Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erasmiaan »

Bertiel schreef:
Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef: o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Is toch anders dan : Och mocht nog maar eens staan te gebeuren.
Want dat kan iedereen knikkend bevestigen, zonder dat er een aansporing klonk
Geytenbeek! Ik schreef wat ik schreef. Gelieve daar geen karikaturen van te maken ook niet van de oproepen in preken om om bekering te bidden. Hier staat gewoon wat regelmatig veroordeeld wordt over GG predikanten. Ik heb de hele verhandeling van Ralph Erskine gelezen en kan dan ook richting Bertiel zeggen dat deze verhandeling dus aanmerkelijk anders is dan jouw copy/paste tekst. Hier was dus ook ruimte voor! Is die ruimte er ook bij criticasters van de hedendaagse prediking zoals jij?
Als dat het enige is, dan blijf ik inderdaad zeer kritisch
En ik voel me dan vrij van die kritiek. De prediking in de Gereformeerde Gezindte heeft oude papieren. Ik zou dat met citaten uit kunnen breiden maar het zou helaas tevergeefs zijn. Excuses voor het zijpad het is bovendien off-topic.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Ik ben het van de eerste letter tot de laatste letter met je eens. Met één aanvullende kanttekening: psalm 27:1 kan net zo goed een geloofsbelijdenis zijn van iemand die wel gaat vaccineren. Ik zie het alleen hier in huis al gebeuren.
En dat begrijp ik niet. Vooral niet na alle heisa van de afgelopen weken en vandaag. Ik veroordeel het ook niet. Dat komt mij niet toe.
De heisa van de laatste dagen richt zich op de 'nieuwe verlosser': het vaccin. Maar je kan het ook oneens zijn met deze heisa, hysterie en overwinningskreten en tegelijkertijd toch echt een vaccin nemen als geoorloofd medisch middel. Het vertrouwen op de Heere God sluit niet uit dat middelen gebruikt kunnen worden. Als je voorheen als christen hebt laten vaccineren (schatting: ca. 70% in NL), dan is de drempel voor een coronavaccin niet of nauwelijks aanwezig.
Het standpunt tegen vaccineren is niet het enige standpunt dat kan leunen op God en Zijn Woord. Dan zou het een kernzaak zijn en dat is het niet.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef:@Parsifal: ik zie juist geen stevige mening. Of begrijpen we elkaar verkeerd?

Het is best cynisch ja. En toch heel welgemeend. Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik oordeel daarmee niet over de mensen die zich wel vaccineren. Maar ik ben er ook niet jaloers op.
Volkomen mee eens. Waarom staat de kerk niet als een biddende Moeder om haar kinderen heen en geeft ze handvatten om met deze actuele levensvragen om te gaan?! Ook in de prediking lijkt dit achterwege te blijven, enkele uitzonderingen daargelaten.
Misschien omdat de kerk, behalve de traditie, geen argumenten (meer) heeft om tegen vaccineren te zijn?

Want met alle respect hoe @Ad dit beleeft, ik kan niet volgen waarom dan het ene middel met dankzegging en onder biddend opzien toegepast wordt en andere middelen worden geweigerd.

En het argument dat anderen het middel verkeerd gebruiken (afgoderij ermee bedrijven) impliceert toch niet dat het middel gemeden moet worden? De bijbelse onderbouwing hiervan mis ik.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Misschien omdat de kerk, behalve de traditie, geen argumenten (meer) heeft om tegen vaccineren te zijn?

Want met alle respect hoe @Ad dit beleeft, ik kan niet volgen waarom dan het ene middel met dankzegging en onder biddend opzien toegepast wordt en andere middelen worden geweigerd.

En het argument dat anderen het middel verkeerd gebruiken (afgoderij ermee bedrijven) impliceert toch niet dat het middel gemeden moet worden? De bijbelse onderbouwing hiervan mis ik.
Wees eens concreet. Welk middel zet je tegenover het vaccin?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door helma »

Ik denk niet dat het alleen 'traditie' is Wim Anker.
Dan doe je degenen tekort die vanuit geloofsvertrouwen biddend tot deze keus komen.

Ik vind niet dat je dit (zeker niet als kerk) anderen voor kan schrijven. Daarvoor kunnen de gevolgen van je keus te ingrijpend zijn.
Het moet een persoonlijke keus zijn die je voor Gods aangezicht neemt.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Misschien omdat de kerk, behalve de traditie, geen argumenten (meer) heeft om tegen vaccineren te zijn?

Want met alle respect hoe @Ad dit beleeft, ik kan niet volgen waarom dan het ene middel met dankzegging en onder biddend opzien toegepast wordt en andere middelen worden geweigerd.

En het argument dat anderen het middel verkeerd gebruiken (afgoderij ermee bedrijven) impliceert toch niet dat het middel gemeden moet worden? De bijbelse onderbouwing hiervan mis ik.
Wees eens concreet. Welk middel zet je tegenover het vaccin?
Aan medicijnen inname:

b.v. antibiotica, al dan niet preventief.
vitaminepillen.
(Preventief) slikken van malariapillen bij inreizen malariagebied.

Aan andersoortige voorzorgsmaatregelen - die ook gezondheid in gevaar (kunnen) brengen - zijn er talloze te noemen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

helma schreef:Ik denk niet dat het alleen 'traditie' is Wim Anker.
Dan doe je degenen tekort die vanuit geloofsvertrouwen biddend tot deze keus komen.

Ik vind niet dat je dit (zeker niet als kerk) anderen voor kan schrijven. Daarvoor kunnen de gevolgen van je keus te ingrijpend zijn.
Het moet een persoonlijke keus zijn die je voor Gods aangezicht neemt.
+3!!
Met nadruk op de laatste vier woorden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Maar er spelen ook allerlei collectieve elementen mee. Dat blijkt wel.

Ik hoop mijn visie later uit te werken, los van de emotie van het moment.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Hollander schreef:
helma schreef:Ik denk niet dat het alleen 'traditie' is Wim Anker.
Dan doe je degenen tekort die vanuit geloofsvertrouwen biddend tot deze keus komen.

Ik vind niet dat je dit (zeker niet als kerk) anderen voor kan schrijven. Daarvoor kunnen de gevolgen van je keus te ingrijpend zijn.
Het moet een persoonlijke keus zijn die je voor Gods aangezicht neemt.
+3!!
Met nadruk op de laatste vier woorden.
Ook zeer eens uiteraard. Ik ben wars van alle dwang.

Maar ik plaats het wel in het rijtje van niet willen rijden op zondag. Dat is ook een keus voor Gods aangezicht die gerespecteerd moet worden.

En ik meen dat we best mogen argumenteren over bijbelse argumenten. Of het nu gaat over rijden op zondag of over vaccineren.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 jan 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Misschien omdat de kerk, behalve de traditie, geen argumenten (meer) heeft om tegen vaccineren te zijn?

Want met alle respect hoe @Ad dit beleeft, ik kan niet volgen waarom dan het ene middel met dankzegging en onder biddend opzien toegepast wordt en andere middelen worden geweigerd.

En het argument dat anderen het middel verkeerd gebruiken (afgoderij ermee bedrijven) impliceert toch niet dat het middel gemeden moet worden? De bijbelse onderbouwing hiervan mis ik.
Wees eens concreet. Welk middel zet je tegenover het vaccin?
Aan medicijnen inname:

b.v. antibiotica, al dan niet preventief.
vitaminepillen.
(Preventief) slikken van malariapillen bij inreizen malariagebied.

Aan andersoortige voorzorgsmaatregelen - die ook gezondheid in gevaar (kunnen) brengen - zijn er talloze te noemen.
Als je het tegen mij hebt: elk middel kent zijn afweging. Dus ik vind de voorbeelden wat goedkoop.

Ik ga geen oordeel vellen over een andere keuze. Maar voor mij en mijn vrouw is vaccineren nu een onmogelijke keuze. En ik mis de biddende moeder, zoals Erasmiaan dat heel treffend verwoordde.

Als christenen in Nederland leven we enorm onafhankelijk. Misschien is het gemis aan afhankelijkheid wat mijn drijfveer is. Wellicht koester ik het niet enten als een daad van afhankelijkheid omdat ik een beetje denk te weten dat ik een hoogmoedig hart heb. En ja, ik weet, dat is een persoonlijke zaak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:De heisa van de laatste dagen richt zich op de 'nieuwe verlosser': het vaccin. Maar je kan het ook oneens zijn met deze heisa, hysterie en overwinningskreten en tegelijkertijd toch echt een vaccin nemen als geoorloofd medisch middel. Het vertrouwen op de Heere God sluit niet uit dat middelen gebruikt kunnen worden. Als je voorheen als christen hebt laten vaccineren (schatting: ca. 70% in NL), dan is de drempel voor een coronavaccin niet of nauwelijks aanwezig.
Het standpunt tegen vaccineren is niet het enige standpunt dat kan leunen op God en Zijn Woord. Dan zou het een kernzaak zijn en dat is het niet.
Geheel eens!!!
Ad Anker schreef:Als christenen in Nederland leven we enorm onafhankelijk. Misschien is het gemis aan afhankelijkheid wat mijn drijfveer is. Wellicht koester ik het niet enten als een daad van afhankelijkheid omdat ik een beetje denk te weten dat ik een hoogmoedig hart heb. En ja, ik weet, dat is een persoonlijke zaak.
Volgens mij kan dat ook tot hoogmoed leiden.

Verder ook geheel eens met @Wim Anker.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 jan 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:(...) Als christenen in Nederland leven we enorm onafhankelijk. Misschien is het gemis aan afhankelijkheid wat mijn drijfveer is. Wellicht koester ik het niet enten als een daad van afhankelijkheid omdat ik een beetje denk te weten dat ik een hoogmoedig hart heb. En ja, ik weet, dat is een persoonlijke zaak.
Ad, oprechte vraag: Zou het niet inenten in de kiem ook een daad van hoogmoed kunnen zijn?
HersteldHervormd
Berichten: 6094
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:(...) Als christenen in Nederland leven we enorm onafhankelijk. Misschien is het gemis aan afhankelijkheid wat mijn drijfveer is. Wellicht koester ik het niet enten als een daad van afhankelijkheid omdat ik een beetje denk te weten dat ik een hoogmoedig hart heb. En ja, ik weet, dat is een persoonlijke zaak.
Ad, oprechte vraag: Zou het niet inenten in de kiem ook een daad van hoogmoed kunnen zijn?
Al wat niet uit God is, is verkeerd en zondig?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door helma »

Ik zie het beslist niet op 1 lijn met een discussie over autorijden op zondag. Dit weegt voor mij veel zwaarder omdat de gezondheid van anderen er ook bij betrokken zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:(...) Als christenen in Nederland leven we enorm onafhankelijk. Misschien is het gemis aan afhankelijkheid wat mijn drijfveer is. Wellicht koester ik het niet enten als een daad van afhankelijkheid omdat ik een beetje denk te weten dat ik een hoogmoedig hart heb. En ja, ik weet, dat is een persoonlijke zaak.
Ad, oprechte vraag: Zou het niet inenten in de kiem ook een daad van hoogmoed kunnen zijn?
Dat kan je ook krijgen, of je gramt spui als je bij wijze van spreken een wachtrij ziet staan van mensen die voor een vaccinatie komen.
Maar als je bij het niet-enten je leven meer nadrukt legt op het afhankelijk van God zijn, weegt dat (voor mij) zwaarder.
Plaats reactie