Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Ik heb van doen met de gewetensbezwaarden. Wat vroeger norm was, is opeens uitzondering geworden.

Ikzelf laat me niet vaccineren. Maar dat wist ik vorig jaar al. Toen de corona-ellende begon dacht ik al: o ja, straks allemaal aan een vaccin waarbij de nodige dwang (uitsluiting) zal gaan plaatsvinden. Inmiddels een jaar verder dus een hoop wijzer. Opvallend was de gerichtheid op een vaccin waarbij traject van medicijnen die werken werd overgeslagen. Blijft kiezen uit twee kwaden: enerzijds kan Corona vervelend uitpakken, anderzijds is het vaccin erg snel ontwikkeld en zijn lange termijneffecten nog onvoldoende bekend. Ik zit, wanneer je naar de cijfers kijkt, niet in een risicogroep. Daarom gekozen voor geen vaccin. Zou ik 70+ of kwetsbaar zijn of onderliggend lijden dan zou ik wellicht een andere keuze gemaakt hebben.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Augustienus »

Henk J schreef:https://youtu.be/8avxFKL4pBI Ds. Zondag zegt hier nogal wat over vaccineren en vaccinatieplicht. Ik vind dat hier maar weinig ruimte is voor degenen met gewetensbezwaren.
Video is inmiddels niet meer openbaar, opmerkelijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:
Henk J schreef:https://youtu.be/8avxFKL4pBI Ds. Zondag zegt hier nogal wat over vaccineren en vaccinatieplicht. Ik vind dat hier maar weinig ruimte is voor degenen met gewetensbezwaren.
Video is inmiddels niet meer openbaar, opmerkelijk.
Teveel kritiek denk ik.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Charles schreef:Ik heb van doen met de gewetensbezwaarden. Wat vroeger norm was, is opeens uitzondering geworden.

Ikzelf laat me niet vaccineren. Maar dat wist ik vorig jaar al. Toen de corona-ellende begon dacht ik al: o ja, straks allemaal aan een vaccin waarbij de nodige dwang (uitsluiting) zal gaan plaatsvinden. Inmiddels een jaar verder dus een hoop wijzer. Opvallend was de gerichtheid op een vaccin waarbij traject van medicijnen die werken werd overgeslagen. Blijft kiezen uit twee kwaden: enerzijds kan Corona vervelend uitpakken, anderzijds is het vaccin erg snel ontwikkeld en zijn lange termijneffecten nog onvoldoende bekend. Ik zit, wanneer je naar de cijfers kijkt, niet in een risicogroep. Daarom gekozen voor geen vaccin. Zou ik 70+ of kwetsbaar zijn of onderliggend lijden dan zou ik wellicht een andere keuze gemaakt hebben.
..en alle geneesmiddelenbeoordelaars maar steeds weer uitleggen hoe het kan dat deze vaccins zo snel klaar waren en door de goedkeuringsprocedures zijn gekomen. Voor wat betreft de langetermijneffecten: juist de manier waarop (m.n. de mRNA-) vaccins werken geeft aanleiding om te vermoeden dat die er niet zijn. Terwijl de langetermijneffecten van het doormaken van Covid-19 in één van de varianten ook niet bekend zijn, maar wel steeds ernstiger lijken. Maar ach.. ook ik ga nu het cirkeltje weer in..
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

