Herman schreef:Wim Anker schreef:Klopt. ik merk ook dat conclusies - uit de reeds decennia lang gevoerde discussie hierover - slecht beklijven.
Het gaat eigenlijk enkel over geoorloofde versus ongeoorloofde middelen en waarom het ene geoorloofd is en het andere niet.
Dank voor het aanreiken van het artikel. Dat het aankomt op het onderscheid tussen geoorloofd en ongeoorloofd was mij inmiddels ook duidelijk geworden. Er resten mij twee vragen, ik ben benieuwd naar je mening.
De schrijver stelt in zijn alinea over de kern, dat velen de kern missen. Maar ik mis zelf ook een overtuigende argumentatie die mij duidelijk maakt dat vaccinatie in zichzelf ongeoorloofd is omdat het blijkbaar strijd met Gods voorzienigheid. Mijns insziens maken de technische aspecten uit of het middel geoorloofd is of niet. De uitslag van die vraag geeft dan vervolging sturing aan je opvatting over HC zondag tien.
Gewoon even een gedachteoefening: er zouden dus ongeoorloofde middelen kunnen zijn, die wel binnen de voorzienigheid gebruikt kunnen worden?
Aan welk elementen denk jij zelf als het gaat om geoorloofd of niet geoorloogd. Welke criteria zijn daarvoor?
Ik ben hier nu al een tijdje over aan het nadenken, en ben er nog (lang) niet uit. Enkele overwegingen:
Eerst n.a.v. van de vraag of er ongeoorloofde middelen kunnen zijn die wel binnen de voorzienigheid gebruikt kunnen worden. Dat antwoord is m.i. eenvoudig, nee. Ook deze stelligheid is discutabel, zoals wel blijkt uit de literatuur over de noodleugen. (die vele malen in de Schrift voorkomt). Maar de hoofdlijn, God staat niets toe wat tegen de Zijn wet ingaat is helder. Ongeoorloofde middelen zijn dus m.i. niet toegestaan.
In relatie hiermee zoek ik naar de relatie tussen God voorzienigheid en de 10 geboden. In de bijbel komt het woord "voorzienigheid" niet voor, de HC noemt het in het kader van de uitleg van het 1e artikel van de geloofsbelijdenis. Hieruit is wel de relatie te leggen met het eerste gebod. Juist deze relatie noemt HC zondag 10. Het vertrouwen op iets anders dan God is afgoderij.
Mijn! conclusie is dan dat het afwijzen van een geoorloofd middel op basis van HC Zondag 10 een drogredenering is. Niet het middel maar het omgaan met het middel wordt in HC Zondag 10 afgewezen. Geen enkel geoorloofd middel wordt afgewezen, integendeel, God werkt juist middellijk leert ons de Schrift. (en de natuur).
De vraag blijft dan over of vaccinatie een geoorloofd of ongeoorloofd middel is.
ps. Uitzonderingen bestaan uiteraard, de Rehabieten mochten een, door God geoorloofd middel, Jeremia moest ze wijn voorzetten! - niet gebruiken.