Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Charles schreef:Een artikel van Stichting Artsen Covid Collectief over aantal (on)gevaccineerden in het ziekenhuis en op de IC. Volgens het RIVM is een ruime meerderheid van de Covid-19 patiënten ongevaccineerd, maar dat beeld heeft enige bijstelling nodig. Als eerste: het gaat nog steeds om kleine aantallen.


https://artsencollectief.nl/een-ziekenh ... cineerden/
Hier een twitterantwoord van Marc Bonten https://twitter.com/MarcBonten/status/1 ... 13452?s=20

Over Twitter gesproken. Ik ben het ook eens met het volgende: https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 31881?s=20

Dat is er een die @Ambtenaar hier zich aan kan trekken, met de zekerheid die door vaccinatie te verkrijgen zou zijn.

Ik denk trouwens ook echt dat vaccinatie helpt (voor vrijwel iedereen, ook kinderen, verwacht ik dat het vaccin de levensverwachting verhoogt. Al ben ik er bij kinderen wel iets minder zeker van). Echter het idee dat vaccins Covid tot een niveau van mazelen terug kunnen brengen is denk ik niet meer vol te houden nu we weten hoe de bescherming tegen besmet worden en besmettelijk zijn echt veel afneemt na een aantal maanden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Hier wat berichten geknipt. Reageer gewoon inhoudelijk, zonder lelijke dingen over mensen te zeggen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Ik zie dat er wat geknipt is. Daarom even algemener geformuleerd:

