Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Ik plaats deze poll omdat ik benieuwd ben hoe mijn medeforummers over dit onderwerp denken.

Er zijn 3 mogelijkheden, die ik nu kan bedenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Nathanaël »

Wij hebben wel lampjes in huis, maar die hebben we eigenlijk niet speciaal voor Kerst. In de zomer zitten we veel buiten, dan hebben we daar lampjes hangen. Waar valt dat onder?
Overigens vind ik de mogelijkheden wel erg suggestief geformuleerd ;-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Ad Anker »

Nathanaël schreef:Wij hebben wel lampjes in huis, maar die hebben we eigenlijk niet speciaal voor Kerst. In de zomer zitten we veel buiten, dan hebben we daar lampjes hangen. Waar valt dat onder?
Overigens vind ik de mogelijkheden wel erg suggestief geformuleerd ;-)
Ja, je bent wel een ontzaglijke heiden als je niet voor optie 3 kiest. Voor ons geldt optie 2 overigens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door refo »

2. Ik zou haast zeggen: uiteraard 2.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Hendrikus »

Vreemde poll. Ik zou er liever een houden waarin wordt gepeild of je vóór 25 december al kerstliederen zingt. Want zolang het geen Kerst is, is het Advent. Ik verbaas me over alle kerstbijeenkomsten die gehouden worden terwijl we nog in de tijd van verwachten zijn. Tegen dat het écht 1e Kerstdag is, kunnen veel mensen al geen Stille nacht of Ere zij God meer horen, omdat dat in de voorafgaande weken al talloze malen heeft geklonken. Het besef van Advent lijkt wel helemaal verdwenen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

@Nathanaël, die optie valt hier niet onder. Het gaat er echt om dat je het speciaal met Kerst doet.

@Ad Anker, ik ben dat niet met je eens. Ik heb er namelijk een vreselijke hekel aan dat met Kerst er allerlei lampjes en versieringen zijn aangebracht. Het slaat gewoon nergens meer op en het heeft met Kerst niets meer te maken. Ik heb dus een groot bezwaar tegen welke kerstversiering dan ook. Vandaag ook mijn hele duidelijke stellingen. Ook in deze geldt dat wij de wereld niet gelijkvormig moeten worden.

@Hendrikus, ik deel je mening van ganser harte. Adventzangavonden zijn niet meer te onderscheiden van Kerst. En dat vind ik wel een gemis en ook een beetje gevaarlijk. Want Advent is heel belangrijk. In het geestelijke gaat Advent ook vooraf aan Kerst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Bruna »

Iets meer nuance zou op zijn plaats zijn.
Zie nog vrij weinig staan.
Wel zie ik een paar van die besneeuwde huisjes met lichtjes. We houden het meestal bij wat kaarsjes. Optie 2 heb ik aangevinkt. Verder ben ik het helemaal met optie 3 eens.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door HersteldHervormd »

Beetje onzin poll, maargoed, gekozen voor optie 2 dan maar. Al is het eigenlijk heel weinig wat we hebben.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Nathanaël »

Ik ga er trouwens vanuit dat iedereen hier het helemaal eens is met de tweede zin van optie drie, was mooi geweest als die ook bij de andere opties had gestaan.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door crossmountain »

Ik denk dat volgens de regels van Jantje we als erg links worden bestempeld, maar op dit punt ben ik het helemaal met hem eens en doen wij niets aan welke vorm van kerstversiering en lampjes.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:@Nathanaël, die optie valt hier niet onder. Het gaat er echt om dat je het speciaal met Kerst doet.

@Ad Anker, ik ben dat niet met je eens. Ik heb er namelijk een vreselijke hekel aan dat met Kerst er allerlei lampjes en versieringen zijn aangebracht. Het slaat gewoon nergens meer op en het heeft met Kerst niets meer te maken. Ik heb dus een groot bezwaar tegen welke kerstversiering dan ook. Vandaag ook mijn hele duidelijke stellingen. Ook in deze geldt dat wij de wereld niet gelijkvormig moeten worden.

@Hendrikus, ik deel je mening van ganser harte. Adventzangavonden zijn niet meer te onderscheiden van Kerst. En dat vind ik wel een gemis en ook een beetje gevaarlijk. Want Advent is heel belangrijk. In het geestelijke gaat Advent ook vooraf aan Kerst.
Omdat de Heere Jezus er al is, je kunt alleen Zijn wederkomst verwachten en daar naar uitzien, dat is niet vier weken per jaar maar altijd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door alexv »

Jantje schreef:Ik plaats deze poll omdat ik benieuwd ben hoe mijn medeforummers over dit onderwerp denken.

Er zijn 3 mogelijkheden, die ik nu kan bedenken.

Kun je gelijk een waarde oordeel geven en alle personen die reageren in een hokje stoppen.

Wat een niveau.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door J.C. Philpot »

2,5

Een paar losse lichtjes, maar die hebben we de hele winter. Verder geen poespas, en eens met de laatste zin van 3.

En ook in vind de opties wat suggestief.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Ik plaats deze poll omdat ik benieuwd ben hoe mijn medeforummers over dit onderwerp denken.

Er zijn 3 mogelijkheden, die ik nu kan bedenken.
Mijn antwoord staat er niet echt bij. Het middelste past nog het beste, maar toch niet helemaal.

Het kerstfeest voelt voor mij erg ‘dubbel’. Calvijn en de eerste Nederlandse synoden wilden het feest geheel afschaffen. Het heeft voor mij ook feitelijk niets te maken met de geboorte van Christus (daarom valt optie 3 af). Wel probeer ik op zondagen rond deze tijd bij de komst en geboorte van Christus stil te staan. De feestdagen zelf hebben echter geen enkele betekenis; de viering heeft een puur heidense oorsprong.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:2,5

Een paar losse lichtjes, maar die hebben we de hele winter. Verder geen poespas, en eens met de laatste zin van 3.

En ook in vind de opties wat suggestief.
Idem voor ons.
Plaats reactie