Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Henk J schreef:Een van de argumenten was dat iedereen zich wel zou laten vaccineren als een vaccin het enige middel was om van een onbewoond eiland af te komen. Dat vind ik geen sterk argument.
Natuurlijk is dat wel een heel goed argument. Wat is er mis met dit argument?
Het is wat mij betreft een zeer oneigenlijk argument. Je stelt iets als zekerheid, terwijl dat absoluut niet zeker is ('iedereen zou dat doen'). Je haalt hier dan ook een absurd voorbeeld erbij, waardoor het eigenlijk gewoon niets zegt.
Bovendien is het een argument op basis van logica, zonder dat het geloof in Gods voorzienigheid hierin een rol speelt. Kortom: onbruikbaar, wat mij betreft.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Hij zegt niet dat iedereen dat zou doen. Hij zegt, dat als je het in dat geval zou doen, je het zijns inziens ook in dit geval zou moeten doen.

Het geloof in Gods voorzienigheid staat boven elke menselijke beslissing, maar heeft daarom nog geen directe gevolgen daarvoor. Verder begrijp ik niet hoe een argument op grond van logica niets zou kunnen zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat is niet waar. Hij zegt niet dat iedereen dat zou doen. Hij zegt, dat als je het in dat geval zou doen, je het zijns inziens ook in dit geval zou moeten doen.

Het geloof in Gods voorzienigheid staat boven elke menselijke beslissing, maar heeft daarom nog geen directe gevolgen daarvoor. Verder begrijp ik niet hoe een argument op grond van logica niets zou kunnen zeggen.
Blijkbaar heeft Henk J het dan niet goed weergegeven.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Aha. Ik zie het.

Nu kan het natuurlijk zeker ook zijn dat ik het verkeerd begreep. Ik geloof dat het momenteel niet is na te luisteren. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken, dat zeg ik er eerlijk bij. Maar volgens mij was het veronderstellenderwijs, als voorbeeld.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.

Dit lazen we vanavond. Is wel een mooie aanwijzing.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ik begreep het dat iedereen, als ze eenmaal op een onbewoond eiland zaten, wel hun principes opzij zouden zetten. Dat vind ik gewoon een kul argument en het getuigt van weinig respect voor iemands principes.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:Stel je nu een Goddelijk gebod (het 4e) gelijk aan een menselijke mening? Of lees ik dat verkeerd?
Dat bedoel ik niet zozeer, maar ik vind het een verkeerde manier van omgaan met gewetensbezwaren. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, ik zag dat DDD het anders opvatte.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Henk J schreef:Ik begreep het dat iedereen, als ze eenmaal op een onbewoond eiland zaten, wel hun principes opzij zouden zetten. Dat vind ik gewoon een kul argument en het getuigt van weinig respect voor iemands principes.
Of het nu was zoals jij het zegt, of zoals ik het zeg, de conclusie was zeker niet dat je op een onbewoond eiland wel een moord zou mogen plegen. Het ging erom, dat je voor principes heel ver gaat, maar dat halve principes geen principes zijn, maar voorkeuren.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Henk J schreef:Ik begreep het dat iedereen, als ze eenmaal op een onbewoond eiland zaten, wel hun principes opzij zouden zetten. Dat vind ik gewoon een kul argument en het getuigt van weinig respect voor iemands principes.
Of het nu was zoals jij het zegt, of zoals ik het zeg, de conclusie was zeker niet dat je op een onbewoond eiland wel een moord zou mogen plegen. Het ging erom, dat je voor principes heel ver gaat, maar dat halve principes geen principes zijn, maar voorkeuren.
Zo komt het wel enigszins over, vond het denigrerend voor mensen met oprechte principes op dit punt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Zo komt het wel enigszins over, vond het denigrerend voor mensen met oprechte principes op dit punt.
De vraag is of er wel echte principes zijn in relatie tot dit onderwerp, of slechts handelen op basis van verwrongen beelden en inzichten.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Nou, als het oprechte principes zijn, dan blijf je dus op een onbewoond eiland. Ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen zou hebben. Het probleem is niet zozeer dat het voorbeeld niet deugt, maar wel dat mensen zich er niet gerespecteerd door voelen.

