens dat jullie zo die aantallen weten te noemen. Ik weet dat ik in een omgeving woon waar dit relatief vaak voorkomt, maar van individuele personen weet ik dit maar nauwelijks.
Sommige mensen hebben ook schoonfamilies of broers en zussen met schoonfamilies.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Het verbaast me overigens dat jullie zo die aantallen weten te noemen. Ik weet dat ik in een omgeving woon waar dit relatief vaak voorkomt, maar van individuele personen weet ik dit maar nauwelijks.
Sommige mensen hebben ook schoonfamilies of broers en zussen met schoonfamilies.
Die heb ik ook. Meer dan jij voor mogelijk houdt, waarschijnlijk. Maar ook daarvan is het mij niet of nauwelijks bekend.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Die heb ik ook. Meer dan jij voor mogelijk houdt, waarschijnlijk. Maar ook daarvan is het mij niet of nauwelijks bekend.
Dat zou kunnen, bij mij is dat wel bekend.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Het verbaast me overigens dat jullie zo die aantallen weten te noemen. Ik weet dat ik in een omgeving woon waar dit relatief vaak voorkomt, maar van individuele personen weet ik dit maar nauwelijks.
Sommige mensen hebben ook schoonfamilies of broers en zussen met schoonfamilies.
Die heb ik ook. Meer dan jij voor mogelijk houdt, waarschijnlijk. Maar ook daarvan is het mij niet of nauwelijks bekend.
Ik weet het niet van veel mensen maar van degene van wie ik het weet zijn de reacties verschillend. De ene heel angstig en de ander juist helemaal niet.
Voor mijn vrouw, mezelf en de kinderen hebben we bewust gekozen niet in te enten. De redenen zal ieder wel weten denk ik. Maar ik kan niet van mezelf zeggen dat ik heel angstig ben voor het virus. Maar ik heb ook nog geen corona in de nabije omgeving meegemaakt dus misschien veranderd dat nog
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

De relatie angst / wel of niet inenten die hiet wordt verondersteld is een vreemde aanname.

Angst (rationeel of irrationeel) is een eigenschap, of een zwakheid, van een persoon. Dat staat los van geloofsovertuiging. Bange mensen die niet inenten blijven bang, inenten ze wel blojven zw bang. niet bange mensen die wel inenten worden niet nog minder bang.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adagio »

Wim Anker schreef:De relatie angst / wel of niet inenten die hiet wordt verondersteld is een vreemde aanname.

Angst (rationeel of irrationeel) is een eigenschap, of een zwakheid, van een persoon. Dat staat los van geloofsovertuiging. Bange mensen die niet inenten blijven bang, inenten ze wel blojven zw bang. niet bange mensen die wel inenten worden niet nog minder bang.
Een relatie tussen angst en wantrouwen ligt meer voor de hand.

Een Elia was geen Obadja, en een Petrus werd geen Johannes of omgekeerd.
Bij verschillende karakters blijft, dat: "Er in de liefde geen vrees is, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde."

Van de Heere Jezus lezen we, dat Hij in Gethsémané droevig en zeer beangst begon te worden. Als Borg. Galaten 3, Christus is voor Zijn kinderen een vloek geworden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Het verbaast me overigens dat jullie zo die aantallen weten te noemen. Ik weet dat ik in een omgeving woon waar dit relatief vaak voorkomt, maar van individuele personen weet ik dit maar nauwelijks.
Sommige mensen hebben ook schoonfamilies of broers en zussen met schoonfamilies.
Die heb ik ook. Meer dan jij voor mogelijk houdt, waarschijnlijk. Maar ook daarvan is het mij niet of nauwelijks bekend.
Ik weet het niet van veel mensen maar van degene van wie ik het weet zijn de reacties verschillend. De ene heel angstig en de ander juist helemaal niet.
Voor mijn vrouw, mezelf en de kinderen hebben we bewust gekozen niet in te enten. De redenen zal ieder wel weten denk ik. Maar ik kan niet van mezelf zeggen dat ik heel angstig ben voor het virus. Maar ik heb ook nog geen corona in de nabije omgeving meegemaakt dus misschien veranderd dat nog
Ik kan met mijn geweten niet niet laten inenten, zelfde met verzekeringen, bij een reis kies ik alle verzekeringsopties bijv.
Plaats reactie