Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

eilander schreef:Op 6 juli jl. is in het nieuws gekomen dat je na volledige vaccinatie nog twee weken moest wachten vóór je toegang kreeg tot evenementen etc. Dat is gezegd omdat de besmettingscijfers opliepen. Dan snap ik werkelijk niet hoe je ertoe komt om te denken dat mijn stelling onjuist is.
Dit heeft inderdaad gespeeld bij evenementen; buiten de evenementen denk ik echter niet dat dit een rol van betekenis heeft gespeeld. Iedereen kon ook heel goed weten dat je pas na 14 dagen een positief effect mag verwachten.

Ook ben ik van mening dat de doorsnee gevaccineerde helemaal niet anders is gaan leven dan vóór vaccinatie. Afstandsregels en ook niet zoenen e.d. zie ik gewoon standhouden onder gevaccineerden. Onder jongeren zal dit anders zijn, maar dat was ook al anders vóór vaccinatie.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Speelt het feit dat we er pas later achter kwamen dat mensen die gevaccineerd zijn, zich toch nog aan de regels moeten houden, ook geen rol hierin?
Dat speelt een rol, vermoed ik. Meer in algemene zin vind ik het kabinet, met name dan De Jonge en Rutte, veel te positief. En dat heeft dan natuurlijk direct effect hoe de bevolking zich opstelt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ook ben ik van mening dat de doorsnee gevaccineerde helemaal niet anders is gaan leven dan vóór vaccinatie. Afstandsregels en ook niet zoenen e.d. zie ik gewoon standhouden onder gevaccineerden. Onder jongeren zal dit anders zijn, maar dat was ook al anders vóór vaccinatie.
Klopt, ik houd me nog steeds aan de regels en zie hetzelfde bij mensen om mij heen die gevaccineerd zijn.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Speelt het feit dat we er pas later achter kwamen dat mensen die gevaccineerd zijn, zich toch nog aan de regels moeten houden, ook geen rol hierin?
Dat speelt een rol, vermoed ik. Meer in algemene zin vind ik het kabinet, met name dan De Jonge en Rutte, veel te positief. En dat heeft dan natuurlijk direct effect hoe de bevolking zich opstelt.
Wat is dan jouw insteek voor aankomende winter? Gevaccineerd en ongevaccineerd moeten zich nog aan alle regels houden? Weinig mensen zien, scholen deel van de winter dicht, thuiswerken etc? Ik denk dat we de boel open moeten doen. Iedereen die zich kon vaccineren, heeft de mogelijkheid gehad. Daarna met een open samenleving beoordelen hoe het zich ontwikkeld. Wel met die kanttekening dat de ziekenhuisbezetting in de gaten moet worden gehouden. Indien blijkt dat de ziekenhuisbezetting vooral oploopt door ongevaccineerden zou je hen de mogelijkheid moeten geven om zich alsnog te vaccineren. Willen ze dit niet, is het voor hun conto. Je kan niet een samenleving blijvend op slot houden voor een deel dat zich weigert te vaccineren. Dat deden we eerder ook niet.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ook ben ik van mening dat de doorsnee gevaccineerde helemaal niet anders is gaan leven dan vóór vaccinatie. Afstandsregels en ook niet zoenen e.d. zie ik gewoon standhouden onder gevaccineerden. Onder jongeren zal dit anders zijn, maar dat was ook al anders vóór vaccinatie.
Klopt, ik houd me nog steeds aan de regels en zie hetzelfde bij mensen om mij heen die gevaccineerd zijn.
Wij houden ons ook nog steeds aan de regels, maar ons sociale leven hebben we wel meer opgepakt. Het afstand houden en geen begroetingszoenen vind ik een hele prettige bijkomstigheid. Al heb ik het vermoeden dat onze kinderen 'het hand geven bij binnenkomst' weer opnieuw zullen moeten leren. Dat zijn ze echt vergeten.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

merel schreef: Wat is dan jouw insteek voor aankomende winter? Gevaccineerd en ongevaccineerd moeten zich nog aan alle regels houden? Weinig mensen zien, scholen deel van de winter dicht, thuiswerken etc? Ik denk dat we de boel open moeten doen. Iedereen die zich kon vaccineren, heeft de mogelijkheid gehad. Daarna met een open samenleving beoordelen hoe het zich ontwikkeld. Wel met die kanttekening dat de ziekenhuisbezetting in de gaten moet worden gehouden. Indien blijkt dat de ziekenhuisbezetting vooral oploopt door ongevaccineerden zou je hen de mogelijkheid moeten geven om zich alsnog te vaccineren. Willen ze dit niet, is het voor hun conto. Je kan niet een samenleving blijvend op slot houden voor een deel dat zich weigert te vaccineren. Dat deden we eerder ook niet.
Als Als Als.

Als werkelijk blijkt dat de ziekenhuizen straks vol liggen met niet gevaccineerden, dan heb je een punt. Ik vraag me dat echt af want:
1. Deze winter zijn er al weer veel (de meeste) mensen voor wie de 2e vaccinatie 6-9 maanden geleden is. (effectiviteit zakt)
2. Vaccinatiegraad is het laagst onder de niet-kwetsbaren (jonge leeftijdsgroepen) waarvan je nu ook ziet dat zelfs bij huidige oplopende ziekenhuiscijfers die slechts een minderheid vormen van de opnames (maar een zeer grote meerderheid van de besmettingen)

Ik denk dat we deze winter een heel ander probleem gaan krijgen. Griep is al een jaar lang nauwelijks rond gegaan. De immuniteit voor griep is daardoor ernstig gezakt. Als we dus allemaal weer "normaal" gaan doen, dan liggen de ziekenhuizen straks letterlijk vol met grieppatiënten. Dat was namelijk ieder jaar al zo (alleen geen overstroming, maar meer knellende bezetting) en gaat denk ik een piek veroorzaken als gevolg van de lockdownmaatregelen van afgelopen.

Zijn we dus mogelijk weer terug bij af, maar nu niet door Corona maar door griep. Moeten we massaal aan de griepprik...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door helma »

merel schreef:Vanmorgen stond in de krant dat toch veel besmette, ongevaccineerde mensen toegang kregen tot de diverse festivals. De toegangsbewijzen voor kroegen, festivals etc rammelden van alle kanten.
In Ede waren er te weinig mensen beschikbaar in de horeca het bewuste weekend. Personeel wat positief getest was werd verplicht toch te komen werken. Dat heeft geleid tot een explosie van besmettingen onder jongelui.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:
merel schreef:Vanmorgen stond in de krant dat toch veel besmette, ongevaccineerde mensen toegang kregen tot de diverse festivals. De toegangsbewijzen voor kroegen, festivals etc rammelden van alle kanten.
In Ede waren er te weinig mensen beschikbaar in de horeca het bewuste weekend. Personeel wat positief getest was werd verplicht toch te komen werken. Dat heeft geleid tot een explosie van besmettingen onder jongelui.
Nou. Hier in een naburig dorp zijn er in het bewuste weekend tientallen mensen besmet geraakt, omdat het controleren op de toegang voor testen niet waterdicht bleek.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:In Ede waren er te weinig mensen beschikbaar in de horeca het bewuste weekend. Personeel wat positief getest was werd verplicht toch te komen werken. Dat heeft geleid tot een explosie van besmettingen onder jongelui.
Wat mij betreft word de naam van deze horecagelegenheid openbaar gemaakt, en worden ze publiek aan de schandpaal genageld.

Ik vind dit zeer onverantwoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef: En met regelmaat zie ik ook hier verkapte oproepen tot censuur. @Parsifal, @Ambtenaar.....
Verklaar je nader. Wat het meest in de buurt komt is dat ik Baudet een gevaarlijke gek noem. Specifiek vanwege feitelijke leugens met cijfers. Dat is niet een verkapte oproep tot censuur.
Misschien kun je eerst even reflecteren op de groene oproep van @Zita?
Wat een goedkope afleiding om je eerdere bewering niet te onderbouwen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef: En met regelmaat zie ik ook hier verkapte oproepen tot censuur. @Parsifal, @Ambtenaar.....
Verklaar je nader. Wat het meest in de buurt komt is dat ik Baudet een gevaarlijke gek noem. Specifiek vanwege feitelijke leugens met cijfers. Dat is niet een verkapte oproep tot censuur.
Misschien kun je eerst even reflecteren op de groene oproep van @Zita?
Wat een goedkope afleiding om je eerdere bewering niet te onderbouwen.
Mwoh, ik refereer enkel aan de selectiviteit (of bord voor het hoofd) die hier regelmatig tentoon wordt gespreid. Dit is een mooi voorbeeld.
En ja, naar mijn mening ben jij erger dan @Baudet in je stelligheid over domeinen waar je geen flauw benul van hebt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

TSD schreef:
merel schreef: Wat is dan jouw insteek voor aankomende winter? Gevaccineerd en ongevaccineerd moeten zich nog aan alle regels houden? Weinig mensen zien, scholen deel van de winter dicht, thuiswerken etc? Ik denk dat we de boel open moeten doen. Iedereen die zich kon vaccineren, heeft de mogelijkheid gehad. Daarna met een open samenleving beoordelen hoe het zich ontwikkeld. Wel met die kanttekening dat de ziekenhuisbezetting in de gaten moet worden gehouden. Indien blijkt dat de ziekenhuisbezetting vooral oploopt door ongevaccineerden zou je hen de mogelijkheid moeten geven om zich alsnog te vaccineren. Willen ze dit niet, is het voor hun conto. Je kan niet een samenleving blijvend op slot houden voor een deel dat zich weigert te vaccineren. Dat deden we eerder ook niet.
Als Als Als.

Als werkelijk blijkt dat de ziekenhuizen straks vol liggen met niet gevaccineerden, dan heb je een punt. Ik vraag me dat echt af want:
1. Deze winter zijn er al weer veel (de meeste) mensen voor wie de 2e vaccinatie 6-9 maanden geleden is. (effectiviteit zakt)
2. Vaccinatiegraad is het laagst onder de niet-kwetsbaren (jonge leeftijdsgroepen) waarvan je nu ook ziet dat zelfs bij huidige oplopende ziekenhuiscijfers die slechts een minderheid vormen van de opnames (maar een zeer grote meerderheid van de besmettingen)

Ik denk dat we deze winter een heel ander probleem gaan krijgen. Griep is al een jaar lang nauwelijks rond gegaan. De immuniteit voor griep is daardoor ernstig gezakt. Als we dus allemaal weer "normaal" gaan doen, dan liggen de ziekenhuizen straks letterlijk vol met grieppatiënten. Dat was namelijk ieder jaar al zo (alleen geen overstroming, maar meer knellende bezetting) en gaat denk ik een piek veroorzaken als gevolg van de lockdownmaatregelen van afgelopen.

Zijn we dus mogelijk weer terug bij af, maar nu niet door Corona maar door griep. Moeten we massaal aan de griepprik...
Dat er problemen aan zitten te komen met griep en andere infectieziekten is iets waar experts al voor waarschuwen. Ik vraag me af of er dan afname van immuniteit is door wat er in de lichamen van mensen gebeurt. Of dat het virus meer gemuteerd is na de vorige golf, zodat het immuunsysteem van veel mensen het virus niet herkent en het griepvaccin waarschijnlijk ook minder goed werkt. Als het laatste het geval is kunnen de maatregelen wel weer corona-achtig worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef: Verklaar je nader. Wat het meest in de buurt komt is dat ik Baudet een gevaarlijke gek noem. Specifiek vanwege feitelijke leugens met cijfers. Dat is niet een verkapte oproep tot censuur.
Misschien kun je eerst even reflecteren op de groene oproep van @Zita?
Wat een goedkope afleiding om je eerdere bewering niet te onderbouwen.
Mwoh, ik refereer enkel aan de selectiviteit (of bord voor het hoofd) die hier regelmatig tentoon wordt gespreid. Dit is een mooi voorbeeld.
En ja, naar mijn mening ben jij erger dan @Baudet in je stelligheid over domeinen waar je geen flauw benul van hebt.
Wordt nu eens specifiek. En volgens mij had je het over censuur die ik voor zou staan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef:
merel schreef: Wat is dan jouw insteek voor aankomende winter? Gevaccineerd en ongevaccineerd moeten zich nog aan alle regels houden? Weinig mensen zien, scholen deel van de winter dicht, thuiswerken etc? Ik denk dat we de boel open moeten doen. Iedereen die zich kon vaccineren, heeft de mogelijkheid gehad. Daarna met een open samenleving beoordelen hoe het zich ontwikkeld. Wel met die kanttekening dat de ziekenhuisbezetting in de gaten moet worden gehouden. Indien blijkt dat de ziekenhuisbezetting vooral oploopt door ongevaccineerden zou je hen de mogelijkheid moeten geven om zich alsnog te vaccineren. Willen ze dit niet, is het voor hun conto. Je kan niet een samenleving blijvend op slot houden voor een deel dat zich weigert te vaccineren. Dat deden we eerder ook niet.
Als Als Als.

Als werkelijk blijkt dat de ziekenhuizen straks vol liggen met niet gevaccineerden, dan heb je een punt. Ik vraag me dat echt af want:
1. Deze winter zijn er al weer veel (de meeste) mensen voor wie de 2e vaccinatie 6-9 maanden geleden is. (effectiviteit zakt)
2. Vaccinatiegraad is het laagst onder de niet-kwetsbaren (jonge leeftijdsgroepen) waarvan je nu ook ziet dat zelfs bij huidige oplopende ziekenhuiscijfers die slechts een minderheid vormen van de opnames (maar een zeer grote meerderheid van de besmettingen)

Ik denk dat we deze winter een heel ander probleem gaan krijgen. Griep is al een jaar lang nauwelijks rond gegaan. De immuniteit voor griep is daardoor ernstig gezakt. Als we dus allemaal weer "normaal" gaan doen, dan liggen de ziekenhuizen straks letterlijk vol met grieppatiënten. Dat was namelijk ieder jaar al zo (alleen geen overstroming, maar meer knellende bezetting) en gaat denk ik een piek veroorzaken als gevolg van de lockdownmaatregelen van afgelopen.

Zijn we dus mogelijk weer terug bij af, maar nu niet door Corona maar door griep. Moeten we massaal aan de griepprik...
Dat er problemen aan zitten te komen met griep en andere infectieziekten is iets waar experts al voor waarschuwen. Ik vraag me af of er dan afname van immuniteit is door wat er in de lichamen van mensen gebeurt. Of dat het virus meer gemuteerd is na de vorige golf, zodat het immuunsysteem van veel mensen het virus niet herkent en het griepvaccin waarschijnlijk ook minder goed werkt. Als het laatste het geval is kunnen de maatregelen wel weer corona-achtig worden.
Bij griep is er normaliter sprake van een vrij grote natuurlijk immuniteit omdat jaarlijks vele mensen dit virus doormaakten.

Antistoffen (bij griep) zijn nu eenmaal er in de tijd beperkt. Als je dan een jaar 'overslaat' waarin er feitelijk niets wordt opgebouwd, is de kwetsbaarheid het jaar erna natuurlijk groter.

Je zou zelfs bij griep kunnen stellen dat het minder kans heeft gehad om te muteren (t.o.v. eerdere jaren).
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef: Misschien kun je eerst even reflecteren op de groene oproep van @Zita?
Wat een goedkope afleiding om je eerdere bewering niet te onderbouwen.
Mwoh, ik refereer enkel aan de selectiviteit (of bord voor het hoofd) die hier regelmatig tentoon wordt gespreid. Dit is een mooi voorbeeld.
En ja, naar mijn mening ben jij erger dan @Baudet in je stelligheid over domeinen waar je geen flauw benul van hebt.
Wordt nu eens specifiek. En volgens mij had je het over censuur die ik voor zou staan.
Wordt zelf eens specifiek. Wat zegt @Baudet eigenlijk verkeerd volgens jouw? Een beetje schelden op @Baudet levert wel RF deugpunten maar is iemand die pretendeert vanuit feiten te redeneren onwaardig.
Plaats reactie