Tegenwoordig moet je voor ieders mening respect hebben, en mensen voelen zich aangevallen als een ander hun standpunt onjuist vindt.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Nou, als het oprechte principes zijn, dan blijf je dus op een onbewoond eiland. Ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen zou hebben. Het probleem is niet zozeer dat het voorbeeld niet deugt, maar wel dat mensen zich er niet gerespecteerd door voelen.

Tegenwoordig moet je voor ieders mening respect hebben, en mensen voelen zich aangevallen als een ander hun standpunt onjuist vindt.
Het is wel frappant dat mijn onchristelijke collega's meer respect hebben voor mijn principes als sommigen op dit forum.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:Nou, als het oprechte principes zijn, dan blijf je dus op een onbewoond eiland. Ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen zou hebben. Het probleem is niet zozeer dat het voorbeeld niet deugt, maar wel dat mensen zich er niet gerespecteerd door voelen.

Tegenwoordig moet je voor ieders mening respect hebben, en mensen voelen zich aangevallen als een ander hun standpunt onjuist vindt.
Het is wel frappant dat mijn onchristelijke collega's meer respect hebben voor mijn principes als sommigen op dit forum.
Dat zal samenhangen met de definitie van het woord principe. Als je principe definieert als een 'algemene waarheid' zullen collega's denken het gaat om een 'algemene waarheid' onder christenen terwijl christenen weten dat dit niet het geval is, maar dat het gaat om een mening, een standpunt, een overtuiging of een gevoelen waarover je van mening kunt verschillen. Dat heeft niets met meer of minder respect te maken. Om dat met een voorbeeld duidelijk te maken: mijn vader was van mening dat het een Bijbels principe was dat vrouwen geen lid mochten worden van de SGP. Daar had ik alle respect voor maar ik had er wel een andere mening over omdat ik vond dat kerk en politiek werden verward. Hij vond daarom dat ik geen lid kon zijn van de SGP want ik had een onbijbels standpunt. Voor zijn standpunt had ik alle respect. Voor de conclusie die hij daaruit trok niet. Wel werd me duidelijk dat veel mensen binnen de SGP dat standpunt aanhingen en die conclusie trokken. Ik ben wel altijd lid gebleven maar ben de laatste dertig jaar nog 1x op een vergadering geweest terwijl ik er voor die tijd nooit een oversloeg. Ik heb wel respect voor het standpunt van anderen, maar ik heb er geen respect voor dat het tot een principe wordt verheven. Dat geldt in de discussie over wel of niet vaccineren net zo. Ik ga dit soort discussies ook niet aan. Hoogstens roep ik wat als ik zie dat er onwaarheden gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef:Ik begreep het dat iedereen, als ze eenmaal op een onbewoond eiland zaten, wel hun principes opzij zouden zetten. Dat vind ik gewoon een kul argument en het getuigt van weinig respect voor iemands principes.
Ik zie het eerder zo;
Hier op het forum wordt wel eens geroepen dat je voor een principe de brandstapel op zou gaan.
Waarschijnlijk heeft ds. Zondag dat beeld geactualiseerd naar een onbewoond eiland.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:Nou, als het oprechte principes zijn, dan blijf je dus op een onbewoond eiland. Ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen zou hebben. Het probleem is niet zozeer dat het voorbeeld niet deugt, maar wel dat mensen zich er niet gerespecteerd door voelen.

Tegenwoordig moet je voor ieders mening respect hebben, en mensen voelen zich aangevallen als een ander hun standpunt onjuist vindt.
Het is wel frappant dat mijn onchristelijke collega's meer respect hebben voor mijn principes als sommigen op dit forum.
Erg hè, vind ik ook zo vaak naar voren komen. Aan de andere kant, het zijn wel vaak dezelfde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie