Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:(...) Zou hier iemandop kunnen reageren? Wat maakt dat vaccineren als ingrijpen in Gods voorzienigheid wordt gezien?
Zie het bericht van 18:08 gisterenavond (25-1).
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
simon0612 schreef:?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Het vaccin zal niet gezond zijn voor je lichaam, dat was de vergelijking met voedsel en medicijnen.
Toch denk ik niet dat je het zo kan stellen dat je een ziekteverwekker inspuit.
Even google en je vind tal van sites waar dat wel gesteld wordt. Bijvoorbeeld:
Wat zijn vaccinaties?
Vaccinaties zijn injecties met delen van dode of verzwakte ziekteverwekkers waardoor je tijdelijk of levenslang immuun bent.
Bron: https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen ... /item26040
Ja dat snap ik wel maar er word een dode of verzwakte ziekteverwekker ingespoten en niet een actieve ziekteverwekker waardoor je ziek word.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Ukkie schreef: Wat denk je dat we via ons voedsel en medicijnen binnen krijgen aan min of meer schadelijke stoffen?
?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Ik denk dat je dat soms best mag doen gezien ons Westerse wereld dieet, waaraan vele mensen overlijden. Dit blijft, ook in Corona-tijd, onderbelicht.
Dan kun je het vast verder toelichten. Ik vind het een van de raarste vergelijkingen die ik ooit gehoord heb. Eigenlijk niet heel serieus te nemen.
Ik ken mensen die niet vaccineren, maar er wel een dieet op nahouden wat, op termijn, zorgt voor ernstige ziektes. Dat de Heere van ons, in algemene zin, vraagt ons niet in gevaar te begeven, vind ik daarop van toepassing.
Ik bedoel ermee te zeggen dat ik die 2 zaken niet goed met elkaar kan rijmen. Dus ik begrijp wat Ukkie zegt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
simon0612 schreef:?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Het vaccin zal niet gezond zijn voor je lichaam, dat was de vergelijking met voedsel en medicijnen.
Toch denk ik niet dat je het zo kan stellen dat je een ziekteverwekker inspuit.
Even google en je vind tal van sites waar dat wel gesteld wordt. Bijvoorbeeld:
Wat zijn vaccinaties?
Vaccinaties zijn injecties met delen van dode of verzwakte ziekteverwekkers waardoor je tijdelijk of levenslang immuun bent.
Bron: https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen ... /item26040
Ja dat snap ik wel maar er word een dode of verzwakte ziekteverwekker ingespoten en niet een actieve ziekteverwekker waardoor je ziek word.
En inmiddels bij de Mrna-vaccins helemaal geen ziekteverwekker meer.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(...) Zou hier iemandop kunnen reageren? Wat maakt dat vaccineren als ingrijpen in Gods voorzienigheid wordt gezien?
Zie het bericht van 18:08 gisterenavond (25-1).
Ik zoek en zie alleen 18.07 uur. Je bedoelt een andere tijd?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Ik denk dat je dat soms best mag doen gezien ons Westerse wereld dieet, waaraan vele mensen overlijden. Dit blijft, ook in Corona-tijd, onderbelicht.
Dan kun je het vast verder toelichten. Ik vind het een van de raarste vergelijkingen die ik ooit gehoord heb. Eigenlijk niet heel serieus te nemen.
Ik ken mensen die niet vaccineren, maar er wel een dieet op nahouden wat, op termijn, zorgt voor ernstige ziektes. Dat de Heere van ons, in algemene zin, vraagt ons niet in gevaar te begeven, vind ik daarop van toepassing.
Ik bedoel ermee te zeggen dat ik die 2 zaken niet goed met elkaar kan rijmen. Dus ik begrijp wat Ukkie zegt.
Nou dit kan ik totaal niet uit Ukkies woorden halen hoor. Uiteraard is van zo’n dieeet wat te zeggen, echter snap ik de vergelijking dan nog steeds niet. Er zijn honderden van deze voorbeelden te verzinnen, maar wat is de vergelijking in de post van Ukkie. Ik zie hem niet. Hij spreekt over schadelijke stoffen in ons eten icm vaccins.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat begrijp ik zeker.

De reden daarvan is dat ik het heel erg vind dat @Ad Anker de tekst uit Jeremia als argument gebruikt om het wel vaccineren als dwalend te beschouwen, terwijl hij daar medechristenen mee veroordeelt. Ik zal de tekst hieronder plaatsen: Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt. (Jeremia 17: 5)
Deze tekst gebruiken als argument tégen vaccinatie is echt veel te ongenuanceerd, nodeloos kwetsend en veroordelend en dat maakt dat ik zo reageer.
Ad Anker heeft zelf al uitgelegd dat hij dat niet als veroordeling bedoeld. Gisteren heeft Wim Anker om 22:58 uur toegelicht hoe je het benoemen van dwalen zou kunnen zien. DDD vulde daarop ook goed aan in de invulling van het woord dwaling.

Iets als dwaling bestempelen, heeft niet tot consequentie dat je iets over iemands geestelijk leven zegt. Ik heb ook bepaalde opvattingen waarvan ik geloof dat op Bijbelse gronden anderen op dat punt dwalen. Aanvullend op dit standpunt realiseer ik mij drie dingen:
- Ik mag een ander niet veroordelen (wel zijn/haar standpunten bevragen/bespreken);
- Als iets niet letterlijk uit de Bijbel opgemaakt kan worden, moet ik voorzichtig zijn mijn standpunt gelijk te schakelen met de bedoeling van God;
- God staat het niet in de weg om door onze dwalingen en kromme wegen heen toch Zijn wil en weg te werken in iemands leven.

Voor mijzelf trek ik, op het punt van vaccineren, de conclusie dat christenen wereldwijd tot heel verschillende standpunten kunnen komen waarbij zij zich in vertrouwen kunnen overgeven in de handen van hun Heere en God. Het is niet mijn taak (wil ik niet, kan ik niet, mag ik niet) om daarin een oordeel te vellen, ik heb genoeg aan mijzelf.
Het zal allemaal wel waar zijn. Maar ik lees in de tekst toch anders wel: "Vervloekt..." En als je dat niet als veroordeling wilt zien op het zielenheil van je medechristen, dan vraag ik me af hoe je het dan wél ziet. Ik stel deze vraag ook mede aan de gebroeders Anker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:(...) Zou hier iemandop kunnen reageren? Wat maakt dat vaccineren als ingrijpen in Gods voorzienigheid wordt gezien?
Zie het bericht van 18:08 gisterenavond (25-1).
Ik zoek en zie alleen 18.07 uur. Je bedoelt een andere tijd?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p962512
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Het zal allemaal wel waar zijn.
Dat klinkt niet overtuigd. :slurp
Maar ik lees in de tekst toch anders wel: "Vervloekt..." En als je dat niet als veroordeling wilt zien op het zielenheil van je medechristen, dan vraag ik me af hoe je het dan wél ziet. Ik stel deze vraag ook mede aan de gebroeders Anker.
Daar mogen anderen op antwoorden, want het is geen vraag richting mij. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

https://www.rd.nl/artikel/910962-blijf- ... el-afwijst

Met name de twee laatste alinea´s zijn interessant om te lezen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

De toon in dit topic is niet de toon die je zou verwachten bij een gesprek tussen mede christenen over middelmatige zaken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:De toon in dit topic is niet de toon die je zou verwachten bij een gesprek tussen mede christenen over middelmatige zaken.
Dat is inderdaad wel teleurstellend. Het ging eigenlijk lang goed. Al vind ik het geen middelmatige zaak.

@Jantje: ik citeerde uit HC zondag 34. Eén van de verwijsteksten heb ik genoemd toen jij om een tekst vroeg. Ook ingegeven door jouw exegese over de koperen slang. Daar schrok ik van. In die zin was er zeker een oordeel. En ook dat is voluit Schriftuurlijk. 2 Kon. 18:4b
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat begrijp ik zeker.

De reden daarvan is dat ik het heel erg vind dat @Ad Anker de tekst uit Jeremia als argument gebruikt om het wel vaccineren als dwalend te beschouwen, terwijl hij daar medechristenen mee veroordeelt. Ik zal de tekst hieronder plaatsen: Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt. (Jeremia 17: 5)
Deze tekst gebruiken als argument tégen vaccinatie is echt veel te ongenuanceerd, nodeloos kwetsend en veroordelend en dat maakt dat ik zo reageer.
Ad Anker heeft zelf al uitgelegd dat hij dat niet als veroordeling bedoeld. Gisteren heeft Wim Anker om 22:58 uur toegelicht hoe je het benoemen van dwalen zou kunnen zien. DDD vulde daarop ook goed aan in de invulling van het woord dwaling.

Iets als dwaling bestempelen, heeft niet tot consequentie dat je iets over iemands geestelijk leven zegt. Ik heb ook bepaalde opvattingen waarvan ik geloof dat op Bijbelse gronden anderen op dat punt dwalen. Aanvullend op dit standpunt realiseer ik mij drie dingen:
- Ik mag een ander niet veroordelen (wel zijn/haar standpunten bevragen/bespreken);
- Als iets niet letterlijk uit de Bijbel opgemaakt kan worden, moet ik voorzichtig zijn mijn standpunt gelijk te schakelen met de bedoeling van God;
- God staat het niet in de weg om door onze dwalingen en kromme wegen heen toch Zijn wil en weg te werken in iemands leven.

Voor mijzelf trek ik, op het punt van vaccineren, de conclusie dat christenen wereldwijd tot heel verschillende standpunten kunnen komen waarbij zij zich in vertrouwen kunnen overgeven in de handen van hun Heere en God. Het is niet mijn taak (wil ik niet, kan ik niet, mag ik niet) om daarin een oordeel te vellen, ik heb genoeg aan mijzelf.
Het zal allemaal wel waar zijn. Maar ik lees in de tekst toch anders wel: "Vervloekt..." En als je dat niet als veroordeling wilt zien op het zielenheil van je medechristen, dan vraag ik me af hoe je het dan wél ziet. Ik stel deze vraag ook mede aan de gebroeders Anker.
Ik ben het wel met het gevoelen van Jantje in deze eens. Ad Anker gebruikt mildere woorden t.a.v. afwijkingen in dogmatische theologische zaken dan in de kwestie van vaccinatie. Ik denk wel dat vaccineren, maar ook verzekeren, je menselijkerwijs gesproken verder van God brengt dan dichterbij. Het artikel van ds Agteresch over dit onderwerp, waar hij voors en tegens ook vanuit wetenschappelijk oogpunt ter sprake brengt, is trouwens ook wel het overdenken waard.

Ik heb me trouwens altijd laten vertellen dat in Amerika vaccinatie een minder groot item is in bevindelijk gereformeerde kringen dan hier in Nederland, maar misschien ben ik daarin onjuist geïnformeerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/910962-blijf- ... el-afwijst

Met name de twee laatste alinea´s zijn interessant om te lezen.
Laat ik nou net de e-paper gelezen hebben, en juist deze twee alinea's ook hier onder de aandacht willen brengen...

Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen van @Ad Anker over dit artikel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Wat staat er in de laatste twee alinea's?
Plaats reactie