Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hoe jij de tegenstrijdigheid van de persoonlijke afweging van de burgemeester vindt verhouden tot het publieke advies wat hij geeft.
Ad Anker schreef:Het ambt van burgemeester betekent dat je burgemeester bent voor alle inwoners en dat je ambtshalve persoonlijke overtuigingen niet leidend laat zijn in beslissingen en adviezen.
Serieus?
Ik zat me dat ook af te vragen. Zo maakt Ad zich er wel makkelijk vanaf.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hoe jij de tegenstrijdigheid van de persoonlijke afweging van de burgemeester vindt verhouden tot het publieke advies wat hij geeft.
Ad Anker schreef:Het ambt van burgemeester betekent dat je burgemeester bent voor alle inwoners en dat je ambtshalve persoonlijke overtuigingen niet leidend laat zijn in beslissingen en adviezen.
Serieus?
Ik zat me dat ook af te vragen. Zo maakt Ad zich er wel makkelijk vanaf.
Als de burgemeester opdracht krijgt van het ministerie of de raad om dit adviesbulletin te verspreiden snap ik het nog wel.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 sep 2021, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Ik zat me dat ook af te vragen. Zo maakt Ad zich er wel makkelijk vanaf.
Waar slaat dit nu toch weer op. Ik geef keurig inhoudelijk antwoord en dan dit... Wat vind je makkelijk aan mijn antwoord? Ik vind het fors ingewikkeld namelijk.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik zat me dat ook af te vragen. Zo maakt Ad zich er wel makkelijk vanaf.
Waar slaat dit nu toch weer op. Ik geef keurig inhoudelijk antwoord en dan dit... Wat vind je makkelijk aan mijn antwoord? Ik vind het fors ingewikkeld namelijk.
De kool en de geit sparen is ingewikkeld, dat klopt. Worden hele raadsels op gebaseerd.

Maar langzamerhand doet de hele denkwijze van de principieel bezwaarden me denken aan de orthodoxie in Israël. Die weigeren b.v. dienstplicht. Een principe wat niet voorkomt uit de Schrift.

Nog los van het feit dat 100'den pagina's niet duidelijk maken waarom alle voorzorg goed, ja zelfs verplicht is, behalve inenten.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

@ wim, wij zijn het een keer helemaal met elkaar eens.

Al stoor ik mij wel steeds meer aan Hugo de Jonge. Iedereen die wil heeft zich nu kunnen vaccineren. Mijn voorstel zou zijn om de maatschappij zonder pcr test of vaccinatiebewijs open te doen en de reguliere zorg voorrang te geven boven de covid patiënten. Dan wordt het waarschijnlijk nog een paar zware jaren en daarna is het ( hopelijk) klaar. Covid blijft toch onder ons, we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet en we zullen er mee moeten leven. Net zoals de huidige griepvariant ook een gevolg is van de Russische pandemie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Hoe jij de tegenstrijdigheid van de persoonlijke afweging van de burgemeester vindt verhouden tot het publieke advies wat hij geeft.
Ad Anker schreef:Het ambt van burgemeester betekent dat je burgemeester bent voor alle inwoners en dat je ambtshalve persoonlijke overtuigingen niet leidend laat zijn in beslissingen en adviezen.
Serieus?
Ik ben het helemaal met Ad eens. Ter vergelijking: zelf heb ik principiële bezwaren tegen verzekeren. In mijn werk adviseer ik ondernemers en met name zzp-ers moeten nogal eens worden gewezen op de risico's als ze bv. geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten.
Daar heb ik geen problemen mee, ik vind dat mijn plicht. Als het echt inhoudelijk wordt, wijs ik ze wel door, want veel verstand heb ik er niet van.
Een enkele keer, als er echt aanleiding toe is, wil ik er wel iets van uitleggen. Maar bijna niemand kent mijn standpunt hierin, dus dat gebeurt zelden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

merel schreef:@ wim, wij zijn het een keer helemaal met elkaar eens.

Al stoor ik mij wel steeds meer aan Hugo de Jonge. Iedereen die wil heeft zich nu kunnen vaccineren. Mijn voorstel zou zijn om de maatschappij zonder pcr test of vaccinatiebewijs open te doen en de reguliere zorg voorrang te geven boven de covid patiënten. Dan wordt het waarschijnlijk nog een paar zware jaren en daarna is het ( hopelijk) klaar. Covid blijft toch onder ons, we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet en we zullen er mee moeten leven. Net zoals de huidige griepvariant ook een gevolg is van de Russische pandemie.
Hoe zie je dat voor je? De reguliere zorg voorrang geven boven covid patiënten?
COVID patienten hebben toch meestal direct zorg nodig? Die kun je niet naar huis sturen en een weekje later terug laten komen.

Ook lijkt het als je schrijft "we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet" of vaccinatie dus helemaal geen verschil maakt. Terwijl dit juist wel verschil maakt in de ziekenhuisopnames.
Het grote doel van de regering is de zorg zoveel mogelijk te ontlasten.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

DDD schreef:Dat wringt mijns inziens helemaal niet. En zeker niet in dit geval.

Als iemand belijdt dat hij er op vertrouwt dat God hem als gelovige in gevaarlijke situaties zal bijstaan, dan is dat toch nog geen reden om ongelovigen ook op te roepen de middelen niet te gebruiken?
Daar zit wat in. Maar dan moet je het wel heel duidelijk uitleggen. Je mag verwachten dat de pers er iets mee doet. Heb je niet duidelijk gemaakt hoe je hier in zit, dan mag je Stentor of NOS niet verwijten dat ze dat 'merkwaardig' vinden, oftewel: nieuwswaardig.
DDD schreef:Ik vind ook dat je als burgemeester niet zo snel kunt zeggen dat dingen privé zijn. Voor een burgervader zijn niet veel dingen privé. Het is een ambt dat je 24 uur per dag bekleedt. Zelfs met wie een burgemeester naar bed gaat, is relevant voor de functie, ook al is dat natuurlijk erg persoonlijk.
Klopt. Een burgemeester is niet voor niets een persoon. Anders had het ook een houten pop kunnen zijn.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik zat me dat ook af te vragen. Zo maakt Ad zich er wel makkelijk vanaf.
Waar slaat dit nu toch weer op. Ik geef keurig inhoudelijk antwoord en dan dit... Wat vind je makkelijk aan mijn antwoord? Ik vind het fors ingewikkeld namelijk.
De kool en de geit sparen is ingewikkeld, dat klopt. Worden hele raadsels op gebaseerd.

Maar langzamerhand doet de hele denkwijze van de principieel bezwaarden me denken aan de orthodoxie in Israël. Die weigeren b.v. dienstplicht. Een principe wat niet voorkomt uit de Schrift. Nog los van het feit dat 100'den pagina's niet duidelijk maken waarom alle voorzorg goed, ja zelfs verplicht is, behalve inenten.
Zo los van het feit is dat niet. Ik heb inderdaad nog niet méér gezien dan graduele verschillen die als principieel worden aangemerkt:
- de overweging dat ook het vaccin tot de dood kan leiden
- de overweging dat vaccinatie een buitenproportioneel middel is

Beide zijn in mijn ogen niet overtuigend als principieel bezwaar, en al helemaal niet zo sterk dat een predikant in een preek zou moeten waarschuwen tegen vaccinatie.

Nog even:
- Rationeel bekeken breng je jezelf méér in gevaar door je niet te vaccineren dan door dat wel te doen. Iedere menselijke activiteit heeft risico's. Zelfs in een vitaminetablet kan je stikken. Waar ligt de grens, en is die principieel?
- Dijkverhoging tot een kans dat een overstroming één keer in de zoveel duizend jaar plaatsvindt vinden we allemaal gewoon. Geen discussie over gezien, terwijl dat de afgelopen decennia behoorlijk vaak actueel is geweest.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Marco schreef:
DDD schreef:Dat wringt mijns inziens helemaal niet. En zeker niet in dit geval.

Als iemand belijdt dat hij er op vertrouwt dat God hem als gelovige in gevaarlijke situaties zal bijstaan, dan is dat toch nog geen reden om ongelovigen ook op te roepen de middelen niet te gebruiken?
Daar zit wat in. Maar dan moet je het wel heel duidelijk uitleggen. Je mag verwachten dat de pers er iets mee doet. Heb je niet duidelijk gemaakt hoe je hier in zit, dan mag je Stentor of NOS niet verwijten dat ze dat 'merkwaardig' vinden, oftewel: nieuwswaardig.
DDD schreef:Ik vind ook dat je als burgemeester niet zo snel kunt zeggen dat dingen privé zijn. Voor een burgervader zijn niet veel dingen privé. Het is een ambt dat je 24 uur per dag bekleedt. Zelfs met wie een burgemeester naar bed gaat, is relevant voor de functie, ook al is dat natuurlijk erg persoonlijk.
Klopt. Een burgemeester is niet voor niets een persoon. Anders had het ook een houten pop kunnen zijn.
Dat doet hij toch ook in het interview?
Hij zegt: ,Als ik rationeel kijk naar wat het effect van vaccineren is, dan zie ik dat het positieve effecten heeft. Minder ziek worden, minder besmet raken, dat heeft positieve effecten op de corona-bestrijding. Ik ben prima in staat om dat uit te dragen.”
Hij stelt het vaccin zelf niet ter discussie, het is een heel ander aspect waarom hij dat besluit genomen heeft. Een geloofsafweging vindt hij wat anders dan de mensen die twijfelen vanwege het vaccin zelf.
Denkt u niet dat juist zo’n brief van u waarin u niet zegt zelf niet gevaccineerd te zijn, maar anderen er wel toe oproept de reactie geeft: hij doet het toch zelf ook niet?
,,Ja, maar dat is kort door de bocht. Wees verstandig en ga vaccineren, als je er rationeel over nadenkt. Dat is het beste voor je lichaam. Heel helder, geen discussie.”
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

eilander schreef: Ik ben het helemaal met Ad eens. Ter vergelijking: zelf heb ik principiële bezwaren tegen verzekeren. In mijn werk adviseer ik ondernemers en met name zzp-ers moeten nogal eens worden gewezen op de risico's als ze bv. geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten.
Daar heb ik geen problemen mee, ik vind dat mijn plicht. Als het echt inhoudelijk wordt, wijs ik ze wel door, want veel verstand heb ik er niet van.
Een enkele keer, als er echt aanleiding toe is, wil ik er wel iets van uitleggen. Maar bijna niemand kent mijn standpunt hierin, dus dat gebeurt zelden.
De vergelijking snap ik en gaat denk ik in dit geval (vaccineren) ook prima op.

Maar deze houding beperkt zich denk ik wel tot die onderwerpen waar je je persoonlijk bezwaard bent maar tegelijkertijd wel de nuance kunt maken dat het hier gaat om iets waar je mét de Bijbel over van mening kunt verschillen en dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd kunt zijn.

Zaken die rechtstreeks tegen Gods geboden ingaan, ook al zouden ze maatschappelijk geaccepteerd zijn, kan je in mijn ogen ook niet aan anderen adviseren, maar daarvoor moet je hen waarschuwen. En om dan terug te keren naar de burgemeester: Bij maatschappelijk geaccepteerde zaken / festiviteiten, die tegen Gods geboden ingaan, wordt het scheiden van ambt en persoonlijke opvatten toch ingewikkelder (om niet te zeggen: onmogelijk).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik zou ook de vraag willen stellen hoe we met andere gewetensbezwaren omgaan als deze niet de onze zijn? Ik ben tegen vaccinatieplicht, maar ik begrijp bijvoorbeeld wel dat er landen zijn met dienstplicht en dat in sommige gevallen principieel pacifisme niet getolereerd wordt. Als refos stonden we niet vooraan om bezwaar te maken tegen het verbieden van gezichtsbedekking in het openbaar of als mannen die vrouwen geen hand willen schudden wat in problemen kwamen.

Ruimte geven voor principiele bezwaren, en dat ook van de overheid verwachten, is mooi, maar het gaat wel verder dan alleen de eigen principiele bezwaren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Panny schreef:
merel schreef:@ wim, wij zijn het een keer helemaal met elkaar eens.

Al stoor ik mij wel steeds meer aan Hugo de Jonge. Iedereen die wil heeft zich nu kunnen vaccineren. Mijn voorstel zou zijn om de maatschappij zonder pcr test of vaccinatiebewijs open te doen en de reguliere zorg voorrang te geven boven de covid patiënten. Dan wordt het waarschijnlijk nog een paar zware jaren en daarna is het ( hopelijk) klaar. Covid blijft toch onder ons, we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet en we zullen er mee moeten leven. Net zoals de huidige griepvariant ook een gevolg is van de Russische pandemie.
Hoe zie je dat voor je? De reguliere zorg voorrang geven boven covid patiënten?
COVID patienten hebben toch meestal direct zorg nodig? Die kun je niet naar huis sturen en een weekje later terug laten komen.

Ook lijkt het als je schrijft "we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet" of vaccinatie dus helemaal geen verschil maakt. Terwijl dit juist wel verschil maakt in de ziekenhuisopnames.
Het grote doel van de regering is de zorg zoveel mogelijk te ontlasten.
Vaccinatie maakt zeker wel het verschil met ziekenhuisopnames. Het blijkt dat mensen die momenteel in het ziekenhuis liggen over het algemeen niet gevaccineerd zijn. Op dit moment zijn er nog veel ongevaccineerden. Dat is over het algemeen een bewuste keuze van deze groep. Je kan mijns inziens niet niet de maatschappij eindeloos op slot houden om alleen deze groep te beschermen, terwijl anderen al anderhalf jaar op broodnodige ingrepen zitten te wachten en hierdoor de sterfte onder deze patiënten toeneemt. Daarom vind ik dat de maatschappij open moet, de ziekenhuizen weer de reguliere zorg moeten oppakken en een beperkt aantal covid bedden beschikbaar moet houden. Dat zal inderdaad gevolgen hebben voor de sterfte onder de ongevaccineerden.

Dit is een controversieel standpunt, maar wat is de andere kant. Nog een eindeloze testsamenleving waarin ziekenhuizen overbelast zijn door ongevaccineerden en de broodnodige zorg geen doorgang vindt, scholen die ( deels) dicht blijven etc? Covid blijft onder permanent onder ons. Permanente testen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:Vaccinatie maakt zeker wel het verschil met ziekenhuisopnames. Het blijkt dat mensen die momenteel in het ziekenhuis liggen over het algemeen niet gevaccineerd zijn. Op dit moment zijn er nog veel ongevaccineerden. Dat is over het algemeen een bewuste keuze van deze groep. Je kan mijns inziens niet niet de maatschappij eindeloos op slot houden om alleen deze groep te beschermen, terwijl anderen al anderhalf jaar op broodnodige ingrepen zitten te wachten en hierdoor de sterfte onder deze patiënten toeneemt. Daarom vind ik dat de maatschappij open moet, de ziekenhuizen weer de reguliere zorg moeten oppakken en een beperkt aantal covid bedden beschikbaar moet houden. Dat zal inderdaad gevolgen hebben voor de sterfte onder de ongevaccineerden.

Dit is een controversieel standpunt, maar wat is de andere kant. Nog een eindeloze testsamenleving waarin ziekenhuizen overbelast zijn door ongevaccineerden en de broodnodige zorg geen doorgang vindt, scholen die ( deels) dicht blijven etc? Covid blijft onder permanent onder ons. Permanente testen?
Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Vaccinatie maakt zeker wel het verschil met ziekenhuisopnames. Het blijkt dat mensen die momenteel in het ziekenhuis liggen over het algemeen niet gevaccineerd zijn. Op dit moment zijn er nog veel ongevaccineerden. Dat is over het algemeen een bewuste keuze van deze groep. Je kan mijns inziens niet niet de maatschappij eindeloos op slot houden om alleen deze groep te beschermen, terwijl anderen al anderhalf jaar op broodnodige ingrepen zitten te wachten en hierdoor de sterfte onder deze patiënten toeneemt. Daarom vind ik dat de maatschappij open moet, de ziekenhuizen weer de reguliere zorg moeten oppakken en een beperkt aantal covid bedden beschikbaar moet houden. Dat zal inderdaad gevolgen hebben voor de sterfte onder de ongevaccineerden.

Dit is een controversieel standpunt, maar wat is de andere kant. Nog een eindeloze testsamenleving waarin ziekenhuizen overbelast zijn door ongevaccineerden en de broodnodige zorg geen doorgang vindt, scholen die ( deels) dicht blijven etc? Covid blijft onder permanent onder ons. Permanente testen?
Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
De ziekenhuizen konden dit net aan, omdat iedereen in lock dwon zat, alles dicht was en de reguliere zorg afgeschaald was. Op dit moment zijn er nog 1,5 miljoen ongevaccineerden. Kuipers verwacht bij het opengaan van de samenleving dit najaar al 3500 IC patienten. Deze mensen liggen relatief lang op de IC en houden andere bedden bezet.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... patienten/
Plaats reactie