Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Christen schreef:Ik vroeg me af of het raadzaam is om dit te schrijven, maar ik ken nu al 2 mensen die én 2x gevaccineerd zijn én voor de 2e keer Corona hebben.

Het dekt echt geen 100% en daarom zijn de basisregels nog steeds raadzaam. Je kunt het gewoon echt nog krijgen, al lijkt het er idd erg op dat je na de 2e positieve test, niet meer in het ziekenhuis etc belandt, sterker nog, bijna niet ziek wordt.
Dat was het punt inderdaad. De delta variant kan nog wel tot besmettingen leiden. Al is dat al een stukje minder dan zonder vaccinatie,. Mogelijk ben je ook minder besmettelijk als je toch besmet bent (dat je niet zo ziek wordt betekent dat het immuunsysteem relatief snel werkt.)

Verder denkt men nu dat vaccins de ziekte niet weg zullen krijgen en dat het een vergelijkbaar seizoenspatroon als griep zal krijgen. Zeggen dat vaccins niet doen waar ze voor zijn, lijkt me niet terecht. Het is een beetje als zeggen dat ziekenhuizen nutteloos zijn omdat mensen nog steeds sterven.

Uit de VS en Engeland blijkt wel dat niet gevaccineerden oververtegenwoordigd zijn in het ziekenhuis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Hoe kan het dan toch zijn dat het virus nog rond waaiert? We hebben nu zoveel gevaccineerde mensen, en we zaten alweer op de 10.000. Dat is gewoon mega veel weer. Zou het soms kunnen dat gevaccineerde ook nog steeds het virus kunnen verspreiden? Anders zou het niet zo explosief kunnen toenemen? De meeste mensen zijn immers al gevaccineerd. Ook veel jeugd van rond de 20 hebben al de mogelijkheid gehad om hun eerste prik te krijgen.
Of gevaccineerden kunnn verspreiden, weet ik niet. Wel valt het nog wel mee met het aantal mensen dat volledig gevaccineerd is. Zeker in de jongere leeftijdscategorieën zijn mensen nog helemaal niet gevaccineerd. En juist deze groep, is mijn indruk, is de afgelopen twee weken druk geweest met horecabezoek.

Zelf wacht ik als 40-plusser ook nog op mijn tweede vaccinatie. Dus het duurt bij mij nog minstens 4 weken voordat het vaccin zijn werk heeft gedaan en mijn immuunsysteem volledig is geactiveerd.
En, waarom komt er in Israël nú al een 3e prik? Omdat het allemaal zo goed werkt denk je?
Om het immuunsysteem maximaal te stimuleren. Overigens is die derde prik in Israël enkel voor mensen met een zwakke gezondheid. Het grote probleem, ook in Israël, is dat grote delen van de bevolking zich niet laat vaccineren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Israel een derde prik wordt overwogen als booster, voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals mensen die een transplantatie hebben gehad. Niet standaard voor iedereen.
Maar waarom dan?
Omdat hun immuunsysteem slecht werkt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Israel een derde prik wordt overwogen als booster, voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals mensen die een transplantatie hebben gehad. Niet standaard voor iedereen.
Maar waarom dan?
Omdat hun immuunsysteem slecht werkt.
Nee, omdat het vaccin (bij hen) slecht werkt.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Hoe kan het dan toch zijn dat het virus nog rond waaiert? We hebben nu zoveel gevaccineerde mensen, en we zaten alweer op de 10.000. Dat is gewoon mega veel weer. Zou het soms kunnen dat gevaccineerde ook nog steeds het virus kunnen verspreiden? Anders zou het niet zo explosief kunnen toenemen? De meeste mensen zijn immers al gevaccineerd. Ook veel jeugd van rond de 20 hebben al de mogelijkheid gehad om hun eerste prik te krijgen.
Of gevaccineerden kunnn verspreiden, weet ik niet. Wel valt het nog wel mee met het aantal mensen dat volledig gevaccineerd is. Zeker in de jongere leeftijdscategorieën zijn mensen nog helemaal niet gevaccineerd. En juist deze groep, is mijn indruk, is de afgelopen twee weken druk geweest met horecabezoek.

Zelf wacht ik als 40-plusser ook nog op mijn tweede vaccinatie. Dus het duurt bij mij nog minstens 4 weken voordat het vaccin zijn werk heeft gedaan en mijn immuunsysteem volledig is geactiveerd.
En, waarom komt er in Israël nú al een 3e prik? Omdat het allemaal zo goed werkt denk je?
Om het immuunsysteem maximaal te stimuleren. Overigens is die derde prik in Israël enkel voor mensen met een zwakke gezondheid. Het grote probleem, ook in Israël, is dat grote delen van de bevolking zich niet laat vaccineren.
Is dat werkelijk zo, die laatste zin?
Stijgen de besmettingen in de biblebelt nu ook? De meeste besmettingen zijn in de grote steden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:
Is dat werkelijk zo, die laatste zin?
Stijgen de besmettingen in de biblebelt nu ook? De meeste besmettingen zijn in de grote steden.
Het gaat er om dat het virus dan vrij rond kan blijven gaan.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
Laag schreef:
Is dat werkelijk zo, die laatste zin?
Stijgen de besmettingen in de biblebelt nu ook? De meeste besmettingen zijn in de grote steden.
Het gaat er om dat het virus dan vrij rond kan blijven gaan.
Dat ligt eraan hoeveel mensen al in contact geweest zijn met het virus, er is ook nog natuurlijke immuniteit.
Ik merk in mijn omgeving niet dat er meer besmettingen zijn, en ik woon niet in een hoog-gevaccineerd gebied.

De meeste besmettingen zijn waarschijnlijk in uitgaans gelegenheden opgelopen, dicht op elkaar gepakt, slecht geventileerd, en zie daar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Laag schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Hoe kan het dan toch zijn dat het virus nog rond waaiert? We hebben nu zoveel gevaccineerde mensen, en we zaten alweer op de 10.000. Dat is gewoon mega veel weer. Zou het soms kunnen dat gevaccineerde ook nog steeds het virus kunnen verspreiden? Anders zou het niet zo explosief kunnen toenemen? De meeste mensen zijn immers al gevaccineerd. Ook veel jeugd van rond de 20 hebben al de mogelijkheid gehad om hun eerste prik te krijgen.
Of gevaccineerden kunnn verspreiden, weet ik niet. Wel valt het nog wel mee met het aantal mensen dat volledig gevaccineerd is. Zeker in de jongere leeftijdscategorieën zijn mensen nog helemaal niet gevaccineerd. En juist deze groep, is mijn indruk, is de afgelopen twee weken druk geweest met horecabezoek.

Zelf wacht ik als 40-plusser ook nog op mijn tweede vaccinatie. Dus het duurt bij mij nog minstens 4 weken voordat het vaccin zijn werk heeft gedaan en mijn immuunsysteem volledig is geactiveerd.
En, waarom komt er in Israël nú al een 3e prik? Omdat het allemaal zo goed werkt denk je?
Om het immuunsysteem maximaal te stimuleren. Overigens is die derde prik in Israël enkel voor mensen met een zwakke gezondheid. Het grote probleem, ook in Israël, is dat grote delen van de bevolking zich niet laat vaccineren.
Is dat werkelijk zo, die laatste zin?
Stijgen de besmettingen in de biblebelt nu ook? De meeste besmettingen zijn in de grote steden.
Er zijn nog veel niet gevaccineerde jongeren in de grote steden. Zij zullen de ziekenhuizen niet zelf laten overlopen. Een plaats als Urk waar veel jongeren niet vies zijn van wat feesten en drinken en waar veel contact is met niet-gevaccineerde ouderen loopt meer risico op een plotselinge toename van ernstige gevallen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

parsifal schreef:
Laag schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Hoe kan het dan toch zijn dat het virus nog rond waaiert? We hebben nu zoveel gevaccineerde mensen, en we zaten alweer op de 10.000. Dat is gewoon mega veel weer. Zou het soms kunnen dat gevaccineerde ook nog steeds het virus kunnen verspreiden? Anders zou het niet zo explosief kunnen toenemen? De meeste mensen zijn immers al gevaccineerd. Ook veel jeugd van rond de 20 hebben al de mogelijkheid gehad om hun eerste prik te krijgen.
Of gevaccineerden kunnn verspreiden, weet ik niet. Wel valt het nog wel mee met het aantal mensen dat volledig gevaccineerd is. Zeker in de jongere leeftijdscategorieën zijn mensen nog helemaal niet gevaccineerd. En juist deze groep, is mijn indruk, is de afgelopen twee weken druk geweest met horecabezoek.

Zelf wacht ik als 40-plusser ook nog op mijn tweede vaccinatie. Dus het duurt bij mij nog minstens 4 weken voordat het vaccin zijn werk heeft gedaan en mijn immuunsysteem volledig is geactiveerd.
En, waarom komt er in Israël nú al een 3e prik? Omdat het allemaal zo goed werkt denk je?
Om het immuunsysteem maximaal te stimuleren. Overigens is die derde prik in Israël enkel voor mensen met een zwakke gezondheid. Het grote probleem, ook in Israël, is dat grote delen van de bevolking zich niet laat vaccineren.
Is dat werkelijk zo, die laatste zin?
Stijgen de besmettingen in de biblebelt nu ook? De meeste besmettingen zijn in de grote steden.
Er zijn nog veel niet gevaccineerde jongeren in de grote steden. Zij zullen de ziekenhuizen niet zelf laten overlopen. Een plaats als Urk waar veel jongeren niet vies zijn van wat feesten en drinken en waar veel contact is met niet-gevaccineerde ouderen loopt meer risico op een plotselinge toename van ernstige gevallen.
Urk heeft sinds 7 juni geen ziekenhuisopnames, en de afgelopen 3 weken, 2 besmettingen.
Of ze houden zich keurig aan de regels, of ze zijn gestopt met drinken, of alles is gevaccineerd.
Ik denk geen van de drie.
De besmettingen zullen nu best oplopen, maar de ziekenhuizen stromen niet vol, als we gewoon kijken waar de besmettingen vandaan komen, de grote steden, waarschijnlijk in de uitgaans gelegenheden, voornamelijk jongeren.
Het Verenigd Koninkrijk gaat de regels waarschijnlijk wel loslaten, terwijl daar de besmettingen velen malen hoger zijn dan hier.
De vraag van de minister aldaar: Als het nu niet kan, wanneer dan wel?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bonny »

Laag schreef: Urk heeft sinds 7 juni geen ziekenhuisopnames, en de afgelopen 3 weken, 2 besmettingen.
Of ze houden zich keurig aan de regels, of ze zijn gestopt met drinken, of alles is gevaccineerd.
Ik denk geen van de drie.
Er gaan ook geruchten dat er op Urk bij klachten niet word getest, maar dat het gros het uitziekt. Wat daar van waar is weet ik niet, maar het zou de cijfers kunnen vertekenen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Laag schreef: Urk heeft sinds 7 juni geen ziekenhuisopnames, en de afgelopen 3 weken, 2 besmettingen.
Of ze houden zich keurig aan de regels, of ze zijn gestopt met drinken, of alles is gevaccineerd.
Ik denk geen van de drie.
De besmettingen zullen nu best oplopen, maar de ziekenhuizen stromen niet vol, als we gewoon kijken waar de besmettingen vandaan komen, de grote steden, waarschijnlijk in de uitgaans gelegenheden, voornamelijk jongeren.
Het Verenigd Koninkrijk gaat de regels waarschijnlijk wel loslaten, terwijl daar de besmettingen velen malen hoger zijn dan hier.
De vraag van de minister aldaar: Als het nu niet kan, wanneer dan wel?
Zo werkt het niet. Om een uitbraak in een gemeenschap te krijgen moet het virus eerst iemand in de gemeenschap besmetten, dan moeten er wat anderen besmet worden (dat is vrij willekeurig) en pas als er enkele infectieuze zijn ga je merken of de R-waarde boven of onder 1 is in die populatie. Ik vrees dat op Urk de R-waarde nu wel degelijk boven 1 is, maar dat er recent geen introductie van het virus is geweest die tot enkele verdere besmettingen heeft geleid. Als zo'n introductie er wel komt, kan het zwaar worden.

Voor het mazelen vaccin er was had je op IJsland af en toe uitbraken van mazelen. Zo'n uitbraak zorgde voor lijden, maar ook voor tijdelijke groepsimmuniteit (een R waarde onder de 1), na een aantal jaar waren er weer genoeg nieuwe kinderen om de R-waarde boven de 1 te brengen, maar een nieuwe uitbraak kwam pas als er een keer een schip kwam met een met mazelen besmet persoon die ook nog genoeg contact had met vatbare mensen in het land om daar mensen te besmetten. Dat idee dat de R-waarde boven 1 kan zijn, maar een uitbraak op zich laat wachten kan heel goed ook op sommige plaatsen in de Biblebelt spelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde vanmorgen op de radio dat in Israel een derde prik wordt overwogen als booster, voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals mensen die een transplantatie hebben gehad. Niet standaard voor iedereen.
Maar waarom dan?
Omdat hun immuunsysteem slecht werkt.
Al zou dat zo zijn, hadden ze dat dan niet gelijk kunnen vertellen?

Persoonlijk denk ik wat anders. Wat ik denk is dat de corona voor een heel ander doel is. We hebben nu een vaccin. Je hoort nú al weer over een extra prik, en deze prikken blijven komen. Op de gegeven moment kan dat natuurlijk niet meer, en dan komt het, dan is er net toevallig een nieuwe technologie, en die kan altijd op afstand bekijken of je een of andere aandoening hebt. Misschien wel in de vorm van een chip of iets dergelijks, dat weet ik niet precies. En misschien denken er dat ik een complotdenker ben, dat maakt met niet echt uit, maar ik denk dit echt. En de signalen lijken steeds te kloppen. Ik heb altijd al gezegd dat er steeds nieuwe prikken bij moeten komen. En we beginnen dus nu al aan de 3e prik. En geloof me, die derde prik gaat er in NL ook komen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Dat zei mn vrouw ook steeds - al voordat het prikken begon: reken maar niet dat het bij deze ene prik blijft.

Overigens had ze het jaren daarvoor al over de fascinatie voor vaccineren. En nu is het zover.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Persoonlijk denk ik wat anders. Wat ik denk is dat de corona voor een heel ander doel is. We hebben nu een vaccin. Je hoort nú al weer over een extra prik, en deze prikken blijven komen. Op de gegeven moment kan dat natuurlijk niet meer, en dan komt het, dan is er net toevallig een nieuwe technologie, en die kan altijd op afstand bekijken of je een of andere aandoening hebt. Misschien wel in de vorm van een chip of iets dergelijks, dat weet ik niet precies. En misschien denken er dat ik een complotdenker ben, dat maakt met niet echt uit, maar ik denk dit echt. En de signalen lijken steeds te kloppen. Ik heb altijd al gezegd dat er steeds nieuwe prikken bij moeten komen. En we beginnen dus nu al aan de 3e prik. En geloof me, die derde prik gaat er in NL ook komen.
Ik werd vorige week al door Bill Gates gebeld. Of ik even achter mijn linkeroor wilde kriebelen, hij kon mijn chip niet goed uitlezen.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Persoonlijk denk ik wat anders. Wat ik denk is dat de corona voor een heel ander doel is. We hebben nu een vaccin. Je hoort nú al weer over een extra prik, en deze prikken blijven komen. Op de gegeven moment kan dat natuurlijk niet meer, en dan komt het, dan is er net toevallig een nieuwe technologie, en die kan altijd op afstand bekijken of je een of andere aandoening hebt. Misschien wel in de vorm van een chip of iets dergelijks, dat weet ik niet precies. En misschien denken er dat ik een complotdenker ben, dat maakt met niet echt uit, maar ik denk dit echt. En de signalen lijken steeds te kloppen. Ik heb altijd al gezegd dat er steeds nieuwe prikken bij moeten komen. En we beginnen dus nu al aan de 3e prik. En geloof me, die derde prik gaat er in NL ook komen.
Ik werd vorige week al door Bill Gates gebeld. Of ik even achter mijn linkeroor wilde kriebelen, hij kon mijn chip niet goed uitlezen.
Ik vind het altijd 'fascinerend' hoe er omgegaan wordt met mensen die zorgen hebben ten aanzien van het vaccineren, testen e.d. heden ten dage.
Hier laat ik het maar bij.
Plaats reactie