Vorming en communicatie over inenting
Vorming en communicatie over inenting
Op dit moment zien we een intensieve benadering van ouders die niet inenten, zowel vanuit religieuze als vanuit andere argumenten (waar ik ook de non-argumenten schaar). Ik heb altijd het idee gehad dat de overheid redelijk er mee overweg kon dat er in de Bible-belt vanuit geloof niet ingeënt werd, maar deze groep nu ook benaderd wordt (naast de anti-vaxxers).
Waar ik benieuwd naar ben (en daarom ben ik dit draadje gestart): hoe vind de vorming van gemeenteleden in het bepalen van hun standpunt over vaccinatie plaats of worden ze ondersteund om het standpunt van hun kerkverband in deze te volgen en dus te kunnen beargumenteren waarom ze dat volgen? Verschijnen er nu artikelen in Terdege, De Wachter Sions, De Saambinder, De Wekker, In het Spoor? En: Wat vinden we van deze vorming? Biedt deze werkelijk steun voor een inhoudelijke meningsvorming?
NB: de discussie over wel of niet vaccineren mag men elders voeren. Het gaat hier om de vorming vanuit de kerken en geloofsgroepen en/of vanuit andere christelijke organisaties.
Waar ik benieuwd naar ben (en daarom ben ik dit draadje gestart): hoe vind de vorming van gemeenteleden in het bepalen van hun standpunt over vaccinatie plaats of worden ze ondersteund om het standpunt van hun kerkverband in deze te volgen en dus te kunnen beargumenteren waarom ze dat volgen? Verschijnen er nu artikelen in Terdege, De Wachter Sions, De Saambinder, De Wekker, In het Spoor? En: Wat vinden we van deze vorming? Biedt deze werkelijk steun voor een inhoudelijke meningsvorming?
NB: de discussie over wel of niet vaccineren mag men elders voeren. Het gaat hier om de vorming vanuit de kerken en geloofsgroepen en/of vanuit andere christelijke organisaties.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Re: Vorming en communicatie over inenting
In de DWS staat nu een serie - informatieve - artikelen hierover.
Re: Vorming en communicatie over inenting
Als een dominee zegt dat vaccineren toegestaan is, kan dat voor een substantieel deel van de gemeenten argumentatief genoeg zijn, ja.
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02
Re: Vorming en communicatie over inenting
Bij ons in de gemeente kregen we een folder bij het kerkblad. En de Wachter Sions is in de rubriek Welbeschouwd hier een artikelreeks over gestart. Hoeveel weet ik niet. Vorige week was deel 1. Vandaag dus deel 2.
Inhoudelijk wel goed artikel. De folder bij het kerkblad ging meer over de medische gevolgen van inenten. DWS haakt voorlopig in over het overheidsbeleid in deze. Deel 2 zal gaan over de argumenten die men gebruikt voor vaccinatie plicht. Maar daar heb ik nog geen mening over want DWS komt pas aan het einde van deze dag.
Edit. Was dus al geweest in vorige DWS. Deel 2.Van vorige week. Het afsluitend artikel verschijnt dus vanavond.
Inhoudelijk wel goed artikel. De folder bij het kerkblad ging meer over de medische gevolgen van inenten. DWS haakt voorlopig in over het overheidsbeleid in deze. Deel 2 zal gaan over de argumenten die men gebruikt voor vaccinatie plicht. Maar daar heb ik nog geen mening over want DWS komt pas aan het einde van deze dag.
Edit. Was dus al geweest in vorige DWS. Deel 2.Van vorige week. Het afsluitend artikel verschijnt dus vanavond.
Re: Vorming en communicatie over inenting
In onze gemeente is het geen issue. Ik denk dat er bij ons geen gewetensbezwaarden in de kerk zitten, die hun kinderen niet hebben laten inenten.
En aangezien het een grotendeels vergrijsde gemeente is, zou een folder geen zin hebben.
Mijn familie kerkt grotendeels in de GG en GGiN, maar de kindjes zijn allemaal gevaccineerd.
En aangezien het een grotendeels vergrijsde gemeente is, zou een folder geen zin hebben.
Mijn familie kerkt grotendeels in de GG en GGiN, maar de kindjes zijn allemaal gevaccineerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Vorming en communicatie over inenting
Ik kreeg juist een stukje onder ogen, wat wel van toepassing is hier denk ik:Mara schreef:In onze gemeente is het geen issue. Ik denk dat er bij ons geen gewetensbezwaarden in de kerk zitten, die hun kinderen niet hebben laten inenten.
En aangezien het een grotendeels vergrijsde gemeente is, zou een folder geen zin hebben.
Mijn familie kerkt grotendeels in de GG en GGiN, maar de kindjes zijn allemaal gevaccineerd.
