Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Het was een nieuwsbericht in diverse media, 29 augustus 2019.

Bijvoorbeeld NRC:
In een groot genetisch onderzoek zijn dna-varianten ontdekt die de seksuele voorkeur van mensen subtiel beïnvloeden. Een dna-test voor homoseksualiteit is op basis van deze resultaten niet te maken. (...)

Hét homogen bestaat niet. Er zijn duizenden genen die samenhangen met de mate waarin mensen zich aangetrokken voelen tot personen van hetzelfde geslacht. Van die duizenden dna-varianten springen er vijf uit: ze komen iets vaker voor bij mensen met homoseksuele ervaringen dan bij mensen die in hun leven louter heteroseks hebben gehad. Maar wat ze precies doen, is onbekend. Mogelijk beïnvloeden ze de stofwisseling van geslachtshormonen en geurwaarneming. Er zit dus wel een genetische component in de seksuele voorkeur van mensen, maar die is subtiel. (...)

De werkelijkheid is te complex voor een simpel antwoord: seksuele voorkeuren blijken een optelsom van omgevingsinvloeden en talloze kleine bijdragen van dna. Onderzoeksleider Ben Neale van het Stanley Center for Psychiatric Research onderstreept dat homoseksueel gedrag een normaal onderdeel is van menselijke diversiteit. „Ja, er bestaat een risico dat ons onderzoek misbruikt en verkeerd uitgelegd gaat worden. Maar onze boodschap is belangrijk: het homogen bestaat niet en seksuele voorkeur is niet met een dna-test te voorspellen.
(...)

Omgevingsinvloeden zijn in deze studie volledig buiten beschouwing gebleven, terwijl duidelijk is dat die een grotere invloed hebben dan dna. (...)
Mijns inziens een belangrijk onderzoek dat een bestaande mythe - ook in de gereformeerde gezindte - namelijk dat iemand als homo of lesbienne geboren wordt, geheel ontkracht. Omgevingsfactoren (omgeving, persoonlijke ervaringen, enz.) blijken vele malen belangrijker te zijn dan het erfelijk materiaal. Iemand kan weliswaar gevoeliger of minder gevoelig zijn voor homofiele gevoelens, maar niemand wordt zo geboren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 aug 2019, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofiele geaardheid ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Wat wil je hier mee zeggen ?
De LHBT gemeenschap zoek het maar lekker zelf uit en zanik maar niet ?
Als dat onderzoek waar is zou er juist hulp geboden moeten worden op de juiste manier
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofiele geaardheid ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Wat wil je hier mee zeggen ?
De LHBT gemeenschap zoek het maar lekker zelf uit en zanik maar niet ?
Als dat onderzoek waar is zou er juist hulp geboden moeten worden op de juiste manier
Natuurlijk is er hulp nodig voor mensen die met hun gevoelens worstelen. En inderdaad op de juiste manier.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Zolang die onderzoeken niet zeker zijn ga ik van uit dat men er mee geboren wordt.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Zolang die onderzoeken niet zeker zijn ga ik van uit dat men er mee geboren wordt.
Waar is dat op gebaseerd dan? Er zijn ook nooit onderzoeken geweest waaruit dat zeker bleek, dus dat lijkt me een hele bijzondere conclusie.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Zolang die onderzoeken niet zeker zijn ga ik van uit dat men er mee geboren wordt.
Waar is dat op gebaseerd dan? Er zijn ook nooit onderzoeken geweest waaruit dat zeker bleek, dus dat lijkt me een hele bijzondere conclusie.
Ik ben ook heel bijzonder :haha
Ik ga er van uit. Maar ga je niet voorbij aan de zondeval ?
En dat daaruit allerlei mutaties voorkwamen ?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door HersteldHervormd »

Dus, als je het 'aangeleerd' hebt, kan het ook afgeleerd worden? Ik weet het nog niet.

Aan de andere kant, er zijn mensen die echt verlost zijn van homofiele gevoelens. Zou dit te verklaren zijn aan de hand van deze 'theorie'?

Ik probeer het zo voorzichtig mogelijk te zeggen want dit zijn hele gevoelige zaken. Laten we in de eerste plaats onze naaste lief hebben als onszelf. In het kader daarvan wil ik absoluut niemamd kwetsen, wat ongetwijfeld zijn hier ook mensen die worstelen met deze zaken, voor hunzelf of in de nabije omgeving.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Zolang die onderzoeken niet zeker zijn ga ik van uit dat men er mee geboren wordt.
Waar is dat op gebaseerd dan? Er zijn ook nooit onderzoeken geweest waaruit dat zeker bleek, dus dat lijkt me een hele bijzondere conclusie.
Ik ben ook heel bijzonder :haha
Ik ga er van uit. Maar ga je niet voorbij aan de zondeval ?
En dat daaruit allerlei mutaties voorkwamen ?
Het feit dat er met de zondeval zonde en zondige verlangens in de wereld zijn gekomen, betekent nog niet dat bepaalde zondige verlangens genetisch bepaald zijn natuurlijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Maar ht is toch cru om te zeggen dat het dan tussen je oren ligt ?
Dan akn je dat van alle zonden wel zeggen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Maar ht is toch cru om te zeggen dat het dan tussen je oren ligt ?
Dan akn je dat van alle zonden wel zeggen.
Dat is jouw eigen interpretatie van het onderzoek. In het debat over homoseksualiteit is altijd discussie geweest over de vraag of het door ´nature´ of ´nurture´ komt, dus of het aangeboren is of dat het door opvoeding/omgevingsfactoren komt. Dat is gewoon te onderzoeken, zoals nu gedaan is. Vervolgens kun je conclusies trekken, zoals hier gedaan wordt. En de conclusie van dit onderzoek is dat er geen gen is dat bepaald of iemand homoseksuele gevoelens ontwikkeld of niet. Alleen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde omgevingsfactoren dan anderen.
Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar dan is het wel makkelijk als je argumenten kunt noemen ;-)
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar ht is toch cru om te zeggen dat het dan tussen je oren ligt ?
Dan akn je dat van alle zonden wel zeggen.
Dat is jouw eigen interpretatie van het onderzoek. In het debat over homoseksualiteit is altijd discussie geweest over de vraag of het door ´nature´ of ´nurture´ komt, dus of het aangeboren is of dat het door opvoeding/omgevingsfactoren komt. Dat is gewoon te onderzoeken, zoals nu gedaan is. Vervolgens kun je conclusies trekken, zoals hier gedaan wordt. En de conclusie van dit onderzoek is dat er geen gen is dat bepaald of iemand homoseksuele gevoelens ontwikkeld of niet. Alleen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde omgevingsfactoren dan anderen.
Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar dan is het wel makkelijk als je argumenten kunt noemen ;-)
Het moeilijke is is dat mensen die getrouwd zijn met het andere geslacht wel degelijk gevoelens kunnen hebben voor hetzelfde geslacht.
Ook al zie je niet dat diegene gevoelens heeft voor hetzelfde heeft hij/zij het toch en als dat in je eigen familie is wat dan ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Dodo »

Maar of het in de genen zit, is toch niet allesbepalend? Mensen zijn ook, noem eens iets, introvert of extravert. Dat is niet te vinden in de genen, maar het is een zeer reële eigenschap.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar ht is toch cru om te zeggen dat het dan tussen je oren ligt ?
Dan akn je dat van alle zonden wel zeggen.
Dat is jouw eigen interpretatie van het onderzoek. In het debat over homoseksualiteit is altijd discussie geweest over de vraag of het door ´nature´ of ´nurture´ komt, dus of het aangeboren is of dat het door opvoeding/omgevingsfactoren komt. Dat is gewoon te onderzoeken, zoals nu gedaan is. Vervolgens kun je conclusies trekken, zoals hier gedaan wordt. En de conclusie van dit onderzoek is dat er geen gen is dat bepaald of iemand homoseksuele gevoelens ontwikkeld of niet. Alleen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde omgevingsfactoren dan anderen.
Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar dan is het wel makkelijk als je argumenten kunt noemen ;-)
Het moeilijke is is dat mensen die getrouwd zijn met het andere geslacht wel degelijk gevoelens kunnen hebben voor hetzelfde geslacht.
Ook al zie je niet dat diegene gevoelens heeft voor hetzelfde heeft hij/zij het toch en als dat in je eigen familie is wat dan ?
Ik snap het verband niet helemaal. Niemand ontkent toch dat die gevoelens er kunnen zijn? Het gaat er nu alleen om of het mogelijk is dat die gevoelens aangeboren zijn...
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Nathanaël »

Dodo schreef:Maar of het in de genen zit, is toch niet allesbepalend? Mensen zijn ook, noem eens iets, introvert of extravert. Dat is niet te vinden in de genen, maar het is een zeer reële eigenschap.
Klopt, dat is zeker niet allesbepalend. Maar het is ook de vraag hoe het komt dat iemand of introvert of extravert is. Zou dat niet ook voor een heel groot deel door omgevingsfactoren bepaald worden?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Dodo »

Nathanaël schreef:
Dodo schreef:Maar of het in de genen zit, is toch niet allesbepalend? Mensen zijn ook, noem eens iets, introvert of extravert. Dat is niet te vinden in de genen, maar het is een zeer reële eigenschap.
Klopt, dat is zeker niet allesbepalend. Maar het is ook de vraag hoe het komt dat iemand of introvert of extravert is. Zou dat niet ook voor een heel groot deel door omgevingsfactoren bepaald worden?
Dan krijg je dezelfde vraag als bij homofilie: dan zou het ook, door goede therapie, grotendeels of helemaal afgeleerd kunnen worden. En in de praktijk kan dat eigenlijk niet, op misschien een enkele uitzondering na.

Maar ik vind de denkwijze: het zit niet in de genen, dus het is aangeleerd, wat te makkelijk. Geloof ik niks van, er zijn veel te veel verhalen van mensen die opgroeiden in normale omstandigheden en toch homo waren, al van klein af aan.
Plaats reactie