elbert schreef:Zelf ben ik absoluut geen anti-vaxxer: ik ben gevaccineerd als kind tegen DKTP enz. en ook mijn kinderen zijn ingeent.
Toch wacht ik nog even met het coronavaccin. Dat heeft als reden dat de vaccins nog niet alle (langetermijn) testen hebben doorlopen, waardoor de bijwerkingen op lange termijn nog niet goed in kaart zijn gebracht. Deze vaccins zijn dus ook voorlopig goedgekeurd en niet definitief.
Verder blijkt uit de gerapporteerde bijwerkingen (zie o.a. https://www.lareb.nl/coronameldingen) dat deze vaccins iets van 30 tot 50 keer zoveel bijwerkingen hebben als het griepvaccin. Ik weet niet of dat een overrapportage betreft omdat de covidvaccins nu eenmaal flink wat aandacht krijgen momenteel, maar dat zijn toch getallen die wat te denken geven.
Verder heb ik zelf corona gehad (milde klachten) en heb ik dus waarschijnlijk antistoffen, waardoor ik niet zo'n haast heb om me te laten vaccineren. Ik behoor ook niet tot een risicogroep.
Ik heb de oproep tot vaccinatie dus in een la liggen en maak waarschijnlijk pas een afspraak als de langetermijnstudies naar de vaccins zijn afgerond en als het dan nog nodig is om me te laten vaccineren.
Zo zal eenieder zijn/haar eigen overwegingen hebben bij deze vaccins, het is een persoonlijke keuze.
Op zich denk ik wel dat als je Covid hebt gehad en antistoffen hebt (zou goed zijn om dat te testen) dat het verstandig is om achteraan de rij te gaan voor vaccinatie en dat vaccins eerst ook naar andere landen kunnen gaan. In Europa gaan de cijfers de goede kant op, maar bijvoorbeeld Bosnie is een uitzondering. Zuid-Amerika kan ook wel wat hulp gebruiken nu.

De angst voor lange termijn bijwerkingen heb ik net als Marco ook meer voor de ziekte dan voor het voor het vaccin.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:De angst voor lange termijn bijwerkingen heb ik net als Marco ook meer voor de ziekte dan voor het voor het vaccin.
Ik blijf het een onjuiste vergelijking vinden: bij een ziekte spreek je over gevolgen, bij een vaccin of medicijn over bijwerkingen. Principieel gezien heb je het dan in elk geval over wat anders.
Maar ook praktisch gezien: de kans dat een vaccin of medicijn heel onverwachte bijwerkingen heeft op langere termijn, is toch groter dan dat er een heel onverwacht effect van COVID ontstaat? Of ben ik gewoon te naïef nu?
Henk J
Berichten: 2588
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Dit interview is een onderdeel van meerdere RMU-activiteiten over vaccinatie waarin geinterviewden een persoonlijke mening geven. Deze ds. is persoonlijk een voorstander en vraagt alleen of iedereen goed zijn/haar bezwaren wil wegen. Hij probeert verder geen tegenstanders over te halen of de bezwaren onderuit te halen. Er blijft dus zeker ruimte over. Ik ben het wel met je eens dat we die ruimte elkaar binnen onze gezindte moeten blijven bieden en niet moeten polariseren.

Al gebeurt dat eigenlijk al aan beide zijden. Zo beluisterde ik onlangs een preek uit Kootwijkerbroek waarbij echt geen enkele ruimte wordt gegeven aan wel-vaccineerders. In publicaties van de GGiN zie je dat ook terug. Tegelijkertijd zijn kerkgangers aan die zijde, maar dus ook door ds. uit het filmpje, wel weer meer gebaat bij de richting die hun gegeven wordt. Wanneer allen aangegeven wordt dat vaccinatie een persoonlijke gewetenskwestie is, is dat voor kerkgangers toch maar een vaag begrip.
Ds. Zondag maakte de vergelijking met een onbewoond eiland, vond ik ook behoorlijk vergaand. Maar dat er soms onredelijk hard geageerd wordt tegen vaccinatie klopt ook.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
parsifal schreef:De angst voor lange termijn bijwerkingen heb ik net als Marco ook meer voor de ziekte dan voor het voor het vaccin.
Ik blijf het een onjuiste vergelijking vinden: bij een ziekte spreek je over gevolgen, bij een vaccin of medicijn over bijwerkingen. Principieel gezien heb je het dan in elk geval over wat anders.
Maar ook praktisch gezien: de kans dat een vaccin of medicijn heel onverwachte bijwerkingen heeft op langere termijn, is toch groter dan dat er een heel onverwacht effect van COVID ontstaat? Of ben ik gewoon te naïef nu?
Ik begrijp jouw redenering. Toch, als ik zie wat we accepteren aan bijwerkingen van geneesmiddelen. Hele volksstammen slikken Omeprazol, vanwege de bijwerkingen van andere medicijnen. Ik vraag me af wat dan ten diepste het verschil is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:De angst voor lange termijn bijwerkingen heb ik net als Marco ook meer voor de ziekte dan voor het voor het vaccin.
Ik blijf het een onjuiste vergelijking vinden: bij een ziekte spreek je over gevolgen, bij een vaccin of medicijn over bijwerkingen. Principieel gezien heb je het dan in elk geval over wat anders.
Maar ook praktisch gezien: de kans dat een vaccin of medicijn heel onverwachte bijwerkingen heeft op langere termijn, is toch groter dan dat er een heel onverwacht effect van COVID ontstaat? Of ben ik gewoon te naïef nu?
Ik weet niet of het principieel wat anders is. Is het risico wat een ambulancechauffeur neemt voor zichzelf en patient van een andere orde dan het risico wat de toestand van de patient met zich meebrengt?

Ik ben geen bioloog. Ik heb echter nog geen enkele reden gezien waarom het waarschijnlijker zou zijn dat vaccins onverwachte bijwerkingen hebben dan de ziekte zelf. In dit geval zijn zowel ziekte als vaccin nieuw. Er zijn effecten te zien bij besmetting met Covid die vrij lang duren, en waarvan men niet weet hoe ze zich verder ontwikkelen. Bij vaccinatie wordt er redelijk gekeken naar wat mogelijk op lange termijn gevolgen kan hebben ook tijdens de testfase. Er lijken geen aanwijzingen te zijn dat er iets ontwikkelt wat op lange termijn gevolgen kan hebben. Zelfs de hartproblemen die waargenomen zijn als bijeffect in Israel lijken na enkele dagen geen impact meer te hebben (maar daarover laat ik me graag verbeteren door iemand met meer medische kennis).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Ik ben daar ook bang voor. Vanmorgen kreeg ik nog een app met een 'kulverhaal 'over spikes, aantasting van het immuunsysteem, ziekenhuizen vol met infarcten door de vaccinaties. mensen die iets moeten ondertekenen na vaccinatie, vaccinaties die niet goedgekeurd zijn etc. En ook deze mensen mogen stemmen :bobo
Dit is natuurlijk wat anders dan gewetensbezwaard zijn.
En Viola Holt heeft geconstateerd dat je magnetisch wordt van vaccins :yahoo
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Ik heb van doen met de gewetensbezwaarden. Wat vroeger norm was, is opeens uitzondering geworden.
Vroeger wist men in onze omgeving niet van het bestaan van Amerika. Nu vlieg je er binnen 8 uur naar toe.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Charles schreef:Ik heb van doen met de gewetensbezwaarden. Wat vroeger norm was, is opeens uitzondering geworden.
Vroeger wist men in onze omgeving niet van het bestaan van Amerika. Nu vlieg je er binnen 8 uur naar toe.
Wat wil je ermee zeggen?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Wat wil je ermee zeggen?
Dat verandering continu is. Vroeger zus of vroeger zo, verwijzingen naar het verleden zijn non-argumenten ter onderbouwing van een stelling.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Wat wil je ermee zeggen?
Dat verandering continu is. Vroeger zus of vroeger zo, verwijzingen naar het verleden zijn non-argumenten ter onderbouwing van een stelling.
Als je bezwaar hebt tegen het vaccin is het dan verkeerd om dan het te doen op non-argumenten of geen argumenten?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Als je bezwaar hebt tegen het vaccin is het dan verkeerd om dan het te doen op non-argumenten of geen argumenten?
Wat beoog je met deze vraag?
Plaats reactie