Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:Zeeuw, hoeveel voorbeelden je nog aan mij vragen te beantwoorden?

Ik houd mij graag aan het 'betaal wat gij schuldig zijt'. Ja, daarin ga ik erg ver. Mede door hetgeen ik in privé en werksfeer daar allemaal mis zie gaan. Ik vind het mijn christenplicht ver weg te blijven van dit soort vragen, alsof je enigszins de grens op moet zoeken.
Veel. Omdat je ze simpelweg niet beantwoord.

Probeer deze eens dan: 'vind jij het niet kunnen gebruik te maken van een app die de deeleconomie, tegen betaling, stimuleert?'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12037
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Herman »

Wat mij betreft moet je goed in overweging nemen of de prijs die je ergens voor betaalt redelijk is en of er recht op is. Volgens mij is dat een regel binnen de christelijke moraal om rekening met elkaar te houden.

Deeleconomie is dus in zekere zin broodroof van de fabrikant, maar is wel vrij omdat nergens een regel wordt overtreden en ook geen gebod. Maar het gaat tegen de wens in om ieder het zijne te geven.
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Wat mij betreft moet je goed in overweging nemen of de prijs die je ergens voor betaalt redelijk is en of er recht op is. Volgens mij is dat een regel binnen de christelijke moraal om rekening met elkaar te houden.

Deeleconomie is dus in zekere zin broodroof van de fabrikant, maar is wel vrij omdat nergens een regel wordt overtreden en ook geen gebod. Maar het gaat tegen de wens in om ieder het zijne te geven.
Ik denk dat laatste toch niet Herman. Ik heb bv een boormachine. Ook heb ik 2 linkerhanden. Dat betekent dat ik 10 keer per jaar een gaatje boor. Dan zou het van de zotte zijn dat mijn buurman ook een boormachine koopt. De economie verandert van bezit naar gebruik. Dat zou m.i. juist een Christen moeten aanspreken, omdat producten effectiever worden gebruikt en daarmee minder schaarse grondstoffen worden gebruikt. Juist fabrikanten die toekomstproof zijn, bieden al steeds vaker lease- en huurconstructies aan.
Simpel gezegd: ik wil geen boor, ik wil een gaatje in de muur. Als ik dat voor een euro (oid) per gaatje kan kopen, prima.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:De verzekering moet staan op de naam die het meeste in de auto rijdt. Als zoonlief 1 keer per week in de auto van pa rijdt kan de verzekering dus gewoon op naam van de ouders. Rijdt de zoon echter 5 dagen per week met "zijn" auto waarvan de verzekering op naam van pa staat dan is dat fraude en kan je dit bij een ongeval zwaar komen te staan:
https://www.netpolis.nl/netpolis/autove ... uders.html
Sommige verzekeraars bieden die mogelijkheid wel:
https://www.ohra.nl/autoverzekering/naam-ouders.jsp
In het geval dat zoonlief structureel één dag in de week met de auto gaat rijden, dan is hij dus een regelmatige bestuurder en zal dit gemeld moeten worden bij de verzekeraar. Zo niet, dan blijf je in gebreke, omdat deze vraag duidelijk bij de aanvraag wordt gesteld. En dat kan je achteraf inderdaad duur komen te staan.
Bezorgd schreef:Uiteraard is elke case weer anders, maar de meeste jongeren hebben geen geld voor een eigen auto en gebruiken de auto die voor de deur staat. Volsterkt legaal.
Het gebruiken van de auto van ouders is volstrekt legaal. Het informatie achterhouden voor de verzekeraar niet, als er regelmatig deze keuze wordt gemaakt. Dan moet namelijk de verzekeraar worden geïnformeerd. Anders is het achterhouden van informatie die de risico-analyse van de verzekeringsmaatschappij zou beïnvloeden.
Ter ondersteuning, ook aan crossmountain, enkele voorbeelden van voorwaarden van maatschappijen:
- Centraal Beheer Achmea: Je bent verplicht om regelmatige bestuurders te melden en eventuele wijzigingen binnen 14 dagen kenbaar te maken aan de maatschappij. Je bent niet verzekerd als je niet voldoet aan de algemene voorwaarden die gesteld zijn.
- Nationale Nederlanden: De verzekeringnemer is verplicht om door te geven als iemand anders regelmatig in de auto gaat rijden.
- ASR: Er geldt een verhoogd eigen risico als de regelmatige bestuurder jonger is dan 24 jaar, als dit niet door de verzekeringnemer is doorgegeven.
- REAAL: Het is verplicht om de regelmatige bestuurder te melden en eventuele wijzigingen binnen 14 dagen door te geven.
Ter lering nog een artikel:
- Independer: https://weblog.independer.nl/autoverzek ... erzekeren/
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Zoals je hebt gevraagd, ga ik in op je voorbeelden. Enkele vragen gaan wel mank, omdat ik het had over een doelbewust, structureel handelen die het verdienmodel van een bedrijf ondermijnen en/of (in)direct derden laten opdraaien voor hogere inkomsten.
Zeeuw schreef:Die anderen zouden anders geen abonnement nemen. En daarmee wordt het voor de eerste abonnee op termijn te duur, dus stopt men helemaal met lezen. Zoals ik eerder zei, het is eerder de vraag of het fysieke krantenabonnement nog een lang leven is beschoren.
Het argument of het verdienmodel van een fysieke krant nog toekomstbestendig is, is natuurlijk een non-argument om in te brengen in een moreel-ethisch dilemma.
(…) ik vind de lijn met door iemand anders laten lezen zonder betaling, veel te dun. Ik lees wel eens een Terdege van iemand. Ik betaal er niet voor. Kan dat dan wel?
Als dat op structurele basis gebeurd, dus altijd het doorgeven van de Terdege, dan zou ik persoonlijk de uitgeverij opbellen en vragen of zij daar moeite mee hebben. Het is namelijk voor Terdege anders niet inzichtelijk, met betrekking tot de advertentie-inkomsten, hoeveel lezers ze hebben en aan ‘onzichtbare statistieken’ kan nu eenmaal niet verdiend worden. Of zij de oprechte beller in hun statistieken vastleggen, is niet voor de rekening van het persoonlijk handelen.
Zeeuw schreef:Je zou liever hebben dat mensen de krant in het oud-papier gooien na het lezen? Ik lees bij de dokter of ziekenhuis of wat dan ook wel een bladen. Die koop ik dan zelf niet. Zou ik anders wsl ook nooit doen. Mag dat dan wel?
Bij de huisarts (etc.) gebruiken ze vaak een abonnement van de leesmap, of een dergelijke constructie. Dat is dus op een andere manier afgedekt. En wat betreft de mensen die de krant in de oud-papierbak gooien, dan heb ik liever dat ze de krant wegbrengen voor de zending. Verder zie ik niet zo de relatie met mijn punt.
Zeeuw schreef:En apps waarin je tegen betaling een boormachine van iemand uit de straat leent? Mag niet, want de boormachinefabrikant loopt inkomsten mis?
Nee, dat is iets heel anders. Een abonnement is een vorm van diensten, weliswaar is de krant een product, maar het leveren van nieuws is een dienst. Dat is persoonsgebonden. Een boormachine is een eenmalige aanschaf en als je deze op incidentele basis uitleent, of gaatjes bij een bevriend persoon in de muur gaat boren, is er natuurlijk geen sprake van fraude. Anders wordt het als je wel via allerlei deelapp’s het doel hebt om voordeel te halen uit het uitlenen van spullen, maar deze inkomsten vervolgens niet opgeeft bij de belastingdienst.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het wel heel ver gaan dat als je uitlenen stelen noemt.
Als het blad van iemand is dan is diegene verantwordelijk voor het blad die het gekocht/gekregen heeft niet de ontvanger.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het wel heel ver gaan dat als je uitlenen stelen noemt.
Als het blad van iemand is dan is diegene verantwordelijk voor het blad die het gekocht/gekregen heeft niet de ontvanger.
Nee het blad is je eigendom die mag je uitlenen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:Probeer deze eens dan: 'vind jij het niet kunnen gebruik te maken van een app die de deeleconomie, tegen betaling, stimuleert?'
Jawel, dat mag. Zolang je de inkomsten maar opgeeft bij de belastingdienst, als deze vorm van deling onder de regels van de belastingdienst valt.

Je moet ook denken in de lijn van het product of de dienst. Een abonnement op een krant is bedoeld voor persoonlijk gebruik binnen het huishouden, wanneer je daar vervolgens via een deelapp een privé 'commerciële' activiteit van gaat maken, dan denk je niet in de lijn van het abonnement.

Het gaat hier om moraal. En nogmaals, er zijn veel grijze gebieden. Maar ik ben van mening dat een christen zich behoort te houden aan de lijn dat je moet betalen voor datgeen waar de ander recht op heeft. Op het moment dat er dan ook maar één millimeter twijfel is, dan zou ik dat niet doen. En dat is niet alleen persoonlijk, maar veel 'grijze gebieden' hebben de intentie om wél de lusten te hebben, maar niet de financiële lasten, ten nadele van een ander. Dat is niet zoals het behoort.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Jantje »

De vraag is natuurlijk wanneer iets een grijs gebied is.

Ik vind dat je nogal overdrijft.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekert, binnen de grenzen van het 8ste gebod.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Probeer deze eens dan: 'vind jij het niet kunnen gebruik te maken van een app die de deeleconomie, tegen betaling, stimuleert?'
Jawel, dat mag. Zolang je de inkomsten maar opgeeft bij de belastingdienst, als deze vorm van deling onder de regels van de belastingdienst valt.

Je moet ook denken in de lijn van het product of de dienst. Een abonnement op een krant is bedoeld voor persoonlijk gebruik binnen het huishouden, wanneer je daar vervolgens via een deelapp een privé 'commerciële' activiteit van gaat maken, dan denk je niet in de lijn van het abonnement.