Hoewel ik een fervent volger ben van het Artsencollectief moet je het lezen met een kritische bril. De Vereniging tegen de Kwakzalverij heeft onderzoek gedaan naar de artsen die namens het Artsencollectief naar buiten treden en dat zijn vaak homeopaten die wel een artsenregistratie hebben. Zoals ik zei: ik volg het Artsencollectief dagelijks, o.a. via Instagram. Ze zeggen veel nuttige dingen. En toch: de reacties op de posts worden voornamelijk geplaatst door personen uit de alternatieve hoek en ook wappies (ik kom nog steeds reacties tegen over 5G/chips etc.). Wat mij betreft kun je het Artsencollectief zeker volgen en artikelen van ze lezen, maar bedenk wel dat de artsen die hierbij zijn aangesloten vaak komen uit de spirituele hoek. Ook is het research niet altijd optimaal. Zie o.a. de link van Parsifal, waarbij al vrij gemakkelijk beweringen vanuit het Artsencollectief terzijde geschoven worden. Neemt niet weg dat ze nuttige zaken schrijven die de reguliere media helaas niet oppikken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Over Twitter gesproken. Ik ben het ook eens met het volgende: https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 31881?s=20
Dat is ook het gevoel dat ik steeds heb. Hoe harder mensen roepen (met de beste bedoelingen, daar ga ik wel van uit), hoe meer ik het gevoel krijg dat ze deels tegen beter weten in praten. Dat gevoel wordt versterkt doordat andere verhalen minder aandacht krijgen (Urk, Ziekenhuis Maastricht) dan de negatieve verhalen (Staphorst, Ziekenhuis Zwolle).
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat is ook het gevoel dat ik steeds heb. Hoe harder mensen roepen (met de beste bedoelingen, daar ga ik wel van uit), hoe meer ik het gevoel krijg dat ze deels tegen beter weten in praten. Dat gevoel wordt versterkt doordat andere verhalen minder aandacht krijgen (Urk, Ziekenhuis Maastricht) dan de negatieve verhalen (Staphorst, Ziekenhuis Zwolle).
Het gaat dus over beeldvorming? Ik blijf bij jou het gevoel houden dat je blijft ontkennen dat ongevaccineerden onevenredig veel druk op de zorg geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat is ook het gevoel dat ik steeds heb. Hoe harder mensen roepen (met de beste bedoelingen, daar ga ik wel van uit), hoe meer ik het gevoel krijg dat ze deels tegen beter weten in praten. Dat gevoel wordt versterkt doordat andere verhalen minder aandacht krijgen (Urk, Ziekenhuis Maastricht) dan de negatieve verhalen (Staphorst, Ziekenhuis Zwolle).
Het gaat dus over beeldvorming? Ik blijf bij jou het gevoel houden dat je blijft ontkennen dat ongevaccineerden onevenredig veel druk op de zorg geven.
Als je goed leest, klopt jouw gevoel inderdaad. En ik geef toe, ik hang dan misschien ook wat aan de andere kant van het bootje.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat is ook het gevoel dat ik steeds heb. Hoe harder mensen roepen (met de beste bedoelingen, daar ga ik wel van uit), hoe meer ik het gevoel krijg dat ze deels tegen beter weten in praten. Dat gevoel wordt versterkt doordat andere verhalen minder aandacht krijgen (Urk, Ziekenhuis Maastricht) dan de negatieve verhalen (Staphorst, Ziekenhuis Zwolle).
Het gaat dus over beeldvorming? Ik blijf bij jou het gevoel houden dat je blijft ontkennen dat ongevaccineerden onevenredig veel druk op de zorg geven.
Het gaat inderdaad óók over beeldvorming. Feiten worden aangedikt. Maastricht wordt uit het nieuws gehouden en Zwolle-Staphorst krijgt extra )en eenzijdige) aandacht. Dat is duidelijk suggestieve berichtgeving, geen objectieve. Ook de 80% die jij noemt, is geen objectief onderbouwd getal.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 okt 2021, 10:10, 3 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat is ook het gevoel dat ik steeds heb. Hoe harder mensen roepen (met de beste bedoelingen, daar ga ik wel van uit), hoe meer ik het gevoel krijg dat ze deels tegen beter weten in praten. Dat gevoel wordt versterkt doordat andere verhalen minder aandacht krijgen (Urk, Ziekenhuis Maastricht) dan de negatieve verhalen (Staphorst, Ziekenhuis Zwolle).
Het gaat dus over beeldvorming? Ik blijf bij jou het gevoel houden dat je blijft ontkennen dat ongevaccineerden onevenredig veel druk op de zorg geven.
Als je goed leest, klopt jouw gevoel inderdaad. En ik geef toe, ik hang dan misschien ook wat aan de andere kant van het bootje.
En het gaat enórm over beeldvorming!
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het gaat inderdaad óók over beeldvorming. Feiten worden aangedikt. Maastricht wordt uit het nieuws gehouden en Zwolle-Staphorst krijgt extra )en eenzijdige) aandacht. Dat is duidelijk suggestieve berichtgeving, geen objectieve. Ook de 80% die jij noemt, is geen objectief onderbouwd getal.
In de twitterdraad van Marc Bonten (zie link van @parsifal) wordt duidelijk toegelicht hoe men aan de cijfers komt. Als je de verhouding tussen gevaccineerden en ongevaccineerden in het ziekenhuis ter discussie wilt stellen, dan is er geen enkele basis meer voor een gesprek. Tenzij je op basis van een andere methode tot aantoonbaar meer betrouwbare cijfers komt.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het gaat inderdaad óók over beeldvorming. Feiten worden aangedikt. Maastricht wordt uit het nieuws gehouden en Zwolle-Staphorst krijgt extra )en eenzijdige) aandacht. Dat is duidelijk suggestieve berichtgeving, geen objectieve. Ook de 80% die jij noemt, is geen objectief onderbouwd getal.
In de twitterdraad van Marc Bonten (zie link van @parsifal) wordt duidelijk toegelicht hoe men aan de cijfers komt. Als je de verhouding tussen gevaccineerden en ongevaccineerden in het ziekenhuis ter discussie wilt stellen, dan is er geen enkele basis meer voor een gesprek. Tenzij je op basis van een andere methode tot aantoonbaar meer betrouwbare cijfers komt.
1. Je licht er nu alleen de 80% uit, terwijl mijn post ging over beeldvorming.

2. Het RIVM geeft in de weekrapportages geen onderbouwde cijfers over de vaccinatiegraad van in ziekenhuis opgenomen personen. Dat iemand dat in een tweet wel doet, kenmerkt nu juist de gebrekkige onderbouwing.

PS. Ik zie nu dat het RIVM wel een specifieke rapportage hierover heeft uitgebracht, helaas zonder verantwoording hoe de cijfers verkregen zijn. Ik neem dit cijfermateriaal wel degelijk serieus, maar zou dan wel willen weten hoe de cijfers verkregen zijn. Eerder rapporteerde het RIVM namelijk dat er geen systematische registratie van het aandeel gevaccineerden bij ziekenhuisopname aanwezig was. Men moest het doen met een soort enquête over de verschillende ziekenhuizen. De vraag is dus: worden deze cijfers van patiënten systematisch bijgehouden of niet? Daar dient mi duidelijkheid over gegeven worden.

