Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Zeer lezenswaardig artikel van oa een hoogleraar. Nuchter, zakelijk, zonder schelden wat argumenten en feiten op een rij. Hèhè, dit is wat ik bedoel.

https://www.linkedin.com/pulse/hamers-s ... ld-meester
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Een goed artikel. Al vind ik de vergelijking met roken wat vreemd. Roken is wel ongezond voor anderen, maar niet besmettelijk, zoals ook in de commentaren staat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Charles schreef:Zeer lezenswaardig artikel van oa een hoogleraar. Nuchter, zakelijk, zonder schelden wat argumenten en feiten op een rij. Hèhè, dit is wat ik bedoel.

https://www.linkedin.com/pulse/hamers-s ... ld-meester
Dat is een wijze man. Levert ook goede promovendi af :).
Grotendeels ook met hem eens op dit punt. Alleen zoals ik eerder aangaf kan ik me nog wel voorstellen dat niet-gevaccineerden nog een paar weken met extra maatregelen te maken hebben tot echt iedere volwassen in Nederland de keus heeft gehad volledig gevaccineerd te zijn.

Verder ben ik minder negatief over de maatregelen die zijn genomen. De R moest onder de 1 en je weet eigenlijk niet wat precies wat daarvoor moet zorgen. In Oost-Azie schrijven ze veel van hun vroege succes toe aan mondkapjes, maar welk effect ze hebben buiten een laboratorium setting is heel moeilijk te onderzoeken etc. Meester weet wel van hoe "negatieve feedback" maatregelen onverwachte uitkomsten laat hebben. Als kansprocessen levert dat mooie en interessante wiskunde op, in praktijk kan het levens kosten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Haha, ben je bij hém gepromoveerd!? :) (ik weet dat je dr bent)
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

https://www.zerohedge.com/covid-19/did- ... are-futile

Nog een paar weken om de deugers en vax promotors de kans te geven een geloofwaardige draai te maken en we zijn van de vaccinatie bullshit af.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

De priktent waar ik mijn 1e vaccinatie haalde, wordt gesloten. Ik word nu doorgestuurd naar een locatie verderop. Zo'n 45/50 minuten als er geen oponthoud is.
Klantvriendelijk is het niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik ben zaterdag voor de tweede keer gechipped :modo

Verder is de link van Wim wel weer interessant, maar het is belangrijk om goed te luisteren naar wat gezegd wordt (en niet het stukje er omheen te lezen, dat is wel weer erg suggestief).

- Er wordt gesproken over breakthrough infecties. Als je een breakthrough infectie hebt zou het kunnen dat je net zo infectieus bent als dat je zou zijn als je niet gevaccineerd bent (het is een beetje onduidelijk, de totale "viral load" over de periode van een infectie lijkt minder na vaccinatie, maar als je minder symptomen krijgt, zou het kunnen dat je langer mensen blijkft ontmoeten). Het is niet zo dat de vaccinatie zelf onzin is, omdat er nog steeds goede aanwijzingen zijn dat het vaccin gedeeltelijk tegen infectie zelf beschermt (zie een eerdere link in dit topic).
- Vaccinatiepaspoort kan nog nuttig zijn zolang niet iedereen gevaccineerd is die gevaccineerd wil worden. De kans dat een gevaccineerde ziek en infectieus wordt lijkt veel kleiner. Echter zoals men nu bezig is in bijvoorbeeld Frankrijk, Italie en bij sommige bedrijven in de VS is onzinnig en als je het mij vraagt eng. Het lijkt er inderdaad op dat groepsimmuniteit buiten bereik is en de ziekte "endemisch" gaat worden. Als dat zo is dan kun je de kwetsbare en ongevaccineerde toch nauwelijks beschermen tegen besmet worden, je stelt een besmetting hooguit iets uit (wat wel verschil kan maken in een verzorgingshuis trouwens).

Ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat deugen in een scheldwoord wordt gebruikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Op Twitter zag ik een draadje voorbij komen van antivaxxers. Ze ageerden allemaal tegen vaccinatie. Corona is maar een griepje, ze laten liever hun afweersysteem het werk doen, ze slikken extra vitamine D, enz. Inmiddels allemaal dood en begraven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:Op Twitter zag ik een draadje voorbij komen van antivaxxers. Ze ageerden allemaal tegen vaccinatie. Corona is maar een griepje, ze laten liever hun afweersysteem het werk doen, ze slikken extra vitamine D, enz. Inmiddels allemaal dood en begraven.
Dat is ook weer niet erg relevant. De meeste antivaxxers overleven wel, zelfs zonder al te ziek te worden (Corona is ook weer geen hondsdolheid of ebola). Veel van die twitter draadjes komen dicht bij een soort juichen voor het eigen gelijk over de lijken van anderen. Iets soortgelijks zie je als het aantal besmettingen in Zweden weer omhoog gaat, Florida inderdaad weer veel sterfgevallen heeft of de andere kant op als Israel weer wat problemen krijgt na veel vaccinaties. Het helpt niet echt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Op Twitter zag ik een draadje voorbij komen van antivaxxers. Ze ageerden allemaal tegen vaccinatie. Corona is maar een griepje, ze laten liever hun afweersysteem het werk doen, ze slikken extra vitamine D, enz. Inmiddels allemaal dood en begraven.
Ja, echt allemaal? Zie je dat in dat draadje?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:Op Twitter zag ik een draadje voorbij komen van antivaxxers. Ze ageerden allemaal tegen vaccinatie. Corona is maar een griepje, ze laten liever hun afweersysteem het werk doen, ze slikken extra vitamine D, enz. Inmiddels allemaal dood en begraven.
Ik zie ook regelmatig berichtjes van spijtoptanten. Zijn ziek geworden en plaatsen dan nu een oproep. Laat je vaccineren, want ik weet nu dat het geen griepje is.
parsifal schreef:Het lijkt er inderdaad op dat groepsimmuniteit buiten bereik is en de ziekte "endemisch" gaat worden. Als dat zo is dan kun je de kwetsbare en ongevaccineerde toch nauwelijks beschermen tegen besmet worden, je stelt een besmetting hooguit iets uit (wat wel verschil kan maken in een verzorgingshuis trouwens).
Zoals de griep dus. Het virus blijft muteren, zodat er geen hoge bescherming kan worden geboden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Dat is ook weer niet erg relevant. De meeste antivaxxers overleven wel, zelfs zonder al te ziek te worden.
Het ging hier om antivaxxers die erg actief waren in het uitdragen van hun boodschap, op sociale media of in de reguliere media.
TSD
Berichten: 2113
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

https://ourworldindata.org/vaccination-israel-impact

Harde cijfers die echt wel zorgelijk zijn. De hogere leeftijdsgroepen (60+) doen daar ondanks een zeer hoge vaccinatiegraad in die leeftijdsgroepen gewoon even hard mee (lopen op kop qua groei, relatief gezien).

Ziekenhuisopnames maken een even steile bocht naar boven, evenals IC-opnames.

Israel heeft een heel jonge bevolking (27% is onder de 14 jaar! Mediane leeftijd is 28!). In dat licht is een vaccinatiegraad in Israel tussen de 60-70% heel erg hoog te noemen (>90% volwassenen!), maar zelfs dat zorgt niet voor het tegengaan een stevige groei in infecties. En als je wat tijdsvertraging (zeg 1 week ofzo) meeneemt, dan stijgen ziekenhuisopnames en IC opnames op dit moment gewoon even hard mee als bij de vorige piek, begin dit jaar.

Voor mij is dat een sterke indicatie dat het massaal vaccineren van de bevolking niet de ultieme uitweg uit deze crisis gaat zijn als dat "men" doet voorkomen. In dat licht is de vaccinatiedrang en dwang steeds minder te begrijpen, het lijkt eerder een soort wanhoopsoffensief in de hoop dat er iets te beteugelen valt met een maximaal hoge vaccinatiegraad.
Laatst gewijzigd door TSD op 11 aug 2021, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef:https://ourworldindata.org/vaccination-israel-impact

Harde cijfers die echt wel zorgelijk zijn. De hogere leeftijdsgroepen (60+) doen daar ondanks een zeer hoge vaccinatiegraad in die leeftijdsgroepen gewoon even hard mee (lopen op kop qua groei, relatief gezien).

Ziekenhuisopnames maken een even steile bocht naar boven, evenals IC-opnames.

Israel heeft een heel jonge bevolking (27% is onder de 14 jaar! Mediane leeftijd is 28!). In dat licht is een vaccinatiegraad in Israel tussen de 60-70% heel erg hoog te noemen (>90% volwassenen!), maar zelfs dat zorgt niet voor een stevige groei in infecties. En als je wat tijdsvertraging (zeg 1 week ofzo) meeneemt, dan stijgen ziekenhuisopnames en IC opnames op dit moment gewoon even hard mee als bij de vorige piek, begin dit jaar.

Voor mij is dat een sterke indicatie dat het massaal vaccineren van de bevolking niet de ultieme uitweg uit deze crisis gaat zijn als dat "men" doet voorkomen. In dat licht is de vaccinatiedrang en dwang steeds minder te begrijpen, het lijkt eerder een soort wanhoopsoffensief in de hoop dat er iets te beteugelen valt met een maximaal hoge vaccinatiegraad.
In Israël is de vaccinatiegraad 58%. 5,4 miljoen van de 9,3 miljoen Israëli's heeft twee prikken gehad. Inmiddels hebben ruim een half miljoen een boostershot gehad.

Daarnaast is het aantal patiënten met een ernstig ziektebeeld ruim zes keer hoger onder niet gevaccineerde oudere Israëli, in vergelijking met gevaccineerde leeftijdgenoten. Vaccinatie helpt dus wel degelijk.
TSD
Berichten: 2113
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef:https://ourworldindata.org/vaccination-israel-impact

Harde cijfers die echt wel zorgelijk zijn. De hogere leeftijdsgroepen (60+) doen daar ondanks een zeer hoge vaccinatiegraad in die leeftijdsgroepen gewoon even hard mee (lopen op kop qua groei, relatief gezien).

Ziekenhuisopnames maken een even steile bocht naar boven, evenals IC-opnames.

Israel heeft een heel jonge bevolking (27% is onder de 14 jaar! Mediane leeftijd is 28!). In dat licht is een vaccinatiegraad in Israel tussen de 60-70% heel erg hoog te noemen (>90% volwassenen!), maar zelfs dat zorgt niet voor een stevige groei in infecties. En als je wat tijdsvertraging (zeg 1 week ofzo) meeneemt, dan stijgen ziekenhuisopnames en IC opnames op dit moment gewoon even hard mee als bij de vorige piek, begin dit jaar.

Voor mij is dat een sterke indicatie dat het massaal vaccineren van de bevolking niet de ultieme uitweg uit deze crisis gaat zijn als dat "men" doet voorkomen. In dat licht is de vaccinatiedrang en dwang steeds minder te begrijpen, het lijkt eerder een soort wanhoopsoffensief in de hoop dat er iets te beteugelen valt met een maximaal hoge vaccinatiegraad.
In Israël is de vaccinatiegraad 58%. 5,4 miljoen van de 9,3 miljoen Israëli's heeft twee prikken gehad. Inmiddels hebben ruim een half miljoen een boostershot gehad.

Daarnaast is het aantal patiënten met een ernstig ziektebeeld ruim zes keer hoger onder niet gevaccineerde oudere Israëli, in vergelijking met gevaccineerde leeftijdgenoten. Vaccinatie helpt dus wel degelijk.
Volgens mij lees je niet. Ik zeg niet dat vaccinatie niet helpt, maar het is de ultieme uitweg niet. De vaccinatiegraad is 67% (1e prik) en bijna 63% volledig (van de gehele bevolking!). Zie genoemde link.

Als je dan meerekent dat bijna 40% van de bevolking onder de 20 is (!) en onder de 18 (sinds kort onder de 12) wordt niet geprikt, dan is vaccinatiegraad onder de volwassen bevolking zeer, zeer hoog.

En jongeren komen relatief gezien echt heel veel minder in het ziekenhuis, dat zien we nu al 1,5 jaar. Zelfs een hele hoge besmettingsgraad onder de jongeren zorgt niet voor een probleempiek in de ziekenhuizen, dat is allemaal na te zien.

Dus met een dergelijk hoog percentage van de volwassen bevolking gevaccineerd en tóch enorme piek in besmettingen en ziekenhuisopnames, dat zegt in mijn ogen heel erg veel.
Plaats reactie