Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het geweten is helemaal geen norm. Ook geloofsvertrouwen niet. Enkel Gods openbaring is een richtsnoer voor het gedrag.
Verleidelijke gedachtegang, maar onjuist omdat het een schijnbare tegenstelling is. Het geweten van iemand die God vreest, is juist gegrond op Gods Woord. En maakt op grond daarvan principiële keuzes.
En dat dit dan niet voor iedereen dezelfde keuze is, wordt ons uit Gods Woord en uit de historie duidelijk.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Dat laatste is natuurlijk helemaal waar, maar ik citeerde niet voor niets waarop ik reageerde.

Het is echt onjuist dat het geweten van iemand die God vreest, gegrond is op Gods woord. Het kan op onderdelen zeer vertekend of misvormd zijn.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bona Fide »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nu kom je wéér met dat afgodsargument. Maar @Ad, je wilt toch niet beweren dat zij, die in afhankelijkheid van de Heere, biddend besluiten om toch dat vaccin te nemen, ook maar iets met dat afgodsargument van doen hebben?
Ik heb daar al een aantal malen iets van gezegd. Het is niet iets nieuws wat bijvoorbeeld door dhr. v.d. Tang naar voren wordt gebracht. Het is een argument dat door de jaren heen gehoord is. Wanneer ik mag weten dat ik in leven en sterven het eigendom van de Heere Jezus bent, ik me in alles wat mij overkomt overlaat aan Zijn vaderlijke zorg, is het nemen van een vaccin onbegrijpelijk. Zo geldt het voor mij. Anderen, die een ander keuze maken respecteer ik, maar ik begrijp dat vanuit mijn visie niet. Wanneer ik in afhankelijkheid van Hem mijn leven mag leven, ook in een pandemie als deze, is het voor mij toch echt onmogelijk om te besluiten een vaccin te nemen en daarbij de Heere een stap voor te willen zijn. Wanneer ik mijn leven in Zijn hand leg, zie ik een vaccin als een middel dat in plaats komt van de zorg van de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet. (HC vr/a 95)
(...)
Begreep dat ds. C. Hogchem n.a.v. deze Catechismusvraag/-antwoord onlangs ingegaan is op 'het oude standpunt' m.b.t. vaccineren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 9800001115

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bertiel »

eilander schreef: Verleidelijke gedachtegang, maar onjuist omdat het een schijnbare tegenstelling is. Het geweten van iemand die God vreest, is juist gegrond op Gods Woord. En maakt op grond daarvan principiële keuzes.
En dat dit dan niet voor iedereen dezelfde keuze is, wordt ons uit Gods Woord en uit de historie duidelijk.
Hmm, hoe zat het dan met David's geweten toen hij Bathseba zag en begeerde?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:
eilander schreef: Verleidelijke gedachtegang, maar onjuist omdat het een schijnbare tegenstelling is. Het geweten van iemand die God vreest, is juist gegrond op Gods Woord. En maakt op grond daarvan principiële keuzes.
En dat dit dan niet voor iedereen dezelfde keuze is, wordt ons uit Gods Woord en uit de historie duidelijk.
Hmm, hoe zat het dan met David's geweten toen hij Bathseba zag en begeerde?
Huh? Dat is toch geen moeilijke vraag?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:
Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(...) Zou hier iemandop kunnen reageren? Wat maakt dat vaccineren als ingrijpen in Gods voorzienigheid wordt gezien?
Zie het bericht van 18:08 gisterenavond (25-1).
Ik zoek en zie alleen 18.07 uur. Je bedoelt een andere tijd?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p962512
Ha dank je...
Maar ik kan het voor mijzelf persoonlijk niet volgen. Komt denk ik ook dat het vaccineren voor mij niet iets is als ingrijpen in de schepping. Daar versta ik meer iets onder als genetische veranderingen aanbrengen. (Weer een andere discusie, genetische modificatie. )
En dat de vaccinatie op zich geen ziekte voorkomt. Maar dat het alleen is als God het zo beschikt. Het middel heeft voor mij geen kracht in zichzelf. Maar het middel kan iets zijn wat God wil gebruiken.
Vaccineren zie ik meer als voorzorgsmaatregelen nemen. Die dus ook nog eens gezegend moeten worden. Maar niet omdat ik denk dat ik daarmee het onzekere wel ziek kunnen worden tegen denk te houden. Juist niet.
Net als je hygiëne maatregelen neemt. Maar niet met de gedachte dan wordt ik niet ziek.

Tegelijkertijd heb ik ook de volgende vraag of gedachte.
Wanneer een minderheid zich niet laat inenten, lift je toch mee op de groepsimuniteit. Menselijk minder reëel dat je dan bepaalde ziekte krijg. Dan is het ook makkelijker om bepaalde beslissingen te nemen.
Zodra dat er niet is dan wordt het toch anders. Veel reëel menselijk gezien dat je ziek wordt. Is het niet ergens een soort luxe probleem dat onder Nederlandse christenen die discussie gevoerd kan worden itt bijvoorbeeld christenen in ontwikkelingslanden? Dit is geen verwijt. En ik merkte ook dat daar wel iets genuanceerder over werd gedacht. Door niet vaccineerders.
Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat niemand tegen zijn of haar geweten in mag gaan. Maar bovenal het voor de Heere kan verantwoorden. Het is, hoe gek het misschien ook klinkt voor een niet vaccineerder voor mij als wel vaccineerder ook een teer onderwerp. Dus vat dit niet polariserend op.
En daarom ook dat ik om weer op het artikel van meneer van der Tang uit te komen, zit op de lijn van Newton als bijvoorbeeld ds Kersten op dit punt.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 26 jan 2021, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Jan, het lijkt dat je zo boos reageert. Kun je ons deelgenoot maken van jouw persoonlijke overwegingen vanuit de Bijbel waarom vaccinatie voor jou als door de Heere God aangereikt is als middel tegen corona? Ik heb van @eilander en @Ad Anker deze persoonlijke overwegingen gelezen, van @ambtenaar zijn (meer rationele) overwegingen om er voor te zijn, maar zich toch niet te laten vaccineren en van diverse meer. Ik heb zelf ook aangegeven waar bij mij persoonlijk de angel zit.

Maar jij lijkt vooral te fulmineren tegen alles en iedereen die er anders over denkt, maar ik denk zeker dat een persoonlijk inbreng op dit punt jou standpunt veel sterker maakt. Meer naar de inhoud en minder naar de personen in dit topic, zeg maar.
Ik geloof dat, in afhankelijkheid van de Heere met de bede om Zijn zegen (zie ook Psalm 127: 1, onberijmd), vaccinatie in algemene zin als middel gegeven is voor ons als mensen, zoals je ook preventief medicatie mag gebruiken, zoals bijvoorbeeld bloedverdunners, e.d. Dat geldt ook voor andere medisch-ethische zaken, zoals bijvoorbeeld orgaandonatie e.d.

Het feit dat deze middelen kennelijk door de Heere gezegend zijn, ook in mijn omgeving, maakt dat ik het als zeer pijnlijk ervaar dat er medeforummers zijn die veroordelend reageren in mijn ogen. Met name het citeren van de tekst uit Jeremia 17: 5, als argument om tégen vaccinatie te zijn, maakt mij erg verdrietig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Roos2018 »

Nuchter en eerlijk artikel over vaccineren vandaag in het RD:
https://www.rd.nl/artikel/910962-blijf- ... el-afwijst
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik geloof dat, in afhankelijkheid van de Heere met de bede om Zijn zegen (zie ook Psalm 127: 1, onberijmd), vaccinatie in algemene zin als middel gegeven is voor ons als mensen, zoals je ook preventief medicatie mag gebruiken, zoals bijvoorbeeld bloedverdunners, e.d. Dat geldt ook voor andere medisch-ethische zaken, zoals bijvoorbeeld orgaandonatie e.d.

Het feit dat deze middelen kennelijk door de Heere gezegend zijn, ook in mijn omgeving, maakt dat ik het als zeer pijnlijk ervaar dat er medeforummers zijn die veroordelend reageren in mijn ogen. Met name het citeren van de tekst uit Jeremia 17: 5, als argument om tégen vaccinatie te zijn, maakt mij erg verdrietig.
Ik denk dat het één na laatste ook zo is, Jantje. Wel of niet vaccineren is voor mij een gewetenszaak, waarbij wel ethische lijnen vanuit de Bijbel te trekken zijn. Ik geloof daarom ook dat christenen wereldwijd tot heel verschillende keuzes kunnen komen. Dat laat onverlet dat ik persoonlijk moeite heb met vaccineren om eerder genoemde redenen die ik niet opnieuw hoef te herhalen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik geloof dat, in afhankelijkheid van de Heere met de bede om Zijn zegen (zie ook Psalm 127: 1, onberijmd), vaccinatie in algemene zin als middel gegeven is voor ons als mensen, zoals je ook preventief medicatie mag gebruiken, zoals bijvoorbeeld bloedverdunners, e.d. Dat geldt ook voor andere medisch-ethische zaken, zoals bijvoorbeeld orgaandonatie e.d.

Het feit dat deze middelen kennelijk door de Heere gezegend zijn, ook in mijn omgeving, maakt dat ik het als zeer pijnlijk ervaar dat er medeforummers zijn die veroordelend reageren in mijn ogen. Met name het citeren van de tekst uit Jeremia 17: 5, als argument om tégen vaccinatie te zijn, maakt mij erg verdrietig.
Ik denk dat het één na laatste ook zo is, Jantje. Wel of niet vaccineren is voor mij een gewetenszaak, waarbij wel ethische lijnen vanuit de Bijbel te trekken zijn. Ik geloof daarom ook dat christenen wereldwijd tot heel verschillende keuzes kunnen komen. Dat laat onverlet dat ik persoonlijk moeite heb met vaccineren om eerder genoemde redenen die ik niet opnieuw hoef te herhalen.
De keuze wordt in Nederland nogal gemakkelijk gemaakt. Door de hoge vaccinatiegraad loop je als niet-gevaccineerde niet eens veel risico op een besmetting.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

refo schreef:De keuze wordt in Nederland nogal gemakkelijk gemaakt. Door de hoge vaccinatiegraad loop je als niet-gevaccineerde niet eens veel risico op een besmetting.
Dat speelt (hoop ik) geen enkele rol bij persoonlijke keuzes.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Prachtig. Wijze man!
dr. Teeuw schreef:Voor hen die vaccinatie afwijzen en vanuit het vertrouwen op God willen leven, heb ik het dringende advies om dit beginsel vast te houden. Dan ben je geloofwaardig en zullen collega’s je respecteren.
Ik zou vooral ook aandacht willen vestigen op dit citaat:
dr. Teeuw schreef:Tegen de achtergrond van de huidige geneeskunde is het buitengewoon lastig (en in mijn optiek onmogelijk) om een vaccin principieel te onderscheiden van andere medische middelen
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
refo schreef:De keuze wordt in Nederland nogal gemakkelijk gemaakt. Door de hoge vaccinatiegraad loop je als niet-gevaccineerde niet eens veel risico op een besmetting.
Dat speelt (hoop ik) geen enkele rol bij persoonlijke keuzes.
Uiteraard wel. Waarom niet?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Prachtig. Wijze man!
dr. Teeuw schreef:Voor hen die vaccinatie afwijzen en vanuit het vertrouwen op God willen leven, heb ik het dringende advies om dit beginsel vast te houden. Dan ben je geloofwaardig en zullen collega’s je respecteren.
Ik zou vooral ook aandacht willen vestigen op dit citaat:
dr. Teeuw schreef:Tegen de achtergrond van de huidige geneeskunde is het buitengewoon lastig (en in mijn optiek onmogelijk) om een vaccin principieel te onderscheiden van andere medische middelen
Precies die laatste alinea wilde ik ook onder de aandacht brengen. Wil Eilander of ad anker daarop reageren?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:
refo schreef:De keuze wordt in Nederland nogal gemakkelijk gemaakt. Door de hoge vaccinatiegraad loop je als niet-gevaccineerde niet eens veel risico op een besmetting.
Dat speelt (hoop ik) geen enkele rol bij persoonlijke keuzes.
Uiteraard wel. Waarom niet?
Laat ik het zo stellen. Als je gewetensbezwaren hebt tegen het fenomeen vaccineren, dan zou dat los moeten staan van de vaccinatiegraad in de nabije omgeving. Anders maak je je indirect alsnog afhankelijk van vaccinaties en rust je in je bezwaren vanwege het feit dat anderen de risico's al hebben verminderd. Ik zou dat bij bezwaren die gebaseerd zijn op geloofsvertrouwen een moeilijke combinatie vinden.

Ik kan wel begrijpen dat dit punt anders zou kunnen liggen als je bezwaren hebt bijv. de veiligheid of kwaliteit van het vaccin.
Plaats reactie