Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:M.i. gaat het er niet om of een mens consistente keuzes maakt. M.i. is de vraag of je iets als 'principieel' kunt aanduiden in de ene omstandigheid, terwijl in een vergelijkbare situatie dit niet als principieel geduid wordt. Dat raakt wel de geloofwaardigheid. (Natuurlijk moeten de situaties dan wel vergelijkbaar zijn.)

Wanneer er géén principiële belemmeringen zijn naar de ene of naar de andere zijde, dan kan het natuurlijk prima zo zijn dat een mens toch om bepaalde redenen in het ene geval een andere keuze maakt dan in het andere geval.
Eens. Je formuleert het wat anders, maar we bedoelen denk ik hetzelfde. Het punt waar ik in zekere zin naartoe wil is de vraag of deze constatering (van Van Rijkswijk) legitiem is, of dat het gewoon argumentatief een drogreden is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ik zal mijn vraag wat nader duiden.

Al eerder heb ik hier opgemerkt dat voor mij de keuze om wel of niet te vaccineren niet heeft te maken met het vaccin, de werking of het tot stand komen. Natuurlijk zijn dat erg belangrijke overwegingen, maar in deze voor mij niet bepalend.

Zoals ik al eens heb aangegeven zie ik deze pandemie zeer indringend als een spreken van de Heere God in onze samenleving. De verootmoediging daaronder en de verwondering dat ik en ons gezin ondanks de vele contacten die er zijn via school, relaties, werk etc. nog steeds gespaard zijn van besmetting en ziekte geven mij geen vrijmoedigheid om mij in te enten. Natuurlijk zit hier ook een diepere geestelijke worsteling onder die ik hier niet verder beschrijf.

het betekent dus dat ik een inconsequente keuze maak (onze kinderen zijn (deels) gevaccineerd, we zijn ook verzekerd en volgen veelal ook preventieve medische adviezen etc.). Maar een keuze die dus niet is gebaseerd op een algemene principiële lijn, maar een keuze die is gebaseerd op een op deze pandemie toegesneden overwegingen in het geweten.

En omdat een geestelijke strijd en uitkomst hier persoonlijk is, laat ik ook graag een ieder vrij in zijn of haar keuze.

(Het is toch iets persoonlijker geworden dan bedoeld, maar anders kon ik het niet duidelijk maken, merkte ik).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Ik zal mijn vraag wat nader duiden.

Al eerder heb ik hier opgemerkt dat voor mij de keuze om wel of niet te vaccineren niet heeft te maken met het vaccin, de werking of het tot stand komen. Natuurlijk zijn dat erg belangrijke overwegingen, maar in deze voor mij niet bepalend.

Zoals ik al eens heb aangegeven zie ik deze pandemie zeer indringend als een spreken van de Heere God in onze samenleving. De verootmoediging daaronder en de verwondering dat ik en ons gezin ondanks de vele contacten die er zijn via school, relaties, werk etc. nog steeds gespaard zijn van besmetting en ziekte geven mij geen vrijmoedigheid om mij in te enten. Natuurlijk zit hier ook een diepere geestelijke worsteling onder die ik hier niet verder beschrijf.

het betekent dus dat ik een inconsequente keuze maak (onze kinderen zijn (deels) gevaccineerd, we zijn ook verzekerd en volgen veelal ook preventieve medische adviezen etc.). Maar een keuze die dus niet is gebaseerd op een algemene principiële lijn, maar een keuze die is gebaseerd op een op deze pandemie toegesneden overwegingen in het geweten.

En omdat een geestelijke strijd en uitkomst hier persoonlijk is, laat ik ook graag een ieder vrij in zijn of haar keuze.

(Het is toch iets persoonlijker geworden dan bedoeld, maar anders kon ik het niet duidelijk maken, merkte ik).
Mijn situatie komt redelijk met die van jou overheen. Mijn kinderen zijn ook gedeeltelijk gevaccineerd (met name door mijn toedoen), uitgezonderd de vaccins die gebruik maken van op embryonale cellen gebaseerde cellijnen. Of ik deze keuze op dit moment weer zo zou maken weet ik niet, maar op dit moment sta ik er wat betreft de corona-vaccins net zoals jou zo in dat in, dat ik die om allerlei redenen aan ons voorbij laat gaan.

Dat is ook legitiem in onze situatie, aangezien wij geen vaccinatie op zichzelf niet principieel afwijzen. Dat geeft ons de vrijheid om hier voor Gods aangezicht inconsequente keuzes in te maken.

Iets anders is het als je (zoals in de GGiN) het afwijzen van vaccinatie an sich als principieel betiteld. Als dat principieel en een hoofdzaak voor je is (zoals je noemt, als algemene principiele lijn), dan heb je volgens mij de vrijheid om hier insequent mee om te gaan niet.

Ben je dat met me eens, of zie jij dat anders?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Als de argumentatie is (inderdaad zoals die gebezigd wordt in de GGiN, maar ook in andere verbanden) dat vaccinatie ingrijpen in Gods voorzienigheid is, ben ik het inderdaad met je eens. We kunnen niet naar believen met die argumentatie winkelen wat we wel kunnen en willen, en wat niet.

Toch denk ik dat het bijna niet mogelijk is om met een dergelijk standpunt consequent te zijn. Net als Herman al opmerkte: Het hemd is nader dan de rok (vrij vertaald). Oftewel in mijn opinie: als de principiële afwijzing voortkomt uit een geloofsdaad zal er veel consequenter gehandeld worden dan wanneer men een algemene lijn en voorgangers volgt. Ik denk juist dat je hier vooral de scheurtjes ziet ontstaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:De heer C.J. van Rijswijk uit Barneveld snijdt een nieuw hoofdstuk aan in deze discussie. Daarover is in dit draadje nog niet of nauwelijks van gedachten gewisseld. Zie het RD van hedenavond.
Het stukje van Elsbeth Langhout-de Lange uit Nunspeet is ook wel interessant.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:De heer C.J. van Rijswijk uit Barneveld snijdt een nieuw hoofdstuk aan in deze discussie. Daarover is in dit draadje nog niet of nauwelijks van gedachten gewisseld. Zie het RD van hedenavond.
Het stukje van Elsbeth Langhout-de Lange uit Nunspeet is ook wel interessant.
Nee hoor. Dat is alleen vanuit de emotie geschreven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:De heer C.J. van Rijswijk uit Barneveld snijdt een nieuw hoofdstuk aan in deze discussie. Daarover is in dit draadje nog niet of nauwelijks van gedachten gewisseld. Zie het RD van hedenavond.
Het stukje van Elsbeth Langhout-de Lange uit Nunspeet is ook wel interessant.
Nee hoor. Dat is alleen vanuit de emotie geschreven.
Hahaha, ik zou ze net andersom classificeren :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

We ontvangen meer vaccins van Pfizer, dus het tempo kan omhoog. Goed nieuws.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:We ontvangen meer vaccins van Pfizer, dus het tempo kan omhoog. Goed nieuws.
Ik begreep anders dat ze alléén snéller geleverd worden. Dat is wel een wezenlijk verschil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef: Nee hoor. Dat is alleen vanuit de emotie geschreven.
Die is wel grappig, Jantje. Wat uit emotie is geschreven, is niet interssant. Het is er één om te onthouden, het kan nog wel eens van pas komen ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef: Nee hoor. Dat is alleen vanuit de emotie geschreven.
Die is wel grappig, Jantje. Wat uit emotie is geschreven, is niet interssant. Het is er één om te onthouden, het kan nog wel eens van pas komen ;)
Het zit hem denk ik niet zo in de emotie. Jantje zei eerder dat hij geen vaccin zou nemen waarin cellijnen van een foetus zijn verwerkt. Nu blijkt dat er geen keuzevrijheid mogelijk is moet hij het over een andere boeg gooien, dus artikelen die daarop inhaken zijn emotie-artikelen :quoi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef: Nee hoor. Dat is alleen vanuit de emotie geschreven.
Die is wel grappig, Jantje. Wat uit emotie is geschreven, is niet interssant. Het is er één om te onthouden, het kan nog wel eens van pas komen ;)
Het zit hem denk ik niet zo in de emotie. Jantje zei eerder dat hij geen vaccin zou nemen waarin cellijnen van een foetus zijn verwerkt. Nu blijkt dat er geen keuzevrijheid mogelijk is moet hij het over een andere boeg gooien, dus artikelen die daarop inhaken zijn emotie-artikelen :quoi
Nee hoor. Er zijn gewoon vaccins zonder cellijnen van een foetus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Klopt. Maar jij hebt niet de mogelijkheid om die te kiezen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=l6lP6ZAeyq8

Zeer mooi filmpje over de christenen die niet vaccineren. Mooi die getuigenissen!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:https://www.youtube.com/watch?v=l6lP6ZAeyq8

Zeer mooi filmpje over de christenen die niet vaccineren. Mooi die getuigenissen!
Dank voor het delen. Wat een geweldig mooi filmpje met hele mooie getuigenissen. Wat fijn dat deze mensen aan het woord kwamen/komen. Absoluut geen gestolde traditie, maar levend Geloof. Alle eer aan God!
Plaats reactie