Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:Eerder in dit draadje heb ik je al aangetoond dat tanken van een heel andere orde is als vaccineren. Ik snap dat tanken een makkelijk voorbeeld is maar de vergelijking loopt volkomen mank.
Het is niet erg dat je tegenargumenten presenteert maar dan wel liefst tegenargumenten die ook relevant zijn. Anders krijg je een ruis in een discussie.
Het gaat om waar wij ons vertrouwen op zetten. Ik zou graag wedden dat de gemiddelde christen meer vertrouwt op de werking van benzine in zijn auto dan de gemiddelde ongelovige vertrouwt op de werking van het vaccin.
Het is dan ook een heel vreemde vergelijking. Benzine is een noodzakelijk middel om de auto te laten rijden, dat is bij een vaccin anders. Benzine is vergelijkbaar met eten, niet met vaccineren.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bruna »

Onderstaand naar mijn mening wel een artikel met relevante en nuchtere zienswijze.
Vindt dat er onvoldoende duidelijk is en druk te groot.

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~af89d56f/
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door FlyingEagle »

Gesprek met ds. van Reenen en een christelijke arts bij het radio programma Dit is de Dag.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... -s-is-laag
Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:
DDD schreef:
Als je onbewust na het tanken je minder afhankelijk weet van God, is dat dan ook een reden om het niet te doen? Op die manier kun je wel alles aan de kant schuiven.
Eerder in dit draadje heb ik je al aangetoond dat tanken van een heel andere orde is als vaccineren. Ik snap dat tanken een makkelijk voorbeeld is maar de vergelijking loopt volkomen mank.
Het is niet erg dat je tegenargumenten presenteert maar dan wel liefst tegenargumenten die ook relevant zijn. Anders krijg je een ruis in een discussie.
Het gaat om waar wij ons vertrouwen op zetten. Ik zou graag wedden dat de gemiddelde christen meer vertrouwt op de werking van benzine in zijn auto dan de gemiddelde ongelovige vertrouwt op de werking van het vaccin.
Ik ga niet wedden. En zeker niet over zo'n speculatie.
Waar het mij om gaat dat je tanken vergelijkt met vaccineren. Als dat inderdaad een goede vergelijking is zou je een hele goede vraag kunnen stellen: waarom wel tanken en niet vaccineren.
Maar omdat de vergelijking mank gaat kan je deze vraag ook niet stellen.

En het vertouwen stellen op een ding, mens, middel o.i.d. is niet goed, dat wil de Heere ook niet hebben. En op grond van die reden wil ik ook niet vaccineren of verzekeren.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik blijf erbij dat -als het bezwaar is het vertrouwen op dingen- er géén verschil is. Ik begrijp wel dat er allerlei andere verschillen zijn. Zo is het zeker dat een benzineauto niet rijdt zonder benzine. Of een vaccin wel of niet nut heeft, is niet zeker. Dat ontken ik allemaal niet. Maar het hoofdpunt van veel mensen is dat een vaccin afbreuk zou doen aan het godsvertrouwen. En dat vind ik een heel kwalijke manier van denken.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik blijf erbij dat -als het bezwaar is het vertrouwen op dingen- er géén verschil is. Ik begrijp wel dat er allerlei andere verschillen zijn. Zo is het zeker dat een benzineauto niet rijdt zonder benzine. Of een vaccin wel of niet nut heeft, is niet zeker. Dat ontken ik allemaal niet. Maar het hoofdpunt van veel mensen is dat een vaccin afbreuk zou doen aan het godsvertrouwen. En dat vind ik een heel kwalijke manier van denken.
Jij doet net of dat niet kan.
Maar dat is iets persoonlijks of het meer of minder afbreuk doet.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Wat is daar zo persoonlijk aan?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Wat is daar zo persoonlijk aan?
Vertrouwen op God is iets persoonlijks
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Dat ben ik maar beperkt met je eens. Vertrouwen op God heeft ook te maken met een veelheid aan culturele en maatschappelijke en technische factoren.

Los daarvan doet je stelling helemaal geen afbreuk aan wat ik zeg, namelijk dat het vertrouwen op God bij vaccinatie geheel uit zijn verband wordt gelicht, terwijl vertrouwen op God het gehele dagelijks leven moet doortrekken. Maar niet op zo'n manier dat wij lijdelijk afwachten of de auto gaat rijden of gezond blijven.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat ben ik maar beperkt met je eens. Vertrouwen op God heeft ook te maken met een veelheid aan culturele en maatschappelijke en technische factoren.

