Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Ik mag toch wel iets niet snappen? En vraag daarom uitleg.
Tot voor een paar jaar heb ik nooit iemand met een schriftje op schoot zien zitten.
Dat is dus iets van de laatste jaren.
Als Samanthi het prettig vindt, of ze heeft dat nodig, is dat prima.
Misschien is het kerkgebonden. In de OGG en Gergem heb ik het helemaal nooit gezien, maar zie het bij ons ook wel toenemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door DDD »

Het gaat er niet om dat iets niet zou mogen. Het is juist heel goed om duidelijk te communiceren, mijns inziens. Maar hier ervaar ik wel een misverstand en een veroordeling in, en daar reageerde ik op, tegelijk met een opmerking over het tempo van de dominee en het kunnen luisteren en meeschrijven.

Predikanten bij mij in de kerk zeggen overwegend vijf tot tien dingen om te onthouden in ruim drie kwartier. De een heeft wat meer te vertellen dan de ander, maar allemaal zeggen ze meerdere keren hetzelfde. Dus in dat geval mis je niet snel iets en soms helpt het ook om te ontdekken wat iemand had willen vertellen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Arja »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Ik mag toch wel iets niet snappen? En vraag daarom uitleg.
Tot voor een paar jaar heb ik nooit iemand met een schriftje op schoot zien zitten.
Dat is dus iets van de laatste jaren.
Als Samanthi het prettig vindt, of ze heeft dat nodig, is dat prima.
Misschien is het kerkgebonden. In de OGG en Gergem heb ik het helemaal nooit gezien, maar zie het bij ons ook wel toenemen.
Ik denk dat het er altijd was. De preken van Andrew Gray zijn dankzij aantekeningen van zijn hoorders nu nog te lezen. Lees hieronder over wat Voetius zei.
Mag je eigenlijk wel aantekeningen maken tijdens de preek? Of kun je dat beter niet doen? Deze vraag is al best oud. De zeventiende eeuwse theoloog Gisbertus Voetius behandelt deze vraag al in één van zijn werken. Eigenlijk is het antwoord vanzelfsprekend. Volgens Voetius zo vanzelfsprekend dat verstandige en nuchtere mensen deze vraag een dwaze vraag kunnen vinden. “Het is toch niemand verboden, om wat gezien, gehoord of waargenomen is op te schrijven? Schrijven is een bijzondere gave van God en mag zeker gebruikt worden voor zaken van heilige en godzalige aard.” Bron: Uit Daniël (ds. A.B. Van der Heiden)
https://www.digibron.nl/search/detail/5 ... t-de-preek
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Ik denk dat het er altijd was. De preken van Andrew Gray zijn dankzij aantekeningen van zijn hoorders nu nog te lezen. Lees hieronder over wat Voetius zei.
Mag je eigenlijk wel aantekeningen maken tijdens de preek? Of kun je dat beter niet doen? Deze vraag is al best oud. De zeventiende eeuwse theoloog Gisbertus Voetius behandelt deze vraag al in één van zijn werken. Eigenlijk is het antwoord vanzelfsprekend. Volgens Voetius zo vanzelfsprekend dat verstandige en nuchtere mensen deze vraag een dwaze vraag kunnen vinden. “Het is toch niemand verboden, om wat gezien, gehoord of waargenomen is op te schrijven? Schrijven is een bijzondere gave van God en mag zeker gebruikt worden voor zaken van heilige en godzalige aard.” Bron: Uit Daniël (ds. A.B. Van der Heiden)
https://www.digibron.nl/search/detail/5 ... t-de-preek
Mooi Arja! Wij schrijven meestal de punten en wat uitleg bij de punten mee. Dan heb je 1 bladzijde per preek in zo een klein schriftje. Helpt ons goed bij de nabespreking. We pakken dan ook de schriftjes van de kinderen erbij. Mooie gesprekken levert dat op. Ik denk dat het beter gaat, dan wanneer niemand van het gezin schrijft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef:De ene persoon denkt een stuk sneller dan de andere. Het lijkt me niet terecht om jezelf als norm te nemen. Dat zeg ik vooral tegen Mara trouwens.
En dat zeg jij? :? Nou breekt me de klomp.
Ik zie jou zo vaak redeneren vanuit jouw eigen positie.
Waar neem ik mezelf als norm dan?
samanthi schreef:Ik onthou helemaal niets als ik niets opschrijf, ik schrijf dingen op die me aanspreken, net als zondag over laat los en u zal losgelaten worden.
Ik heb voor mezelf de dingen opgeschreven die voor mij nu belangrijk zijn.
Dus op een gegeven moment gooi je die aantekeningen weg?
Ben je over het algemeen vergeetachtig, of is dit puur een concentratieprobleem?
Puur concentratie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Ik mag toch wel iets niet snappen? En vraag daarom uitleg.
Tot voor een paar jaar heb ik nooit iemand met een schriftje op schoot zien zitten.
Dat is dus iets van de laatste jaren.
Als Samanthi het prettig vindt, of ze heeft dat nodig, is dat prima.
Misschien is het kerkgebonden. In de OGG en Gergem heb ik het helemaal nooit gezien, maar zie het bij ons ook wel toenemen.
In de OGG wordt ook meegeschreven of met de telefoon meegelezen en gezongen hoor, alleen is dat een enkeling voor zover ik heb kunnen constateren.

Het is inderdaad afhankelijk van de persoon. Zelf heb ik een heel goed geheugen en als ik me concentreer onthou ik bijna alles.
Alleen dat concentreren he...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Ik mag toch wel iets niet snappen? En vraag daarom uitleg.
Tot voor een paar jaar heb ik nooit iemand met een schriftje op schoot zien zitten.
Dat is dus iets van de laatste jaren.
Als Samanthi het prettig vindt, of ze heeft dat nodig, is dat prima.
Misschien is het kerkgebonden. In de OGG en Gergem heb ik het helemaal nooit gezien, maar zie het bij ons ook wel toenemen.
Toen vroeger mijn zus en nichtje meeschreef werd er schande van gesproken, het werd belachelijk gemaakt en zo dat mijn oom het mijn nichtje verbood, ze waren een jaar of veertien, als er zo mee om gegaan wordt snap ik datje het vroeger nooit zag....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Toen vroeger mijn zus en nichtje meeschreef werd er schande van gesproken, het werd belachelijk gemaakt en zo dat mijn oom het mijn nichtje verbood, ze waren een jaar of veertien, als er zo mee om gegaan wordt snap ik datje het vroeger nooit zag....
Het werd echt niet gedaan. Ik heb in honderden verschillende kerken gezeten, maar ik heb nooit iemand zien schrijven, tot voor pakweg 10 jaar geleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Toen vroeger mijn zus en nichtje meeschreef werd er schande van gesproken, het werd belachelijk gemaakt en zo dat mijn oom het mijn nichtje verbood, ze waren een jaar of veertien, als er zo mee om gegaan wordt snap ik datje het vroeger nooit zag....
Het werd echt niet gedaan. Ik heb in honderden verschillende kerken gezeten, maar ik heb nooit iemand zien schrijven, tot voor pakweg 10 jaar geleden.
Ik schrijf al veel langer dan tien jaar mee, het gebeurde wat ik beschreef was een oudere zus, ik vind het erg dat er zo mee omgegaan werd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
samanthi schreef: Toen vroeger mijn zus en nichtje meeschreef werd er schande van gesproken, het werd belachelijk gemaakt en zo dat mijn oom het mijn nichtje verbood, ze waren een jaar of veertien, als er zo mee om gegaan wordt snap ik datje het vroeger nooit zag....
Het werd echt niet gedaan. Ik heb in honderden verschillende kerken gezeten, maar ik heb nooit iemand zien schrijven, tot voor pakweg 10 jaar geleden.
In mijn studententijd (meer dan vijftien jaar geleden) begon het schrijven in mijn vriendengroep juist weer wat af te nemen. We merkten dat we teveel op college-manier gingen opletten, in plaats van dat we het Woord op het moment zelf het werk lieten doen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Ik mag toch wel iets niet snappen? En vraag daarom uitleg.
Tot voor een paar jaar heb ik nooit iemand met een schriftje op schoot zien zitten.
Dat is dus iets van de laatste jaren.
Als Samanthi het prettig vindt, of ze heeft dat nodig, is dat prima.
Misschien is het kerkgebonden. In de OGG en Gergem heb ik het helemaal nooit gezien, maar zie het bij ons ook wel toenemen.
Toen vroeger mijn zus en nichtje meeschreef werd er schande van gesproken, het werd belachelijk gemaakt en zo dat mijn oom het mijn nichtje verbood, ze waren een jaar of veertien, als er zo mee om gegaan wordt snap ik datje het vroeger nooit zag....
Dat klopt, actief betrokken zijn bij de preek werd verdacht gemaakt, 'wijsdoenerij' noemden ze het.......
Maar dat is met zoveel meer, hardop bidden b.v. werd in heel veel gezinnen niet gedaan, maar ik haast me om erbij te zeggen dat ik denk dat dat streekgebonden is.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door NorahLinde »

Wij hebben geen beamer en alleen Bijbels voor gasten in de hal van de kerk liggen. Om goed mee te kunnen komen met de dominee in Schriftlezing en preek, kan ik me niet anders voorstellen dat je je Bijbel meeneemt. Daarnaast ken ik niet alle psalmen uit mijn hoofd, dus dat wordt ook wat lastig meezingen zonder Bijbel. Telefoons worden bij ons niet gebruikt, gelukkig, want daar zie ik zoals al eerder genoemd ook gevaar in.

Ik schrijf zelf al meer dan 13 jaar mee met de preek, schrijf op wat ik nuttig vind, leerzaam, wat ik niet wil vergeten, extra wil overdenken of nog eens aan iemand wil vragen. De ene keer is het een bladzijde, andere dominees nemen bij mij standaard 3 bladzijden in beslag ;-).
Het is een fijn naslagwerk, als we op bijbelstudie bv er niet uitkomen welke preek het nou was en wat nou precies de kern was, dan kan een aantekening net even verder op weg helpen.
Onze gemeente staat bekend als een zeer fijn luisterende ontvangende gemeente, terwijl er toch een heel aantal ook meeschrijven, ik zie dat echt niet haaks staan op de actieve luisterhouding van het hoofd omhoog richting de spreker. Overigens, ik kijk de spreker ook echt tussendoor wel aan ;-). In mijn geval betekend dat haast 'hoe meer ik schrijf, des te meer heb ik wat aan de preek, hoe minder ik hem aankijk' :hum
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Susan »

Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Bourdon16 »

Ik neem altijd mijn bijbeltje mee. Lang geleden bij het afscheid van de zondagsschool gekregen en nog steeds in gebuikt als kerkbijbeltje.

Ik probeer alles mee te lezen. Wetlezing, Schriftlezing, formulieren etc. Ik kan het zo beter onthouden en mijn gedachten erbij houden. Ook het verband van een tekstgedeelte kun je zo lezen.

Bij ons liggen er aparte psalmboeken van de gbs en die gebruik ik dan wel weer.

Voor mij zat pas een oudere man die tot ergernis van zijn vrouw alles met zijn mobieltje opzocht. Voordat hij een psalm had gevonden waren wij al klaar.. En telkens op schermbeveiliging. Handig..
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Erasmiaan »

Susan schreef:Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Als je zo wantrouwend in de kerk zit, bang dat je wordt misleid... dat is best verdrietig. En hoe euvel duid je het een predikant, als hij eens een verkeerde tekstverwijzing heeft in zijn preek... ik zou dat niet direct misleiding durven noemen.
Plaats reactie