Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ik vermoed meer dat de wens de vader van de gedachte is. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

refo schreef:De mensen denken altijd dat alles onveranderd blijft. Terwijl het over de eeuwen heen gezien heel bijzonder is om met 1000 mensen op een kluitje kerk te zitten houden.
'op een kluitje'....deze crisis heeft jou wel te pakken refo! Ga jij in de toekomst bij een griepepidemie ook weer terug naar de anderhalve meter maatschappij?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Dodo »

Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat ik me ooit weer behaaglijk ga voelen in een propvolle kerk. Ik heb dat nooit prettig gevonden, maar ik zie niet voor me dat ik dat ooit weer ga doen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat ik me ooit weer behaaglijk ga voelen in een propvolle kerk. Ik heb dat nooit prettig gevonden, maar ik zie niet voor me dat ik dat ooit weer ga doen.

Dit doet dus een jaar angst zaaien met een mens. Hoe vaak lees je in de Evangeliën dat de schare zich verdrong om Jezus te zien. Hopelijk komt dat weer terug.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hendrien »

Ja, ik verlang van harte weer in onze propvolle kerk te zitten!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:De mensen denken altijd dat alles onveranderd blijft. Terwijl het over de eeuwen heen gezien heel bijzonder is om met 1000 mensen op een kluitje kerk te zitten houden.
Wat is je punt?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
refo schreef:De mensen denken altijd dat alles onveranderd blijft. Terwijl het over de eeuwen heen gezien heel bijzonder is om met 1000 mensen op een kluitje kerk te zitten houden.
Wat is je punt?
Wellicht een aanstaande overstap naar een huisgemeente...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
helma schreef:Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe? https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Dank voor de website! Helder overzicht.

Het probleem is echter wel dat je bij vaccinatie geen keuze hebt in het te nemen vaccin. Als dit specifieke argument dus een bezwaar is tegen inenten, dan kan een gemoedsbezwaarde dus geen invloed uitoefenen om de bezwaren weg te nemen. Terwijl mogelijk wel de wil aanwezig is om een ander vaccin te kiezen.
Juist. Dat is voor mij dus een reden om niet in te enten als ik het vaccin van Janssen krijg aangeboden.
Hoe zie je dat voor je? Je kan niet bepalen welk vaccin je ontvangt...
https://www.rd.nl/artikel/914415-de-jon ... bezwaarden
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
helma schreef:Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe? https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Dank voor de website! Helder overzicht.

Het probleem is echter wel dat je bij vaccinatie geen keuze hebt in het te nemen vaccin. Als dit specifieke argument dus een bezwaar is tegen inenten, dan kan een gemoedsbezwaarde dus geen invloed uitoefenen om de bezwaren weg te nemen. Terwijl mogelijk wel de wil aanwezig is om een ander vaccin te kiezen.
Juist. Dat is voor mij dus een reden om niet in te enten als ik het vaccin van Janssen krijg aangeboden.
Hoe zie je dat voor je? Je kan niet bepalen welk vaccin je ontvangt...
https://www.rd.nl/artikel/914415-de-jon ... bezwaarden
Ik moet het stuk van Jochemsen nog eens tot mij nemen. En misschien vraag ik de NPV nog om advies.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Het is een bij elkaar geraapt verhaal. Zo duidelijk is de argumentatie niet.

Een voorbeeld van een innerlijke tegenstrijdigheid: het is geen middelmatige zaak, maar de keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter.
Laatst gewijzigd door Herman op 23 feb 2021, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Ik vind het een erg chaotisch verhaal. Het vorige stuk van Van der Tang was duidelijker. Ik was het met de argumentatie niet eens, maar het las wel een stuk makkelijker t.o.v. dit stuk.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Je moet het ook niet als verhaal willen lezen. Het zijn reacties op reacties mbt het vorige artikel.

@Herman, ik denk dat je het verkeerd leest. Men vindt het geen middelmatige zaak. Maar men bestrijd dat ze over gewetens willen heersen:
De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter. In de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) is vaccinatie in navolging van het synodebesluit van 1919 daarom nooit censurabel geweest. Hetzelfde synodebesluit stelde echter ook dat er „lerend” tegen opgetreden moest worden. Dat is geen gewetensdwang, wel gewetensvorming.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Het is een bij elkaar geraapt verhaal. Zo duidelijk is de argumentatie niet.

Een voorbeeld van een innerlijke tegenstrijdigheid: het is geen middelmatige zaak, maar de keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter.
Eens. Dat laatste viel mij ook op.

Want dat kan ik niet met elkaar ruimen. Dat de schrijvers het geen middelmatige zaak vinden, kan ik nog volgen (al vind ik zelf dat dit niet zo is), maar dat zij vervolgens beweren dat het een persóónlijk gewetenskarakter is, begrijp ik dan niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Herman schreef:Het is een bij elkaar geraapt verhaal. Zo duidelijk is de argumentatie niet.

Een voorbeeld van een innerlijke tegenstrijdigheid: het is geen middelmatige zaak, maar de keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter.
Eens. Dat laatste viel mij ook op.

Want dat kan ik niet met elkaar ruimen. Dat de schrijvers het geen middelmatige zaak vinden, kan ik nog volgen (al vind ik zelf dat dit niet zo is), maar dat zij vervolgens beweren dat het een persóónlijk gewetenskarakter is, begrijp ik dan niet.
Mijn reactie niet gelezen? Je leest het verkeerd. Wat is er onduidelijk aan:

“ De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter. In de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) is vaccinatie in navolging van het synodebesluit van 1919 daarom nooit censurabel geweest. Hetzelfde synodebesluit stelde echter ook dat er „lerend” tegen opgetreden moest worden. Dat is geen gewetensdwang, wel gewetensvorming.”

Dat daarom wijst weer terug naar:

“De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter.”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie