Auteursrechten en kerkbibliotheek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Auteursrechten en kerkbibliotheek

Bericht door parsifal »

In onze kerk hebben we sinds kort een soort van bibliotheek. Op het moment fungeert het vooral zo dat mensen Bijbelstudieboekjes die voor een studie gebruikt zijn doneren, die dan gebruikt worden in andere Bijbelstudiegroepen, of soms dat commentaren die bij het leiden van een groep zijn gebruikt voor volgende groepen worden achtergelaten. In de toekomst willen we ook theologische boeken aannemen van mensen die gaan verhuizen (en niet hun hele collectie mee willen verhuizen) en de bibliotheek echt als bibliotheek voor leden van de kerk laten fungeren.

Mijn vraag is (als dit in Nederland opgezet zou worden), wanneer moeten er leenrechten betaald worden en hoe krijg je een idee hoeveel deze leenrechten zijn?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Auteursrechten en kerkbibliotheek

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:In onze kerk hebben we sinds kort een soort van bibliotheek. Op het moment fungeert het vooral zo dat mensen Bijbelstudieboekjes die voor een studie gebruikt zijn doneren, die dan gebruikt worden in andere Bijbelstudiegroepen, of soms dat commentaren die bij het leiden van een groep zijn gebruikt voor volgende groepen worden achtergelaten. In de toekomst willen we ook theologische boeken aannemen van mensen die gaan verhuizen (en niet hun hele collectie mee willen verhuizen) en de bibliotheek echt als bibliotheek voor leden van de kerk laten fungeren.

Mijn vraag is (als dit in Nederland opgezet zou worden), wanneer moeten er leenrechten betaald worden en hoe krijg je een idee hoeveel deze leenrechten zijn?
Kijk even rond op de website van Stichting Leenrecht https://www.leenrecht.nl/nl/Tarieven
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Auteursrechten en kerkbibliotheek

Bericht door Tiberius »

Dat is vrij makkelijk te beantwoorden: zie https://www.cedar.nl/stichtingen/stichting-leenrecht.

Leenrechten moeten betaald worden als er (nog) auteursrechten op de boeken rust. Heb je (voornamelijk) boeken waarop geen auteursrecht meer rust, dan hoef je dus geen rechten te betalen. Voor een theologische bibliotheek kan het de moeite lonen om twee afdelingen te maken: met en zonder auteursrecht.
Het exacte tarief momenteel weet ik niet, zo'n 5 jaar geleden was dat €0,10 per boek per week. Dus dat kan aardig oplopen.

Dit is de Nederlandse situatie; hoe het in Zweden of andere landen geregeld is, weet ik niet.

Edit> Ik zie dat Hendrikus de exacte tarieven al heeft gevonden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Auteursrechten en kerkbibliotheek

Bericht door parsifal »

Bedankt. Ik zal het proberen uit te zoeken voor de Zweedse situatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie