Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:Ik begrijp je eerste argument, maar de vorm waarin ik het echt enkel zie, is oudere mensen met weinig geld, die de krant samen lezen. Anders zouden alle drie apart, geen krant nemen. Ik vraag me daarmee dus echt af of je de uitgever tekort doet. Maar omdat ik van onderzoek hou, zal ik binnenkort de krant eens bellen. Moest ik toch doen, want mijn contractperiode is al even verlopen en er zijn mooie acties. Ik zal deze vraag eens gewoon stellen. Ik vermoed simpelweg de wet van de grote getallen en liever 3 lezers dan 0.
Maar is het dan niet veel beter deze situatie voor te leggen bij het RD? Ik weet zeker, het RD een beetje kennende, dat zij daarin meedenken. Dan houd je het wel recht door zee.
Overigens maak ik deze situatie ook in privésferen mee en daar gaat het om mensen die prima zelf abonnementen kúnnen betalen, maar in dit geval bewust kiezen om wél de lusten en niet de hele lasten te hebben.
Het tweede vind ik anders voelen bij dagbladen dan maandbladen. Als ik bv de Terdege of Gezinsgids krijg, die ik zelf nooit zou kopen, is de nieuwswaarde al weg. En wie heeft er nooit eens een stapel Donald Ducks van iemand gehad die al 15 jaar oud zijn. En bewust verspreiden vind ik niet hetzelfde als in familiekring soms wat lectuur delen. Evenals dat ik soms mooie geestelijke boeken krijg. Of ik die nu krijg of voor een prikkie bij Goed en Gebruikt koop, ik zie echt geen verschil.
Daar zitten inderdaad wat grijze gebieden bij. En ik denk dat sommige grijze gebieden echt voor rekening van het persoonlijk geweten komen. Niet alles is met een schaartje te knippen. Dat geldt overigens niet voor alle voorgaande voorbeelden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Ik begrijp je eerste argument, maar de vorm waarin ik het echt enkel zie, is oudere mensen met weinig geld, die de krant samen lezen. Anders zouden alle drie apart, geen krant nemen. Ik vraag me daarmee dus echt af of je de uitgever tekort doet. Maar omdat ik van onderzoek hou, zal ik binnenkort de krant eens bellen. Moest ik toch doen, want mijn contractperiode is al even verlopen en er zijn mooie acties. Ik zal deze vraag eens gewoon stellen. Ik vermoed simpelweg de wet van de grote getallen en liever 3 lezers dan 0.
Maar is het dan niet veel beter deze situatie voor te leggen bij het RD? Ik weet zeker, het RD een beetje kennende, dat zij daarin meedenken. Dan houd je het wel recht door zee.
Zie boven.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
Met alle respect, maar dat is 3cut niet wat ik betoog.
Neem bijv. de situatie van twee huishoudens:
- Huishouden A sluit een RD abbo voor 34 euro per maand.
- A sluit een mondelinge overeenkomst met huishouden B, elke dag zal A rond 20.00 uur de krant bij B brengen. Vergoeding: 17 euro per maand.

Het RD mist abonnementsinkomsten, maar mogelijk zouden A en B bij vol tarief niet voor het RD hebben gekozen. Wat het RD wel met zekerheid mist, zijn advertentie-inkomsten. Want slechts één huishouden is meetbaar voor de statistieken die ten grondslag liggen aan de advertentie-inkomsten.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zita »

Hollander schreef: Overigens maak ik deze situatie ook in privésferen mee en daar gaat het om mensen die prima zelf abonnementen kúnnen betalen, maar in dit geval bewust kiezen om wél de lusten en niet de hele lasten te hebben.
Of je het kunt betalen, is toch helemaal geen punt van overweging? Dat speelt volgens mij hooguit bij het stelen van brood. Maar een krant is geen eerste levensbehoefte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door refo »

Hollander schreef:
eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
Met alle respect, maar dat is 3cut niet wat ik betoog.
Neem bijv. de situatie van twee huishoudens:
- Huishouden A sluit een RD abbo voor 34 euro per maand.
- A sluit een mondelinge overeenkomst met huishouden B, elke dag zal A rond 20.00 uur de krant bij B brengen. Vergoeding: 17 euro per maand.

