Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef:
Volgens mij lees je niet. Ik zeg niet dat vaccinatie niet helpt, maar het is de ultieme uitweg niet. De vaccinatiegraad is 67% (1e prik) en bijna 63% volledig (van de gehele bevolking!). Zie genoemde link.
In Israël hebben 5,8 miljoen mensen een eerste prik gehad, 5,4 miljoen twee prikken en 0,65 een boostershot, zie dashboard van het Israëlische ministerie van Gezondheid: https://datadashboard.health.gov.il/COV ... m=referral
Als je dan meerekent dat bijna 40% van de bevolking onder de 20 is (!) en onder de 18 (sinds kort onder de 12) wordt niet geprikt, dan is vaccinatiegraad onder de volwassen bevolking zeer, zeer hoog.
Misschien even de cijfers checken, zie dashboard. Degenen die niet zijn gevaccineerd of gedeeltelijk zijn gevaccineerd zijn in elke leeftijdscategorie oververtegenwoordigd voor zowel besmettingen als ernstig zieken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Dat is inderdaad zorgelijk. Ik zou wel graag betere data zien. (Die zijn wel te vinden denk ik, even wat zoekwerk). Israel heeft een probleem tov sommige andere landen met een hoge vaccinatiegraad in dat (in ieder geval enkele maanden geleden) in de subgroep van orthodoxe joden de vaccinatiegraad een stuk lager is dan het landelijk gemiddelde. (Niet alleen vanwege de leeftijdsverdeling in die groep) en in die subgroep kan de ziekte nog behoorlijk rondgaan. Of dit hier meespeelt weet ik niet, daarvoor zijn gewoon de data van ziekenhuisopnames naar leeftijd en vaccinatiestatus verdeeld nodig.

Ik kan me wel vinden in https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 2771624968

Ik zag ook dit plaatje langskomen https://pbs.twimg.com/media/E8MYsafVkAI ... name=large wat ook weer niet goed gecorrigeerd is voor bijvoorbeeld leeftijd, maar wel een indruk geeft. Ik hoop dat staten als Texas, Florida en Louisiana snel de piek zien van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en Covid-sterfte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef:
Volgens mij lees je niet. Ik zeg niet dat vaccinatie niet helpt, maar het is de ultieme uitweg niet. De vaccinatiegraad is 67% (1e prik) en bijna 63% volledig (van de gehele bevolking!). Zie genoemde link.
In Israël hebben 5,8 miljoen mensen een eerste prik gehad, 5,4 miljoen twee prikken en 0,65 een boostershot, zie dashboard van het Israëlische ministerie van Gezondheid: https://datadashboard.health.gov.il/COV ... m=referral
Als je dan meerekent dat bijna 40% van de bevolking onder de 20 is (!) en onder de 18 (sinds kort onder de 12) wordt niet geprikt, dan is vaccinatiegraad onder de volwassen bevolking zeer, zeer hoog.
Misschien even de cijfers checken, zie dashboard. Degenen die niet zijn gevaccineerd of gedeeltelijk zijn gevaccineerd zijn in elke leeftijdscategorie oververtegenwoordigd voor zowel besmettingen als ernstig zieken.
Je leest echt niet volgens mij. Ik zeg niet dat vaccinatie niet helpt, maar het is de ultieme uitweg niet.

1. Ook met de door jou genoemde cijfers blijft mijn hoofdconclusie gewoon staan. (Ik gebruik zelf ourworldindata omdat ik Hebreeuws nu eenmaal niet kan lezen en het dashboard krijg je op een fatsoenlijke manier niet vertaald. Daarbij is ourworldindata tot nu toe altijd betrouwbaar gebleken). Er zijn 6 miljoen volwassenen ongeveer, dus reken zelf maar uit.
2. Een veel hogere vaccinatiegraad als dit ga je niet krijgen, 100% is irreeel. Als dát nog zulke stevige pieken geeft (en counting, want de top in besmettingen en opnames lijkt nog niet bereikt) dan stel ik dat dit een indicatie is dat vaccineren niet de ultieme uitweg lijkte te zijn uit de crisis.

