Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Philip »

TSD schreef:
Philip schreef:
TSD schreef:
Ik snap de ophef wel, namelijk dat veel mensen blijkbaar echt naïef waren dachten dat dit niet zo zou werken en de mensen die dat wel dachten zien hun vermoeden bevestigd en verkondigen dat natuurlijk luid en duidelijk.

Maar artikel 5.5. is natuurlijk wel heel interessant. De koper begrijpt dat:
De vaccins snel en onder grote druk zijn ontwikkeld als gevolg van de urgente situatie en daarom:
1. Lange termijn effecten en lange termijn werkzaamheid nog onbekend zijn.
2. Er bijwerkingen kunnen zijn die nog niet bekend zijn.

En dát is nu precies het grote verschil met heel veel vaccins uit het Rijksvaccinatieprogramma. Dat heeft ook helemaal niks met desinformatie of complotdenken te maken.
Dat is zeker waar. Bij AstraZeneca en Janssen zijn deze bijwerkingen ook gevonden. Over de werkzaamheid op lange termijn is nog maar weinig bekend.

De keuze was:
- niet vaccineren en dus een voortzetting van de situatie van een paar maand geleden. Dat wil zeggen: duizenden doden per jaar en grote economische en psychische schade door herhaaldelijke lockdowns.
- wel vaccineren en het risico op bijwerkingen op de lange termijn op de koop toe nemen.

De regering heeft - op advies van de wetenschap - net als vrijwel alle andere landen voor vaccineren gekozen. Tot nu toe lijkt dat de terechte keuze.

Pfizer wil natuurlijk voorkomen dat de regering over tien jaar zegt: Deze bijwerking was ons niet bekend, Pfizer is aansprakelijk. Deze passage is dus opgenomen om die aansprakelijkheid zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat gebeurt altijd in algemene voorwaarden en contracten.

Dit betekent niet dat Pfizer zelf niet in het vaccin gelooft. Als blijkt dat Pfizer wist van bijwerkingen, zijn ze gewoon aansprakelijk. Er staat die nog niet bekend zijn.
Ik denk dat je mijn punt niet snapt. Natuurlijk gaat het over effecten en bijwerkingen die nog niet bekend zijn.

Het gaat mij er om dat Pfizer zelf aangeeft: Koper, let op, dit vaccin is onder grote druk en snelheid ontwikkeld dus....

Context heet dat.

En dat terwijl er een half jaar terug van de daken werd geschreeuwd: Snelheid maakt niets uit, het vaccin is veilig evenals als alle andere vaccins, want het is door alle dezelfde "poortjes" heen gekomen.

Nee, we weten wel veel minder, met name van effecten en van werking (let op beide woorden in het contract!) op lange termijn.

En dat is natuurlijk helemaal niet onlogisch, maar wel een hele belangrijke notie voor de eindgebruiker van dit vaccin.
Ik ben het met je eens dat Hugo de Jonge de situatie regelmatig te zwart-wit afschildert. Het vaccin is minder veilig dan andere vaccins door de ontwikkelsnelheid. Tegelijk voorkomt geen ander vaccin zoveel doden (menselijkerwijs gesproken!)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Pfizer personeel waren een van de eersten die gevaccineerd werden. Daar was nog wat ophef over, want oneerlijk.
Dat zouden ze echt niet doen als ze zelf grote twijfels hadden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Pfizer personeel waren een van de eersten die gevaccineerd werden. Daar was nog wat ophef over, want oneerlijk.
Dat zouden ze echt niet doen als ze zelf grote twijfels hadden.
Ik denk niet een complotdenker hier veel waarde aan hecht.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Philip schreef:Ik ben het met je eens dat Hugo de Jonge de situatie regelmatig te zwart-wit afschildert. Het vaccin is minder veilig dan andere vaccins door de ontwikkelsnelheid. Tegelijk voorkomt geen ander vaccin zoveel doden (menselijkerwijs gesproken!)
Waar baseer je dat op?
Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Philip »

Posthoorn schreef:
Philip schreef:Ik ben het met je eens dat Hugo de Jonge de situatie regelmatig te zwart-wit afschildert. Het vaccin is minder veilig dan andere vaccins door de ontwikkelsnelheid. Tegelijk voorkomt geen ander vaccin zoveel doden (menselijkerwijs gesproken!)
Waar baseer je dat op?
Er zijn bijna 200 miljoen (!) coronagevallen gemeld, zie https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic, met meer dan vier miljoen doden. Aan andere vaccineerbare ziekten lijden veel minder mensen of ze zijn veel minder dodelijk (griep bijvoorbeeld).

Op dit moment zijn er ongeveer 20 miljoen gevallen per maand. Tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname voor de Deltavariant beschermt een volledige vaccinatie met Pfizer of AstraZeneca zeker 92 procent (https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/21/va ... n-a4051952). Dat zou dan bijna 400.000 doden per maand moeten schelen.

Natuurlijk is dit niet zo precies te berekenen. Maar de aantallen zijn zo enorm hoog, dat ik die stelling inderdaad wel in durf te nemen. Aan bijvoorbeeld de mazelen overlijden jaarlijks vele malen minder mensen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.

En dat de ziektedruk pas verminderd als iedereen besmet is geweest. Gevaccineerd of niet. Wat vaccinatie dan per saldo oplevert - t.o.v. de kosten - is nog niet zo helder.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 jul 2021, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Philip »

Wim Anker schreef:Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.
Heb je ook een betrouwbare bron voor je beweringen?

Vanzelfsprekend ligt zowel het aantal coronagevallen als het aantal coronadoden fors hoger dan de officiële cijfers.
Laatst gewijzigd door Philip op 28 jul 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Philip schreef:
Wim Anker schreef:Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.
Heb je ook een betrouwbare bron voor je beweringen?
Gezond verstand.
(B.v. sanquin meet veel hogere percentages antigenen dan dat er besmettingen zijn gemeld in NL).
En het lijkt me ook logisch dat er in Afrika en ZA veel meer besmettingen zijn geweest dan dat er met testen aangetoond zijn.
Philip
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Philip »

Wim Anker schreef:
Philip schreef:
Wim Anker schreef:Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.
Heb je ook een betrouwbare bron voor je beweringen?
Gezond verstand.
Dus jouw gezonde verstand weet beter hoe zit dan virologen die jarenlang gestudeerd hebben en dagelijks onderzoek doen en nieuwe cijfers bestuderen?

Hoera! Leve het nieuwe genie! Er is hoop!
Wim Anker schreef: (B.v. sanquin meet veel hogere percentages antigenen dan dat er besmettingen zijn gemeld in NL).
En het lijkt me ook logisch dat er in Afrika en ZA veel meer besmettingen zijn geweest dan dat er met testen aangetoond zijn.
Dit klopt, helemaal mee eens. Vrijwel niemand bestrijdt dit ook. Ik was alleen vooral op zoek naar bewijs voor je andere beweringen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.

En dat de ziektedruk pas verminderd als iedereen besmet is geweest. Gevaccineerd of niet. Wat vaccinatie dan per saldo oplevert - t.o.v. de kosten - is nog niet zo helder.
Dat eerste geloof ik ook wel, ook geloof ik dat er in bijvoorbeeld India en Indonesië massale onderrapportage is van het aantal doden aan een corona besmetting. Verder kun je kijken naar relatieve sterftecijfers in bijvoorbeeld zestienminners om een idee te krijgen van sterfte waarbij Corona minstens een waarschijnlijke bijdragende factor is. De beelden uit Bergamo vorig voorjaar logen er niet om, en het overwerk van de grafgravers in Jakarta ook niet.

Vaccinatie lijkt nog vrij goed te beschermen tegen ziekenhuisopname. Dit zie je in Engeland en Schotland al.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

En wat discussie over nieuwe preprint. https://twitter.com/EricTopol/status/14 ... 91872?s=19
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Wim Anker schreef:
Philip schreef:
Wim Anker schreef:Ik denk dat het aantal corona gevallen richting 2 miljard gaat en het aantal doden wat aan corona is overleden een fractie is van het aantal doden wat met corona is overleden.

En het najaar zal leren wat de vaccinatie oplevert. Ik krijg een btj het idee dat vaccinatie de R omhoog stuwt en dat daardoor de ziekenhuizen net zo vol komen als afgelopen winter.
Heb je ook een betrouwbare bron voor je beweringen?
Gezond verstand.
(B.v. sanquin meet veel hogere percentages antigenen dan dat er besmettingen zijn gemeld in NL).
En het lijkt me ook logisch dat er in Afrika en ZA veel meer besmettingen zijn geweest dan dat er met testen aangetoond zijn.
Ik zie het al, net zo goed onderzocht en onderbouwd als je “feiten” over wat er in het Pfizer contract staat. ;).
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

We will see....

Voorlopig is het Pfizercontract tot staatsgeheim verklaard. Door onze schoenenreus. En ligt er een rechtelijke uitspraak dat dhr. Hugo (zijn bijnaam is alom bekend) WOB verzoeken moet opvolgen (wat al een jaar op wordt gewacht) waartegen hij in beroep is gegaan. inmiddels is wel uitgelekt dat er een rapport ligt van WVS dat de lockdown huns inziens meer levensjaren kosten dan oplevert. Ook dat houdt onze sjansen met jansen influencer liever in de kast. Het hoger beroep duurt immers wel een paar jaar.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Wim Anker schreef:We will see....

Voorlopig is het Pfizercontract tot staatsgeheim verklaard. Door onze schoenenreus. En ligt er een rechtelijke uitspraak dat dhr. Hugo (zijn bijnaam is alom bekend) WOB verzoeken moet opvolgen (wat al een jaar op wordt gewacht) waartegen hij in beroep is gegaan. inmiddels is wel uitgelekt dat er een rapport ligt van WVS dat de lockdown huns inziens meer levensjaren kosten dan oplevert. Ook dat houdt onze sjansen met jansen influencer liever in de kast. Het hoger beroep duurt immers wel een paar jaar.
Het (een versie van, want herkomst kan uiteraard niet geverifieerd worden, al lijkt het aardig authentiek) Pfizercontract ligt gewoon op straat hoor, dus kan je gewoon verifiëren.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

TSD schreef:
Wim Anker schreef:We will see....

Voorlopig is het Pfizercontract tot staatsgeheim verklaard. Door onze schoenenreus. En ligt er een rechtelijke uitspraak dat dhr. Hugo (zijn bijnaam is alom bekend) WOB verzoeken moet opvolgen (wat al een jaar op wordt gewacht) waartegen hij in beroep is gegaan. inmiddels is wel uitgelekt dat er een rapport ligt van WVS dat de lockdown huns inziens meer levensjaren kosten dan oplevert. Ook dat houdt onze sjansen met jansen influencer liever in de kast. Het hoger beroep duurt immers wel een paar jaar.
Het (een versie van, want herkomst kan uiteraard niet geverifieerd worden, al lijkt het aardig authentiek) Pfizercontract ligt gewoon op straat hoor, dus kan je gewoon verifiëren.
https://www.ad.nl/binnenland/vaccindeal ... ogle.nl%2F

Wappie.
Plaats reactie