Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Het artikel heet helemaal niet de gewraakte bijbeltekst aangevoerd als bewijs dat er niet gevaccineerd mag worden. Het artikel beoogd een persoonlijke uiting van de overtuiging van de predikant. De genoemde tekst heeft voor hem bijgedragen aan die overtuiging. En daar is niks mis mee.
Ik vind daar van alles mis mee. Niet dat hij tegen vaccineren is, daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik heb moeite met het feit dat een metafoor gebruikt wordt als onderbouwing van zijn overtuiging. Ik heb per definitie dan twijfel bij uitleg die hij geeft aan de Bijbel.
De Heere God kan door enkele bijbelwoorden, al passen deze niet in het verband van context, een bevestiging of juist een afkeuring laten merken.
Nee, daar geloof ik niet in. Dat leidt namelijk tot misbruik van de Bijbel en dus tot chaos. Want X krijgt dan dit in zijn hart en Y krijgt dat. Kijk naar de Nederlandse kerkgeschiedenis. Voorbeelden te over van mensen die een persoonlijke overtuiging gebruikten om de kerk te scheuren.
Dat lees ik in het artikel. Ik lees geen artikel waar dit de bijbeltekst van meditatie is, met daarbij een vermeende exegese. Dus kan de exegese ook niet onjuist zijn, als het wordt aangevoerd voor een persoonlijke overtuiging.
Dat is nog eens een post-moderne zienswijze.
Dit zou een interessante discussie in een apart draadje waard zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10600
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Ik ben ook benieuwd hoe zwaar de principiële afwijzing weegt. Vooral een vraag aan @AD omdat jij best duidelijk in je afwijzing bent.

Stel je wordt geroepen als zendeling, en hebt voor dat land een vaccinatierapport nodig.
Is dat een reden om de roeping naast je neer te leggen of is het in dit soort gevallen wel acceptabel?

(Ik weet, het zijn 'wat als' vragen, maar het is serieuze interesse)
In mijn leven heeft Romeinen 8 vers 32 grote betekenis gekregen. Daar staat ook het antwoord op deze vraag in. Mocht die roeping er komen (ik begin al op leeftijd te komen, dus de kans wordt steeds kleiner) dan geef ik ook dat vraagstuk over aan Hem, die alles schenkt. Hij zal daarin de weg wijzen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook benieuwd hoe zwaar de principiële afwijzing weegt. Vooral een vraag aan @AD omdat jij best duidelijk in je afwijzing bent.

Stel je wordt geroepen als zendeling, en hebt voor dat land een vaccinatierapport nodig.
Is dat een reden om de roeping naast je neer te leggen of is het in dit soort gevallen wel acceptabel?

(Ik weet, het zijn 'wat als' vragen, maar het is serieuze interesse)
In mijn leven heeft Romeinen 8 vers 32 grote betekenis gekregen. Daar staat ook het antwoord op deze vraag in. Mocht die roeping er komen (ik begin al op leeftijd te komen, dus de kans wordt steeds kleiner) dan geef ik ook dat vraagstuk over aan Hem, die alles schenkt. Hij zal daarin de weg wijzen.
Mooi.
Ik had de vraag misschien iets breder moeten trekken.
Kun je het wel begrijpen als een zendingswerker tot vaccinatie overgaat?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Ik lees zo even wat reacties terug. Ik ben werkelijk verbaasd in de grote mate dat mensen zich hier aangevallen voelen door het stukje van ds. Heijkamp. Ik lees nergens, maar dan ook nergens dat hij de maat neemt van een ieder die er anders over denkt. Ik denk anders dan hij, maar ik voel mij volstrekt niet veroordeeld of aangesproken als ‘slecht’ of als ‘ongelovig’.

Ik durf de stelling aan dat velen die zich door dit stukje aangesproken voelen, bij zich zelf te raden moeten of de overtuiging voor wel of niet inenten recht ligt in het geweten. Want ik meen, als iemand in zijn gemoed ten volle verzekerd is, dergelijks publicaties niet zo hard bekritiseerd hoeven worden.
Ik heb respect voor het stukje van ds. Heikamp. Ik veroordeel hem niet. Maar ik heb wel moeite met de toon van sommige forummers die met dit gedeelte in de hand, de visie van voorstanders van vaccinatie gaan bestrijden.

Daar pas ik voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

refo schreef:Als over twee jaar of zo we allemaal weer veilig naar de kerk kunnen omdat de vaccinatiegraad hoog is, is dat dan geen reden tot dankbaarheid? Of blijf je dan nog thuis omdat je geen gebruik wilt maken van de gevolgen van de vaccinatie?
Ik vind dat wel erg lang duren hoor. Laten we hopen en bidden op maximaal 7 maanden vanaf nu.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
merel
Berichten: 9831
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ik denk dat het 2022 wordt.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

merel schreef:Ik denk dat het 2022 wordt.
Dan ben ik blij dat ik mijn tweewekelijkse vrouwensamenkomsten mag hebben.
Mijns inziens valt dit ook onder de 'niet na te laten onderlinge samenkomsten' waarover Paulus het heeft in Hebreeën 10:23.
Juist wanneer we de grote dag zien naderen, voegt Paulus daar nog aan toe.
Ik heb toch het idee dat we die dag meer en meer zien naderen, jullie niet?
Paulus doet deze dringende oproep omdat hij het gevaar inziet dat als je elkaar niet opzoekt, de kans op afvalligheid toeneemt.
En dat is nu juist de terechte zorg van deze tijd zonder kerkdiensten.
Dus zoek elkaar op, besteed minder tijd aan RF en zie er op toe dat niemand achterop raakt!
Hora est!
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

eilander schreef:Wim noemt een voorbeeld en vindt dat hij appels met appels vergelijkt.
Ik vind dat absoluut niet, het zijn appels en peren.
Vervolgens ontstaat er een hele discussie over waarom het toch appels zijn.
Daar pas ik voor. Ik wil een discussie voeren, maar dan wel over vaccinatie. En niet over een voorbeeld dat dan moet aantonen dat ik niet consequent ben.

Juist als je deze Bijbeltekst niet relevant vindt, moet je aan inlegkunde doen, zoals jij dat noemt. Want anders is het nogal simpel: wie ziek is, gaat naar de dokter voor een medicijn of behandeling. Wie niet ziek is, gaat er niet naar toe. Dus geen vaccinatie.
We gaan hier toch niet alleen maar een Bijbeltekst relevant verklaren als hij ons uitkomt?
Teruglezend blijf ik mij verbazen. Gaat dit hoofdstuk dan écht over de vraag wanneer je naar de dokter moet?
Nou, dan kunnen we alle verhalen waarin dit wordt aangehaald als een argument voor een inleidende weg tot bekering wel schrappen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:Als over twee jaar of zo we allemaal weer veilig naar de kerk kunnen omdat de vaccinatiegraad hoog is, is dat dan geen reden tot dankbaarheid? Of blijf je dan nog thuis omdat je geen gebruik wilt maken van de gevolgen van de vaccinatie?
Ik vind dat wel erg lang duren hoor. Laten we hopen en bidden op maximaal 7 maanden vanaf nu.
Ik denk eigenlijk dat we nooit meer naar de kerk zullen gaan zoals we dat gewoon waren. Alles zal anders worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Als over twee jaar of zo we allemaal weer veilig naar de kerk kunnen omdat de vaccinatiegraad hoog is, is dat dan geen reden tot dankbaarheid? Of blijf je dan nog thuis omdat je geen gebruik wilt maken van de gevolgen van de vaccinatie?
Ik vind dat wel erg lang duren hoor. Laten we hopen en bidden op maximaal 7 maanden vanaf nu.
Ik denk eigenlijk dat we nooit meer naar de kerk zullen gaan zoals we dat gewoon waren. Alles zal anders worden.
Laten we dat niet hopen zeg. Dat is onmenselijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Laten we dat niet hopen zeg. Dat is onmenselijk.
Onmenselijk?
Ooit gehoord van andere varianten van kerk-zijn en gemeente-zijn? ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17353
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Als over twee jaar of zo we allemaal weer veilig naar de kerk kunnen omdat de vaccinatiegraad hoog is, is dat dan geen reden tot dankbaarheid? Of blijf je dan nog thuis omdat je geen gebruik wilt maken van de gevolgen van de vaccinatie?
Ik vind dat wel erg lang duren hoor. Laten we hopen en bidden op maximaal 7 maanden vanaf nu.
Ik denk eigenlijk dat we nooit meer naar de kerk zullen gaan zoals we dat gewoon waren. Alles zal anders worden.
In een crisis is er vaak de gedachte dat daarna alles anders zal worden. Denk aan de historische uitspraak van den Uil tijdens de oliecrisis. Zijn strekking was: Alles zal anders worden.
Na een crisis is het vrij gebruikelijk dat het gewone leven weer opgepakt wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

De mensen denken altijd dat alles onveranderd blijft. Terwijl het over de eeuwen heen gezien heel bijzonder is om met 1000 mensen op een kluitje kerk te zitten houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Eens met @huisman.

Al hoop ik dat er wel wát veranderd zal worden in Neêrlands kerk en samenleving; namelijk een gebroken geest en een verslagen hart, want die zal God niet verachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

refo schreef:De mensen denken altijd dat alles onveranderd blijft. Terwijl het over de eeuwen heen gezien heel bijzonder is om met 1000 mensen op een kluitje kerk te zitten houden.
Ik vind de argumentatie wat mager. Zijn er nog andere zaken waar je aan denkt die je voorspelling onderbouwen?
Plaats reactie