3. Het RIVM geeft wél onderbouwde cijfers van de vaccinatiegraad bij besmettingen. Deze cijfers worden door de GGD’s bijgehouden op basis van informatie va de besmette personen zelf. In het laatste weekrapport (hoofdstuk 6) vinden we dat van de situaties waarin de vaccinatiestatus bekend is, 56% niet gevaccineerd is, 42% volledig gevaccineerd en 3% onvolledig. Deze percentages verschillen sterk per leeftijdsgroep, de ongevaccineerden zitten vooral onder de jongeren. In de 70+ groep is zo’n 80% van de personen met besmetting gevaccineerd. Het kan theoretisch dat dit voor het aantal ziekenhuisopnames in deze groep juist andersom is, maar zonder een goede onderbouwing ga ik daar niet zomaar van uit. Dat jij dat wel doet, is voor jouw rekening.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Het is druk in de ziekenhuizen. Dat hebben wij moeten ondervinden. Mijn man heeft een ongeluk gehad en na het stabiliseren werd er in de ambu gevraagd waar een plek voor hem was. Gelukkig op redelijke afstand (ruim half uur rijden).
Op de SEH ging het wel redelijk gestroomlijnd, maar het was heel druk, zodat het tussen de artsenbezoeken en onderzoeken door, steeds wachten wachten wachten was.
Uiteindelijk heb ik 8 uren daar doorgebracht. Normaliter zou hij worden opgenomen voor observatie e.d. maar dat moest ik thuis maar op me nemen.
En elke dag met hem voor controle, de pijnmedicatie moest o.m. hoger ingesteld worden, omdat er een breukje over het hoofd was gezien.
Ik klaag niet, want alle artsen en verpleegkundigen geven je niet het gevoel dat je "teveel" bent.
Maar dat de boel zwaar overbelast is, is mij goed duidelijk geworden!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Arja »

Mara schreef:Het is druk in de ziekenhuizen. Dat hebben wij moeten ondervinden. Mijn man heeft een ongeluk gehad en na het stabiliseren werd er in de ambu gevraagd waar een plek voor hem was. Gelukkig op redelijke afstand (ruim half uur rijden).
Op de SEH ging het wel redelijk gestroomlijnd, maar het was heel druk, zodat het tussen de artsenbezoeken en onderzoeken door, steeds wachten wachten wachten was.
Uiteindelijk heb ik 8 uren daar doorgebracht. Normaliter zou hij worden opgenomen voor observatie e.d. maar dat moest ik thuis maar op me nemen.
En elke dag met hem voor controle, de pijnmedicatie moest o.m. hoger ingesteld worden, omdat er een breukje over het hoofd was gezien.
Ik klaag niet, want alle artsen en verpleegkundigen geven je niet het gevoel dat je "teveel" bent.
Maar dat de boel zwaar overbelast is, is mij goed duidelijk geworden!
Niet onze ervaring. Heel rustig op de afdeling vaatchirurgie in Ede. Aandacht en liefde. Het zal er wel aan liggen waar je voor komt, welke afdeling etc.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Het is druk in de ziekenhuizen. Dat hebben wij moeten ondervinden. Mijn man heeft een ongeluk gehad en na het stabiliseren werd er in de ambu gevraagd waar een plek voor hem was. Gelukkig op redelijke afstand (ruim half uur rijden).
Op de SEH ging het wel redelijk gestroomlijnd, maar het was heel druk, zodat het tussen de artsenbezoeken en onderzoeken door, steeds wachten wachten wachten was.
Uiteindelijk heb ik 8 uren daar doorgebracht. Normaliter zou hij worden opgenomen voor observatie e.d. maar dat moest ik thuis maar op me nemen.
En elke dag met hem voor controle, de pijnmedicatie moest o.m. hoger ingesteld worden, omdat er een breukje over het hoofd was gezien.
Ik klaag niet, want alle artsen en verpleegkundigen geven je niet het gevoel dat je "teveel" bent.
Maar dat de boel zwaar overbelast is, is mij goed duidelijk geworden!
Dit moet ook echt zwaar voor jullie zijn. Sterkte ermee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bruna »

Anselmus schreef:
Bruna schreef:Bijwerking van Pfizer bij gezonde jongeman: herseninfarct
Dit bewijst niets, want het hoeft geen oorzakelijk verband te zijn. Het kan correlatie zijn.
Ik heb ook niet de behoefte om iets te bewijzen.
Het infarct trad op 2 dagen na de 2e prik. Betrof gezonde persoon van begin 20.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Bedenk wel dat de kans op problemen in/rondom de hersenen na een coronabesmetting groter zijn dan de risico's na een Pfizervaccinatie. De Hersenstichting heeft al te maken met een grote groep nieuwe hersenpatiënten als gevolg van het coronavirus. Het is inderdaad wel een bekende bijwerking van Pfizer.
Plaats reactie