Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:De toon in dit topic is niet de toon die je zou verwachten bij een gesprek tussen mede christenen over middelmatige zaken.
Dat is inderdaad wel teleurstellend. Het ging eigenlijk lang goed. Al vind ik het geen middelmatige zaak.
Daar zou het al fout kunnen gaan, want het lijkt me niet goed om bij dit soort zaken over gewetens van anderen te heersen.
Zaken waar zo verschillend over gedacht wordt onder bijbelgetrouwe christenen, wereldwijd, kunnen niet anders dan een middelmatig karakter hebben. Anders was de bijbel er wel duidelijker over.
Al is het uiteraard zeker goed om argumenten uit te wisselen. Maar dan wel met respect en dat geldt voor beiden kanten.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 26 jan 2021, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.
Dat hebben de tegenstanders van vaccinatie gelijk al afgeserveerd, evenals het stukje in de Saambinder, anderhalve week geleden. Het zou te algemeen zijn... :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door KB_ »

GGotK schreef: Ik heb me trouwens altijd laten vertellen dat in Amerika vaccinatie een minder groot item is in bevindelijk gereformeerde kringen dan hier in Nederland, maar misschien ben ik daarin onjuist geïnformeerd.
Ja veel minder!! In de Canadese gebieden waar emigranten pas ""recent"" gekomen zijn is het onder de oudere generaties nog wel een issue. Daar staan ook vaak de predikanten uit Holland en die wille nogwel van de kansel waarschuwen. Maar in gemeenten uit USA leeft het helemaal niet zo...
In de strict baptist en de free presbyterian is het ook helemaal geen onderwerp.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.
Dat hebben de tegenstanders van vaccinatie gelijk al afgeserveerd, evenals het stukje in de Saambinder, anderhalve week geleden. Het zou te algemeen zijn... :fi
Ik heb ook weinig met de meeste voor- en tegenstanders van vaccinatie.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Misschien moet @Jantje eens wat lezen over Jehu. En wat het spreekwoord 'Jehu's ijver ' beduidt.

Ik voel me thuis, ondanks mijn standpunt, bij @Ad en @Eilander. Omdat we delen dat de Schrift normerend is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Waar ik benieuwd naar ben is de argumentatie van hen die zich niet vaccineren maar wel verzekerd zijn.
Dat vind ik altijd een bijzonder uitgangspunt.

Weet iemand wat daar de argumenten voor kunnen zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Wim Anker schreef:Misschien moet @Jantje eens wat lezen over Jehu. En wat het spreekwoord 'Jehu's ijver ' beduidt.

Ik voel me thuis, ondanks mijn standpunt, bij @Ad en @Eilander. Omdat we delen dat de Schrift normerend is.

Een beetje meelezend denk ik dat Jantje het op een of andere manier heel persoonlijk maakt.
Dat is inderdaad niet goed.
Iets meer afstand nemen Jantje, en discussiëren op inhoud, zonder het persoonlijk te maken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.
Dat hebben de tegenstanders van vaccinatie gelijk al afgeserveerd, evenals het stukje in de Saambinder, anderhalve week geleden. Het zou te algemeen zijn... :fi
Dit is stemmingmakerij beste vriend uit Zeeland. Hoe kom je erbij dat tegenstanders zouden hebben afgeserveerd? Heb je alle tegenstanders gesproken? Je bent erg dubbel bezig momenteel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.
Dat hebben de tegenstanders van vaccinatie gelijk al afgeserveerd, evenals het stukje in de Saambinder, anderhalve week geleden. Het zou te algemeen zijn... :fi
Jan, het lijkt dat je zo boos reageert. Kun je ons deelgenoot maken van jouw persoonlijke overwegingen vanuit de Bijbel waarom vaccinatie voor jou als door de Heere God aangereikt is als middel tegen corona? Ik heb van @eilander en @Ad Anker deze persoonlijke overwegingen gelezen, van @ambtenaar zijn (meer rationele) overwegingen om er voor te zijn, maar zich toch niet te laten vaccineren en van diverse meer. Ik heb zelf ook aangegeven waar bij mij persoonlijk de angel zit.

Maar jij lijkt vooral te fulmineren tegen alles en iedereen die er anders over denkt, maar ik denk zeker dat een persoonlijk inbreng op dit punt jou standpunt veel sterker maakt. Meer naar de inhoud en minder naar de personen in dit topic, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 26 jan 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/910962-blijf- ... el-afwijst

Met name de twee laatste alinea´s zijn interessant om te lezen.
Laat ik nou net de e-paper gelezen hebben, en juist deze twee alinea's ook hier onder de aandacht willen brengen...

Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen van @Ad Anker over dit artikel.
Prachtig. Wijze man!
dr. Teeuw schreef:Voor hen die vaccinatie afwijzen en vanuit het vertrouwen op God willen leven, heb ik het dringende advies om dit beginsel vast te houden. Dan ben je geloofwaardig en zullen collega’s je respecteren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:Misschien moet @Jantje eens wat lezen over Jehu. En wat het spreekwoord 'Jehu's ijver ' beduidt.

Ik voel me thuis, ondanks mijn standpunt, bij @Ad en @Eilander. Omdat we delen dat de Schrift normerend is.

Een beetje meelezend denk ik dat Jantje het op een of andere manier heel persoonlijk maakt.
Dat is inderdaad niet goed.
Iets meer afstand nemen Jantje, en discussiëren op inhoud, zonder het persoonlijk te maken.
Geheel eens!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.
Dat hebben de tegenstanders van vaccinatie gelijk al afgeserveerd, evenals het stukje in de Saambinder, anderhalve week geleden. Het zou te algemeen zijn... :fi
Dit is stemmingmakerij beste vriend uit Zeeland. Hoe kom je erbij dat tegenstanders zouden hebben afgeserveerd? Heb je alle tegenstanders gesproken? Je bent erg dubbel bezig momenteel.
Inderdaad. Dit is echt niet goed zo. Ik zie nu een mooie vraag van Maanenschijn. Zou je die onbevangen en onbevooroordeeld kunnen beantwoorden? Ik heb veel gehad aan het artikel van dr. v.d. Tang. Maar dat mag volgens jou niet:
Het artikel van Van der Tang is inderdaad zeer belabberd. Ik zie geen enkele Bijbeltekst die zijn visie ondersteunt. Een citaat uit de Saambinder vind ik niet overtuigend.

Door de stellingname die hij hanteert, is hij generaliserend bezig en lijkt hij degenen die in afhankelijkheid van de Heere wél tot de keuze komen om zich te vaccineren over dezelfde kam te scheren als degenen die van het vaccin een afgod maken. En dat vind ik stuitend.

Laat ik het zo zeggen: dát er verafgodisering plaatsvindt m.b.t. het vaccin, is waar. Dat dit ook voorkomt in de reformatorische gezindte, zal vast ook waar zijn. Dat daar voor gewaarschuwd moet worden, is ook nodig. Maar om dat als argument te gebruiken om tégen vaccinatie te zijn, is niet sterk én in een christelijke krant ook generaliserend.
En dan fulmineren dat ik veroordelend zou zijn. Kom op Jantje, trek je even terug of ga inhoudelijk meedoen. Alsjeblieft.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Jantje is inderdaad flink fel en wordt niet inhoudelijk.
Maar in bovenstaand citaat staat toch niet dat Jantje jou verbied iets aan het artikel van VdT te hebben?
En Jantje heeft je toch ook nog niet veroordeeld?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:Voor het inzetten van een leger gaat logischerwijs het werken aan een goed inzetbaar leger vooraf. Omdat de Bijbel duidelijk is over de beschermende taak van de overheid is dat geoorloofd.

Ik mis een duidelijk bijbels bewijs dat het inzetten van preventieve maatregelen bij ziekten ook tot die geoorloofde middelen behoort.
En zo kom je uiteindelijk op een gesprek dat niet gaat over:
- preventieve maatregelen,
- geoorloofde middelen,
want die zijn toegestaan, maar op een gesprek over een lijstje van voorvallen waarbij van beide gebruik gemaakt mag worden.
Uitermate geruststellend misschien, maar het geweten wordt op die manier wel uitgeschakeld.
Het geweten is helemaal geen norm. Ook geloofsvertrouwen niet. Enkel Gods openbaring is een richtsnoer voor het gedrag.

Ik begrijp de ergernis van Jantje wel. Hij ziet de dingen gewoonlijk nogal zwart-wit, en de meeste argumenten van de bezwaarden kloppen technisch gezien gewoon niet of voeren zij niet consequent door. Soms komt er ook geen antwoord of zelfs reactie op rationele argumenten. Dat is geen oordeel of veroordeling, want consequent redeneren of analytisch vermogen zijn helemaal geen voorwaarde om in Gods koninkrijk binnen te gaan.

Maar dat neemt niet weg, dat de redeneringen mijns inziens (en duidelijk ook volgens Jantje) niet kloppen. Daar hoef je niet veel woorden aan vuil te maken. Ik ben dat met ambtenaar eens. De ene persoon kan daar alleen minder goed tegen dan de andere.

Jantje is nogal rechtlijnig en niet erg geneigd zijn gevoel te laten spreken, en dan is het heel frustrerend om dit soort gesprekken te voeren. Dat zie je terug in het gesprek. Ik weet niet of je dan moet zeggen dat de toon niet respectvol is. Daarmee voeg je -op een discussieforum- een heel ingewikkeld criterium toe.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:Jantje is inderdaad flink fel en wordt niet inhoudelijk.
Maar in bovenstaand citaat staat toch niet dat Jantje jou verbied iets aan het artikel van VdT te hebben?
En Jantje heeft je toch ook nog niet veroordeeld?
Zeker niet. Hij vindt een artikel waar ik het mee eens bent belabberd, generaliserend en stuitend. Verder niet.

De analyse van DDD, waar ik het op onderdelen verklaarbaar pertinent mee oneens ben, deel ik wel.
Plaats reactie