Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:[ja wel een beetje. Ik denk dat vaccinatie niet verkeerd is, mits je het goed gebruikt.
Wij hebben bijvoorbeeld weer niet de Hpv vaccinatie gedaan. Omdat als je er een bijbelse moraal op seksualiteit en huwelijk erop nahoudt die vaccinatie niet nodig is.
Bij deze vaccinatie ligt voor ons inderdaad de reden in het feit om de zorg voor onze naaste.

Ik had je reactie gemist. En daarom niet gereageerd. Excuses.
Wij doen juist wel de HPV vaccinatie. Ik kan mijn dochter wel voorlichten hierover en dat ze rein moet leven, maar gaat zij dat ook doen? En daarnaast, heeft haar aanstaande partner dat wel gedaan?
ik kan mijn dochter voorlezen en leren dat ze niet mag stelen. Gaat ze het ook doen?
M.a.w. Als ze volwassen wordt, dan wordt ze ook verantwoordelijk voor haar eigen handel en wandel. En zal ze ook zelf de gevolgen moeten dragen. Zo ook met voorbehoedsmiddelen. Ze leert wat God ons leert in de Bijbel. Zou ze daar over de scheef gaan. Zijn ook de gevolgen voor haar. Dat weet ze.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Dat is natuurlijk een hele kromme redenatie. je zet ook een pot hete thee weg en neemt het risico om brandwonden op te lopen ook niet voor lief. Voor mij geldt hetzelfde ook voor baarmoederhalskanker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Die discussie gaan we hier niet doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Is er ergens een statistiek van de Britse variant in Groot-Brittannië. Of discussiëren we alleen over wetenschappelijke aannames?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Herman schreef:Is er ergens een statistiek van de Britse variant in Groot-Brittannië. Of discussiëren we alleen over wetenschappelijke aannames?
Van Dissel liet daar gisteren tijdens de briefing één en ander van zien.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Is er ergens een statistiek van de Britse variant in Groot-Brittannië. Of discussiëren we alleen over wetenschappelijke aannames?
https://coronavirus.data.gov.uk/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Is er ergens een statistiek van de Britse variant in Groot-Brittannië. Of discussiëren we alleen over wetenschappelijke aannames?
https://coronavirus.data.gov.uk/
Dank je.

Dat is het totaal aan Covid-problematiek in GB, maar geeft geen specifieke informatie over de aantallen besmettingen met het gemuteerde virus.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Is er ergens een statistiek van de Britse variant in Groot-Brittannië. Of discussiëren we alleen over wetenschappelijke aannames?
https://coronavirus.data.gov.uk/
Dank je.

Dat is het totaal aan Covid-problematiek in GB, maar geeft geen specifieke informatie over de aantallen besmettingen met het gemuteerde virus.
Vandaar mijn verwijzing naar de technische briefing van gisteren. Uit de beschikbare powerpoint kun je wel gegevens halen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Klopt. ik merk ook dat conclusies - uit de reeds decennia lang gevoerde discussie hierover - slecht beklijven.
Het gaat eigenlijk enkel over geoorloofde versus ongeoorloofde middelen en waarom het ene geoorloofd is en het andere niet.
Dank voor het aanreiken van het artikel. Dat het aankomt op het onderscheid tussen geoorloofd en ongeoorloofd was mij inmiddels ook duidelijk geworden. Er resten mij twee vragen, ik ben benieuwd naar je mening.

De schrijver stelt in zijn alinea over de kern, dat velen de kern missen. Maar ik mis zelf ook een overtuigende argumentatie die mij duidelijk maakt dat vaccinatie in zichzelf ongeoorloofd is omdat het blijkbaar strijd met Gods voorzienigheid. Mijns insziens maken de technische aspecten uit of het middel geoorloofd is of niet. De uitslag van die vraag geeft dan vervolging sturing aan je opvatting over HC zondag tien.
Gewoon even een gedachteoefening: er zouden dus ongeoorloofde middelen kunnen zijn, die wel binnen de voorzienigheid gebruikt kunnen worden?

Aan welk elementen denk jij zelf als het gaat om geoorloofd of niet geoorloogd. Welke criteria zijn daarvoor?
Ik ben hier nu al een tijdje over aan het nadenken, en ben er nog (lang) niet uit. Enkele overwegingen:

Eerst n.a.v. van de vraag of er ongeoorloofde middelen kunnen zijn die wel binnen de voorzienigheid gebruikt kunnen worden. Dat antwoord is m.i. eenvoudig, nee. Ook deze stelligheid is discutabel, zoals wel blijkt uit de literatuur over de noodleugen. (die vele malen in de Schrift voorkomt). Maar de hoofdlijn, God staat niets toe wat tegen de Zijn wet ingaat is helder. Ongeoorloofde middelen zijn dus m.i. niet toegestaan.

In relatie hiermee zoek ik naar de relatie tussen God voorzienigheid en de 10 geboden. In de bijbel komt het woord "voorzienigheid" niet voor, de HC noemt het in het kader van de uitleg van het 1e artikel van de geloofsbelijdenis. Hieruit is wel de relatie te leggen met het eerste gebod. Juist deze relatie noemt HC zondag 10. Het vertrouwen op iets anders dan God is afgoderij.

Mijn! conclusie is dan dat het afwijzen van een geoorloofd middel op basis van HC Zondag 10 een drogredenering is. Niet het middel maar het omgaan met het middel wordt in HC Zondag 10 afgewezen. Geen enkel geoorloofd middel wordt afgewezen, integendeel, God werkt juist middellijk leert ons de Schrift. (en de natuur).

De vraag blijft dan over of vaccinatie een geoorloofd of ongeoorloofd middel is.

ps. Uitzonderingen bestaan uiteraard, de Rehabieten mochten een, door God geoorloofd middel, Jeremia moest ze wijn voorzetten! - niet gebruiken.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Natuurlijk kunnen er wel ongeoorloofde dingen binnen Gods voorzienigheid gebruikt worden. Denk aan een machinegeweer. Of een bordeel.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Natuurlijk kunnen er wel ongeoorloofde dingen binnen Gods voorzienigheid gebruikt worden. Denk aan een machinegeweer. Of een bordeel.
Mag ik jouw een (basisschool) cursus lezen aanbevelen? Het blijkt evident uit mijn antwoord dat ik "gebruikt" hier opvat als "gelegitimeerd gebruik van mogen maken'.
Dat ongeoorloofde middelen door God gezegend kunnen worden is hier de discussie niet.

Daarbij komt dat een machinegeweer an sich geen ongeoorloofd middel is. Een bordeel uiteraard wel.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik zie liever dat je zorgvuldig schrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Gewetenskeuze vaccinatie vraagt afhankelijkheid

https://www.rd.nl/artikel/909338-gewete ... kelijkheid
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Jeremiah schreef:Gewetenskeuze vaccinatie vraagt afhankelijkheid

https://www.rd.nl/artikel/909338-gewete ... kelijkheid
Mooi artikel
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Kortom. Vaccinatie is gewoon geoorloofd en hoort tot de het domein van de verantwoordelijkheid van de mens.

De afhankelijkheidsvraag is vervolgens niet relevant meer, hooguit binnen een bevindelijke levensstijl.
Plaats reactie