Tot hoe ver strekt 8e gebod?

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door crossmountain »

Ik zit met een dilemma. Op sommige nieuws sites mag je een aantal "gratis" artikelen per maand lezen. Bij sommige sites moet je dan ingelogd zijn en bij andere niet. Als je bij deze laatste sites na het maximaal aantal artikelen te hebben gelezen je cookies verwijdert dan kan je weer een nieuwe serie "gratis" lezen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Weet je het antwoord echt niet...?
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Curie »

Bij sommige mensen zit de garage altijd op slot. Ik kan daar niet hun fiets pakken en meenemen. Bij andere mensen staat de deur van de garage wagenwijd open en zie ik de fietsen vanaf de openbare weg af staan. Ik kan hun fiets pakken en meenemen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door parsifal »

Als kind gingen we nogal eens naar de boekwinkel om even snel een voetbalblad in te kijken (ja ik weet het) en later om de achterkant van "Onze taal" te bekijken voor de dubieuze krantenkoppen. Diefstal?

Het is natuurlijk wel goed om te betalen voor journalistiek en als je zonder de trucs wel zou betalen voor de artikelen zou ik diefstal zeggen. In andere gevallen eigenlijk gewoon: niet fatsoenlijk, maar er wordt ook echt niemand door benadeeld en dat lijkt me bij het achtste gebod wel van belang.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

ds. Voorwinden (CGK) hield hier zondag een mooie preek over. Gij zult niet stelen.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=21239#/kerken/21239
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door CvdW »

Niemand is onschuldig aan dit gebod.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
Is dat het antwoord op deze concrete vraag?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
Maar de overtreding op dit gebod is wel duur betaald.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:Niemand is onschuldig aan dit gebod.
Is dat het antwoord op deze concrete vraag?
of maak ik mij dan schuldig aan diefstal? Ja, dus. Ik had het voor sommige mensen te algemeen gesteld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Dodo »

Ik heb wel eens discussies gehad of je een niet-afgestempelde postzegel nog een keer mocht gebruiken. Of (vroeger) of je een niet geknipt treinkaartje nog een keer mocht gebruiken.
Het verbaasde mij hoeveel mensen dat geen probleem vonden.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Ik heb wel eens discussies gehad of je een niet-afgestempelde postzegel nog een keer mocht gebruiken. Of (vroeger) of je een niet geknipt treinkaartje nog een keer mocht gebruiken.
Het verbaasde mij hoeveel mensen dat geen probleem vonden.
Bij die postzegel vind ik dat eerlijk een dilemma. Gooi je deze anders weg? Treinkaartje staat toch een datum op?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Dodo »

De postzegel is het bewijs dat je voor een dienst hebt betaald. Als je die nog een keer gebruikt, laat je de posterijen twee keer werken voor één betaling.
Oude postzegels gaan naar de zending.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:Ik zit met een dilemma. Op sommige nieuws sites mag je een aantal "gratis" artikelen per maand lezen. Bij sommige sites moet je dan ingelogd zijn en bij andere niet. Als je bij deze laatste sites na het maximaal aantal artikelen te hebben gelezen je cookies verwijdert dan kan je weer een nieuwe serie "gratis" lezen. Is dit geoorloofd of maak ik mij dan schuldig aan diefstal?
Een dilemma dat geen dilemma hoeft te zijn. Net als het kopiëren van CD's, Dvd's, het delen van eerder betaalde documenten, etc.... of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
Ik ben geen haar beter, ongetwijfeld zijn bij mij ook fouten aan te wijzen en hoop daar op gewezen te worden als dit een blinde vlek van mij is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Erasmiaan »

Hollander schreef: of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
ik denk niet dat dit diefstal is. Als je voor de krant hebt betaald, is hij daarna ook je eigendom en mag je er mee doen wat je wilt. Het lijkt me alleen niet handig om als tweede te moeten lezen of als eerste lezer niet terug te kunnen kijken als je een dag geen tijd hebt gehad.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Erasmiaan schreef:
Hollander schreef: of het met de hele familie lezen van het Reformatorisch Dagblad, waarbij iedereen een klein deel van het abonnement betaald.
ik denk niet dat dit diefstal is. Als je voor de krant hebt betaald, is hij daarna ook je eigendom en mag je er mee doen wat je wilt. Het lijkt me alleen niet handig om als tweede te moeten lezen of als eerste lezer niet terug te kunnen kijken als je een dag geen tijd hebt gehad.
Wel als je vervolgens een financiële vergoeding vraagt voor het lezen. Ik snap dat het een pijnlijk punt kan zijn, want het komt helaas regelmatig voor binnen onze kringen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie