Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Anselmus »

huisman schreef:
Valcke schreef:Het is ook niet zo dat het zorgsysteem het in alle gevallen móét aankunnen.
Er kunnen noodsituaties zijn dat de ziekenhuizen inderdaad geen plaatsen meer hebben.
Dan zou er echter nog steeds begeleiding c.q. stervensbegeleiding moeten zijn.
Mensen zouden dan hetzij thuis, hetzij in noodhospitalen toch de basale hulp moeten kunnen krijgen, niet per se op het hoogste medische niveau, maar eventueel op een lager niveau, eventueel alleen van hun familieleden en andere naasten.
Zo ging het vroeger altijd met epidemieën.

Het zou zo maar kunnen dat deze situatie alsnog over enkele maanden komen zal (met de nieuwe variant).
De belangrijkste vraag is dan of wij persoonlijk ook bereid zijn wanneer het ons treffen zal.
Iemand (dacht @refo) schreef dat deze crisis niet ernstig genoeg is en dat is idd waar. Er zijn namelijk bedden genoeg en apparatuur genoeg. Het personeel is het probleem zegt iedereen. Toch zijn er genoeg gediplomeerde verpleegkundigen alleen werken die gemiddeld 0.5 fte. Tijdens een urgentere crisis zouden ze allemaal minimaal 1fte moeten werk en in oorlogstijd zelfs daarboven. Dan heb je 2 keer zoveel mensen in je rooster.
Natuurlijk geeft dat problemen in bv de thuissituatie maar die zijn oplosbaar. Deze crisis is blijkbaar zo mild dat parttime in de zorg werken nog steeds aanvaardbaar is.
Mogelijk heb je gelijk, maar tegelijk doet dit geen recht aan de werkelijkheid en aan het gevoel van zorgmedewerkers. In de eerste golf werkten velen (meer dan) fulltime. Daarnaast is er veel stressgevoel geweest wanneer scholen onverwacht dichtgingen en ouders dus opvang moesten hebben, waarbij kinderen met klachten niet welkom zijn op school/opvang/opa en oma. Je wilt als moeder achteraf ook niet het verwijt dat het werk altijd voor ging en dus maak je keuzes in hoeveel je kunt werken. Niet alles is simpel op te lossen.
Fides Quaerens Intellectum
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Nee zo vreemd is dat niet. Ruim 85% van de mensen is gevaccineerd. Het is al ruimschoots bekend dat de huidige vaccinatie minder beschermen tegen besmetting. Als ruim 85% gevaccineerd is, is het toch logisch dat het merendeel van de gevaccineerde mensen besmet raken?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Nee zo vreemd is dat niet. Ruim 85% van de mensen is gevaccineerd. Het is al ruimschoots bekend dat de huidige vaccinatie minder beschermen tegen besmetting. Als ruim 85% gevaccineerd is, is het toch logisch dat het merendeel van de gevaccineerde mensen besmet raken?
In Zuid-Afrika is veel minder gevaccineerd (en niet omdat men daar het vaccin niet wil), maar in di geval is er ook een vermoeden dat Omikron niet zozeer beter verspreidt dan andere varianten, maar dat het immuniteit omzeilt (in ieder geval tegen besmetting). Zuid-Afrika heeft een zware Delta golf gehad, en Omikron heeft daar veel meer mensen te besmetten dan andere varianten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Misschien beter lezen. Ik zal het gedeelte hieronder citeren:
Het aantal besmettingen met de omikronvariant in Zuid-Afrika gaat hard,vertelt ook de Nederlandse arts Hugo Tempelman die in Zuid-Afrika meewerkt aan het onderzoek naar de nieuwe variant. De nieuwe besmettingen in het land zijn bijna enkel nog met de omikronvariant. En tot nu toe valt het ziektebeeld mee: ,,Er zijn veel besmettingen bij mensen die al gevaccineerd zijn, maar hun symptomen zijn tot nu toe mild”, vertelt Tempelman.
Uit de door jou gedeelde link.
Hieruit blijkt dat je ook bepaalde zaken kunt inlezen.
Tempelman zegt dat er veel besmettingen zijn onder gevaccineerden. Maar of dit meer of minder als de helft, misschien slechts 30 procent of misschien juist wel 80 procent is, kun je hier absoluut niet uit opmaken.

Probeer objectief te blijven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Nee zo vreemd is dat niet. Ruim 85% van de mensen is gevaccineerd. Het is al ruimschoots bekend dat de huidige vaccinatie minder beschermen tegen besmetting. Als ruim 85% gevaccineerd is, is het toch logisch dat het merendeel van de gevaccineerde mensen besmet raken?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.nl%2F

Is slechts 25%, waarom geeft de arts dan aan de besmettingen vooral gezien word bij gevaccineerde?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Nee zo vreemd is dat niet. Ruim 85% van de mensen is gevaccineerd. Het is al ruimschoots bekend dat de huidige vaccinatie minder beschermen tegen besmetting. Als ruim 85% gevaccineerd is, is het toch logisch dat het merendeel van de gevaccineerde mensen besmet raken?
In Zuid-Afrika is veel minder gevaccineerd (en niet omdat men daar het vaccin niet wil), maar in di geval is er ook een vermoeden dat Omikron niet zozeer beter verspreidt dan andere varianten, maar dat het immuniteit omzeilt (in ieder geval tegen besmetting). Zuid-Afrika heeft een zware Delta golf gehad, en Omikron heeft daar veel meer mensen te besmetten dan andere varianten.
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld, wat heeft de Delta er precies mee te maken?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Dat staat er helemaal niet.

'Ook mensen die gevaccineerd zijn, krijgen toch nog te maken met de omikronvariant. Maar tot nu toe lijkt het wel alsof ze minder ziek worden, de klachten zijn mild.'

Er staat niet vooral bij gevaccineerden.. ofwel lees je niet goed ofwel manipuleer je de zaken
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:
Van Dissel liegt. Dit blijkt uit buitenlandse cijfers en het blijkt ook uit enig nadenken.

Laten we dat even gaan doen. De ponering is hier dat het vaccin 90% van de opnames voorkomt. Kan iemand uitleggen wat dit betekend? @DDD? ik hecht eraan dat percentages correct worden begrepen. Laat ik helpen.
1. Hoe groot is de kans voor een 60+ zonder vaccins op opname bij een corona infectie?
2. De kans op opname van een 60+ er met vaccin is 90% kkeiner. Hoe groot wordt dan de kans?

Even kijken of de formule van voorwaardelijke kansen correct door @DDD toegepast wordt.
Ik ken de cijfers niet precies, en ik ben ook niet in staat om deze berekening zo te maken. Maar de uitdrukking die jij citeert, is onduidelijk en meerduidig, want het kan ook betekenen dat inenting voor 90 procent van de gevaccineerden ziekenhuisopname voorkomt. In dat geval zou de tekst niet betekenen dat de kans met een vaccin 90 procent kleiner is. Dat laatste lijkt mij op grond van de nu bekende feiten ook erg overdreven.
Prima. Nu komen we ook ergens Want de eerste constatering is dan dat @Windorgel onjuist van Dissel citeert of dat van Dissel zelf onduidelijk of meerduidig is. Misschien kan @Windorgel dit aangeven?
Met dank aan @Windorgel die de bron gaf waaruit geciteerd werd kan geconstateerd worden dat @DDD de woorden van dhr. van Dissel in zijn briefings "onduidelijk en meerduidig" vindt. Kan @DDD aangeven deze - logische - gevolgtrekking te kunnen volgen? Dan kunnen we daarna verder met de interpretatie van deze cijfers - wat staat hier nu? - en dan komt ook jouw interpretatie aan de orde.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zelf heb mijn kinderen ook laten vaccineren, behalve de vaccinaties waar initieel cellen voor gebruikt zijn uit geaborteerde foetussen.
welke vaccinaties zijn dat?
Ik heb het destijds onderzocht, maar ik durf nu niet meer te zeggen welke vaccinaties het waren.

Ter verduidelijking: het is niet zo dat er iedere keer nieuwe foetussen nodig zijn, maar het gaat om een cellijn die initieel afkomstig is van geaborteerde foetussen.
https://www.ieb-eib.org/nl/nieuws/biome ... backto=cat

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 217186.pdf
Laatst gewijzigd door Johannes S op 04 dec 2021, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.ad.nl/binnenland/live-22-72 ... ~afbb343e/

Toch wel vreemd dat de Nederlandse arts aangeeft dat de besmettingen met de omicron variant vooral gezien word bij gevaccineerde mensen. Dat is toch vreemd lieve mensen? (Bericht van 13:40)
Nee zo vreemd is dat niet. Ruim 85% van de mensen is gevaccineerd. Het is al ruimschoots bekend dat de huidige vaccinatie minder beschermen tegen besmetting. Als ruim 85% gevaccineerd is, is het toch logisch dat het merendeel van de gevaccineerde mensen besmet raken?
In Zuid-Afrika is veel minder gevaccineerd (en niet omdat men daar het vaccin niet wil), maar in di geval is er ook een vermoeden dat Omikron niet zozeer beter verspreidt dan andere varianten, maar dat het immuniteit omzeilt (in ieder geval tegen besmetting). Zuid-Afrika heeft een zware Delta golf gehad, en Omikron heeft daar veel meer mensen te besmetten dan andere varianten.
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld, wat heeft de Delta er precies mee te maken?
Wat bij Omikron opvalt is hoe snel het aandeel van die variant toeneemt in Zuid-Afrika. Echter in Zuid-Afrika is veel immuniteit door eerdere besmetting vooral met Delta en ook door vaccinatie (al is daar minder dan de helft van bevolking gevaccineerd). De meeste varianten kunnen daardoor minder verspreiden, omdat veel mensen er (mogelijk tijdelijk) niet zo vatbaar voor zijn. Voor Omikron zijn mogelijk veel van degenen die niet meer vatbaar zijn voor Delta wel vatbaar, waardoor Omikron relatief snel verspreidt, ook onder gevaccineerden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

https://twitter.com/S_vandenBrom/status ... 0900459523
Ik vind deze bijdrage van dr. Gor wel erg inhoudsvol. Mooi dat er ook ruimte is voor dit geluid!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:https://twitter.com/S_vandenBrom/status ... 0900459523
Ik vind deze bijdrage van dr. Gor wel erg inhoudsvol. Mooi dat er ook ruimte is voor dit geluid!
Naar aanleiding van je berichtje heb ik de hele uitzending bekeken.

Dit berichtje op Twitter wordt dan specifiek vanuit een bepaalde hoek gedeeld en geliked. Ik vond zelf het hele verhaal van deze arts, de messcherpe analyse, ook steeds ingaand tegen de “zwam” verhalen van anderen, zeer verademend.

Vooral het zwamverhaal van die longarts: roken is een verslaving, kan je niks aan doen, en er komen ook niet rokers op de IC. Daar kwam zo’n meesterlijke reactie vanuit hem op.

Ik zou zeggen kijk zelf, maar beperk je niet tot dit kleine geknipte stukje op Twitter.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:https://twitter.com/S_vandenBrom/status ... 0900459523
Ik vind deze bijdrage van dr. Gor wel erg inhoudsvol. Mooi dat er ook ruimte is voor dit geluid!
Naar aanleiding van je berichtje heb ik de hele uitzending bekeken.

Dit berichtje op Twitter wordt dan specifiek vanuit een bepaalde hoek gedeeld en geliked. Ik vond zelf het hele verhaal van deze arts, de messcherpe analyse, ook steeds ingaand tegen de “zwam” verhalen van anderen, zeer verademend.

Vooral het zwamverhaal van die longarts: roken is een verslaving, kan je niks aan doen, en er komen ook niet rokers op de IC. Daar kwam zo’n meesterlijke reactie vanuit hem op.

Ik zou zeggen kijk zelf, maar beperk je niet tot dit kleine geknipte stukje op Twitter.
Klopt. De hele uitzending is zeker de moeite waard!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:https://twitter.com/S_vandenBrom/status ... 0900459523
Ik vind deze bijdrage van dr. Gor wel erg inhoudsvol. Mooi dat er ook ruimte is voor dit geluid!
Naar aanleiding van je berichtje heb ik de hele uitzending bekeken.

Dit berichtje op Twitter wordt dan specifiek vanuit een bepaalde hoek gedeeld en geliked. Ik vond zelf het hele verhaal van deze arts, de messcherpe analyse, ook steeds ingaand tegen de “zwam” verhalen van anderen, zeer verademend.

Vooral het zwamverhaal van die longarts: roken is een verslaving, kan je niks aan doen, en er komen ook niet rokers op de IC. Daar kwam zo’n meesterlijke reactie vanuit hem op.

Ik zou zeggen kijk zelf, maar beperk je niet tot dit kleine geknipte stukje op Twitter.
Waar dan?
Plaats reactie