Wulfert Floor was een tegenstander van vaccineren. Dat hield in dat zijn kinderen niet naar school mochten daar destijds vaccinatie verplicht was voor schoolkinderen. Daarom kregen zijn kinderen les aan huis van Jacob Mulder, hoofdonderwijzer en oefenaar uit Veenendaal. Deze man was nogal wat zwaarmoedig en derhalve zei Floor hem eens dat hij vooral zo met nadruk Christus moest verkondigen dat de duivel er van rilde. Ook is bekend dat Floor hem eens liet optreden op zijn deel toen hij zelf ziek in de bedstee lag. Onder voorwaarde dat Floor niet zou meeluisteren kwam hij. Floor kon echter de preek helemaal navertellen omdat het beschot niet al te dik was tussen bedstee en stal. Mulder was er boos om, maar Floor reageerde: ‘Je schreeuwde zo hard dat ik het wel moest horen! Maar het was goed en nu waarschuw ik je dat als God roept om Zijn Woord te verkondigen, je weer niet uit de weg loopt’.
Uit de Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Vorming en communicatie over inenting
Bij ons is dit geen onderwerp van gesprek. En waarom zou het ook? Men moet niet heersen over het geweten van mensen.
Re: Vorming en communicatie over inenting
Eens. Maar dan mogen er nog steeds argumenten aangereikt worden (vanuit het eigen denk van een kerkverband of leider) om tot een bepaalde afweging te komen.Ambtenaar schreef:Bij ons is dit geen onderwerp van gesprek. En waarom zou het ook? Men moet niet heersen over het geweten van mensen.
@eerdere reageerders: wat was het doel/inhoud van de artikelen in De Wachter Sions?
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Re: Vorming en communicatie over inenting
Zeker, men mag argumenten aanreiken. De vraag is enkel hoe de argumenten aangereikt worden. Ik heb weinig positieve beelden daarbij, na enig rondsnuffelen op digibron.RotterS schreef: Eens. Maar dan mogen er nog steeds argumenten aangereikt worden (vanuit het eigen denk van een kerkverband of leider) om tot een bepaalde afweging te komen.
Deze week las ik in een artikel dat uit onderzoek blijkt dat de mazelen leiden tot langdurige verzwakking van ons afweersysteem. Lijkt me een aanvullend argument om voor vaccinatie te zijn
Re: Vorming en communicatie over inenting
Ik hoorde eens over een dominee die in een boerenstreek stond tijdens een periode dat ook de discussie over wel of niet inenten gaande was.
Tijdens de preek haalde hij deze discussie aan, en zei dat hij eigenlijk geen advies kon geven. Het is een persoonlijke zaak.
Maar zo zei hij, als je je kinderen niet laat inenten (op basis van Gods vertrouwen en voorzienigheid) dan kan het niet zo zijn dat je je kippen (of ander vee) wel laat inenten.
Tijdens de preek haalde hij deze discussie aan, en zei dat hij eigenlijk geen advies kon geven. Het is een persoonlijke zaak.
Maar zo zei hij, als je je kinderen niet laat inenten (op basis van Gods vertrouwen en voorzienigheid) dan kan het niet zo zijn dat je je kippen (of ander vee) wel laat inenten.
Re: Vorming en communicatie over inenting
Das wijs, bij ons waren de honden, schapen en paarden wel ingeent en wij als kinderen niet.Bezorgd schreef:Ik hoorde eens over een dominee die in een boerenstreek stond tijdens een periode dat ook de discussie over wel of niet inenten gaande was.
Tijdens de preek haalde hij deze discussie aan, en zei dat hij eigenlijk geen advies kon geven. Het is een persoonlijke zaak.
Maar zo zei hij, als je je kinderen niet laat inenten (op basis van Gods vertrouwen en voorzienigheid) dan kan het niet zo zijn dat je je kippen (of ander vee) wel laat inenten.
Daa snapte ik helemaal niets van...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: RE: Re: Vorming en communicatie over inenting
Ambtsdragers zijn meestal niet voldoende toegerust in medische kennis om een gedegen advies te kunnen geven. Daar zijn professionele medici voor.RotterS schreef:Eens. Maar dan mogen er nog steeds argumenten aangereikt worden (vanuit het eigen denk van een kerkverband of leider) om tot een bepaalde afweging te komen.Ambtenaar schreef:Bij ons is dit geen onderwerp van gesprek. En waarom zou het ook? Men moet niet heersen over het geweten van mensen.
@eerdere reageerders: wat was het doel/inhoud van de artikelen in De Wachter Sions?
Natuurlijk wel in Godsvertrouwen als het goed is. Argumenten om op God te vertrouwen zijn volkomen plausibel. Of dit ook geldt voor vaccinaties, is een persoonlijke zaak vind ik.
Ik denk niet dat vaccinaties en Godsvertrouwen tegenover elkaar staan. Anderen denken van wel.
Maar op medisch gebied zouden ambtsdragers geen advies moeten geven, van die onzin dat er kwik en aluminium in vaccinaties zouden zitten en dergelijken. Of de ambtsdrager moet een medisch specialist zijn natuurlijk.
Re: RE: Re: Vorming en communicatie over inenting
Je hebt op zich wel gelijk natuurlijk, maar als je wilt weten of verzekeringen wel/niet geoorloofd zijn, ga je natuurlijk niet naar een financieel specialist of zelfs assurantieadviseur. Financieel gezien is het namelijk een uitgemaakte zaak dat verzekeren verstandig is. Maar om die vraag beantwoord te krijgen, moet je te rade gaan in Gods Woord. Dat is toch met inenting net zo?ejvl schreef:Ambtsdragers zijn meestal niet voldoende toegerust in medische kennis om een gedegen advies te kunnen geven. Daar zijn professionele medici voor.
Natuurlijk wel in Godsvertrouwen als het goed is. Argumenten om op God te vertrouwen zijn volkomen plausibel. Of dit ook geldt voor vaccinaties, is een persoonlijke zaak vind ik.
Ik denk niet dat vaccinaties en Godsvertrouwen tegenover elkaar staan. Anderen denken van wel.
Maar op medisch gebied zouden ambtsdragers geen advies moeten geven, van die onzin dat er kwik en aluminium in vaccinaties zouden zitten en dergelijken. Of de ambtsdrager moet een medisch specialist zijn natuurlijk.
En nee, ik stel hier niet dat het antwoord eenvoudig is en ik stel zeker niet dat uit Gods Woord een overduidelijk verbod voor verzekeringen/inentingen naar voren komt.
Toch is dat wel de Bron die we moeten raadplegen hiervoor.
Re: RE: Re: RE: Re: Vorming en communicatie over inenting
Zeker, daarom maak ik ook onderscheid tussen de medische en ethische kwestie. Ethisch kan je te rade gaan bij ambtsdragers, medisch niet.eilander schreef:Je hebt op zich wel gelijk natuurlijk, maar als je wilt weten of verzekeringen wel/niet geoorloofd zijn, ga je natuurlijk niet naar een financieel specialist of zelfs assurantieadviseur. Financieel gezien is het namelijk een uitgemaakte zaak dat verzekeren verstandig is. Maar om die vraag beantwoord te krijgen, moet je te rade gaan in Gods Woord. Dat is toch met inenting net zo?ejvl schreef:Ambtsdragers zijn meestal niet voldoende toegerust in medische kennis om een gedegen advies te kunnen geven. Daar zijn professionele medici voor.
Natuurlijk wel in Godsvertrouwen als het goed is. Argumenten om op God te vertrouwen zijn volkomen plausibel. Of dit ook geldt voor vaccinaties, is een persoonlijke zaak vind ik.
Ik denk niet dat vaccinaties en Godsvertrouwen tegenover elkaar staan. Anderen denken van wel.
Maar op medisch gebied zouden ambtsdragers geen advies moeten geven, van die onzin dat er kwik en aluminium in vaccinaties zouden zitten en dergelijken. Of de ambtsdrager moet een medisch specialist zijn natuurlijk.
En nee, ik stel hier niet dat het antwoord eenvoudig is en ik stel zeker niet dat uit Gods Woord een overduidelijk verbod voor verzekeringen/inentingen naar voren komt.
Toch is dat wel de Bron die we moeten raadplegen hiervoor.
Verzekeren is voor mij persoonlijk overigens niet te vergelijken met vaccineren, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ethisch dient de ambtsdrager ook heel voorzichtig te werk gaan natuurlijk.
Ik heb het zelf in de OGG meegemaakt waar er heel voorzichtig wordt omgegaan hiermee. Niet dwingend of sturend, maar eenvoudig zijn mening met direct de aanwijzing dat dat niet bindend is, of voor iedereen geldt, een ieder zij hierin ten volle verzekerd.
Zeer positief ervaren.
Re: RE: Re: Vorming en communicatie over inenting
Ik denk niet dat de bijbel iets zegt over verzekeren of vaccineren. De keuze daarin heeft meer te maken met levensvisie.eilander schreef:Je hebt op zich wel gelijk natuurlijk, maar als je wilt weten of verzekeringen wel/niet geoorloofd zijn, ga je natuurlijk niet naar een financieel specialist of zelfs assurantieadviseur. Financieel gezien is het namelijk een uitgemaakte zaak dat verzekeren verstandig is. Maar om die vraag beantwoord te krijgen, moet je te rade gaan in Gods Woord. Dat is toch met inenting net zo?ejvl schreef:Ambtsdragers zijn meestal niet voldoende toegerust in medische kennis om een gedegen advies te kunnen geven. Daar zijn professionele medici voor.
Natuurlijk wel in Godsvertrouwen als het goed is. Argumenten om op God te vertrouwen zijn volkomen plausibel. Of dit ook geldt voor vaccinaties, is een persoonlijke zaak vind ik.
Ik denk niet dat vaccinaties en Godsvertrouwen tegenover elkaar staan. Anderen denken van wel.
Maar op medisch gebied zouden ambtsdragers geen advies moeten geven, van die onzin dat er kwik en aluminium in vaccinaties zouden zitten en dergelijken. Of de ambtsdrager moet een medisch specialist zijn natuurlijk.
En nee, ik stel hier niet dat het antwoord eenvoudig is en ik stel zeker niet dat uit Gods Woord een overduidelijk verbod voor verzekeringen/inentingen naar voren komt.
Toch is dat wel de Bron die we moeten raadplegen hiervoor.