Zondagsheiliging

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:@Ukkie, ik vind het ook best een worsteling. Maar ik probeer me wel aan soberheid te houden. Je neemt toch snel 'te' veel ruimte voor je eigen geneugten.
Als ik een stukje wandel of fiets denk ik vaker na over wat ik gehoord heb.
Wat betreft kinderen die het best mogen 'voelen' dat de zondag een afgezonderde dag is wil ik zeggen dat het bij ons negatief werkte dat we de kinderen binnen hielden. Kinderen klieren en sfeer naar de knoppen dus niet bepaald bevorderlijk voor fijne zondag. In een eerdere post heb ik daar al iets over gezegd dat we ons daardoor de vraag stelden: is dit wat de Heere van ons vraagt, of is ons dat geleerd, of doen we dit voor andere mensen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Ok. Wat vind je van opblijven op zondag tot net na middernacht om als eerste beroepingsnieuws te melden? (Als je mij een beetje kent weetje wat mijn standpunt hierin is).
Ik vind het kwalijker om al vóór 12 uur te gaan slapen, tenzij dat je dat de hele week doet, natuurlijk. Dan kan dat op zondag ook. Maar de zondag is geen slaapdag.
Bij ons is rond 22 uur het licht wel uit doorgaans ja. Rond 6 uur is het dan weer aan ongeveer.
Als dat op zaterdagavond ook zo is, dan zul je mij niet horen. Tenzij iemand natuurlijk op zaterdagavond met de rustdag begint, en op zondagavond de nabetrachting doet.

Het lijkt me heel naar om iedere dag om zes uur uit bed te gaan, maar dat is misschien een stads perspectief, al woon ik in een dorp. Je ziet dat de spits in Amsterdam ook véél later is dan bijvoorbeeld in de Achterhoek.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Thea schreef:Eerlijk gezegd vind ik onder zondagsheiliging niet horen: allerlei leuke dingen gaan doen voor jezelf. Het is toch een afgezonderde dag voor God. Met kinderen is dat natuurlijk wel lastiger, maar dat 'afgezonderd' zijn, mogen ze best voelen, vind ik.

De catechismus noemt het een rustdag, in de oorspronkelijke taal: een feestdag/ vierdag. (Feiertag) De kerken van de gereformeerde gezindte zijn daar al zover vandaan dat ik pas hoorde dat een predikant bij de overheid meldde dat de kerkdiensten in de Gereformeerde Gemeenten geen vieringen zijn. Misschien is dat juist, maar dat staat dan toch ver van de gereformeerde vaderen.

Als kinderen die graag buiten spelen op zondag niet mogen buiten spelen, dan vind ik dat niet zo best. Dat vind ik net zoiets als dat je als volwassene alle vervelende klusjes op de zondag gaat doen, omdat het daarmee een aparte dag is. Dat zal hopelijk niemand doen, maar het is een voorbeeld.

Hoe zie je dan Jezus duidelijke oproep dat de sabbat is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbat. Jouw bijdrage lijkt daar wel haaks op te staan.

De afzondering die bedoeld is, is dat de dag er positief uitspringt, als dag bóven andere dagen. Niet als de vervelendste dag van de week. Dan voldoe je misschien naar de letter van de wet aan het doel om er een bijzondere dag van te maken, maar dan klopt er toch niet veel van.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Het is natuurlijk ook zo dat je het fijn moet vinden om de hele dag met de dingen van de Heere bezig te zijn. Dat wij dat (vaak) niet vinden, komt omdat wij van nature een vijand van God zijn. Dus volgens mij mag de zondag ook best een dag van verootmoediging zijn. Als je het op de aarde al moeilijk vindt om op zondag een deel van je 'aardse leven' af te leggen, dan moet dat in de hemel toch wel helemaal een 'straf' zijn om dat eeuwig te doen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:Het is natuurlijk ook zo dat je het fijn moet vinden om de hele dag met de dingen van de Heere bezig te zijn. Dat wij dat (vaak) niet vinden, komt omdat wij van nature een vijand van God zijn. Dus volgens mij mag de zondag ook best een dag van verootmoediging zijn. Als je het op de aarde al moeilijk vindt om op zondag een deel van je 'aardse leven' af te leggen, dan moet dat in de hemel toch wel helemaal een 'straf' zijn om dat eeuwig te doen.
Dan heb je ook een (volmaakte) lichaam die dat kan ( om maar even platvoers uit te drukken)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Dat moet je echt niet loskoppelen van elkaar. Als je dat op aarde niet kunt of voelt, moet je je verootmoedigen en vernederen voor God. Dan kan de Heere wel eens geven, dat je al 'de hemel' in je hart mag ervaren. En dan vallen alle aardse dingen in het niet.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Thea schreef:Het is natuurlijk ook zo dat je het fijn moet vinden om de hele dag met de dingen van de Heere bezig te zijn. Dat wij dat (vaak) niet vinden, komt omdat wij van nature een vijand van God zijn. Dus volgens mij mag de zondag ook best een dag van verootmoediging zijn. Als je het op de aarde al moeilijk vindt om op zondag een deel van je 'aardse leven' af te leggen, dan moet dat in de hemel toch wel helemaal een 'straf' zijn om dat eeuwig te doen.
Welnee. Het lijkt erop dat je onder 'dingen van de Heere' verstaat preken luisteren en psalmen en gezangen zingen en een christelijk boek lezen. Daar is niets mis mee, maar niemand hoeft het fijn te vinden dat de hele dag te doen, zeker als dat betekent dat je als kind niet zou mogen buitenspelen. En bovendien: buitenspelen is net zo goed van belang in het koninkrijk van God. Om God te dienen, hoeven wij heus ons aardse leven niet af te leggen. Integendeel.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:Dat moet je echt niet loskoppelen van elkaar. Als je dat op aarde niet kunt of voelt, moet je je verootmoedigen en vernederen voor God. Dan kan de Heere wel eens geven, dat je al 'de hemel' in je hart mag ervaren. En dan vallen alle aardse dingen in het niet.
In de Hemel voel je Gods nabijheid 24/7
Op aarde niet.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is bij veel mensen vast waar. Maar dat lijkt me toch niet het criterium. Bovendien kun je uitstekend voetballen en Gods nabijheid voelen, als ik andere mensen mag geloven. Ik zou eerder menen dat zo'n sport een nare uitvinding is, maar dat is nogal standplaatsbonden. Ik heb nooit de lol of het nut van voetballen ingezien.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zondagsheiliging

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Thea schreef:Dat moet je echt niet loskoppelen van elkaar. Als je dat op aarde niet kunt of voelt, moet je je verootmoedigen en vernederen voor God. Dan kan de Heere wel eens geven, dat je al 'de hemel' in je hart mag ervaren. En dan vallen alle aardse dingen in het niet.
In de Hemel voel je Gods nabijheid 24/7
Op aarde niet.
In de hemel is geen tijd, dus ook geen 24/7
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Pardon @DDD, maar hier denk je toch wel een beetje aards van de hemel. Daar gaat het alleen om de drieënige God. Als je daar op aarde nog niets van begrijpt, dan kom je echt niet in de hemel (een beetje plat gezegd).
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

De vraag is dan natuurlijk nog steeds, wie het hier beter begrijpt: jij of ik. De enkele stelling dat ik het niet begrijp, zegt niet zoveel. Ik denk namelijk dat het andersom is.

Overigens ga je voor de derde keer niet inhoudelijk in op wat ik zeg.

Los daarvan spreekt de Bijbel ons duidelijk over een nieuwe hemel én een nieuwe aarde. In dit verband kan een halve waarheid een hele leugen zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Forummer »

Thea schreef:Pardon @DDD, maar hier denk je toch wel een beetje aards van de hemel. Daar gaat het alleen om de drieënige God. Als je daar op aarde nog niets van begrijpt, dan kom je echt niet in de hemel (een beetje plat gezegd).
Toch denken veel mensen dat de hemel een eeuwig zangkoor is.

Ds. PJ Visser heeft hier mooie dingen over gezegd, die alles een beetje in perspectief zetten.

Het leven hierna, ds PJ Visser:

https://youtu.be/o5KHUKKnoM8
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Oké, zal ik beluisteren @Forummer
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: Als dat op zaterdagavond ook zo is, dan zul je mij niet horen. Tenzij iemand natuurlijk op zaterdagavond met de rustdag begint, en op zondagavond de nabetrachting doet.
Het lijkt me heel naar om iedere dag om zes uur uit bed te gaan, maar dat is misschien een stads perspectief, al woon ik in een dorp. Je ziet dat de spits in Amsterdam ook véél later is dan bijvoorbeeld in de Achterhoek.
Nee, dat is al een aantal jaar ons perspectief met kinderen die vroeg wakker zijn. Maar ik ben ook wel een ochtendmens, dus heb ik er geen problemen mee. Ik ben graag juist 's ochtends vroeg actief. Maar tegen 9 uur 's avonds is het vaak wel een eind gebeurt tegenwoordig.
Plaats reactie