Zondagsheiliging

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vanuit de Schrift is m.i. niet te onderbouwen dat kinderen op de zondag niet mogen spelen.
Wel zijn we in delen van onze gezindte in de opvoeding gelukkig (!) gewend om een onderscheid te maken tussen de zondag en doordeweekse dagen. Om zo in de opvoeding al het verschil duidelijk te maken tussen een doordeweekse dag en de zondag. Je kunt er dan voor kiezen om alleen in de tuin te laten spelen en niet met andere kinderen in het kader van een apart gezette rustdag. Vind ik dat een goede gewoonte? Zeer zeker. Gaat het te ver wanneer anderen dit niet zo doen? Nee, vanuit de Bijbel is er geen grondslag om dit te verbieden.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door deschpin »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Nee hoor, vrijwel iedere zondag maken we een wandeling of fietstochtje naar opa en oma. Dat er sneeuw ligt was leuk even van de dijk af, lekker ontspannen en gewoon weer op tijd thuis voor de avonddienst.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Wij woonden vroeger aan een brede vaart en ik stond de hele zondagmiddag met mijn neus tegen het raam om te kijken naar de voorbijschaatsende vriendjes en vriendinnetjes.
Het was geen discussiepunt. Dus ik zeurde er ook niet over en accepteerde het.
Ik kijk niet om in frustratie, maar ik heb de kinderen wel laten schaatsen op zondagmiddag.
En als er sneeuw lag, gingen we met de slee naar de kerk. Daar zitten geen wielen onder, dus mag het. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Denk het niet Jantje, ik was daar vroeger ook strenger in maar wat is de reden? Omdat ik het zo had meegekregen van thuis of vraagt de Heere dat van mij? Binnenspelen of buitenspelen
maakt geen verschil, kinderen moeten ook hun energie kwijt.
Bij ons thuis vroeger ook heel streng. De reden? 'Dat weet je best'. Van mij mochten de kids gisteren heerlijk even met de slee naar buiten. Dat er dan andere kinderen ook zijn is best evident. Dan zeg ik niet tegen ze 'je mag niet tegen de ander praten'. Ik heb de andere gevraagd of ze ook de preek wilden luisteren. Onlangs heeft 1 van deze kinderen dat zelfs gedaan. Vond het wel lang en saai.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vind je dat?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
En met de slee naar de kerk? Vind je dat te ver gaan of niet?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vind je dat?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
En met de slee naar de kerk? Vind je dat te ver gaan of niet?
Jantje doet denk ik liever aan buikglijdend naar de kerk :haha
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door deschpin »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vind je dat?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
En met de slee naar de kerk? Vind je dat te ver gaan of niet?
Zolang het geen heilige koe is vind ik het prima.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Waarom? Ik zou mij eerder zorgen maken als kinderen op zondag niet in de sneeuw mogen spelen maar wel in bed mogen slapen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Ok. Wat vind je van opblijven op zondag tot net na middernacht om als eerste beroepingsnieuws te melden? (Als je mij een beetje kent weetje wat mijn standpunt hierin is).
Ik vind het kwalijker om al vóór 12 uur te gaan slapen, tenzij dat je dat de hele week doet, natuurlijk. Dan kan dat op zondag ook. Maar de zondag is geen slaapdag.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Ik lees net in een ander draadje dat men ook al op scholen de kinderen wil verbieden te zingen vanwege de aerosullen. Gaat dat niet een beetje ver?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Ik denk dat grenzen wat wel of niet gedaan wordt voor veel mensen anders gesteld worden. Dat heeft ook te maken met de woonsituatie. Woon je in een woonwijk waar veel kinderen spelen, of zoals Mara aangaf, langs een vaart waar vanalles voorbij komt dan dat andere grenzen geven dan in onze situatie waar het vooral zo was dat de buurkinderen elke dag bij ons speelden. Om op zondag wat meer rust te creëren voor ons eigen gezin hebben we toen aangegeven dat we de zondag voor ons zelf wensten te houden en geen kinderen kunnen komen spelen. Dus niet perse een grens op basis van principe maar uit praktische overweging.

In de keuze wat we wel en niet doen op zondag betrekken we ook een risico-component. Ik reed graag aangespannen (paard en wagen), maar niet op zondag. Uit rijden gaan met paard en wagen geeft aanmerkelijk meer risico’s op ongelukken dan uit rijden gaan met de fiets. Skeeleren op straat geeft minder risico dan skeeleren op een skate-ramp. Dat soort risico’s betrek ik ook bij de keuze wat wel en niet gewenst is op zondag.

(Ik las in jouw post een serieuze vraag, dus dacht daar ook maar serieus antwoord op te geven, of was het ironisch bedoeld?)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Eerlijk gezegd vind ik onder zondagsheiliging niet horen: allerlei leuke dingen gaan doen voor jezelf. Het is toch een afgezonderde dag voor God. Met kinderen is dat natuurlijk wel lastiger, maar dat 'afgezonderd' zijn, mogen ze best voelen, vind ik.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:Eerlijk gezegd vind ik onder zondagsheiliging niet horen: allerlei leuke dingen gaan doen voor jezelf. Het is toch een afgezonderde dag voor God. Met kinderen is dat natuurlijk wel lastiger, maar dat 'afgezonderd' zijn, mogen ze best voelen, vind ik.
Hoe zie jij het dan voor je? Ben met je eens dat de zondag een dag is om in alle rust uit de bijbel te kunnen lezen en de preken te luisteren maar ik weet niet hoe dat bij jou is maar mijn hoofd kan maar beperkt opslaan. Wat doe je dan de rest van de zondag?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

@Ukkie, ik vind het ook best een worsteling. Maar ik probeer me wel aan soberheid te houden. Je neemt toch snel 'te' veel ruimte voor je eigen geneugten.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Ok. Wat vind je van opblijven op zondag tot net na middernacht om als eerste beroepingsnieuws te melden? (Als je mij een beetje kent weetje wat mijn standpunt hierin is).
Ik vind het kwalijker om al vóór 12 uur te gaan slapen, tenzij dat je dat de hele week doet, natuurlijk. Dan kan dat op zondag ook. Maar de zondag is geen slaapdag.
Bij ons is rond 22 uur het licht wel uit doorgaans ja. Rond 6 uur is het dan weer aan ongeveer.
Plaats reactie