Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Zo kent iedereen wel mensen. Ik hoor van chauffeurs van ambulances die druk zijn met gevaccineerden naar het ziekenhuis brengen. En ik hoor van IC-ers dat er inderdaad zat liggen met vaccin. Maar goed, laten we oppassen met verhalen die we horen van mensen die we kennen.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door elbert »

parsifal schreef:Ik weet van een verzorgingshuis waar een uitbraak was die begon rond de tijd dat daar gevaccineerd werd. Nu sluit ik niet uit dat het virus door de vaccinatie-groep is geintroduceerd (Dat risico zou heel klein moeten zijn, maar helemaal uitsluiten kun je het niet). Ik ben bang dat gezien de correlatie in tijd van vaccinatie en sterfgevallen, wel alle sterfgevallen in de Lareb statistieken zijn opgenomen. En dit zal geen unieke situatie zijn, omdat veel vaccinaties samenvielen met hoge besmettingscijfers in Nederland. Ik zou voor overlijdens door bijwerkingen van het vaccin me toch niet van de 381 sterfgevallen in totaal, maar van de 33 onder de 65. Of als je meer tijd hebt, corrigeren voor hoeveel stefgevallen je zou verwachten in de groep net-gevaccineerden als er geen vaccinatie was geweest.
Dat zou je kunnen doen, maar waarom doen we dat met overlijdens door corona dan ook niet? Want ook daar zijn de meeste overlijdens die van 70-plussers. Daar zullen ook mensen bij zitten waarvan het dubieus is of corona de echte doodsoorzaak was.
Er zal de komende jaren nog heel wat onderzoek gedaan moeten worden om hier echt duidelijkheid in te krijgen.
Waar ik bezorgd om ben, is dat we een situatie krijgen zoals bij het vaccin tegen de Mexicaanse griep (2009). Dat had ook een nare nasmaak: https://nos.nl/artikel/2251454-informat ... ergehouden
Ook toen zei de politiek dat alles veilig was, maar moest er achteraf voor miljoenen aan schadevergoeding worden betaald.
refo schreef:Dat is toch nauwelijks een verschil? (Je kunt natuurlijk zeggen dat de kans 1166% groter is op een overlijden.)
Statistisch gezien is het een groot verschil. Bovendien gaat het niet alleen om overlijdens natuurlijk. Ook de klachten (bijwerkingen, ziekte) komen in die orde van grootte meer voor. Dan hebben we het over tienduizenden gevallen. Voor het merendeel milde klachten overigens, maar ze zijn er wel.
Laatst gewijzigd door elbert op 12 jun 2021, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Mona Lisa schreef:Zo kent iedereen wel mensen. Ik hoor van chauffeurs van ambulances die druk zijn met gevaccineerden naar het ziekenhuis brengen. En ik hoor van IC-ers dat er inderdaad zat liggen met vaccin. Maar goed, laten we oppassen met verhalen die we horen van mensen die we kennen.
Dat zal misschien voorkomen, maar er 'druk' mee zijn, en 'zat' op de IC zal wel komen van het horen en doorvertellen. De cijfers wijzen er bepaald niet op.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Milde klachten zijn er bij alle vaccinaties wel, maar daar wordt ook geen drukte over gemaakt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

refo schreef:
Mona Lisa schreef:Zo kent iedereen wel mensen. Ik hoor van chauffeurs van ambulances die druk zijn met gevaccineerden naar het ziekenhuis brengen. En ik hoor van IC-ers dat er inderdaad zat liggen met vaccin. Maar goed, laten we oppassen met verhalen die we horen van mensen die we kennen.
Dat zal misschien voorkomen, maar er 'druk' mee zijn, en 'zat' op de IC zal wel komen van het horen en doorvertellen. De cijfers wijzen er bepaald niet op.
Klopt, zie ook: https://nos.nl/artikel/2384683-rivm-het ... eeds-beter
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Mijn moeder kreeg dit voorjaar een herseninfarct. Ze was niet gevaccineerd. Stel dat ze wél gevaccineerd was en dat herseninfarct had gekregen. Zou je dan niet snel al denken dat dit een gevolg is van de vaccinatie?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

elbert schreef:
parsifal schreef:Ik weet van een verzorgingshuis waar een uitbraak was die begon rond de tijd dat daar gevaccineerd werd. Nu sluit ik niet uit dat het virus door de vaccinatie-groep is geintroduceerd (Dat risico zou heel klein moeten zijn, maar helemaal uitsluiten kun je het niet). Ik ben bang dat gezien de correlatie in tijd van vaccinatie en sterfgevallen, wel alle sterfgevallen in de Lareb statistieken zijn opgenomen. En dit zal geen unieke situatie zijn, omdat veel vaccinaties samenvielen met hoge besmettingscijfers in Nederland. Ik zou voor overlijdens door bijwerkingen van het vaccin me toch niet van de 381 sterfgevallen in totaal, maar van de 33 onder de 65. Of als je meer tijd hebt, corrigeren voor hoeveel stefgevallen je zou verwachten in de groep net-gevaccineerden als er geen vaccinatie was geweest.
Dat zou je kunnen doen, maar waarom doen we dat met overlijdens door corona dan ook niet? Want ook daar zijn de meeste overlijdens die van 70-plussers. Daar zullen ook mensen bij zitten waarvan het dubieus is of corona de echte doodsoorzaak was.
Er zal de komende jaren nog heel wat onderzoek gedaan moeten worden om hier echt duidelijkheid in te krijgen.
Waar ik bezorgd om ben, is dat we een situatie krijgen zoals bij het vaccin tegen de Mexicaanse griep (2009). Dat had ook een nare nasmaak: https://nos.nl/artikel/2251454-informat ... ergehouden
Ook toen zei de politiek dat alles veilig was, maar moest er achteraf voor miljoenen aan schadevergoeding worden betaald.
Over het algemeen ben ik vrij consistent in kijken naar aantal overlijdens per leeftijdsgroep (en mogelijk geslacht). Als landen met elkaar vergeleken moeten worden kijk ik meestal naar de groep 50 tot 60 jarigen. De data voor 80+ zijn onbetrouwbaar en moeilijk te interpreteren en daarvoor kun je beter naar oversterfte kijken.
Nederland heeft bijvoorbeeld ongeveer 160 doden per miljoen inwoners in die leeftijdsgroep. Zweden 280 en Noorwegen 50. Dat zijn er nog steeds redelijk wat. Als je ook de IC opnames meeneemt dan heeft Zweden in die leeftijdsgroep meer dan 1500 (IC opnames + overlijdens) in die groep. Dat haal je met een seizoensgriep echt niet. (ook 2018 niet).

Wat me opvalt in deze epidemie is hoe voorzichtig veel landen zijn. Israel maakt melding van de bijwerkingen en onderzoekt het breed. Beste Europese jongetjes in de klas Denemarken, Noorwegen en Finland signaleren mogelijke problemen met Astra Zeneca en staan meteen op de rem en Denemarken stopt helemaal met dat vaccin. Ook Nederland handelde vrij voorzichtig hier. Gezien de situatie in de wereld nu is er natuurlijk wel behoorlijke urgentie bij vaccineren, niet zozeer voor mensen die zeker weten dat ze besmet zijn geweest. Kijk naar India, kijk naar Uruguay op het moment. Zuid-Afrika zit nu ook weer in de problemen.
refo schreef:Dat is toch nauwelijks een verschil? (Je kunt natuurlijk zeggen dat de kans 1166% groter is op een overlijden.)
Statistisch gezien is het een groot verschil. Bovendien gaat het niet alleen om overlijdens natuurlijk. Ook de klachten (bijwerkingen, ziekte) komen in die orde van grootte meer voor. Dan hebben we het over tienduizenden gevallen. Voor het merendeel milde klachten overigens, maar ze zijn er wel.
Statistisch gezien is er niet zoveel zinnigs over te zeggen, zolang je niet corrigeert voor allerlei factoren zoals leeftijd en geslacht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Mona Lisa schreef:
parsifal schreef:De IFRs verschillen ook genoeg. De vele mensen op de IC is wel anders dan bij de meeste griepseizoenen (misschien lijken ze op elkaar, maar dat heeft ook te maken met de genomen maatregelen).
Dit onderzoek van Stanford geeft een IFR van ~0.15% . Niet heel veel anders dan een stevige griepepidemie. De situatie op de IC is misschien wat heftiger dan vorige jaren. Maar kijk eens in 2016 en 2018, ook toen kranten vol met berichten over beademing, longproblemen, bedden bijplaatsen, reguliere zorg uitgesteld, ambulances die rondjes rijden of in de wacht staan om patiënten af te leveren, etc. En voortdurend afschalen van IC-capaciteit maakt het uiteraard vanzelf ook steeds erger.
Ik waardeer Ioanidis behoorlijk, maar hij lijkt toch wat dingen te zeggen die achterhaald zijn. Landen als Hongarije en Brazilie (met regeringen die er niet echt om staan te juichen om de impact van Covid te overdrijven) hebben meer geregistreerde Covid doden per inwoner dan 1 op de 600. En dan zijn niet eens alle mensen besmet. Verder zijn er nieuwe varianten die het allemaal wat erger maken. Alpha was al een stuk gevaarlijker dan het origineel. Delta doet daar waarschijnlijk weer een behoorlijke schep bovenop.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:
Mona Lisa schreef:Zo kent iedereen wel mensen. Ik hoor van chauffeurs van ambulances die druk zijn met gevaccineerden naar het ziekenhuis brengen. En ik hoor van IC-ers dat er inderdaad zat liggen met vaccin. Maar goed, laten we oppassen met verhalen die we horen van mensen die we kennen.
Dat zal misschien voorkomen, maar er 'druk' mee zijn, en 'zat' op de IC zal wel komen van het horen en doorvertellen. De cijfers wijzen er bepaald niet op.
Sppookpatienten met vaccin zullen zeldzaam zijn denk ik. Die worden denk ik opgevoerd zonder vaccinatie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef:
helma schreef:
Mona Lisa schreef:
parsifal schreef:Het is wel goed om ook bij het aantal overlijdens na vaccinatie naar de leeftijdsverdeling te kijken. . . .
Daar ben ik het wel mee eens. Maar als we naar de leeftijdsverdeling kijken voel ik mij in mijn overwegingen nog meer bevestigd. Voor mensen onder de 50 jaar is Covid-19 geen ernstige ziekte. De drang om de gehele bevolking te vaccineren is nergens voor nodig.
Dat is vooral voor bescherming van onze dierbare ouderen.
Denk nog maar eens terug aan de pagina's vol rouwadvertenties in het RD.
Inderdaad. En daarnaast ken ik inmiddels heel wat mensen tussen de 20 en 50 jaar die al maandenlang tobben vanwege long-covid. Die hebben niet in het ziekenhuis gelegen, dus zijn in cijfers niet zichtbaar.
Precies. En vergeet ook de jonge mensen die tot de riscogroepen behoren, vooral niet!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Susanna »

helma schreef:
Mona Lisa schreef:
parsifal schreef:Het is wel goed om ook bij het aantal overlijdens na vaccinatie naar de leeftijdsverdeling te kijken. . . .
Daar ben ik het wel mee eens. Maar als we naar de leeftijdsverdeling kijken voel ik mij in mijn overwegingen nog meer bevestigd. Voor mensen onder de 50 jaar is Covid-19 geen ernstige ziekte. De drang om de gehele bevolking te vaccineren is nergens voor nodig.
Dat is vooral voor bescherming van onze dierbare ouderen.
Denk nog maar eens terug aan de pagina's vol rouwadvertenties in het RD.
Vaccinatie zorgt misschien voor minder hevige infecties maar het is niet duidelijk of de overdracht door degenen die zijn gevaccineerd dan ook niet plaatsvind. Zwakke ouderen en kwetsbare mensen met een mindere weerstand lopen nog steeds gevaar. Daarom is het goed om ook te werken aan hygiene, afstand houden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

@Parsifal:
Klopt het, dat in Israel het aantal doden tussen de 20 en 29 jaar oud sinds het begin van de vaccinaties enorm is toegenomen? En is bekend of dat ingeënte mensen betreft of juist niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:@Parsifal:
Klopt het, dat in Israel het aantal doden tussen de 20 en 29 jaar oud sinds het begin van de vaccinaties enorm is toegenomen? En is bekend of dat ingeënte mensen betreft of juist niet?
Jouw informatie is zo goed als de mijne. Als je de Gazastrook meeneemt waarschijnlijk wel. maar voor betrouwbare info hierover zou ik toch naar het Israëlische CBS kijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Nou, ik ben in het geheel niet deskundig maar ik lees dat Chris Boersma dit beweert.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Nou, ik ben in het geheel niet deskundig maar ik lees dat Chris Boersma dit beweert.
Ik weet van Israël niet waar ik hun statistieken over sterfte moet vinden. Ze zitten niet bij Euromomo en niet veel landen zijn zo goed in hun statistieken naar buiten brengen als Nederland, Zweden of Engeland. Misschien dat ik met hard zoeken ergens kom, maar het zou goed kunnen dat de data alleen in de eigen taal zijn te vinden en daarom lastiger te googlen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie