Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik vind dit een hele duidelijke analyse van zoals ik er ook over denk.

Het wederzijdse respect is ver te zoeken. En dan worden de voorstanders verweten door de tegenstanders dat zij geen respect kunnen of willen tonen. Maar hoe kun je nou toch respect tonen voor een standpunt wat het niet-vaccineren als enige Bijbelse grond ziet, en allen die voor vaccinatie zijn, afwijst en hen bestempeld als dwalenden, ongelovigen, als mensen die Zondag 10 niet met een oprecht hart belijden, en wat dies meer zij?

Ik vind dat echt heel erg verdrietig en ook vooral heel erg pijnlijk.
Waarin mis je wederzijds respect? Waar lees je dat hij het heeft over dwalenden en ongelovigen? Dat je het pijnlijk en verdrietig vindt brengt je in de binnenkamer. Wellicht zit je op een verkeerd spoor?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:Zijn dit nu ook niet 'gemelijke reacties', of is dat voorbehouden aan bezwaarden?
Een prachtig geloofsgetuigenis wordt hier als een veroordeling gezien. Of komt dat soms voort uit de knagende gedachte dat het wel eens een Bijbelser geluid zou zijn?
Kom Eilander..
Dit is geen manier van discusseren.

Geytenbeekje schreef:Ik ben wel benieuwd.
Waar lees jij dat ds Heikamp zegt dat je niet Bijbels bezigt bent als je je laat vaccineren.
Dat lees ik niet in dat stukje
Ds zegt letterlijk dit:

Alles heeft Hij in Zijn hand, zowel gezondheid als ziekte. Hij heeft gezegd: Wie gezond is heeft de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Daarom mag ik mij niet laten vaccineren omdat de Heere alles bestuurt naar Zijn Raad en welbehagen. En met die goede God is er nooit iemand beschaamd uitgekomen. Het lijkt er op dat we dit niet eens meer mogen schrijven of preken.

Ik kan er niets anders in lezen dan een afkeuring van een ieder die er anders overdenkt.
O heb ik waarschijnlijk er voor mij zelf wat anders in gemaakt.
Maar een dominee mag toch dat vinden ?
Of vind jij dat hij tegen zijn gemoed in moest zeggen : Maakt niet uit ?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Vervolgde schreef:De reacties laten duidelijk zien van welk gewicht een geloofsgetuigenis is. Maar laten evengoed een gebrek aan inzicht zien in de aard van het geloof en het geloofsgetuigenis.
Het geloofsgetuigenis steunt nergens anders op dan het eigen innerlijk bewijs. Het draagt het eigen bewijs in zich om en is daarom in zichzelf absoluut zeker en voor betrokkene de waarheid. Dat is geen oordelen, maar de aard van het geloofsgetuigenis. Die zekerheid heeft als keerzijde dat alles wat met die overtuiging in strijd is wordt afgewezen. Ook dat is geen oordelen, maar de aard van het geloofsgetuigenis. Zodra een geloofsgetuigenis zou gaan nuanceren, gaan redeneren, dan houdt het op geloofsgetuigenis te zijn.

Met redeneren en nuanceren verliest het getuigenis haar vaste bewijsgrond en verlaagt zij zich tot het niveau van een opinie, waarvan er vele zijn. En betrokkene heeft de zekerheid en waarheid verloren en moet zich teweerstellen tegen al die andere meningen. En welke grond heeft betrokkene daarvoor als hij zich niet op zijn geloofsovertuiging mag beroepen? De bijbel? Die kan alleen met gezag en zekerheid spreken als er wordt geloofd en dat tot uitdrukking komt in de persoonlijke geloofsovertuiging. Wat is de ruimte die de logica laat voor iemand die gelooft en daarvan getuigenis aflegt?
Het zo abstraheren is problematisch. Dit geld dan ook voor een moslimgetuigenis toch?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Wat een akelige opmerking, Ukkie. Nergens lees je dat. Hij geeft duidelijk zijn eigen standpunt, en als je zo mag vertrouwen op de Heere, dan is er voor jezelf inderdaad geen plaats voor enerzijds-anderzijds. Dan mag je eenvoudig volgen.
Dat staat er wel @Eilander. Het is een bedroevend artikel.
Een dominee die niet meer mag getuigen van een God Die trouw houdt! Het moet echt niet erger worden in refoland.
Mooiprater uit de babbelstraat. Zoals ik het lees slaat dat op mensen die voor vaccineren zijn.. niet echt een respectvolle houding in een ingewikkelde discussie. Dus ja, tenenkrommend en manipulatief vind ik dit artikel.

Overigens vanmorgen mijn eerste prik gehad. Vooralsnog geen bijwerkingen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

eilander schreef:Zijn dit nu ook niet 'gemelijke reacties', of is dat voorbehouden aan bezwaarden?
Een prachtig geloofsgetuigenis wordt hier als een veroordeling gezien. Of komt dat soms voort uit de knagende gedachte dat het wel eens een Bijbelser geluid zou zijn?
Bedoel je dit ook werkelijk zo? Of heeft je emotie even de overhand genomen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Framboos schreef:
eilander schreef:Zijn dit nu ook niet 'gemelijke reacties', of is dat voorbehouden aan bezwaarden?
Een prachtig geloofsgetuigenis wordt hier als een veroordeling gezien. Of komt dat soms voort uit de knagende gedachte dat het wel eens een Bijbelser geluid zou zijn?
Bedoel je dit ook werkelijk zo? Of heeft je emotie even de overhand genomen?
Ja, dat bedoel ik echt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Het is echt een heikel punt geworden. Wat dat betreft is de wereld er in de 21e eeuw niet beter op geworden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ik lees zo even wat reacties terug. Ik ben werkelijk verbaasd in de grote mate dat mensen zich hier aangevallen voelen door het stukje van ds. Heijkamp. Ik lees nergens, maar dan ook nergens dat hij de maat neemt van een ieder die er anders over denkt. Ik denk anders dan hij, maar ik voel mij volstrekt niet veroordeeld of aangesproken als ‘slecht’ of als ‘ongelovig’.

Ik durf de stelling aan dat velen die zich door dit stukje aangesproken voelen, bij zich zelf te raden moeten of de overtuiging voor wel of niet inenten recht ligt in het geweten. Want ik meen, als iemand in zijn gemoed ten volle verzekerd is, dergelijks publicaties niet zo hard bekritiseerd hoeven worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

We zijn gewoon ook niet meer bereidt om een stap naar elkaar toe te zetten.
Hete hoofden koude harten.
Wellicht in een discussie in real life meer begrip voor elkaar?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Bezorgd, ik heb hier al veel gehoord dat ik heb te respecteren dat anderen een andere gewetensvolle afweging maken. Lees dit draadje maar eens door.

Nu geeft deze dominee een indrukwekkend geloofsgetuigenis n.a.v. zijn vaccinatiestandpunt. En kijk eens wat een afwijzing.

Kun jij duiden hoe dat komt? Als het gaat over oordelen: als ik er diep van overtuigd ben dat vaccinatie niet te rijmen is met een Bijbelse visie op Gods voorzienig beleid in ons leven is het natuurlijk lastig om de voorstanders te begrijpen. Maar dat is toch niet gelijk veroordelen?
Ik vind er niets indrukwekkends aan. Eerlijk gezegd vind ik de getuigenissen hier op het forum indrukwekkender en meer integer.

Het stuk is één en al manipulatie en onbeargumenteerde stellingname.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:Ik lees zo even wat reacties terug. Ik ben werkelijk verbaasd in de grote mate dat mensen zich hier aangevallen voelen door het stukje van ds. Heijkamp. Ik lees nergens, maar dan ook nergens dat hij de maat neemt van een ieder die er anders over denkt. Ik denk anders dan hij, maar ik voel mij volstrekt niet veroordeeld of aangesproken als ‘slecht’ of als ‘ongelovig’.

Ik durf de stelling aan dat velen die zich door dit stukje aangesproken voelen, bij zich zelf te raden moeten of de overtuiging voor wel of niet inenten recht ligt in het geweten. Want ik meen, als iemand in zijn gemoed ten volle verzekerd is, dergelijks publicaties niet zo hard bekritiseerd hoeven worden.
Ik denk dat de woorden mooiprater en babbelkous niet fijngevoelig zijn.
Het is de toon die de muziek maakt. Heeft niet met eens/oneens te maken.
Ik heb er moeite mee als je zo een intiem getuigenis deelt over je geloofsleven dat er dan 'onderhuids' toch prikken uitgedeeld moeten worden. Vind ik niet met elkaar overeenstemmen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef:We zijn gewoon ook niet meer bereidt om een stap naar elkaar toe te zetten.
Hete hoofden koude harten.
Wellicht in een discussie in real life meer begrip voor elkaar?
Tijd voor een zoomsessie
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:
Terri schreef:We zijn gewoon ook niet meer bereidt om een stap naar elkaar toe te zetten.
Hete hoofden koude harten.
Wellicht in een discussie in real life meer begrip voor elkaar?
Tijd voor een zoomsessie
Ik ben even uitgezoomd.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:
Terri schreef:We zijn gewoon ook niet meer bereidt om een stap naar elkaar toe te zetten.
Hete hoofden koude harten.
Wellicht in een discussie in real life meer begrip voor elkaar?
Tijd voor een zoomsessie
Ik ben even uitgezoomd.
Teams doen?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:
Terri schreef:We zijn gewoon ook niet meer bereidt om een stap naar elkaar toe te zetten.
Hete hoofden koude harten.
Wellicht in een discussie in real life meer begrip voor elkaar?
Tijd voor een zoomsessie
Ik ben even uitgezoomd.
Te veel gedaan haha
Plaats reactie