Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
merel schreef:Dat klopt. Zonder bepaalde vaccinaties zal je waarschijnlijk niet op bepaalde afdelingen mogen werken. Op zich vind ik dat logisch
Nee, medische gegevens zijn van de hoogste categorie privacygegevens. Dat mag onder geen enkel beding tot enige vorm van dwang leiden. Het is geen bedrijfskleding, ofzo.
Op zich heb je daar gelijk in, maar het ligt wel iets genuanceerder. Wellicht niet voor het onderwijs, maar wel voor de zorg.
Omdat Covid een categorie A ziekte is, biedt de wet publieke gezondheid ruimte om het privacygrondrecht in te perken.
Ik weet dat onze eigen Autoriteit Persoonsgegevens daar een sterk tegenstander van is, omdat zij privacy boven alles lijkt te stellen (maar inmiddels al een paar keer haar eigen ongelijk heeft moeten aangeven dan wel van de rechter te horen heeft gekregen).
Maar de EDPD (zeg maar: de overkoepelende EU Autoriteit) heeft daar meer nuance voor, zie https://edpb.europa.eu/our-work-tools/o ... utbreak_en

Crux is m.i. dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat een Covid-vaccinatie helpt om besmetting van een ander te voorkomen.
Als we niet weten of het besmettingsrisico daalt, dan heeft registratie weinig zin en is dus niet noodzakelijk en valt daarmee onder de AVG.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind de vergelijking vooralsnog niet scheef. Benzine is een middel. Zonder dat, rijdt een auto niet. Zonder inenting ben je niet beschermd tegen corona. In beide gevallen kan God bovennatuurlijk ingrijpen, maar dat is ongewoon.
In ons gezin 5 maal corona besmetting in een erg milde vorm. Ingrijpen van Boven?
Waarom dit soort verhalen? Dat er in jouw gezin maar milde symptomen waren van de coronabesmetting wil niet zeggen dat andere gezinnen dat ook zo ervaren! Sommigen ervaren zelfs het tegendeel! Misschien goed om daar ook bij stil te staan.
Persoonlijk kijk ik niet zozeer naar de besmettingscijfers, wel naar het aantal ziekenhuisopnames, opnames op ic en het aantal overledenen (oversterfte).
Dat is toch wel heftig!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Thuisvrouw »

Adje schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind de vergelijking vooralsnog niet scheef. Benzine is een middel. Zonder dat, rijdt een auto niet. Zonder inenting ben je niet beschermd tegen corona. In beide gevallen kan God bovennatuurlijk ingrijpen, maar dat is ongewoon.
In ons gezin 5 maal corona besmetting in een erg milde vorm. Ingrijpen van Boven?
Waarom dit soort verhalen? Dat er in jouw gezin maar milde symptomen waren van de coronabesmetting wil niet zeggen dat andere gezinnen dat ook zo ervaren! Sommigen ervaren zelfs het tegendeel! Misschien goed om daar ook bij stil te staan.
Persoonlijk kijk ik niet zozeer naar de besmettingscijfers, wel naar het aantal ziekenhuisopnames, opnames op ic en het aantal overledenen (oversterfte).
Dat is toch wel heftig!
Waarom dit soort verhalen? Dus je mag alleen melding maken van heftige ziekteverlopen, ic opnames en doden? Iemand die een corona besmetting mild of symptoomloos doorloopt mag zijn mond niet opendoen? Dat is meen ik toch iets om dankbaar voor te zijn.

Daarbij is het toch echt onze eigen Jaap van Dissel die bij elke briefing de 'pyramide' toont waarin duidelijk staat aangegeven dat 98 procent milde tot geen klachten heeft.

Daarbij hoef je toch niets af te doen van de ernst van de aandoening die de andere 2 procent mogelijk kan overkomen?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Volgens mij schreef ik dat ik niet zozeer naar de besmettingscijfers keek, maar naar ziekenhuisopnames, opnames op de ic en het aantal overledenen ( oversterfte).
Die cijfers zijn in ieder geval heftig genoeg!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12057
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

huisman schreef:Gebed om Gods Geest en dan de “strategie” van Paulus.
2 Timotheüs 4:2 Predik het Woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Alle kerken nodigen hun leden maximaal uit met inachtneming van de RIVM regels. Neem de journalisten mee naar binnen en predik de gekruisigde Christus. Laten wij zo preken als Paulus in Athene op de Areopagus. (Handelingen 17:16-34 )

Maar dit alles na schuldbelijdenis en verootmoediging.

De kerk heeft een boodschap die ver boven de boodschap van Pfizer/Moderna uitstijgt . Maak daar maar een persmoment van.
Klopt. Alleen zie ik dat allemaal niet gebeuren. Misschien moeten we het eerst maar houden bij het gebed om Gods Geest. Dat wel.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Thuisvrouw »

Adje schreef:Volgens mij schreef ik dat ik niet zozeer naar de besmettingscijfers keek, maar naar ziekenhuisopnames, opnames op de ic en het aantal overledenen ( oversterfte).
Die cijfers zijn in ieder geval heftig genoeg!
Ik doelde dan ook niet op jouw kijken naar bepaalde cijfers maar jouw opmerking tegen huisman over de milde symptomen in zijn gezin en het waarom van dat soort verhalen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Het willen weigeren van een zorgverlener die niet is gevaccineerd, is misplaatst. Ik snap dat ook niet goed. Ik zie DDD dit zeggen en hoor het meer in de omgeving. Als een kwetsbare oudere, die zorg behoeft, gevaccineerd is, heeft hij/zij toch niets te vrezen van een niet gevaccineerde hulpverlener?
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Thuisvrouw schreef:
Adje schreef:Volgens mij schreef ik dat ik niet zozeer naar de besmettingscijfers keek, maar naar ziekenhuisopnames, opnames op de ic en het aantal overledenen ( oversterfte).
Die cijfers zijn in ieder geval heftig genoeg!
Ik doelde dan ook niet op jouw kijken naar bepaalde cijfers maar jouw opmerking tegen huisman over de milde symptomen in zijn gezin en het waarom van dat soort verhalen.
Even offtopic.. huisman en thuisvrouw, ik kan het wel waarderen :D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Adje schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind de vergelijking vooralsnog niet scheef. Benzine is een middel. Zonder dat, rijdt een auto niet. Zonder inenting ben je niet beschermd tegen corona. In beide gevallen kan God bovennatuurlijk ingrijpen, maar dat is ongewoon.
In ons gezin 5 maal corona besmetting in een erg milde vorm. Ingrijpen van Boven?
Waarom dit soort verhalen? Dat er in jouw gezin maar milde symptomen waren van de coronabesmetting wil niet zeggen dat andere gezinnen dat ook zo ervaren! Sommigen ervaren zelfs het tegendeel! Misschien goed om daar ook bij stil te staan.
Persoonlijk kijk ik niet zozeer naar de besmettingscijfers, wel naar het aantal ziekenhuisopnames, opnames op ic en het aantal overledenen (oversterfte).
Dat is toch wel heftig!
Dat is idd heftig. Maar het beeld dat Covid-19 een soort ebola is gaat veel te ver. De cijfers zeggen dat ongeveer 99% van de besmetten een mild verloop kent. Mild heeft dan als definitie “geen ziekenhuisopname” .
In het verpleeghuis van mijn schoonmoeder 7 besmettingen waarvan er 6 zijn overleden. In de vriendenkring van onze dochters. 13 positief getesten allemaal zeer milde tot geen klachten.
Leeftijd en kwetsbaarheid is in deze pandemie een wezenlijk verschil in de ernst van de ziekte. En ja er zijn uitzonderingen. Ik ken ook een meisje van 13 die op IC gelegen heeft. Maar dat blijven uitzonderingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Het willen weigeren van een zorgverlener die niet is gevaccineerd, is misplaatst. Ik snap dat ook niet goed. Ik zie DDD dit zeggen en hoor het meer in de omgeving. Als een kwetsbare oudere, die zorg behoeft, gevaccineerd is, heeft hij/zij toch niets te vrezen van een niet gevaccineerde hulpverlener?
Klopt. Zover nu bekend beschermt het vaccin alleen de gevaccineerde zelf, maar hij kan Covid nog wel gewoon overbrengen. Dus PBM (persoonlijke bescherming middelen) blijven noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Toch zal een gevaccineerde minder virus overdragen dan als hij of zij niet gevaccineerd zou zijn. Het immuunsysteem herkent door de vaccinatie het virus en zal het opruimen voordat het virus zichzelf fors kan vermenigvuldigen.

Een gevaccineerde kan vermoedelijk inderdaad nog anderen infecteren. Wel zal dat minder virus zijn. Een geïnfecteerde zal daardoor mildere verschijnselen krijgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Dat is mogelijk ja. Maar het is even zo goed mogelijk, dat het niet zo is. Daar is op dit moment nog geen bewijs voor.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Nee, maar heb je wel eens eerder gehoord dat iemand twee weken ziek was omdat die persoon besmet was met kinkhoest, griep etc. door iemand die daarvoor gevaccineerd was?
Gezond verstand is ook tijdens een pandemie niet verkeerd.
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Het willen weigeren van een zorgverlener die niet is gevaccineerd, is misplaatst. Ik snap dat ook niet goed. Ik zie DDD dit zeggen en hoor het meer in de omgeving. Als een kwetsbare oudere, die zorg behoeft, gevaccineerd is, heeft hij/zij toch niets te vrezen van een niet gevaccineerde hulpverlener?
Ik begrijp dit niet. De zorgverleners worden gevaccineerd, de bewoners (nog) niet. Pas zodra iedereen de kans heeft gehad om ingeent te zijn, gaat jouw redenering op.

Overigens pleit ik er zeker niet voor om mensen met gewetensbezwaren uit de zorg te weren.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Het is nog maar zeer de vraag in hoeverre het vaccin werkt. Is men nog besmettelijk na vaccinatie? In hoeverre kan men andere nog besmetten na vaccinatie, en als men dan alsnog ziek wordt? Hoeveel doet het vaccin in ouderen, en anderen met een zwak immuunsysteem? De meeste vaccins zijn een nieuw soort vaccins waar de lange termijn gevolgen niet van bekend zijn.
Ik vind het persoonlijk onverantwoord deze vaccins te gebruiken. Wat als straks blijkt dat er op lange termijn ernstige bijwerkingen zijn? Wat als blijkt dat de effectiviteit veel lager is als we dachten, en onze ouderen niet voldoende beschermd zijn, en ondanks de vaccinatie alsnog overlijden? Wat als blijkt dat de gevaccineerden het virus alsnog verspreiden? Welke risico's geeft dat voor onze ouderen?
Het RNA vaccin is niet voldoende getest, en dan kan de hele wetenschap en de bevolking staan te juichen bij een vaccin waar de lange termijn effecten niet van bekend zijn, het is onverantwoord.
Plaats reactie