Het RD mist abonnementsinkomsten, maar mogelijk zouden A en B bij vol tarief niet voor het RD hebben gekozen. Wat het RD wel met zekerheid mist, zijn advertentie-inkomsten. Want slechts één huishouden is meetbaar voor de statistieken die ten grondslag liggen aan de advertentie-inkomsten.
Nee, hoor. Regelmatig wordt onderzocht hoeveel lezers er per abonnement zijn. Die statistieken zijn prima in orde.
In de genoemde casus wordt 1 abonnement betaald door 2 personen. Dat mag best. Ze zouden het abonnement misschien wel op beider naam kunnen krijgen, maar dat vindt het RD mogelijk weer lastig.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door DDD »

Het gebruiken van een prive-venster om gepersonaliseerde bestanden te ontlopen, kan ik mij nog voorstellen als tegen het achtste gebod. Maar gezamenlijk van een krant gebruik maken, of met twee personen of huishoudens een auto gebruiken, is mijns inziens niet in strijd met het achtste gebod.

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen.

Een krant kun je prima na een maand nog lezen, mijns inziens. Maar het echte nieuws is er dan wel vanaf. Ik zie echt niet in waarom het onjuist zou zijn een krant met iemand anders te lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik denk dat laatste toch niet Herman. Ik heb bv een boormachine. Ook heb ik 2 linkerhanden. Dat betekent dat ik 10 keer per jaar een gaatje boor. Dan zou het van de zotte zijn dat mijn buurman ook een boormachine koopt. De economie verandert van bezit naar gebruik. Dat zou m.i. juist een Christen moeten aanspreken, omdat producten effectiever worden gebruikt en daarmee minder schaarse grondstoffen worden gebruikt. Juist fabrikanten die toekomstproof zijn, bieden al steeds vaker lease- en huurconstructies aan.
Simpel gezegd: ik wil geen boor, ik wil een gaatje in de muur. Als ik dat voor een euro (oid) per gaatje kan kopen, prima.
Het ging mij meer om een voorbeeld te zoeken waar je het moraal 'ieder het zijne geven' op kunt toepassen. Dat is dus moeilijker dan ik dacht. Natuurlijk snap ik dat het kopen en verhuren van activa een vrije economische handeling is, denk bijvoorbeeld aan lease-auto's en fietsen. Binnen een wereld waarin volledige concurrentie plaatsvind, kan je als consument natuurlijk helemaal geen invloed uitoefenen op de markt.

Maar wel koop ik mijn brood bij de bakker en niet bij de AH, omdat ik denk dat de bakker binnen zijn keten een betere prijs/kwaliteit verhouding levert en dus ook de boer die het graan verbouwd. Uiteraard heb ik daar geen enkele controle over, maar het voelt beter.

Overigens worden er ook diensten om niet gedaan in het zwarte verkeer die in totaliteit de belasting grenzen ver overschrijden. We hebben het dan niet over een gaatje boren, maar het totaalplaatje erbij. En de wederdienst volgt wel een keer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Herman »

Kunnen we iets met het copyright van rd.nl?

Zie hier: https://www.rd.nl/info/copyright
Het is niet toegestaan deze over te nemen in gedrukte of digitale vorm dan wel door te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van de hoofdredactie.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:ds. Voorwinden (CGK) hield hier zondag een mooie preek over. Gij zult niet stelen.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=21239#/kerken/21239
Over preken gesproken... Preken, die allen live te volgen zijn, en niet te downloaden, of op een later tijdstip te beluisteren, kun je ook 'bewaren', door de pc niet uit te schakelen als de dienst afgelopen is. Je zet het geluid uit. De dienst blijft dan staan zolang je pc aan staat. Dus, als ik 's morgens naar een preek van ds. N.N. zou willen luisteren, maar daar dan niet de gelegenheid voor heb, kan ik die preek 's middags toch beluisteren als er wel tijd en gelegenheid voor is... Na het uitschakelen van de pc is de preek weg, en niet meer terug te luisteren.

Is dit een schending van het privacy recht of wat ook? De preek was immers live te volgen, en is na een halve dag nog precies hetzelfde. Is er iets tegen deze praktijk van later beluisteren in te brengen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Kunnen we iets met het copyright van rd.nl?

Zie hier: https://www.rd.nl/info/copyright
Het is niet toegestaan deze over te nemen in gedrukte of digitale vorm dan wel door te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van de hoofdredactie.
Exact. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
Herman schreef:Kunnen we iets met het copyright van rd.nl?

Zie hier: https://www.rd.nl/info/copyright
Het is niet toegestaan deze over te nemen in gedrukte of digitale vorm dan wel door te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van de hoofdredactie.
Exact. ;)
Ik meende toch waarlijk dat er ooit een onbeperkt citeren uit het RD was ingevoerd, waar eerder een 50-woordemwet van kracht was...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
De mensen die ik ken en het RD delen (maar ik weet niet of ze het voor niets doen), doen dat met mensen die 100% zeker in het andere geval géén abonnement zouden nemen.
Dat laatste weet ik niet. Maar als je een eenvoudige eenverdiener bent met een groter gezin, is daar niets mis mee om toch met zijn tweeën 1 abonnement te doen.

Het wordt anders als je de logingegevens van je epaper-account aan Jan en alleman 'te leen' geeft. Dat geldt overigens ook voor account van andere zaken, zoals bijvoorbeeld de Reformatorische Omroep of Familystream. Ik vind dat wel richting fraude gaan.

Verder helemaal eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
De mensen die ik ken en het RD delen (maar ik weet niet of ze het voor niets doen), doen dat met mensen die 100% zeker in het andere geval géén abonnement zouden nemen.
Dat laatste weet ik niet. Maar als je een eenvoudige eenverdiener bent met een groter gezin, is daar niets mis mee om toch met zijn tweeën 1 abonnement te doen.
Waarom zouden je financiële omstandigheden een argument zijn? Ik kan toch ook niet allerlei zaken die ik graag wil hebben mij wederrechtelijk toe-eigenen met als argument dat ik ze zelf niet kan betalen?

Overigens weet ik nog niet of ik van mening ben dat het delen van een abonnement wederrechtelijk is; ik begrijp alleen je argument niet.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Het wordt anders als je de logingegevens van je epaper-account aan Jan en alleman 'te leen' geeft. Dat geldt overigens ook voor account van andere zaken, zoals bijvoorbeeld de Reformatorische Omroep of Familystream. Ik vind dat wel richting fraude gaan.
Dat wordt zelfs expliciet verboden in de voorwaarden. Bij familystream hebben ze al een systeem dat je met twee huishoudens een account kan hebben.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
De mensen die ik ken en het RD delen (maar ik weet niet of ze het voor niets doen), doen dat met mensen die 100% zeker in het andere geval géén abonnement zouden nemen.
Dat laatste weet ik niet. Maar als je een eenvoudige eenverdiener bent met een groter gezin, is daar niets mis mee om toch met zijn tweeën 1 abonnement te doen.
Waarom zouden je financiële omstandigheden een argument zijn? Ik kan toch ook niet allerlei zaken die ik graag wil hebben mij wederrechtelijk toe-eigenen met als argument dat ik ze zelf niet kan betalen?

Overigens weet ik nog niet of ik van mening ben dat het delen van een abonnement wederrechtelijk is; ik begrijp alleen je argument niet.
Ik denk het wel te begrijpen. Er heerst in ons (eens...?) rijke land ook meer stille armoede dan men over het algemeen weet. En die mensen kunnen echt geen kranten-abonnement betalen en blijven zo bij gebrek aan een betrouwbare nieuwsbron verstoken van 'de dingen van de dag'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie