Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Je bedoeld nocebo-effect? ;)

Volgens mij is nocebo meer gebaseerd op angst, niet direct op negatieve verwachtingen.
Wat het ook moge zijn, nocebo of necobe of necebo. Aangetoond is dat vaccinatie werkt en dat in ziekenhuizen vooral mensen liggen die niet gevaccineerd zijn.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parel »

HersteldHervormd schreef:
parel schreef:
Necebo is het tegenovergestelde van placebo-effect.

Omdat je bij placebo postieve verwachtingen hebt, ga je ook die positieve gevolgen ervaren. Bij necebo is dat anderson: je hebt negatieve verwachtingen (bijwerkingen of dat het medicijn niet (goed) werkt en je ervaart die negatieve gevolgen ook.

Psyche is sterk inderdaad en heeft direct invloed op het lichaam!

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Je bedoeld nocebo-effect? ;)

Volgens mij is nocebo meer gebaseerd op angst, niet direct op negatieve verwachtingen.
Bedankt voor deze corrective! Nocebo inderdaad.

Angst of verwachting... Gaat vrij gelijk op, toch? Als je ergens bang voor bent, heb je in ieder geval de verwachting dat het kan gebeuren. En dat gaat meespelen in het onderbewustzijn
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parel schreef:
HersteldHervormd schreef:
parel schreef:
Necebo is het tegenovergestelde van placebo-effect.

Omdat je bij placebo postieve verwachtingen hebt, ga je ook die positieve gevolgen ervaren. Bij necebo is dat anderson: je hebt negatieve verwachtingen (bijwerkingen of dat het medicijn niet (goed) werkt en je ervaart die negatieve gevolgen ook.

Psyche is sterk inderdaad en heeft direct invloed op het lichaam!

Sent from my motorola edge 20 pro using Tapatalk
Je bedoeld nocebo-effect? ;)

Volgens mij is nocebo meer gebaseerd op angst, niet direct op negatieve verwachtingen.
Bedankt voor deze corrective! Nocebo inderdaad.

Angst of verwachting... Gaat vrij gelijk op, toch? Als je ergens bang voor bent, heb je in ieder geval de verwachting dat het kan gebeuren. En dat gaat meespelen in het onderbewustzijn
Dat denk ik inderdaad ook ja. Als je ziet wat er bereikt kan worden met positief denken... Omgekeerd is dus ook waar, wat een hoop narigheid er kan komen omdat je negatief denkt over zaken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Je bedoeld nocebo-effect? ;)

Volgens mij is nocebo meer gebaseerd op angst, niet direct op negatieve verwachtingen.
Wat het ook moge zijn, nocebo of necobe of necebo. Aangetoond is dat vaccinatie werkt en dat in ziekenhuizen vooral mensen liggen die niet gevaccineerd zijn.
In het ziekenhuis liggen ook vooral oudere mensen en mensen met een hoog BMI.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
Onze kinderen zijn recent beide besmet geweest. Ik vind de noodzaak om te vaccineren mede gezien het effect van de omikron-variant daarom voorlopig niet nodig.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Profesto »

Tussen moment van besmetting en vaccinatie moet ook weer minstens 3 maanden zitten.

Ik kan de overweging om nu kinderen niet te vaccineren goed volgen. De effecten van Omikron lijken inderdaad veel milder te zijn.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door newton »

merel schreef:Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
De eerste brief voor een 12- zoon is hier ook binnengekomen. Ouders en kinderen boven de 12 gevaccineerd. In november hele gezin, inclusief de 12 minners allemaal corona doorgemaakt. Volgens de regels moet er geruime tijd zitten tussen doormaken corona en een vaccinatie/booster, dus we zouden sowieso nog even moeten wachten. Grote kans dat de keuze hier uiteindelijk uitvalt richting niet vaccineren voor de jongsten.
Voor mezelf kies is er tzt misschien nog wel voor om de booster te halen ivm qr-code. Mijn corona besmetting staat niet bij de GGD geregistreerd omdat ik toen ik eindelijk een positieve zelftest had me te ziek voelde om een GGD test gaan doen.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

newton schreef:
merel schreef:Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
De eerste brief voor een 12- zoon is hier ook binnengekomen. Ouders en kinderen boven de 12 gevaccineerd. In november hele gezin, inclusief de 12 minners allemaal corona doorgemaakt. Volgens de regels moet er geruime tijd zitten tussen doormaken corona en een vaccinatie/booster, dus we zouden sowieso nog even moeten wachten. Grote kans dat de keuze hier uiteindelijk uitvalt richting niet vaccineren voor de jongsten.
Voor mezelf kies is er tzt misschien nog wel voor om de booster te halen ivm qr-code. Mijn corona besmetting staat niet bij de GGD geregistreerd omdat ik toen ik eindelijk een positieve zelftest had me te ziek voelde om een GGD test gaan doen.
Dat snap ik. Voor de kinderen vinden wij het met Omikron waarschijnlijk niet nodig. Ik hoop dat zij het zsm krijgen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
newton schreef:
merel schreef:Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
De eerste brief voor een 12- zoon is hier ook binnengekomen. Ouders en kinderen boven de 12 gevaccineerd. In november hele gezin, inclusief de 12 minners allemaal corona doorgemaakt. Volgens de regels moet er geruime tijd zitten tussen doormaken corona en een vaccinatie/booster, dus we zouden sowieso nog even moeten wachten. Grote kans dat de keuze hier uiteindelijk uitvalt richting niet vaccineren voor de jongsten.
Voor mezelf kies is er tzt misschien nog wel voor om de booster te halen ivm qr-code. Mijn corona besmetting staat niet bij de GGD geregistreerd omdat ik toen ik eindelijk een positieve zelftest had me te ziek voelde om een GGD test gaan doen.
Dat snap ik. Voor de kinderen vinden wij het met Omikron waarschijnlijk niet nodig. Ik hoop dat zij het zsm krijgen.
Ja inderdaad, vind ik verstandig van je. Maar feitelijk lopen kinderen niet heel veel minder risico dan bijvoorbeeld 30 ers.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Onder een bepaalde leeftijd is er weinig risico op ernstige complicaties. Dat is trouwens iets anders dan dat nooit gebeurd: iets wat de media graag onder de aandacht met bijvoorbeeld een verhaal van iemand van 18, volledig gevaccineerd inclusief booster, en toch op de ic terecht gekomen.
Het hoe en wat van zulke dingen ligt in Gods handen en verder weten wij mensen het niet (anderen zouden zeggen: gevalletje "pech gehad").

In ieder geval zijn zulke situaties zeer zeldzaam.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Ja inderdaad, vind ik verstandig van je. Maar feitelijk lopen kinderen niet heel veel minder risico dan bijvoorbeeld 30 ers.
Dan moet je de cijfers van de ziekenhuisopnames nog maar eens bekijken: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

Het verschil tussen de leeftijdscategorie 30-39 en de leeftijdscategorie 0-19 is minimaal een factor 3 hoger, met pieken in de tijd tot factor 10.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ja inderdaad, vind ik verstandig van je. Maar feitelijk lopen kinderen niet heel veel minder risico dan bijvoorbeeld 30 ers.
Dan moet je de cijfers van de ziekenhuisopnames nog maar eens bekijken: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

Het verschil tussen de leeftijdscategorie 30-39 en de leeftijdscategorie 0-19 is minimaal een factor 3 hoger, met pieken in de tijd tot factor 10.
Ik heb op school geleerd dat 3x bijna nul nog steeds bijna nul is.
Verder las ik dat er meer verkeersdoden zijn in de leeftijd tot 50 jaar dan covid-doden, zowel voor 2020 als voor 2021.
Alle cijfers moet je in perspectief zetten. Alleen de stelling 3x zo veel of 10x zo veel is onvoldoende.
Maak bv. eens een vergelijking met griep of bepaalde aandoeningen. Alleen dan krijg je cijfers die iets zeggen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ja inderdaad, vind ik verstandig van je. Maar feitelijk lopen kinderen niet heel veel minder risico dan bijvoorbeeld 30 ers.
Dan moet je de cijfers van de ziekenhuisopnames nog maar eens bekijken: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

Het verschil tussen de leeftijdscategorie 30-39 en de leeftijdscategorie 0-19 is minimaal een factor 3 hoger, met pieken in de tijd tot factor 10.
Ik heb op school geleerd dat 3x bijna nul nog steeds bijna nul is.
Verder las ik dat er meer verkeersdoden zijn in de leeftijd tot 50 jaar dan covid-doden, zowel voor 2020 als voor 2021.
Alle cijfers moet je in perspectief zetten. Alleen de stelling 3x zo veel of 10x zo veel is onvoldoende.
Maak bv. eens een vergelijking met griep of bepaalde aandoeningen. Alleen dan krijg je cijfers die iets zeggen.
Zweden telt iets beter dan Nederland (betere registratie) en heeft gedurende epidemie 55 doden in de groep 30-39 en en 5 doden tussen 10 en 19 (heel jonge kinderen zijn vaak weer wat kwetsbaarder). 55 doden is niet extreem veel, maar wel mooi als het voor een groot deel voorkomen kan worden door vaccinatie.
Ik denk niet dat als je naar deze groep alleen kijkt extreme maatregelen gerechtvaardigd zijn, maar vaccinatie voor deze groep promoten lijkt me wel wat waard, ook omdat er nog steeds en meer en meer aanwijzingen zijn dat de lange termijn schade door besmetting groter is dan de lange termijn nadelige gevolgen van vaccinatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Wij ontvingen deze week de eerste brief om onze kinderen jonger dan 12 te laten vaccineren. Onze oudste (13) is wel gevaccineerd, maar wij eigen er naar om de andere 3 niet te laten vaccineren. Zijn er meer mensen die hierin een omslag hebben gemaakt?
Bij ons allemaal niet. Die van 13 mag zelf kiezen, maar doet het niet. De jongere willen zelf niet. Ik ben niet overtuigd dat de voordelen voor hen opwegen tegen de potentiele nadelen.
Plaats reactie