Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Die heeft bijna iedereen in huis wel denk ik.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: @ambtenaar
abortus is moord.
moord is een zonde.
Waarom is het zonde? omdat het leven dat God geschapen heeft van Hem is. Waar Hij over gaat. Van het begin tot het einde.
Als we dan een mensje waar God de Eigenaar van is. Van het leven beroven, daarmee laten zien geen respect voor het geschapene van Hem te hebben. Zal je het dan ook nog eens ongevraagd (respectloos) kunnen gebruiken tot ons eigen voordeel?Z Of horen we het met rust te laten?
Het heeft weinig zin om na te denken of je foetaal materiaal mag gebruiken. Dat ligt namelijk buiten onze invloedssfeer. Ook al is de vraag of het ethisch onverantwoord is om dat te doen, wij gaan daar niet over. Dat is aan de wetgever. Ons rest de vraag in hoeverre we pil X of vaccin Y mogen gebruiken tegen Covid-19 in de wetenschap dat er foetaal materiaal is gebruikt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: @ambtenaar
abortus is moord.
moord is een zonde.
Waarom is het zonde? omdat het leven dat God geschapen heeft van Hem is. Waar Hij over gaat. Van het begin tot het einde.
Als we dan een mensje waar God de Eigenaar van is. Van het leven beroven, daarmee laten zien geen respect voor het geschapene van Hem te hebben. Zal je het dan ook nog eens ongevraagd (respectloos) kunnen gebruiken tot ons eigen voordeel?Z Of horen we het met rust te laten?
Het heeft weinig zin om na te denken of je foetaal materiaal mag gebruiken. Dat ligt namelijk buiten onze invloedssfeer. Ook al is de vraag of het ethisch onverantwoord is om dat te doen, wij gaan daar niet over. Dat is aan de wetgever. Ons rest de vraag in hoeverre we pil X of vaccin Y mogen gebruiken tegen Covid-19 in de wetenschap dat er foetaal materiaal is gebruikt.
Ik ben het principieel oneens met de stelling dat het aan de wetgever is of iets ethisch verantwoord is of niet. Het is aan de wetgever of iets legaal is of niet. De wetgever kan het goed mis hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef: Ik ben het principieel oneens met de stelling dat het aan de wetgever is of iets ethisch verantwoord is of niet. Het is aan de wetgever of iets legaal is of niet. De wetgever kan het goed mis hebben.
Exact. Anders zou de holocaust ethisch zijn, omdat de toenmalige Duitse overheid dit besliste.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ik ben het principieel oneens met de stelling dat het aan de wetgever is of iets ethisch verantwoord is of niet. Het is aan de wetgever of iets legaal is of niet. De wetgever kan het goed mis hebben.
Daarin heb je gelijk. Ik drukte mij onzorgvuldig uit.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Je raakt nu aan een buitengewoon ingewikkeld vraagstuk. Ratio en gevoel zijn hier behoorlijk in tweestrijd. Mogen organen van een vermoorde man of vrouw gebruikt worden voor transplantatie? In die lijn, mag foetaal materiaal gebruikt worden voor doeleinden die levens kunnen sparen?

Ik weet het antwoord niet, alleen dan vanuit een onderbuik gevoel te redeneren. Ik zou wel de vraag willen opwerpen: is er verschil tussen bovenstaande twee situaties? En is daar vanuit de Bijbel een antwoord op gevonden?
Volgens mij is de vergelijking deze. Mag de overheid mensen doden om ze daarna te gebruiken voor wetenschappelijke vooruitgang. Ik ken alleen Nazi Duitsland die op deze vraag bevestigend heeft geantwoord.
De overheid legaliseert moord, maar is niet de opdrachtgever of uitvoerder daarvan.

Maar laat ik het dan scherper stellen: als de overheid een doodvonnis na veroordeling zou voltrekken, is gebruik voor orgaantransplantatie in dat geval mogelijk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mannetje »

Die keuze moet mijns inziens door de veroordeelde gemaakt worden.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind overigens dat @lilian1975 goede lijnen trekt wat betreft een Bijbelse gedachtevorming.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Maanenschijn schreef:
huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Je raakt nu aan een buitengewoon ingewikkeld vraagstuk. Ratio en gevoel zijn hier behoorlijk in tweestrijd. Mogen organen van een vermoorde man of vrouw gebruikt worden voor transplantatie? In die lijn, mag foetaal materiaal gebruikt worden voor doeleinden die levens kunnen sparen?

Ik weet het antwoord niet, alleen dan vanuit een onderbuik gevoel te redeneren. Ik zou wel de vraag willen opwerpen: is er verschil tussen bovenstaande twee situaties? En is daar vanuit de Bijbel een antwoord op gevonden?
Volgens mij is de vergelijking deze. Mag de overheid mensen doden om ze daarna te gebruiken voor wetenschappelijke vooruitgang. Ik ken alleen Nazi Duitsland die op deze vraag bevestigend heeft geantwoord.
De overheid legaliseert moord, maar is niet de opdrachtgever of uitvoerder daarvan.

Maar laat ik het dan scherper stellen: als de overheid een doodvonnis na veroordeling zou voltrekken, is gebruik voor orgaantransplantatie in dat geval mogelijk?
Wel voor een anatomische les, we bewonderen dat nog in het Mauritshuis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Afbeelding

Zo ziet de anatomische les er tegenwoordig uit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:
huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Je raakt nu aan een buitengewoon ingewikkeld vraagstuk. Ratio en gevoel zijn hier behoorlijk in tweestrijd. Mogen organen van een vermoorde man of vrouw gebruikt worden voor transplantatie? In die lijn, mag foetaal materiaal gebruikt worden voor doeleinden die levens kunnen sparen?

Ik weet het antwoord niet, alleen dan vanuit een onderbuik gevoel te redeneren. Ik zou wel de vraag willen opwerpen: is er verschil tussen bovenstaande twee situaties? En is daar vanuit de Bijbel een antwoord op gevonden?
Volgens mij is de vergelijking deze. Mag de overheid mensen doden om ze daarna te gebruiken voor wetenschappelijke vooruitgang. Ik ken alleen Nazi Duitsland die op deze vraag bevestigend heeft geantwoord.
De overheid legaliseert moord, maar is niet de opdrachtgever of uitvoerder daarvan.

Maar laat ik het dan scherper stellen: als de overheid een doodvonnis na veroordeling zou voltrekken, is gebruik voor orgaantransplantatie in dat geval mogelijk?
Dit geldt toch niet voor abortus? Waarom heeft dat ongeboren leven de doodstraf gekregen? Voor mij is het duidelijk dat tegenstanders van abortus niet kunnen toestaan dat daarna het geaborteerde kindje gebruikt wordt voor de wetenschap.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:
huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Je raakt nu aan een buitengewoon ingewikkeld vraagstuk. Ratio en gevoel zijn hier behoorlijk in tweestrijd. Mogen organen van een vermoorde man of vrouw gebruikt worden voor transplantatie? In die lijn, mag foetaal materiaal gebruikt worden voor doeleinden die levens kunnen sparen?

Ik weet het antwoord niet, alleen dan vanuit een onderbuik gevoel te redeneren. Ik zou wel de vraag willen opwerpen: is er verschil tussen bovenstaande twee situaties? En is daar vanuit de Bijbel een antwoord op gevonden?
Volgens mij is de vergelijking deze. Mag de overheid mensen doden om ze daarna te gebruiken voor wetenschappelijke vooruitgang. Ik ken alleen Nazi Duitsland die op deze vraag bevestigend heeft geantwoord.
De overheid legaliseert moord, maar is niet de opdrachtgever of uitvoerder daarvan.

Maar laat ik het dan scherper stellen: als de overheid een doodvonnis na veroordeling zou voltrekken, is gebruik voor orgaantransplantatie in dat geval mogelijk?
Dit geldt toch niet voor abortus? Waarom heeft dat ongeboren leven de doodstraf gekregen? Voor mij is het duidelijk dat tegenstanders van abortus niet kunnen toestaan dat daarna het geaborteerde kindje gebruikt wordt voor de wetenschap.
Daarom vond ik jouw vergelijking met de Nazipraktijken ook niet opgaan. Ik ben het er overigens over eens dat foetaal materiaal niet gebuikt kan en mag worden. Voor door de denklijnen die Lilian1975 aangeeft.

Wat ik wilde aangeven is dat medisch-ethisch de scheidslijn niet makkelijk te trekken valt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mistig »

Ik laat mij niet inenten. Heb dat overigens nog nooit gedaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

mw Ursula von der Leyen (voorzitter EU) verwacht ivm met de openstelling van verpleeghuizen: eerst een vaccin.
Als ik mij niet laat vaccineren, mag ik dan geen verpleeghuis meer bezoeken? Of mijn werk in het verpleeghuis uitvoeren?
https://nos.nl/artikel/2330225-von-der- ... antie.html
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef:mw Ursula von der Leyen (voorzitter EU) verwacht ivm met de openstelling van verpleeghuizen: eerst een vaccin.
Als ik mij niet laat vaccineren, mag ik dan geen verpleeghuis meer bezoeken? Of mijn werk in het verpleeghuis uitvoeren?
https://nos.nl/artikel/2330225-von-der- ... antie.html
Dat zou kunnen, dat je werkgever van jou vereist dat je je laat vaccineren. Of dat juridisch afdwingbaar is, weet ik niet.

Waarom zou je in een verpleeghuis willen werken als je een groot risico vormt voor de bewoners?
Plaats reactie