Het gaat hier om moraal. En nogmaals, er zijn veel grijze gebieden. Maar ik ben van mening dat een christen zich behoort te houden aan de lijn dat je moet betalen voor datgeen waar de ander recht op heeft. Op het moment dat er dan ook maar één millimeter twijfel is, dan zou ik dat niet doen. En dat is niet alleen persoonlijk, maar veel 'grijze gebieden' hebben de intentie om wél de lusten te hebben, maar niet de financiële lasten, ten nadele van een ander. Dat is niet zoals het behoort.
Ik kan op je andere post door quoten op quoten niet zo goed reageren. Ik begrijp deels je punt, maar het delen van een krant van bv oudere mensen als bewust het systeem misleiden zien, gaat voor mij te ver. Net als het lezen van bladen bij een ander die jezelf niet zou kopen
Ik gebruikte wel eens een deelapp, als ik gereedschap nodig had. Geen idee wat de ontvanger belastingtechnisch deed.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:De vraag is natuurlijk wanneer iets een grijs gebied is.

Ik vind dat je nogal overdrijft.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekert, binnen de grenzen van het 8ste gebod.
Verzekerd bedoel je.
Dat is in deze discussie dus echt een dooddoener. Het is juist goed om er over na te denken waarom je bepaalde dingen wel of niet zou doen. Dan maak je misschien andere keuzes dan een ander, maar je weet tenminste waarom.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekert, binnen de grenzen van het 8ste gebod.
Juist, en deze discussie gaat over de grenzen van het achtste gebod, niet over de grenzen van het geweten. Het is een non-argument om nadenken over de interpretatie en reikwijdte van het achtste gebod, direct te schuiven richting het persoonlijk geweten van mensen. Kom dan op z'n minst met inhoudelijke tegenargumentatie.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:Ik kan op je andere post door quoten op quoten niet zo goed reageren.
Waar een wil is.... ik heb ook de moeite genomen om e.e.a. te knippen en plakken en toch recht te doen aan de leesbaarheid voor iedereen. :D
Ik begrijp deels je punt, maar het delen van een krant van bv oudere mensen als bewust het systeem misleiden zien, gaat voor mij te ver.
Zou je ook in willen gaan op mijn twee inhoudelijke argumenten? Ik bedoel:
- De lusten wel willen hebben, maar de lasten doelbewust en structureel verlagen door privé 'commercieel' bezig te zijn met andermans dienst, ten nadele van de uitgeverij. (Zowel een nadeel voor de abonnementsopbrengsten, als indirect voor de advertentie-inkomsten)
- Het niet handelen in de 'geest' van het persoonlijke abonnement, maar dit bewust verspreiden onder derden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Ik kan op je andere post door quoten op quoten niet zo goed reageren.
Waar een wil is.... ik heb ook de moeite genomen om e.e.a. te knippen en plakken en toch recht te doen aan de leesbaarheid voor iedereen. :D
Ik begrijp deels je punt, maar het delen van een krant van bv oudere mensen als bewust het systeem misleiden zien, gaat voor mij te ver.
Zou je ook in willen gaan op mijn twee inhoudelijke argumenten? Ik bedoel:
- De lusten wel willen hebben, maar de lasten doelbewust en structureel verlagen door privé 'commercieel' bezig te zijn met andermans dienst, ten nadele van de uitgeverij. (Zowel een nadeel voor de abonnementsopbrengsten, als indirect voor de advertentie-inkomsten)
- Het niet handelen in de 'geest' van het persoonlijke abonnement, maar dit bewust verspreiden onder derden.
In het eerste heb je gelijk, maar ik typ op de tablet. Laptop en muis gaat een stuk makkelijker :D. En..ik worstel nog steeds met het systeem van quoten.

Ik begrijp je eerste argument, maar de vorm waarin ik het echt enkel zie, is oudere mensen met weinig geld, die de krant samen lezen. Anders zouden alle drie apart, geen krant nemen. Ik vraag me daarmee dus echt af of je de uitgever tekort doet. Maar omdat ik van onderzoek hou, zal ik binnenkort de krant eens bellen. Moest ik toch doen, want mijn contractperiode is al even verlopen en er zijn mooie acties. Ik zal deze vraag eens gewoon stellen. Ik vermoed simpelweg de wet van de grote getallen en liever 3 lezers dan 0.

Het tweede vind ik anders voelen bij dagbladen dan maandbladen. Als ik bv de Terdege of Gezinsgids krijg, die ik zelf nooit zou kopen, is de nieuwswaarde al weg. En wie heeft er nooit eens een stapel Donald Ducks van iemand gehad die al 15 jaar oud zijn. En bewust verspreiden vind ik niet hetzelfde als in familiekring soms wat lectuur delen. Evenals dat ik soms mooie geestelijke boeken krijg. Of ik die nu krijg of voor een prikkie bij Goed en Gebruikt koop, ik zie echt geen verschil.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
De mensen die ik ken en het RD delen (maar ik weet niet of ze het voor niets doen), doen dat met mensen die 100% zeker in het andere geval géén abonnement zouden nemen.
Plaats reactie