Niet meer en niet minder.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:Dat is inderdaad zorgelijk. Ik zou wel graag betere data zien. (Die zijn wel te vinden denk ik, even wat zoekwerk). Israel heeft een probleem tov sommige andere landen met een hoge vaccinatiegraad in dat (in ieder geval enkele maanden geleden) in de subgroep van orthodoxe joden de vaccinatiegraad een stuk lager is dan het landelijk gemiddelde. (Niet alleen vanwege de leeftijdsverdeling in die groep) en in die subgroep kan de ziekte nog behoorlijk rondgaan. Of dit hier meespeelt weet ik niet, daarvoor zijn gewoon de data van ziekenhuisopnames naar leeftijd en vaccinatiestatus verdeeld nodig.

Ik kan me wel vinden in https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 2771624968

Ik zag ook dit plaatje langskomen https://pbs.twimg.com/media/E8MYsafVkAI ... name=large wat ook weer niet goed gecorrigeerd is voor bijvoorbeeld leeftijd, maar wel een indruk geeft. Ik hoop dat staten als Texas, Florida en Louisiana snel de piek zien van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en Covid-sterfte.
Klopt, er is vooral meer data nodig, vooral gelet op de hele recente ontwikkelingen, dat zal even duren voordat dit in het juiste perspectief staat. Niettemin vind ik dit zorgelijk. Alhoewel ik zelf vrij kritisch ben ten opzichte van de vaccinatiedrang en het willen vaccineren van de hele bevolking incl. het jonge, gezonde deel, had ik zelf wel echt een veel beperkter effect verwacht bij een dergelijke hoge vaccinatiegraad.

Dat laatste plaatje vind ik wel gevaarlijk. Het is namelijk best aannemelijk dat de staten waar er sprake is van aan hogere vaccinatiegraad, de inwoners het virus verder ook meer serieus nemen en er dus ook een significant gedragsverschil is. (Om maar eens wat te noemen). Verder zou het ook nog kunnen dat vaccineren op de hele korte termijn (enkele maanden) veel effectiever is dan de middellange termijn (6 maanden - 1 jaar).

Ik ben even kwijt waar ik het heb gelezen, maar ik las ergens dat een beperking van transmissie alleen het geval is in de 1e 2 maanden (na 2e prik) en daarna de virale load wel weer stijgt bij besmetting (en daarmee besmettelijkheid). Voor wat het waard is natuurlijk, ik kan het niet meer terugvinden en dus ook niet betrouwbaarheid checken, wel kwam het niet uit een antivax-bron (om het zo even te noemen).
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Marc Noppen, directeur van het Universitair Ziekenhuis Brussel, zegt in "Le Soir" (de krant van franstalig Belgie):

"We moeten het leven van niet-gevaccineerden zo moeilijk mogelijk maken."

Dergelijke uitspraken vind ik heel grimmig over komen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Habitat schreef:Marc Noppen, directeur van het Universitair Ziekenhuis Brussel, zegt in "Le Soir" (de krant van franstalig Belgie):

"We moeten het leven van niet-gevaccineerden zo moeilijk mogelijk maken."

Dergelijke uitspraken vind ik heel grimmig over komen.
Maar is wel de mening van de meerderheid. En die is leidend in dit tijdsgewricht. Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nu doe je zelf net zo dom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:
Habitat schreef:Marc Noppen, directeur van het Universitair Ziekenhuis Brussel, zegt in "Le Soir" (de krant van franstalig Belgie):

"We moeten het leven van niet-gevaccineerden zo moeilijk mogelijk maken."

Dergelijke uitspraken vind ik heel grimmig over komen.
Maar is wel de mening van de meerderheid. En die is leidend in dit tijdsgewricht. Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nog even los van het respecteren van principiële bezwaren zou ik dit ook vanuit seculier perspectief alleen logisch gevonden hebben als vaccinatie daadwerkelijk ultiem en de enige uitweg zou zijn. Maar nu steeds duidelijker wordt dat
1) Vaccineren transmissie maar beperkt lijkt tegen te houden (maar wel voor langere tijd lijkt te beschermen tegen ernstig ziektebeeld en dus overlijden / ziekenhuisopname)
2) De druk op de zorg echt alleen wordt veroorzaakt door de oudere en kwetsbare groep --> Onder de 40 en gezond komen echt te weinig in het ziekenhuis om op enig moment tot een onaanvaardbare piek te leiden, zie openbare gegevens NICE van afgelopen weken.
3) De ouderen en kwetsbaren zich wél in overgrote meerderheid al hebben laten inenten.

...is het in mijn ogen zeer, zeer onlogisch om jongeren en volwassenen tot 40/50 jaar via allerlei middelen te dwingen tot vaccinatie. Ik zie dit echt als een wanhoopspoging om er nog iets van te maken. (Zo van: Als we maar bij iedereen heel sterk de 100% naderen, dan wordt het misschien nog iets).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nu doe je zelf net zo dom
Waarom toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:
Habitat schreef:Marc Noppen, directeur van het Universitair Ziekenhuis Brussel, zegt in "Le Soir" (de krant van franstalig Belgie):

"We moeten het leven van niet-gevaccineerden zo moeilijk mogelijk maken."

Dergelijke uitspraken vind ik heel grimmig over komen.
Maar is wel de mening van de meerderheid. En die is leidend in dit tijdsgewricht. Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nog even los van het respecteren van principiële bezwaren zou ik dit ook vanuit seculier perspectief alleen logisch gevonden hebben als vaccinatie daadwerkelijk ultiem en de enige uitweg zou zijn. Maar nu steeds duidelijker wordt dat
1) Vaccineren transmissie maar beperkt lijkt tegen te houden (maar wel voor langere tijd lijkt te beschermen tegen ernstig ziektebeeld en dus overlijden / ziekenhuisopname)
2) De druk op de zorg echt alleen wordt veroorzaakt door de oudere en kwetsbare groep --> Onder de 40 en gezond komen echt te weinig in het ziekenhuis om op enig moment tot een onaanvaardbare piek te leiden, zie openbare gegevens NICE van afgelopen weken.
3) De ouderen en kwetsbaren zich wél in overgrote meerderheid al hebben laten inenten.

...is het in mijn ogen zeer, zeer onlogisch om jongeren en volwassenen tot 40/50 jaar via allerlei middelen te dwingen tot vaccinatie. Ik zie dit echt als een wanhoopspoging om er nog iets van te maken. (Zo van: Als we maar bij iedereen heel sterk de 100% naderen, dan wordt het misschien nog iets).
Deels mee eens, al zou ik de grens wel lager leggen, zeker voor mannen. Als teveel mannen tussen 20 en 40 niet gevaccineerd zijn geeft dat nog wel druk op de zorg. En verder lijkt het nog steeds wijs om te vaccineren ook voor vrouwen onder de veertig. De risico analyse lijkt echt wel die kant op te wijzen. Maar goed op grond van risico analyse zou ik ook zeggen dat een stuk gaan mountainbiken (om maar een erg blessureveroorzakende sport te noemen) niet verstandig is.

PS de uitspraak van doppen vind ik eng en idioot.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nu doe je zelf net zo dom
Waarom toch?
Door ieder die niet met je eens is over één kam te scheren en daardoor eigenlijk bedekt of onbedekt ook hun geestelijke staat af te meten (vaccinatie gelovigenbijvoorbeeld)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nu doe je zelf net zo dom
Graag wat respectvoller tegen elkaar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef:Ook onder onze gezindte. Die enkeling respecteren we maar zijn stiekem dom.
Nu doe je zelf net zo dom
Waarom toch?
Door ieder die niet met je eens is over één kam te scheren en daardoor eigenlijk bedekt of onbedekt ook hun geestelijke staat af te meten (vaccinatie gelovigenbijvoorbeeld)
Ik begrijp echt niet waarom je zo reageert. Dat laatste woord heb ik inderdaad gebruikt en daar ivm reacties mijn verontschuldigingen voor aangeboden. Dat je daar weer mee komt is daarom niet eerlijk. Verder bespeur ik toch sentimenten die mijn observatie onderstrepen. En inderdaad, met die observatie moet ik niet in de slachtofferrol kruipen, ik heb die behoefte ook niet. Ik ken wel voorbeelden dat vanuit onze gezindte wordt opgemerkt dat je echt dom bent wanneer je je niet laat vaccineren.

Ik blijf bij mijn standpunt dat vaccineren in strijd is met Gods voorzienigheid. Daarnaast wordt me steeds meer duidelijk dat L. v.d. Tang een heel terecht punt had waarmee hij de vaccinatiecampagne duidde in het RD van destijds.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Rosanne Hertzberger werd in Frankrijk geconfronteerd met de 'passe sanitaire'. Goede column daarover in NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/14/te ... n-a4054718
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 88388?s=19

Vaccindiscussies leiden tot vreemde gewaarwordingen. Ik ben het zowaar eens met Wilders op dit punt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie