Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Zag ik net op Twitter:
80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: Covid
Wappies: onzin, gewoon ouderdom.

Gevaccineerde 80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: hartstilstand, ouderdom.
Wappies: onzin, komt door de vaccinatie.
Hoewel de 80+ers de belangrijkste groep zijn hier, kun je denk ik beter de informatie over vaccins afleiden uit jongere groepen. Verder zijn ziekenhuizen iets beter in staat om doodsoorzaken vast te stellen dan wappies op twitter en facebook die hoogstens weten van tijd van vaccinatie en tijd van overlijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef:Zag ik net op Twitter:
80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: Covid
Wappies: onzin, gewoon ouderdom.

Gevaccineerde 80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: hartstilstand, ouderdom.
Wappies: onzin, komt door de vaccinatie.
Hoewel de 80+ers de belangrijkste groep zijn hier, kun je denk ik beter de informatie over vaccins afleiden uit jongere groepen. Verder zijn ziekenhuizen iets beter in staat om doodsoorzaken vast te stellen dan wappies op twitter en facebook die hoogstens weten van tijd van vaccinatie en tijd van overlijden.
Ben je nu niet iets te serieus? ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:Zag ik net op Twitter:
80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: Covid
Wappies: onzin, gewoon ouderdom.

Gevaccineerde 80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: hartstilstand, ouderdom.
Wappies: onzin, komt door de vaccinatie.
Hoewel de 80+ers de belangrijkste groep zijn hier, kun je denk ik beter de informatie over vaccins afleiden uit jongere groepen. Verder zijn ziekenhuizen iets beter in staat om doodsoorzaken vast te stellen dan wappies op twitter en facebook die hoogstens weten van tijd van vaccinatie en tijd van overlijden.
Ben je nu niet iets te serieus? ;)
Mogelijk :), toen ik mijn reactie getypt had dacht ik dat je mogelijk de wappies op de hak nam. Ik zie op facebook echter genoeg wappies die denken dat hun oordeel een zelfde waarde heeft als dat van artsen (die grotendeels in het complot zitten, of gehersenspoeld zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

O, ik wist niet dat wappies zichzelf ook wappies noemen. Voor mij was het overduidelijk dat dit niet bepaald bedoeld is om wappies te verdedigen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:O, ik wist niet dat wappies zichzelf ook wappies noemen. Voor mij was het overduidelijk dat dit niet bepaald bedoeld is om wappies te verdedigen.
¨

Ik zie sommigen het al als geuzennaam gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Als ik dit lees:
Wie covid-19 heeft, kan 15 dagen na het verdwijnen van de symptomen ingeënt worden. ‘Zo’n wachtperiode wordt voor ­alle vaccinaties gehanteerd’, aldus Van Damme. ‘Dan worden mogelijke ziektesymptomen niet geïnterpreteerd als bijwerkingen van de vaccinatie.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201204_97941787

denk ik: waarom wordt het bloed van diegene niet eerst getest op antistoffen?
Het lijkt er nu op: baat het niet, het schaadt ook niet.
Terwijl dat nog lang niet bewezen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:Zag ik net op Twitter:
80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: Covid
Wappies: onzin, gewoon ouderdom.

Gevaccineerde 80+ man/vrouw overlijdt.
Ziekenhuis: hartstilstand, ouderdom.
Wappies: onzin, komt door de vaccinatie.
Hoewel de 80+ers de belangrijkste groep zijn hier, kun je denk ik beter de informatie over vaccins afleiden uit jongere groepen. Verder zijn ziekenhuizen iets beter in staat om doodsoorzaken vast te stellen dan wappies op twitter en facebook die hoogstens weten van tijd van vaccinatie en tijd van overlijden.
Ben je nu niet iets te serieus? ;)
Helaas is jouw voorbeeld realiteit in ziekenhuizen. Er worden klachten ingediend dat mensen vermoord zijn, om de regering te steunen in hun opdracht om grip te krijgen op de samenleving danwel vermoord zijn door vaccinaties. :bobo
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
eilander schreef:O, ik wist niet dat wappies zichzelf ook wappies noemen. Voor mij was het overduidelijk dat dit niet bepaald bedoeld is om wappies te verdedigen.
¨

Ik zie sommigen het al als geuzennaam gebruiken.
Helaas maakt niet de zorg de dienst uit maar de modelleurs. In de 17e eeuw zou Rembrandt de dienst uitmaken, toen was hij nl. degene die het best een model van de werkelijkheid maakte. Nu zijn het de wiskundigen die het model leveren in welks keurslijf iedereen wordt gedwongen.

Hoeveel artsen gingen vroeger mee met de wetenschappelijke schedelmeet theorieën?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:O, ik wist niet dat wappies zichzelf ook wappies noemen. Voor mij was het overduidelijk dat dit niet bepaald bedoeld is om wappies te verdedigen.
¨

Ik zie sommigen het al als geuzennaam gebruiken.
Helaas maakt niet de zorg de dienst uit maar de modelleurs. In de 17e eeuw zou Rembrandt de dienst uitmaken, toen was hij nl. degene die het best een model van de werkelijkheid maakte. Nu zijn het de wiskundigen die het model leveren in welks keurslijf iedereen wordt gedwongen.

Hoeveel artsen gingen vroeger mee met de wetenschappelijke schedelmeet theorieën?
Artsen houden zich over het algemeen bezig met wat in het lichaam gebeurt. Belangrijk bij infectieziekten, maar niet het enige wat meespeelt. Je laat je infrastructuur ook niet plannen door vrachtwagenchauffeurs. Het is ook niet zo dat modeleurs alles uitmaken, zeer zeker niet. Sommige van mijn collega's werken aan scenario's om de gevolgen van maatregelen in te schatten. Dat doen ze waarschijnlijk beter dan een IC arts kan doen. Hoe verschillende sociale, medische en economische kosten worden afgewogen is dan weer aan de politici.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Neem geen overhaast besluit! Wij werken aan een speciale brochure voor jongeren over vaccinatie

"Het Artsen Covid Collectief is verbijsterd door de snelheid waarmee het vaccineren van gezonde kinderen (12 tot en met 17 jaar) momenteel wordt uitgerold. De Waddeneilanden gaan op kop. Afgelopen woensdag besloot minister Hugo de Jonge – terwijl de inkt van het Gezondheidsraad advies nog amper droog was – dat ook gezonde tieners gevaccineerd mogen worden. Diezelfde middag nog werden op de Waddeneilanden meteen de eerste prikken gezet: op Schiermonnikoog werden vrijwel alle kinderen van 12 jaar en ouder gevaccineerd.

De vaccinatietrein dendert voort. Terwijl gezonde tieners zelden ziek worden van het coronavirus. Volwassenen met een slechte gezondheid wél. Die kunnen daarvoor een coronaprik nemen, want die is vooral voor hen bedoeld. Tieners hebben daar niet zoveel aan. Ze merken meestal weinig van een coronabesmetting. Ze steken daarom anderen ook nauwelijks aan met het virus. Want het zijn zieke mensen die anderen ziek maken. Dat is altijd zo geweest. Vroeger met de griep, en nu met Covid-19. En ja: ook de ‘delta-variant’ zal daar weinig aan veranderen.

De directe voordelen van coronavaccinatie voor gezonde tieners zijn daarom zeer beperkt. Maar er zijn wel nadelen. De gangbare bijwerkingen (pijnlijke prikplek, moeheid, hoofdpijn, rillingen, gewrichtspijn en/of koorts) zijn meestal na een paar dagen voorbij. Maar soms word je echt ziek van een coronaprik. Zo zijn ernstige allergische reacties gemeld na de prik, en verlamming van de aangezichtszenuw. Daarnaast lijken vooral jongens na hun tweede Pfizer-prik een verhoogde kans te hebben op een hartontsteking."
https://artsencollectief.nl/neem-geen-overhaast-besluit

Lastig weer, voor veel ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Neem geen overhaast besluit! Wij werken aan een speciale brochure voor jongeren over vaccinatie
(...)
Lastig weer, voor veel ouders.
De Gezondheidsraad heeft heel bewust een neutraal advies uitgebracht, namelijk: "Alles overziend adviseert de Gezondheidsraad om het BioNTech/Pfizer-vaccin beschikbaar te stellen voor alle 12- tot en met 17-jarigen die er gebruik van willen maken."

Dit advies is bovendien onder sterke druk tot stand gekomen. Velen (minister, OMT, artsen) spraken zich vóór het advies al erover uit hoe het advies zou moeten luiden. Bovendien hebben de minister en de media de neutrale formulering van het advies niet gerespecteerd en is dit advies alom geïnterpreteerd als een positief advies. M.i. een bijzonder kwalijke gang van zaken.

De Gezondheidsraad heeft bij de afwegingen ook stilgestaan bij de nadelen: "Vaccinatie brengt ook nadelen met zich mee voor adolescenten van 12 tot en met 17 jaar. Het BioNTech/Pfizer-vaccin heeft, net als alle geneesmiddelen, bijwerkingen. De meeste zijn matig van ernst en verdwijnen na enkele dagen. Ook zijn er meldingen van myocarditis (ontsteking van de hartspier) en pericarditis (ontsteking van het hartzakje) na COVID-19-vaccinatie. Het beloop hiervan was meestal mild. Het is nog onduidelijk in hoeverre het optreden van myocarditis en pericarditis gerelateerd is aan vaccinatie met BioNTech/Pfizer. Het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) doet daar momenteel onderzoek naar. Myocarditis en pericarditis komen ook voor bij een infectie met het coronavirus zelf."

Bij de voordelen zijn drie zaken genoemd: a) vaccinatie kan kinderen beschermen tegen een zeldzaam ernstig ziekteverloop en long covid. b) vaccinatie helpt bij de groepsimmuniteit onder de leeftijdsgroep, wat minder besmettingen betekent, minder sluiting van scholen, enz. c) vaccinatie helpt bij de groepsimmuniteit van de totale bevolking.

Zelf zou ik het als ouder niet heel moeilijk vinden, ook wanneer ik alleen het gezondheidskundig perspectief zou hanteren: de onzekerheden over bijwerkingen zijn er; deze bijwerkingen zijn deels nog onbekend, vooral op iets langere termijn. Gezien het feit dat de ziekte voor de kinderen zeer zelden ernstig verloopt, zou ik als ouder mijn kind beslist niet laten vaccineren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Om eerlijk te zijn vind ik de haast om jongeren te vaccineren (zeker 16-) ook niet echt gerechtvaardigd. De vaccins zijn op het moment veel nuttiger op andere plaatsen in de wereld. Wel denk ik dat er heel goede reden is om aan te nemen dat de ziekte ook voor jongeren gevaarlijker is dan het vaccin (bij bewezen eerdere besmetting ben ik niet overtuigd), maar beide risicos zijn erg klein.

Als ik veel oudere mensen zou kennen die niet gevaccineerd zijn dan is de afweging weer wat anders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Vorige week moest ik met mijn schoonmoeder naar de tandarts in Nijmegen.
We namen plaats, schoonmoeder in tandartsstoel en ik op een stoel in de hoek.
"Zo", opende de tandarts het gesprek, "allebei ook al gevaccineerd?"

Mijn schoonmoeder kon volmondig ja zeggen, ik niet.
Ik vond het ook niet de plaats om aan - de voor mij volslagen onbekende tandarts - uit te leggen waarom ik liever afzie van een vaccin.
ik vind het toch lastig om steeds het idee te hebben dat als je op deze vraag 'nee' antwoord, direct in het wappie-kamp terecht kunt komen.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Dat jij mee naar binnen mocht tot in de behandelkamer? Dat is al heel bijzonder.
Mijn schoonvader is tijdens de laatste maanden enkele maanden afgevoerd met de ambu maar er mag niemand mee.
Ja, eventueel er achteraan rijden in eigen auto, maar aanwezigheid op de SEH geldt als bezoek, dus de rest van die dag mag niemand meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Toen mijn moeder met spoed naar het ziekenhuis in Den Haag werd gereden, mocht ik ook mee in de ambulance.
Plaats reactie