Los daarvan doet je stelling helemaal geen afbreuk aan wat ik zeg, namelijk dat het vertrouwen op God bij vaccinatie geheel uit zijn verband wordt gelicht, terwijl vertrouwen op God het gehele dagelijks leven moet doortrekken. Maar niet op zo'n manier dat wij lijdelijk afwachten of de auto gaat rijden of gezond blijven.
Ik denk niet dat je mij begrijpt maar goed
Laat maar ik respecteer je keuze
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

DDD schreef:Dat ben ik maar beperkt met je eens. Vertrouwen op God heeft ook te maken met een veelheid aan culturele en maatschappelijke en technische factoren.

Los daarvan doet je stelling helemaal geen afbreuk aan wat ik zeg, namelijk dat het vertrouwen op God bij vaccinatie geheel uit zijn verband wordt gelicht, terwijl vertrouwen op God het gehele dagelijks leven moet doortrekken. Maar niet op zo'n manier dat wij lijdelijk afwachten of de auto gaat rijden of gezond blijven.
Ik ben het wel met @DDD eens. Er is blijkbaar een spanningsveld tussen vertrouwen op God en verantwoordelijkheid /actief handelen van de mens ten aanzien van vaccineren. Net zoals er in het zalig worden een spanningsveld is tussen Gods handelen (verkiezing) en verantwoordelijkheid van de mens in het gebruik van de middelen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

Ukkie schreef:
Lilian1975 schreef:Ik doe een nieuwe poging. Zie eerder geplaatste post met vraag.
Het zijn er eigenlijk 2.


Lilian1975 schreef:A In de maatschappij heerst wel eens de gedachte dat als je bewust doorgaat met ongezonde levensstijl je eigenlijk niet in aanmerking zou mogen komen voor dure medische zorg. Gaat het dan ook die kant op met vaccinatie? Want als je je zou vaccineren zou je ook niet een dure ic plek innemen?

De wetenschappelijke "kans" op ic plek innemen is groter dan de 'kans" op overlijden. En de kans op dure revalidatie is weer groter dan overlijden. Wetenschappelijke en koud en kil gezien. Maar vanuit die kant zal je hoe dan ook in hun visie de maatschappij meer kosten. Wat in hun ogen onnodig is.
Is niet mijn afweging hoor.

B Maar in hoeverre speelt hier (keuze wel of niet vaccineren) christelijke naasteliefde en zorg in door en voor de naaste? (Heb uw naaste lief als uzelf) Of is het puur alleen een ik verantwoordelijk naar God toe?
Of zijn dat heel gekke vragen? En waarom zou die vraag dan geen rol mogen spelen?

De vaccinatie als ik die zou nemen. Ben er niet over uit nog. Zou vooral zijn in de hoop niet onnodig zorg te belasten. Niet om mijn leven te verlengen. Dat ligt in Gods hand. En zelfs een vaccinatie geeft geen zekerheid dat je niet ziek wordt.
Maar ook naar mijn kind toe met een kwetsbare gezondheid. Ik vind het moeilijk. Want ook al neem ik een vaccinatie geloof ik nog dat alles in Zijn hand ligt. Ook de eventuele gevolgen die niet bekend zijn... .
Ik vind het ingewikkeld om hierop te reageren.
De kille redenering over de kosten krijg ik altijd een beetje naar gevoel bij, jij ook snap ik. Ik begrijp dat de dingen ook bekostigd moeten worden maar toch...
Ik denk dat je er voor jezelf eerst uit moet zijn of vaccinatie een geoorloofd middel is voor het aangezicht van God. Jouw verantwoordelijkheid naar God toe. Daarna komen de andere vragen m.i. naar voren. Voor jezelf om je zoveel mogelijk te beschermen tegen de ziekte, maar ook voor je medemens. Ouderen of zoals je aangeeft een kind met kwetsbare gezondheid. Ook al laat je je vaccineren ook dan ligt alles inderdaad in Gods hand.Je zegt dat je leven in Gods hand ligt dus daarom zou je de prik niet nemen maar om de zorg niet te belasten. Maar ook het wel of niet overbelast zijn van de zorg ligt in Zijn hand.
Persoonlijk zie ik het zo dat als ik een tuin heb met een sloot ernaast dat ik een hek plaatst ter bescherming van mijn kleinkinderen. Het is niet zeker dat ze erin zullen vallen maar uit voorzorg plaats ik een hek.
Kon je hier iets mee Lilian of zit ik met mijn antwoord helemaal naast jouw vragen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Ukkie schreef:
Ukkie schreef:
Lilian1975 schreef:Ik doe een nieuwe poging. Zie eerder geplaatste post met vraag.
Het zijn er eigenlijk 2.


Lilian1975 schreef:A In de maatschappij heerst wel eens de gedachte dat als je bewust doorgaat met ongezonde levensstijl je eigenlijk niet in aanmerking zou mogen komen voor dure medische zorg. Gaat het dan ook die kant op met vaccinatie? Want als je je zou vaccineren zou je ook niet een dure ic plek innemen?

De wetenschappelijke "kans" op ic plek innemen is groter dan de 'kans" op overlijden. En de kans op dure revalidatie is weer groter dan overlijden. Wetenschappelijke en koud en kil gezien. Maar vanuit die kant zal je hoe dan ook in hun visie de maatschappij meer kosten. Wat in hun ogen onnodig is.
Is niet mijn afweging hoor.

B Maar in hoeverre speelt hier (keuze wel of niet vaccineren) christelijke naasteliefde en zorg in door en voor de naaste? (Heb uw naaste lief als uzelf) Of is het puur alleen een ik verantwoordelijk naar God toe?
Of zijn dat heel gekke vragen? En waarom zou die vraag dan geen rol mogen spelen?

De vaccinatie als ik die zou nemen. Ben er niet over uit nog. Zou vooral zijn in de hoop niet onnodig zorg te belasten. Niet om mijn leven te verlengen. Dat ligt in Gods hand. En zelfs een vaccinatie geeft geen zekerheid dat je niet ziek wordt.
Maar ook naar mijn kind toe met een kwetsbare gezondheid. Ik vind het moeilijk. Want ook al neem ik een vaccinatie geloof ik nog dat alles in Zijn hand ligt. Ook de eventuele gevolgen die niet bekend zijn... .
Ik vind het ingewikkeld om hierop te reageren.
De kille redenering over de kosten krijg ik altijd een beetje naar gevoel bij, jij ook snap ik. Ik begrijp dat de dingen ook bekostigd moeten worden maar toch...
Ik denk dat je er voor jezelf eerst uit moet zijn of vaccinatie een geoorloofd middel is voor het aangezicht van God. Jouw verantwoordelijkheid naar God toe. Daarna komen de andere vragen m.i. naar voren. Voor jezelf om je zoveel mogelijk te beschermen tegen de ziekte, maar ook voor je medemens. Ouderen of zoals je aangeeft een kind met kwetsbare gezondheid. Ook al laat je je vaccineren ook dan ligt alles inderdaad in Gods hand.Je zegt dat je leven in Gods hand ligt dus daarom zou je de prik niet nemen maar om de zorg niet te belasten. Maar ook het wel of niet overbelast zijn van de zorg ligt in Zijn hand.
Persoonlijk zie ik het zo dat als ik een tuin heb met een sloot ernaast dat ik een hek plaatst ter bescherming van mijn kleinkinderen. Het is niet zeker dat ze erin zullen vallen maar uit voorzorg plaats ik een hek.
Kon je hier iets mee Lilian of zit ik met mijn antwoord helemaal naast jouw vragen?
ja wel een beetje. Ik denk dat vaccinatie niet verkeerd is, mits je het goed gebruikt.
Wij hebben bijvoorbeeld weer niet de Hpv vaccinatie gedaan. Omdat als je er een bijbelse moraal op seksualiteit en huwelijk erop nahoudt die vaccinatie niet nodig is.
Bij deze vaccinatie ligt voor ons inderdaad de reden in het feit om de zorg voor onze naaste.

Ik had je reactie gemist. En daarom niet gereageerd. Excuses.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

Ik denk dat het onterecht is om vaccinatie en Gods voorzienigheid tegenover elkaar te zetten alsof het één het ander uitsluit.
Gods voorzienigheid gaat net zo goed ook over een vaccin.
Gods voorzienigheid sluit onze verantwoordelijkheid niet uit.
Online
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:[ja wel een beetje. Ik denk dat vaccinatie niet verkeerd is, mits je het goed gebruikt.
Wij hebben bijvoorbeeld weer niet de Hpv vaccinatie gedaan. Omdat als je er een bijbelse moraal op seksualiteit en huwelijk erop nahoudt die vaccinatie niet nodig is.
Bij deze vaccinatie ligt voor ons inderdaad de reden in het feit om de zorg voor onze naaste.

Ik had je reactie gemist. En daarom niet gereageerd. Excuses.
Wij doen juist wel de HPV vaccinatie. Ik kan mijn dochter wel voorlichten hierover en dat ze rein moet leven, maar gaat zij dat ook doen? En daarnaast, heeft haar aanstaande partner dat wel gedaan?
Plaats reactie